SME

Kedy je potrebná technická kontrola

Potrebujem kontrolu technického stavu vozidla hneď po jeho kúpe, alebo o pár rokov? Kedy treba ísť na technickú a emisnú kontrolu? Platia iba u nás, alebo aj v zahraničí? Dokážete zodpovedať na tieto otázky bez zaváhania?

Dnes už neplatné ustanovenia zákonov a vykonávacích vyhlášok dokážu poriadne zamotať hlavu nejednému motoristovi. Neistota potom spôsobí, že pochybujeme o tom, čo platí a čo nie.

Tak je to aj v prípade absolvovania povinnej technickej kontroly vozidiel (tzv. „estekáčka" - STK).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V roku 2005 sa zaviedla zákonom č. 725/2004 s účinnosťou od 1. marca 2005 takzvaná administratívna kontrola na STK aj na nové autá do siedmych dní po prvom prihlásení vozidla do evidencie vozidiel. Išlo o to, že sa overili výrobné čísla a auto dostalo nálepku. Platilo to len krátko, potom sa táto povinnosť zrušila novelou č. 310/2005 s účinnosťou od 23. júna 2005. Niečo z toho však doteraz zostalo v mysliach motoristov, ako o tom svedčí aj otázka Viliama z Banskej Bystrice:

SkryťVypnúť reklamu

Viliam: "Vo firme jazdíme niekedy do zahraničia a nevieme či máme mať STK alebo nie. Autá majú maximálne 2 roky."

Technickú kontrolu (TK) podľa vyhlášky Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií mať treba. Ministerstvo vo vyhláške ustanovilo lehoty, kedy sú autá povinné absolvovať kontrolu v STK. Pre nové autá platí povinnosť prvej TK po 4 rokoch po prihlásení:

§ 47, Vyhláška 578/2006:

(1) Technickej kontrole pravidelnej podlieha vozidlo
a) kategórie L1e a L2e v lehote štyroch rokov po jeho prvom prihlásení do evidencie a potom periodicky v štvorročných lehotách,
b) kategórie L3e, L4e, L5e, L6e, L7e, M1, N1, O1 a O2 v lehote štyroch rokov po jeho prvom prihlásení do evidencie a potom periodicky v dvojročných lehotách,"

Prakticky to isté platí pre emisné kontroly (EK), o nich sa hovorí v § 67.

SkryťVypnúť reklamu

Občas sa objavujú pochybnosti, či bez TK a EK možno jazdiť s autom v zahraničí.

Ak sú kontroly vykonávané v termínoch a intervaloch podľa našej vyhlášky, všetko je v poriadku. Polícia iného štátu síce môže kontrolovať technický stav všetkých vozidiel, ktoré jazdia na jeho území, no vyžadovať splnenie prísnejších predpisov daného štátu nesmie.

Zoberme si to recipročne: ak niekde musí mať auto TK už ako nové a u nás až po štyroch rokoch, ako by to fungovalo, keby k nám prišlo vozidlo z iného štátu, kde musí takúto kontrolu absolvovať až po šiestich rokoch? Nemôže jazdiť na našich cestách? Veď spĺňa podmienky registrácie (evidencie) v krajine, kde bolo uvedené do premávky. Je to podobné, akoby sme zakázali u nás jazdu vozidlám s pravostranným riadením, hoci ostatné predpisy spĺňajú.

SkryťVypnúť reklamu

Postupne sa predpisy v jednotlivých štátoch harmonizujú a sú si skoro podobné. Takže to, že jazdíte s autom do zahraničia neznamená, že keď niekde musí mať tam registrované auto TK po dvoch rokoch (alebo aj v inom termíne odlišnom od našich predpisov), musí toto ustanovenie spĺňať aj vozidlo evidované na území Slovenska.

Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

  • Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.

Autor: Ján Ondák

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  6. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  7. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  8. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 399
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 10 292
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 920
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 4 841
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 339
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 3 398
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 158
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 3 082
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Štefan Šturdzík: Slovensko - Titanic
  2. Zuzana Valachovičová: Ach to upratovanie, nielen Veľkonočné
  3. Juraj Jevin: Spojené voľby sme ešte nemali
  4. Marek Brenčič: Nasledovanie Krista až na šibenicu. Moje stretnutia s mučeníkom nacizmu
  5. Tomáš Susko: VLNY: Konflikt záujmov vo filmovej akadémii?
  6. Ján Valchár: 450 rokov odšľachťovania národa
  7. Alojz Baránik: Vedúca úloha Združenia sudcov v súdnictve potvrdená
  8. Vladimír Čuchran: Parlamentný permanentný superalkoholizmus - obraz dekadentnej doby, spoločnosti, vládnutia
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 657
  2. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 24 961
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 383
  4. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 18 169
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 16 864
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 265
  7. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 922
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 495
  1. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  2. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  3. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  4. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  5. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  6. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  7. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  8. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme
SkryťZatvoriť reklamu