SME
Sobota, 1. október, 2022 | Meniny má Arnold

Kedy je potrebná technická kontrola

Potrebujem kontrolu technického stavu vozidla hneď po jeho kúpe, alebo o pár rokov? Kedy treba ísť na technickú a emisnú kontrolu? Platia iba u nás, alebo aj v zahraničí? Dokážete zodpovedať na tieto otázky bez zaváhania?

Dnes už neplatné ustanovenia zákonov a vykonávacích vyhlášok dokážu poriadne zamotať hlavu nejednému motoristovi. Neistota potom spôsobí, že pochybujeme o tom, čo platí a čo nie.

Tak je to aj v prípade absolvovania povinnej technickej kontroly vozidiel (tzv. „estekáčka" - STK).

V roku 2005 sa zaviedla zákonom č. 725/2004 s účinnosťou od 1. marca 2005 takzvaná administratívna kontrola na STK aj na nové autá do siedmych dní po prvom prihlásení vozidla do evidencie vozidiel. Išlo o to, že sa overili výrobné čísla a auto dostalo nálepku. Platilo to len krátko, potom sa táto povinnosť zrušila novelou č. 310/2005 s účinnosťou od 23. júna 2005. Niečo z toho však doteraz zostalo v mysliach motoristov, ako o tom svedčí aj otázka Viliama z Banskej Bystrice:

Viliam: "Vo firme jazdíme niekedy do zahraničia a nevieme či máme mať STK alebo nie. Autá majú maximálne 2 roky."

Technickú kontrolu (TK) podľa vyhlášky Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií mať treba. Ministerstvo vo vyhláške ustanovilo lehoty, kedy sú autá povinné absolvovať kontrolu v STK. Pre nové autá platí povinnosť prvej TK po 4 rokoch po prihlásení:

§ 47, Vyhláška 578/2006:

(1) Technickej kontrole pravidelnej podlieha vozidlo
a) kategórie L1e a L2e v lehote štyroch rokov po jeho prvom prihlásení do evidencie a potom periodicky v štvorročných lehotách,
b) kategórie L3e, L4e, L5e, L6e, L7e, M1, N1, O1 a O2 v lehote štyroch rokov po jeho prvom prihlásení do evidencie a potom periodicky v dvojročných lehotách,"

Prakticky to isté platí pre emisné kontroly (EK), o nich sa hovorí v § 67.

Občas sa objavujú pochybnosti, či bez TK a EK možno jazdiť s autom v zahraničí.

Ak sú kontroly vykonávané v termínoch a intervaloch podľa našej vyhlášky, všetko je v poriadku. Polícia iného štátu síce môže kontrolovať technický stav všetkých vozidiel, ktoré jazdia na jeho území, no vyžadovať splnenie prísnejších predpisov daného štátu nesmie.

Zoberme si to recipročne: ak niekde musí mať auto TK už ako nové a u nás až po štyroch rokoch, ako by to fungovalo, keby k nám prišlo vozidlo z iného štátu, kde musí takúto kontrolu absolvovať až po šiestich rokoch? Nemôže jazdiť na našich cestách? Veď spĺňa podmienky registrácie (evidencie) v krajine, kde bolo uvedené do premávky. Je to podobné, akoby sme zakázali u nás jazdu vozidlám s pravostranným riadením, hoci ostatné predpisy spĺňajú.

Postupne sa predpisy v jednotlivých štátoch harmonizujú a sú si skoro podobné. Takže to, že jazdíte s autom do zahraničia neznamená, že keď niekde musí mať tam registrované auto TK po dvoch rokoch (alebo aj v inom termíne odlišnom od našich predpisov), musí toto ustanovenie spĺňať aj vozidlo evidované na území Slovenska.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  3. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  4. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  5. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  7. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  8. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 257
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 5 212
  3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 4 994
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 4 932
  5. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 625
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 913
  7. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 769
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 512
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


11 h
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep
Úpravy v rámci programu Peugeot Individual.

Auto zabalia do fólie alebo nalakujú diely.


27. sep

Blogy SME

  1. Seniori v pohybe: Komunita prináša aj chuť do života
  2. Zuzana Valachovičová: Nové nákupné centrum s 320 obchodmi
  3. Ján Roháč: Fotoblog IX.: Moje ulice Göteborgu
  4. Tomáš Bilik: Ach tí naši topoľčianski poslanci...
  5. Věra Tepličková: Premiér dupol a zem sa otriasla
  6. Milan Hutera: Výstava Cosmos Discovery po druhý krát v Bratislave
  7. Věra Tepličková: Kto v tom má jasno alebo Keď kengury volajú
  8. Marek Mačuha: Pravda nebýva uprostred
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 146
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 861
  3. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 4 595
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 001
  5. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 3 747
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 3 694
  7. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 3 164
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 067
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu