SME

Kedy je potrebná technická kontrola

Potrebujem kontrolu technického stavu vozidla hneď po jeho kúpe, alebo o pár rokov? Kedy treba ísť na technickú a emisnú kontrolu? Platia iba u nás, alebo aj v zahraničí? Dokážete zodpovedať na tieto otázky bez zaváhania?

Dnes už neplatné ustanovenia zákonov a vykonávacích vyhlášok dokážu poriadne zamotať hlavu nejednému motoristovi. Neistota potom spôsobí, že pochybujeme o tom, čo platí a čo nie.

Tak je to aj v prípade absolvovania povinnej technickej kontroly vozidiel (tzv. „estekáčka" - STK).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V roku 2005 sa zaviedla zákonom č. 725/2004 s účinnosťou od 1. marca 2005 takzvaná administratívna kontrola na STK aj na nové autá do siedmych dní po prvom prihlásení vozidla do evidencie vozidiel. Išlo o to, že sa overili výrobné čísla a auto dostalo nálepku. Platilo to len krátko, potom sa táto povinnosť zrušila novelou č. 310/2005 s účinnosťou od 23. júna 2005. Niečo z toho však doteraz zostalo v mysliach motoristov, ako o tom svedčí aj otázka Viliama z Banskej Bystrice:

SkryťVypnúť reklamu

Viliam: "Vo firme jazdíme niekedy do zahraničia a nevieme či máme mať STK alebo nie. Autá majú maximálne 2 roky."

Technickú kontrolu (TK) podľa vyhlášky Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií mať treba. Ministerstvo vo vyhláške ustanovilo lehoty, kedy sú autá povinné absolvovať kontrolu v STK. Pre nové autá platí povinnosť prvej TK po 4 rokoch po prihlásení:

§ 47, Vyhláška 578/2006:

(1) Technickej kontrole pravidelnej podlieha vozidlo
a) kategórie L1e a L2e v lehote štyroch rokov po jeho prvom prihlásení do evidencie a potom periodicky v štvorročných lehotách,
b) kategórie L3e, L4e, L5e, L6e, L7e, M1, N1, O1 a O2 v lehote štyroch rokov po jeho prvom prihlásení do evidencie a potom periodicky v dvojročných lehotách,"

Prakticky to isté platí pre emisné kontroly (EK), o nich sa hovorí v § 67.

SkryťVypnúť reklamu

Občas sa objavujú pochybnosti, či bez TK a EK možno jazdiť s autom v zahraničí.

Ak sú kontroly vykonávané v termínoch a intervaloch podľa našej vyhlášky, všetko je v poriadku. Polícia iného štátu síce môže kontrolovať technický stav všetkých vozidiel, ktoré jazdia na jeho území, no vyžadovať splnenie prísnejších predpisov daného štátu nesmie.

Zoberme si to recipročne: ak niekde musí mať auto TK už ako nové a u nás až po štyroch rokoch, ako by to fungovalo, keby k nám prišlo vozidlo z iného štátu, kde musí takúto kontrolu absolvovať až po šiestich rokoch? Nemôže jazdiť na našich cestách? Veď spĺňa podmienky registrácie (evidencie) v krajine, kde bolo uvedené do premávky. Je to podobné, akoby sme zakázali u nás jazdu vozidlám s pravostranným riadením, hoci ostatné predpisy spĺňajú.

SkryťVypnúť reklamu

Postupne sa predpisy v jednotlivých štátoch harmonizujú a sú si skoro podobné. Takže to, že jazdíte s autom do zahraničia neznamená, že keď niekde musí mať tam registrované auto TK po dvoch rokoch (alebo aj v inom termíne odlišnom od našich predpisov), musí toto ustanovenie spĺňať aj vozidlo evidované na území Slovenska.

Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

  • Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.

Autor: Ján Ondák

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Stroje skladajú ako lego. Roboty z Považia menia priemysel
  2. Za 30 rokov videl v autoškole všeličo. Vodiči už nie sú tak zruční
  3. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  4. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  5. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  6. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  7. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  1. Záhradkári, pracujte len ráno a večer
  2. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  3. OTS: LESY SR sa dištancujú od nepravdivých tvrdení
  4. Influenceri vzali na dovolenku ľudí, ktorých nepoznali
  5. Uprostred leta prichádza princ na bielom koni
  6. Letná revolúcia a špeciál o mužoch a našich svetoch
  7. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  8. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  1. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 9 413
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 6 438
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 2 803
  4. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku? 2 524
  5. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 2 103
  6. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 030
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 011
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 1 802
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Júlia Piraňa Mikolášiková: Kajúcnik Tiger v službách systému čurillovcov: Aké benefity dostal za zamotané pravdy?
  2. Ľubor Šešera: Najkrajšie bicyklovanie v Rakúsku (pre lenivých) - 2. časť
  3. Jozef Huljak: Nemáme ropu, ale môžeme mať plán. Čo nás učí príbeh nórskeho bohatstva?
  4. František Kukura: Budeme opäť skákať ponad vatry?
  5. Andrea Podešvová: Keď Pohoda neprináša len pohodu
  6. Matúš Grznár: Vyháňame budúcich Einsteinov? Zastavme normalizáciu v školstve!
  7. Viktor Pamula: Nepodporuj Ukrajinu, zlepši svoje okolie
  8. Eva Bachletová: Nemám rada zbrane
  1. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club. 20 939
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 16 410
  3. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 12 400
  4. Dávid Polák: Denník Dezoláta 6 723
  5. Věra Tepličková: Vážený pán premiér 6 018
  6. Rastislav Puchala: Ficovo devínske šialenstvo 5 859
  7. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 5 593
  8. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii 5 485
  1. Věra Tepličková: Trenčín alebo Stará Bystrica? Kde by ste radšej strávili sobotný večer... ?
  2. Věra Tepličková: Vážený pán premiér
  3. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny!
  4. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene
  5. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii
  6. INESS: Aké je (ne)produktívne zdravotníctvo?
  7. Marcel Rebro: Prezident v maskáčoch: Pellegrini sa ide hrať na vojačika, zatiaľ čo krajina horí
  8. Marcel Rebro: Fico medzi čajom a oknom: Moskva nerada, keď sa kamoši pretvarujú
SkryťZatvoriť reklamu