SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Úrady umožňujú, čo zákony zakazujú

Zákon má platiť pre všetkých rovnako a bez výnimky. Ako si potom vysvetliť "parkovací paradox", na ktorý sme natrafili v centre Bratislavy?

Zákon má platiť pre všetkých rovnako a bez výnimky. A práve "výnimky" potvrdzujú, že niektorí sú rovnejší, ako rovní. Ako inak si vysvetliť "parkovací paradox", na ktorý sme natrafili v centre Bratislavy?

Prezrite si najprv túto fotografiu. Čo ste na nej našli, čo nezodpovedá predpisom?

Parkovanie002_res.jpg

Odpovedali ste správne, ak ste zaregistrovali auto stojace menej ako 5 metrov za križovatkou. Podľa predpisov sa to nesmie.

Druhá fotografia zobrazuje tú istú križovatku, no z druhej strany priechodu pre chodcov. Takmer žiadny rozdiel? Či predsa?

Parkovanie005_res.jpg

Všimli ste si? Je tam vidno vyhradené státie vyznačené hneď za križovatkou.

Parkovanie003_res.jpg

Parkovanie na miestach s vyhradeným státím "umožňuje" okrem vodorovnej dopravnej značky V10 d aj dodatková tabuľka k dopravnej značke P16 Parkovisko - parkovacie miesta s vyhradeným státím. V tomto prípade dokonca hneď na oboch stranách vozovky:

Parkovanie004_res.jpg

§ 25, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič nesmie zastaviť a stáť
d) na križovatke a vo vzdialenosti kratšej ako 5 m pred hranicou križovatky a 5m za ňou; tento zákaz neplatí v obci na križovatke tvaru „T" na náprotivnej strane vyúsťujúcej cesty...

Zákon je zákon, no dopravné značenie je nadradené dopravným predpisom. Lenže, tesne za križovatkou sa nesmie parkovať nie preto, že o tom niekto rozhodol z "brucha". Státie v križovatke a tesne za ňou zvyčajne zhoršuje plynulý výjazd z križovatky a niekedy ohrozuje aj bezpečnosť. Napriek argumentom je za týmto riešením evidentný boj o každé parkovacie miesto, ktorých je v centre zúfalo málo.

§ 60, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Úprava cestnej premávky vykonaná dopravnými značkami a dopravnými zariadeniami je nadradená všeobecnej úprave cestnej premávky.

Na fotografiách je dôkaz, že sa niekto "pomýlil", keď vystavoval povolenie pre vyhradené parkovanie. To čo na jednej strane platí s dodržaním litery zákona, na druhej strane križovatky nemusí?

Je to križovatka v Bratislave Dunajská-Lazaretská, kde smerom ku Grösslingovej ulici sú na pravej strane v smere jazdy parkovacie miesta vyznačené za priechodom pre chodcov až 5 metrov za križovatkou. Vodiči to aj tak porušujú, keď zaparkujú na "voľnom" mieste. Na opačnej strane cesty, teda na ľavej strane, rovnako krížom cez križovatku sú však vyhradené miesta hneď za priechodom - tam 5 metrová zóna zrazu neplatí.


Zväčšiť mapu

Kto urobil chybu? Ten kto žiadal o vyhradené miesta, alebo ten, kto to "schválil" a razom na danom mieste škrtol § 25 odstavec d) cestného zákona? Len dúfajme, že nie s vedomím: "aj tak o nič nejde a vzniklo jedno vyhradené miesto navyše".

Dve miesta, dva prístupy, dve riešenia. Pár metrov od seba. Je zvláštne, keď úrady povolia, čo zákon všeobecne nedovoľuje. Alebo sa na tejto križovatke dala vybaviť výnimka, lebo tam nikto nikoho parkovaním neohrozuje a neobmedzuje? Od Dunajskej je Lazaretská v oboch smeroch jednosmerná. Možno preto.

Toto riešenie však mnohých vodičov povzbudzuje v tom, že potom parkujú "nadivoko" za križovatkou aj na iných miestach tam, kde sa to nesmie. Výnimky potvrdzujúce pravidlo prinášajú zmätok. Zbytočne.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  2. Päť chýb pri zateplení strechy
  3. Vitajte v postapokalyptickom svete
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  2. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  3. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  5. Úprava osobného motorového vozidla
  6. Important information for Brazilians living in Slovakia
  7. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  8. Vitajte v postapokalyptickom svete
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 24 116
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 038
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 14 832
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 527
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 847
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 756
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 472
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 370
  9. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 159
  10. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 9 144
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zadržanie Dušana Kováčika.

Koronavírus: Na Slovensku potvrdili 17 úmrtí, Česko pokračuje v rekordoch (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 33 602. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 115 obetí.

Odberové miesto na testovanie pacientov na ochorenie COVID-19 pred Infekčným pavilónom na Kramároch.
Pacientov s covidom budú musieť zrejme zakrátko voziť do iných nemocníc, lebo bojnická bola v utorok už plná.
Podcast Dobré Ráno.
Cynická obluda

Zázrak v parlemente

Záborská, pevne sa spoliehajúca na hlasy fašistov, už videla svoje obmedzenie interrupcií ako hotovú vec.

Neprehliadnite tiež

Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.

Hummer sa vracia, jazdí na elektrinu a hýbe sa ako krab

Trojica elektromotorov dáva výkon až 1000 koní.

GMC Hummer EV
Hyundai Tucson

Z Renaultu Mégane sa stane elektrický crossover

Spaľovacie motory budú už minulosťou.

Renault Mégane eVision Concept