SME

Viete správne prejsť kruhovú križovatku s viacerými jazdnými pruhmi?

Prejazd cez kruhovú križovatku je v princípe jednoduchý. Všetko sa však pre niektorých skomplikuje, ak sa vo vnútri križovatky nachádzajú viaceré jazdné pruhy.

Prejazd cez kruhovú križovatku je v princípe jednoduchý. Ak nie je riadený pomocou dopravných značiek, prednosť má vždy ten, kto do nej vchádza. Zvyčajne je však dopravná situácia "kruháča" vyriešená tak, že na vjazde sa umiestni dopravná značka "Daj prednosť v jazde!" a vo vnútri "Hlavná cesta".

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

ilustračné foto: TASR

Ako však prejsť takouto križovatkou, keď sú v kruhu dva jazdné pruhy? Kto má prednosť? Dve takéto križovatky sú v Nitre, vieme aj o jednej na výjazde z Galanty v smere do Šale.

SkryťVypnúť reklamu

Palo: "Zaujímalo by ma, ako je to s prednosťou v jazde na kruhovom objazde v Nitre pod Zoborom. Príklad: Idem od Trnavy do Nitry, idem v ľavom jazdnom pruhu, vojdem do mesta a na kruhový objazd. Pri vjazde naň musím dať prednosť a stále idem v ľavom jazdnom pruhu. Z ľavého jazdného pruhu priamo odbočujem na cestu pokračujúcu smerom na Levice a Zlaté Moravce. Ak ide v pravom jazdnom pruhu po kruhovom objazde auto ktoré chce po kruhovom objazde pokračovať ďalej, kto má dať prednosť? Ja chcem opustiť kruhový objazd, to znamená mal by som mať prednosť, križujem však pritom auto prichádzajúce z môjho pohľadu sprava, čiže by malo mať prednosť jazdy sprava."

Aj Michal sa spýtal na to isté, no z pohľadu toho, kto chce pokračovať v kruhovej križovatke v pravom jazdnom pruhu. Pripravil aj náčrt situácie v Nitre pod Zoborom:

SkryťVypnúť reklamu

Zväčšiť mapu

Pri prejazde takejto križovatky si treba uvedomiť, že to nie je len kruhová križovatka ale jej súčasťou sú dva jazdné pruhy.

Pri vjazde do nej platí to isté, ako keby to bola kruhová križovatka s jedným jazdným pruhom. Pri výjazde z nej sa však treba správať inak v pravom a inak v ľavom jazdnom pruhu. Dôvodom je to, že tam vtedy platí povinnosť dať prednosť vozidlám v jazdnom pruhu, do ktorého chceme prejsť. Až potom nás totiž čaká výjazd z kruhovej križovatky.

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. ...

V Nitre, v križovatke pod Zoborom má teda prednosť auto idúce v pravom jazdnom pruhu. Tí v ľavom mu musia dať prednosť.

SkryťVypnúť reklamu

Iný Michal sa nás spýtal na pravidlá prejazdu inej križovatky, ktorá sa nachádza takisto v Nitre. Okrem popisu a otázok poslal aj fotku a náčrt križovatky so znázornením situácie:

Michal: "Chcel by som sa opýtať na nitriansku križovatku Štúrovej a Česko-slovenskej armády v smere od Tesca na Zlaté Moravce. Pri odbáčaní doprava sa zabáča ešte pred ostrovčekom.

Chcel by som sa spýtať či sa pri odbáčaní musím riadiť semaforom, ktorý je na ostrovčeku (prakticky mne po ľavej strane), keď pred odbočkou som mal len značku daj v prednosť jazde s blikajúcim "oranžovým" semaforom a po pravej strane už nemám žiadny semafor."

pohľad zo Štúrovej v smere na Ul. ČS armády

Pri odbočovaní zo Štúrovej na Ulicu ČS armády je na pravom okraji cesty dopravná značka Daj prednosť v jazde! s blikajúcim oranžovým svetlom, ktoré má upozorniť vodičov na to, aby nezabudli na povinnosť dať prednosť v jazde.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Semafor na ostrovčeku vľavo od odbočovacieho pruhu platí pre dva smery: rovno a vpravo.

Keďže sa však nikde v zákone a ani vo vykonávacej vyhláške nepíše, kde sa umiestňujú semafory pre daný smer, v tomto prípade sa treba riadiť semaforom na ostrovčeku s tým, že treba dať prednosť chodcom prechádzajúcim po priechode pre chodcov.

§ 60, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(4) Pri riadení cestnej premávky dopravným zariadením sú svetelné signály nadradené dopravným značkám a ostatným dopravným zariadeniam.

Aj keď je pred križovatkou dopravná značka Daj prednosť v jazde!, jej platnosť končí v mieste, kde začína platnosť semaforu.

Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  2. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  3. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  6. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  8. Na Marka oharka do jarka
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 37 341
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 779
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 428
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 274
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 6 439
  6. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 5 569
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 573
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 449
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  2. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  3. Anna Miľanová: Rozmáha sa nám tu štátny vandalizmus... Vždy je možné byť dobrý, myslím si...
  4. Vladimír Krátky: Šimečka dláždi Matovičovi cestu do parlamentu .
  5. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  6. Rudolfa Vallová: Trumpova šoková terapia
  7. Viktor Pamula: Nie Ruskému zákonu
  8. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 104 553
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 459
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 78 217
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 783
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 980
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 592
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 941
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 737
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  5. Tupou Ceruzou: Businessman
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťZatvoriť reklamu