Zákon má platiť pre všetkých rovnako a bez výnimky. A práve "výnimky" potvrdzujú, že niektorí sú rovnejší, ako rovní. Ako inak si vysvetliť "parkovací paradox", na ktorý sme natrafili v centre Bratislavy?
Prezrite si najprv túto fotografiu. Čo ste na nej našli, čo nezodpovedá predpisom?
Odpovedali ste správne, ak ste zaregistrovali auto stojace menej ako 5 metrov za križovatkou. Podľa predpisov sa to nesmie.
Druhá fotografia zobrazuje tú istú križovatku, no z druhej strany priechodu pre chodcov. Takmer žiadny rozdiel? Či predsa?
Všimli ste si? Je tam vidno vyhradené státie vyznačené hneď za križovatkou.
Parkovanie na miestach s vyhradeným státím "umožňuje" okrem vodorovnej dopravnej značky V10 d aj dodatková tabuľka k dopravnej značke P16 Parkovisko - parkovacie miesta s vyhradeným státím. V tomto prípade dokonca hneď na oboch stranách vozovky:
§ 25, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(1) Vodič nesmie zastaviť a stáť
d) na križovatke a vo vzdialenosti kratšej ako 5 m pred hranicou križovatky a 5m za ňou; tento zákaz neplatí v obci na križovatke tvaru „T" na náprotivnej strane vyúsťujúcej cesty...
Zákon je zákon, no dopravné značenie je nadradené dopravným predpisom. Lenže, tesne za križovatkou sa nesmie parkovať nie preto, že o tom niekto rozhodol z "brucha". Státie v križovatke a tesne za ňou zvyčajne zhoršuje plynulý výjazd z križovatky a niekedy ohrozuje aj bezpečnosť. Napriek argumentom je za týmto riešením evidentný boj o každé parkovacie miesto, ktorých je v centre zúfalo málo.
§ 60, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(2) Úprava cestnej premávky vykonaná dopravnými značkami a dopravnými zariadeniami je nadradená všeobecnej úprave cestnej premávky.
Na fotografiách je dôkaz, že sa niekto "pomýlil", keď vystavoval povolenie pre vyhradené parkovanie. To čo na jednej strane platí s dodržaním litery zákona, na druhej strane križovatky nemusí?
Je to križovatka v Bratislave Dunajská-Lazaretská, kde smerom ku Grösslingovej ulici sú na pravej strane v smere jazdy parkovacie miesta vyznačené za priechodom pre chodcov až 5 metrov za križovatkou. Vodiči to aj tak porušujú, keď zaparkujú na "voľnom" mieste. Na opačnej strane cesty, teda na ľavej strane, rovnako krížom cez križovatku sú však vyhradené miesta hneď za priechodom - tam 5 metrová zóna zrazu neplatí.
Zväčšiť mapu
Kto urobil chybu? Ten kto žiadal o vyhradené miesta, alebo ten, kto to "schválil" a razom na danom mieste škrtol § 25 odstavec d) cestného zákona? Len dúfajme, že nie s vedomím: "aj tak o nič nejde a vzniklo jedno vyhradené miesto navyše".
Dve miesta, dva prístupy, dve riešenia. Pár metrov od seba. Je zvláštne, keď úrady povolia, čo zákon všeobecne nedovoľuje. Alebo sa na tejto križovatke dala vybaviť výnimka, lebo tam nikto nikoho parkovaním neohrozuje a neobmedzuje? Od Dunajskej je Lazaretská v oboch smeroch jednosmerná. Možno preto.
Toto riešenie však mnohých vodičov povzbudzuje v tom, že potom parkujú "nadivoko" za križovatkou aj na iných miestach tam, kde sa to nesmie. Výnimky potvrdzujúce pravidlo prinášajú zmätok. Zbytočne.
Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?
Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.
Autor: Ján Ondák