SME

Niektorí budú za diaľnice platiť dvakrát

Elektronické mýto je v súčasnosti pretriasané z viacerých strán. Vedeli ste však, že jedna skupina motoristov bude musieť mať nie len palubnú jednotku elektronického mýta ale aj diaľničné známky?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Ján Ondák)

Anton z Námestova jazdí na úžitkovom vozidle, ktorého hmotnosť je nižšia ako 3,5 tony. Na takéto autá elektronický výber mýta nemá vplyv. Čo však v prípade, že Anton za auto zapojí príves? Bude musieť vymeniť diaľničnú nálepku za palubnú jednotku elektronického mýta? Alebo mať pre istotu zabezpečené oba spôsoby platby za používanie diaľnic?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Anton: "Palubnú jednotku musí mať podľa zákona od 1.1.2010 vozidlo alebo súprava o celkovej hmotnosti od 3,5 do 12 ton. Ako je riešený prípad, keď vozidlo má celkovú hmotnosť menej ako 3,5 ton a ide po diaľnici?

Predpokladám, bude mať povinnosť tak ako doteraz mať diaľničnú nálepku.

Ak také vozidlo, napríklad Citroen Jumper zapne príves, prekročí celkovú hmotnosť 3,5 tony a má mať povinnosť mať palubnú jednotku. Tak potom bude úhrada mýta dvakrát - aj nálepkou aj cez palubnú jednotku. Vlastne ako to bude riešené? "

SkryťVypnúť reklamu

Pravidlá okolo platenia za diaľnicu rieši zákon o pozemných komunikáciách. Mýto je tiež obsahom zákona o elektronickom mýte.

V zákone o pozemných komunikáciách sa píše, že vozidlá alebo súpravy vozidiel s hmotnosťou do 3,5 tony môžu užívať diaľnice a rýchlostné komunikácie len po zaplatení úhrady za ich užívanie. To sa preukazuje platnou dvojdielnou nálepkou.

Vozidlá nad 3,5 tony môžu diaľnicu užívať len po zaplatení mýta. No a zákon o elektronickom mýte si vysvetľuje vozidlá nad 3,5 tony aj ako jazdné súpravy s celkovou hmotnosťou nad 3 a pol tony.

§ 6, zákon č. 135/1961 Zb.

(2) Vymedzené úseky diaľnic a ciest pre motorové vozidlá označené dopravnými značkami možno užívať dvojstopovými motorovými vozidlami alebo jazdnými súpravami do 3, 5 t (ďalej len "motorové vozidlo") po zaplatení úhrady za užívanie týchto pozemných komunikácií.

§ 2, zákon č. 25/2007 Z.z.
o elektronickom výbere mýta

(2) Za užívanie vymedzených úsekov ciest motorovými vozidlami s celkovou hmotnosťou nad 3, 5 t alebo jazdnými súpravami s celkovou hmotnosťou nad 3, 5 t určenými na prepravu tovaru a motorovými vozidlami umožňujúcimi prepravu viac ako deviatich osôb vrátane vodiča sa platí mýto. Na účely tohto zákona užívaním vymedzeného úseku cesty sa rozumie aj zvláštne užívanie cesty podľa osobitného predpisu, 4) a to aj vtedy, ak na takéto zvláštne užívanie nie je potrebné povolenie.

SkryťVypnúť reklamu

To znamená, že ak dodávka s celkovou hmotnosťou do 3 a pol tony vyjde na diaľnicu, musí mať na okne diaľničnú nálepku. Ak však vodič pripojí k autu príves a celková hmotnosť súpravy presiahne 3,5 tony, nálepka mu nepomôže, pretože potrebuje palubnú jednotku elektronického mýta.

Diaľničná známka nie je dokladom zaplatenia elektronického mýta. Na to slúži palubná jednotka.

Všetko by mohlo byť v poriadku, keby aj autá do 3 a pol tony mohli platiť za diaľnice prostredníctvom elektronického mýta. To však zákon o pozemných komunikáciách neumožňuje. Určuje totiž pre vozidlá do 3,5 tony len jeden spôsob úhrady - zaplatením za diaľničnú nálepku.

Čo z toho vyplýva? Pri vytváraní predpisov o elektronickom mýte sa zabudlo na jednu skupinu motoristov využívajúcich diaľnice. Vodič dodávky do 3 a pol tony, ktorý raz za čas potrebuje k autu pripojiť príves, tak bude musieť mať aj diaľničnú nálepku pre prípad jazdy bez prívesu (do 3,5 tony) a aj palubnú jednotku pre jazdu s prívesom (nad 3,5 tony).

SkryťVypnúť reklamu

Ak takíto vodiči nechcú platiť dvakrát, nezostáva im nič iné, len si vybrať, či budú alebo nebudú používať príves.

Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

  • Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 558
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 274
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 708
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 057
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 215
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 928
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 838
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 419
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXV
  2. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  3. Daniel Bíro: Kapela Slovenská Klobása vznikla už v roku 1993. Aké boli jej začiatky? A aká je súčasnosť kapely?
  4. Jozef Foltýn: Huliak che byť už aj reprezentačný tréner
  5. Štefan Šturdzík: Dvojtvárnosť premiéra.
  6. Milan Srnka: Fico bude v Moskve v “exkluzívnej spoločnosti”
  7. Jozef Stasík: Čakáme na nové elity. Nie, ani tie nás nespasia.
  8. Viktor Pamula: Ako sa minister obrany ministrom zdravotníctva stal
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 30 612
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 758
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 23 050
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 957
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 573
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 6 780
  7. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 5 986
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 872
  1. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  2. Tupou Ceruzou: Smerákov
  3. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  4. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  5. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  6. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  7. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  8. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
SkryťZatvoriť reklamu