Dnes už neplatné ustanovenia zákonov a vykonávacích vyhlášok dokážu poriadne zamotať hlavu nejednému motoristovi. Neistota potom spôsobí, že pochybujeme o tom, čo platí a čo nie.
Tak je to aj v prípade absolvovania povinnej technickej kontroly vozidiel (tzv. „estekáčka" - STK).
V roku 2005 sa zaviedla zákonom č. 725/2004 s účinnosťou od 1. marca 2005 takzvaná administratívna kontrola na STK aj na nové autá do siedmych dní po prvom prihlásení vozidla do evidencie vozidiel. Išlo o to, že sa overili výrobné čísla a auto dostalo nálepku. Platilo to len krátko, potom sa táto povinnosť zrušila novelou č. 310/2005 s účinnosťou od 23. júna 2005. Niečo z toho však doteraz zostalo v mysliach motoristov, ako o tom svedčí aj otázka Viliama z Banskej Bystrice:
Viliam: "Vo firme jazdíme niekedy do zahraničia a nevieme či máme mať STK alebo nie. Autá majú maximálne 2 roky."
Technickú kontrolu (TK) podľa vyhlášky Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií mať treba. Ministerstvo vo vyhláške ustanovilo lehoty, kedy sú autá povinné absolvovať kontrolu v STK. Pre nové autá platí povinnosť prvej TK po 4 rokoch po prihlásení:
§ 47, Vyhláška 578/2006:
(1) Technickej kontrole pravidelnej podlieha vozidlo
a) kategórie L1e a L2e v lehote štyroch rokov po jeho prvom prihlásení do evidencie a potom periodicky v štvorročných lehotách,
b) kategórie L3e, L4e, L5e, L6e, L7e, M1, N1, O1 a O2 v lehote štyroch rokov po jeho prvom prihlásení do evidencie a potom periodicky v dvojročných lehotách,"
Prakticky to isté platí pre emisné kontroly (EK), o nich sa hovorí v § 67.
Občas sa objavujú pochybnosti, či bez TK a EK možno jazdiť s autom v zahraničí.
Ak sú kontroly vykonávané v termínoch a intervaloch podľa našej vyhlášky, všetko je v poriadku. Polícia iného štátu síce môže kontrolovať technický stav všetkých vozidiel, ktoré jazdia na jeho území, no vyžadovať splnenie prísnejších predpisov daného štátu nesmie.
Zoberme si to recipročne: ak niekde musí mať auto TK už ako nové a u nás až po štyroch rokoch, ako by to fungovalo, keby k nám prišlo vozidlo z iného štátu, kde musí takúto kontrolu absolvovať až po šiestich rokoch? Nemôže jazdiť na našich cestách? Veď spĺňa podmienky registrácie (evidencie) v krajine, kde bolo uvedené do premávky. Je to podobné, akoby sme zakázali u nás jazdu vozidlám s pravostranným riadením, hoci ostatné predpisy spĺňajú.
Postupne sa predpisy v jednotlivých štátoch harmonizujú a sú si skoro podobné. Takže to, že jazdíte s autom do zahraničia neznamená, že keď niekde musí mať tam registrované auto TK po dvoch rokoch (alebo aj v inom termíne odlišnom od našich predpisov), musí toto ustanovenie spĺňať aj vozidlo evidované na území Slovenska.
Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?
Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.
Autor: Ján Ondák