Anton z Námestova jazdí na úžitkovom vozidle, ktorého hmotnosť je nižšia ako 3,5 tony. Na takéto autá elektronický výber mýta nemá vplyv. Čo však v prípade, že Anton za auto zapojí príves? Bude musieť vymeniť diaľničnú nálepku za palubnú jednotku elektronického mýta? Alebo mať pre istotu zabezpečené oba spôsoby platby za používanie diaľnic?
Anton: "Palubnú jednotku musí mať podľa zákona od 1.1.2010 vozidlo alebo súprava o celkovej hmotnosti od 3,5 do 12 ton. Ako je riešený prípad, keď vozidlo má celkovú hmotnosť menej ako 3,5 ton a ide po diaľnici?
Predpokladám, bude mať povinnosť tak ako doteraz mať diaľničnú nálepku.
Ak také vozidlo, napríklad Citroen Jumper zapne príves, prekročí celkovú hmotnosť 3,5 tony a má mať povinnosť mať palubnú jednotku. Tak potom bude úhrada mýta dvakrát - aj nálepkou aj cez palubnú jednotku. Vlastne ako to bude riešené? "
Pravidlá okolo platenia za diaľnicu rieši zákon o pozemných komunikáciách. Mýto je tiež obsahom zákona o elektronickom mýte.
V zákone o pozemných komunikáciách sa píše, že vozidlá alebo súpravy vozidiel s hmotnosťou do 3,5 tony môžu užívať diaľnice a rýchlostné komunikácie len po zaplatení úhrady za ich užívanie. To sa preukazuje platnou dvojdielnou nálepkou.
Vozidlá nad 3,5 tony môžu diaľnicu užívať len po zaplatení mýta. No a zákon o elektronickom mýte si vysvetľuje vozidlá nad 3,5 tony aj ako jazdné súpravy s celkovou hmotnosťou nad 3 a pol tony.
§ 6, zákon č. 135/1961 Zb.
(2) Vymedzené úseky diaľnic a ciest pre motorové vozidlá označené dopravnými značkami možno užívať dvojstopovými motorovými vozidlami alebo jazdnými súpravami do 3, 5 t (ďalej len "motorové vozidlo") po zaplatení úhrady za užívanie týchto pozemných komunikácií.
§ 2, zákon č. 25/2007 Z.z. o elektronickom výbere mýta
(2) Za užívanie vymedzených úsekov ciest motorovými vozidlami s celkovou hmotnosťou nad 3, 5 t alebo jazdnými súpravami s celkovou hmotnosťou nad 3, 5 t určenými na prepravu tovaru a motorovými vozidlami umožňujúcimi prepravu viac ako deviatich osôb vrátane vodiča sa platí mýto. Na účely tohto zákona užívaním vymedzeného úseku cesty sa rozumie aj zvláštne užívanie cesty podľa osobitného predpisu, 4) a to aj vtedy, ak na takéto zvláštne užívanie nie je potrebné povolenie.
To znamená, že ak dodávka s celkovou hmotnosťou do 3 a pol tony vyjde na diaľnicu, musí mať na okne diaľničnú nálepku. Ak však vodič pripojí k autu príves a celková hmotnosť súpravy presiahne 3,5 tony, nálepka mu nepomôže, pretože potrebuje palubnú jednotku elektronického mýta.
Diaľničná známka nie je dokladom zaplatenia elektronického mýta. Na to slúži palubná jednotka.
Všetko by mohlo byť v poriadku, keby aj autá do 3 a pol tony mohli platiť za diaľnice prostredníctvom elektronického mýta. To však zákon o pozemných komunikáciách neumožňuje. Určuje totiž pre vozidlá do 3,5 tony len jeden spôsob úhrady - zaplatením za diaľničnú nálepku.
Čo z toho vyplýva? Pri vytváraní predpisov o elektronickom mýte sa zabudlo na jednu skupinu motoristov využívajúcich diaľnice. Vodič dodávky do 3 a pol tony, ktorý raz za čas potrebuje k autu pripojiť príves, tak bude musieť mať aj diaľničnú nálepku pre prípad jazdy bez prívesu (do 3,5 tony) a aj palubnú jednotku pre jazdu s prívesom (nad 3,5 tony).
Ak takíto vodiči nechcú platiť dvakrát, nezostáva im nič iné, len si vybrať, či budú alebo nebudú používať príves.
Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?
Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.