SME
Sobota, 25. september, 2021 | Meniny má VladislavKrížovkyKrížovky

Niektorí budú za diaľnice platiť dvakrát

Elektronické mýto je v súčasnosti pretriasané z viacerých strán. Vedeli ste však, že jedna skupina motoristov bude musieť mať nie len palubnú jednotku elektronického mýta ale aj diaľničné známky?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Ján Ondák)

Anton z Námestova jazdí na úžitkovom vozidle, ktorého hmotnosť je nižšia ako 3,5 tony. Na takéto autá elektronický výber mýta nemá vplyv. Čo však v prípade, že Anton za auto zapojí príves? Bude musieť vymeniť diaľničnú nálepku za palubnú jednotku elektronického mýta? Alebo mať pre istotu zabezpečené oba spôsoby platby za používanie diaľnic?

Anton: "Palubnú jednotku musí mať podľa zákona od 1.1.2010 vozidlo alebo súprava o celkovej hmotnosti od 3,5 do 12 ton. Ako je riešený prípad, keď vozidlo má celkovú hmotnosť menej ako 3,5 ton a ide po diaľnici?

Predpokladám, bude mať povinnosť tak ako doteraz mať diaľničnú nálepku.

Ak také vozidlo, napríklad Citroen Jumper zapne príves, prekročí celkovú hmotnosť 3,5 tony a má mať povinnosť mať palubnú jednotku. Tak potom bude úhrada mýta dvakrát - aj nálepkou aj cez palubnú jednotku. Vlastne ako to bude riešené? "

Pravidlá okolo platenia za diaľnicu rieši zákon o pozemných komunikáciách. Mýto je tiež obsahom zákona o elektronickom mýte.

V zákone o pozemných komunikáciách sa píše, že vozidlá alebo súpravy vozidiel s hmotnosťou do 3,5 tony môžu užívať diaľnice a rýchlostné komunikácie len po zaplatení úhrady za ich užívanie. To sa preukazuje platnou dvojdielnou nálepkou.

Vozidlá nad 3,5 tony môžu diaľnicu užívať len po zaplatení mýta. No a zákon o elektronickom mýte si vysvetľuje vozidlá nad 3,5 tony aj ako jazdné súpravy s celkovou hmotnosťou nad 3 a pol tony.

§ 6, zákon č. 135/1961 Zb.

(2) Vymedzené úseky diaľnic a ciest pre motorové vozidlá označené dopravnými značkami možno užívať dvojstopovými motorovými vozidlami alebo jazdnými súpravami do 3, 5 t (ďalej len "motorové vozidlo") po zaplatení úhrady za užívanie týchto pozemných komunikácií.

§ 2, zákon č. 25/2007 Z.z.
o elektronickom výbere mýta

(2) Za užívanie vymedzených úsekov ciest motorovými vozidlami s celkovou hmotnosťou nad 3, 5 t alebo jazdnými súpravami s celkovou hmotnosťou nad 3, 5 t určenými na prepravu tovaru a motorovými vozidlami umožňujúcimi prepravu viac ako deviatich osôb vrátane vodiča sa platí mýto. Na účely tohto zákona užívaním vymedzeného úseku cesty sa rozumie aj zvláštne užívanie cesty podľa osobitného predpisu, 4) a to aj vtedy, ak na takéto zvláštne užívanie nie je potrebné povolenie.

To znamená, že ak dodávka s celkovou hmotnosťou do 3 a pol tony vyjde na diaľnicu, musí mať na okne diaľničnú nálepku. Ak však vodič pripojí k autu príves a celková hmotnosť súpravy presiahne 3,5 tony, nálepka mu nepomôže, pretože potrebuje palubnú jednotku elektronického mýta.

Diaľničná známka nie je dokladom zaplatenia elektronického mýta. Na to slúži palubná jednotka.

Všetko by mohlo byť v poriadku, keby aj autá do 3 a pol tony mohli platiť za diaľnice prostredníctvom elektronického mýta. To však zákon o pozemných komunikáciách neumožňuje. Určuje totiž pre vozidlá do 3,5 tony len jeden spôsob úhrady - zaplatením za diaľničnú nálepku.

Čo z toho vyplýva? Pri vytváraní predpisov o elektronickom mýte sa zabudlo na jednu skupinu motoristov využívajúcich diaľnice. Vodič dodávky do 3 a pol tony, ktorý raz za čas potrebuje k autu pripojiť príves, tak bude musieť mať aj diaľničnú nálepku pre prípad jazdy bez prívesu (do 3,5 tony) a aj palubnú jednotku pre jazdu s prívesom (nad 3,5 tony).

Ak takíto vodiči nechcú platiť dvakrát, nezostáva im nič iné, len si vybrať, či budú alebo nebudú používať príves.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. „Prezlečte“ svoj domov! V móde je šetrenie peňazí aj prírody
  2. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  3. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  4. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  5. Znalec slovenského brandy
  6. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  7. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty
  8. Školy sa znova môžu zapojiť do zberu starých mobilov
  9. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  10. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  1. Samočistiace vypínače chránia pred infekciami
  2. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  3. Hobbymarket OBI predstavil nový koncept predajne v Michalovciach
  4. Aktuálne radarové a slovenské hlásenia v autokamere?
  5. Tesco announces net-zero target of 2035 for its operations
  6. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  7. Lekárska prehliadka pre cudzincov je v Nitre, aj bez objednania
  8. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  9. Rozšírená realita a ovládanie na diaľku
  10. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 6 836
  2. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 5 473
  3. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 5 374
  4. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 4 526
  5. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 499
  6. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 380
  7. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 235
  8. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 053
  9. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 3 019
  10. Slovenský orloj – svetová atrakcia 2 908
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Peugeot 308

Silnejší motor má jedine plug-in hybrid.


24. sep
Toyota Mirai a tankovanie vodíka.

Prvá z nich bude medzi Handlovou a Prievidzou.


23. sep
Volkswagen Caddy California

Jazdí s podobným komfortom ako Golf.


21. sep
Mercedes-Benz AMG GT63 S E Performance 4-Door

Od roku 2025 bude mať výrobca nové platformy len elektrické.


20. sep

Blogy SME

  1. Anna Milanová: Strom a Klíma ťa potrebuje... 2021
  2. Katarína Tóthová: Objatie a jeho sila
  3. Andy Morávek: Tomuto štátu už nedarujem ani jedinú kvapku mojej krvi. Nezaslúži(š) si ju!
  4. Marián Kozák: Anton Benča - životný príbeh
  5. Peter Chudý: Šesť spôsobov na odstránenie čestného policajta alebo ako to bolo za prezidentovania Tibora Gašpara a likvidačné metódy prehnitého systému dnes.
  6. Iveta Bakitová: Taliansko - poznávanie známych aj menej známych miest pokračuje
  7. Anton Kovalčík: Len aby si neublížil(a)!
  8. Štefan Vidlár: Autority
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 26 629
  2. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 12 667
  3. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 6 076
  4. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 495
  5. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 5 062
  6. Dušan Koniar: Ostávajú možno dva mesiace 4 343
  7. Peter Chudý: Aký je motív sledovania špeciálneho prokurátora Daniela Lipšica? Kompromitácia alebo príprava na spáchanie násilného trestného činu? 3 827
  8. Pavel Dvořák: Ako ma zmenilo desať rokov v Číne 3 691
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  5. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
Skryť Zatvoriť reklamu