SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Predbiehal alebo nepredbiehal? Zákon nedáva jednoznačnú odpoveď

Kto z vás vie, čo je to predbiehanie? Prerozprávať by ste to určite vedeli, no vďaka zákonu vznikajú nedorozumenia.

Jazda po ceste, ktorá má jeden jazdný pruh pre každý smer je z pohľadu pravidiel jednoduchá. Zložitejšie je to však už, ak sa pridá čo i len jeden jazdný pruh navyše. Objavujú sa potom otázky o možnostiach predbiehania, využívania jednotlivých pruhov a podobne.

Aj Tomáš sa vo svojej otázke dotkol tejto problematiky:

Tomáš: V meste je definovaná súbežná jazda. Na diaľnici sa zase trvale môže ísť len v pravom pruhu, ostatné sú na predbiehanie. Ako je to, keď platia obidve spomínané podmienky, teda som na diaľnici v meste? Platí súbežná jazda, alebo sa to počíta za predbiehanie? Čo z toho má v zákone "prednosť"?

Vo vzťahu k jazde v jazdných pruhoch zákon o cestnej premávke nerozlišuje, či ide o diaľnicu, diaľničný obchvat alebo cestu prvej triedy. Zaoberá sa počtom jazdných pruhov a tým, či sú v obci alebo nie.

Preto platí, že na diaľnici v obci smie vodič auta s hmotnosťou do 3 a pol tony (alebo vodič jazdnej súpravy s dĺžkou do 7 metrov) jazdiť v ktoromkoľvek pruhu.

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) V obci na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy smie vodič vozidla použiť na jazdu ktorýkoľvek jazdný pruh; to neplatí pre vodiča uvedeného v odseku 2, na ktorého sa vzťahujú pri jazde v obci odseky 1 a 2.

Aj Robert nám v tejto súvislosti napísal, pričom sa zameral na nákladné autá:

Robert: "Zaujímal by ma váš názor na paradox nachádzajúci sa na bratislavskom diaľničnom obchvate, kde je na každom kúsku dopravná značka zakazujúca predbiehanie vozidlami nad 3,5 tony. Zákon pritom hovorí, že jazda v súbežných jazdných pruhoch v obci nie je predbiehanie. Môžu ísť teda vozidlá ťažšie ako 3,5 tony v ľavom jazdnom pruhu, alebo nie?"

V zákone o cestnej premávke je napísané, že dopravné značky sú nadradené všeobecnej úprave v zákone. To znamená, že na danom úseku rozhoduje dopravná značka, či môžu nákladné autá s hmotnosťou nad 3 a pol tony predbiehať alebo nie.

Ak by tam dopravné značky neboli, potom by nákladné autá nad 3 a pol tony nesmeli ísť v ľavom jazdnom pruhu, pretože im to zákon neumožňuje, no mohli by ho použiť na predbiehanie. Keďže to však správca cesty nechcel, zakázal nákladným autám predbiehanie dopravnými značkami.

No a keďže hovoríme aj o diaľničnom obchvate, netreba zabúdať ani na to, že keby tam dopravné značky zakazujúce predbiehanie nákladným autám neboli, tie nad 7 a pol tony by nesmeli predbiehať aj tak.

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Mimo obce na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy sa jazdí v pravom jazdnom pruhu. V ostatných jazdných pruhoch sa smie jazdiť, ak je to potrebné na obchádzanie, predchádzanie, otáčanie alebo na odbočovanie.

(2) Mimo obce na ceste s troma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy smie vodič nákladného automobilu s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou presahujúcou 3 500 kg, vodič jazdnej súpravy, ktorej celková dĺžka presahuje 7 m, vodič zvláštneho motorového vozidla a vodič motocykla s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou do 45 km/h použiť na jazdu výhradne dva jazdné pruhy najbližšie k pravému okraju vozovky; v ostatných jazdných pruhoch smie jazdiť, ak je to potrebné na obchádzanie, otáčanie alebo na odbočovanie.

Robert tiež spomínal diaľničný obchvat. Na diaľnici a rýchlostnej komunikácii platí nezávisle od toho, či je to v obci alebo mimo nej, že nákladné autá ťažšie ako 7 a pol tony nesmú predbiehať iné vozidlá.

§ 35, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) Vodič motorového vozidla kategórie N, ktorého najväčšia prípustná celková hmotnosť presahuje 7 500 kg, alebo vodič jazdnej súpravy, ktorej najväčšia prípustná hmotnosť presahuje 7 500 kg, nesmie pri jazde po diaľnici predchádzať iné motorové vozidlo.

Po teórii o jazde na cestách s viacerými jazdnými pruhmi sa pozrime aj na konkrétny prípad z praxe. Martin zo Senca nám napísal o predbiehaní na diaľnici mimo mesta:

Martin: "Predbehnem auto v ľavom pruhu pri rýchlosti 130 km/h a zaradím sa naspäť do prava. Po pár metroch vidím ale vľavo auto, ktoré porušuje bezdôvodnou jazdou vľavo predpisy (a ide rýchlosťou, dajme tomu 110 km/h). Ja idem vo svojom pruhu vpravo (konštantne 130 km/h) a časom ho dobehnem a predbehnem (pozor! ale bez úmyslu ho naozaj predbehnúť). Ako sa klasifikuje takýto prípad predbiehania, keď sa defacto predbiehať sprava nesmie? Ako v takomto prípade postupovať?"

Takýto prípad nie je jednoduché vysvetliť podľa zákona o cestnej premávke. Je to z toho dôvodu, že v ňom nie je definované predchádzanie.

Z jednotlivých ustanovení zákona sa však dajú vydedukovať základné znaky predchádzania:

  • vozidlo vybočuje zo smeru jazdy a dáva o tom znamenie (§ 15, ods. 2)
  • vozidlo sa po predídení zaraďuje pred iné, ktoré predišlo (§ 15, ods. 3)

Ak to dáme dohromady, tak predchádzanie je vybočenie zo smeru jazdy, predídenie vozidla (vozidiel) a zaradenie sa pred predídené vozidlo (vozidlá).

Martin v tomto prípade prvú a poslednú časť predchádzania nezrealizoval. Preto ho nemožno viniť z predchádzania vpravo.

§ 15, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Predchádza sa vľavo. Vpravo sa predchádza vozidlo, ktoré mení smer jazdy vľavo a ak už nie je pochybnosť o ďalšom smere jeho jazdy. Pri jazde v pripájacom jazdnom pruhu alebo v odbočovacom jazdnom pruhu sa smie vpravo predchádzať aj vozidlo idúce v priebežnom jazdnom pruhu.

Čo však určite problémom je, je jazda v ľavom jazdnom pruhu napriek tomu, že vodič auta žiadne iné vozidlo nepredchádza. Pritom je jedno, akou rýchlosťou ide.

Na záver si ešte rozoberme otázku od Alberta z Bratislavy:

Albert: "Chcel by som sa opýtať na jazdu v troch rovnocenných jazdných pruhoch. Ja som si to vysvetlil svojimi znalosťami podľa pravidiel cestnej premávky, ale rád ba som si to overil. Ide o tri jazdné pruhy v jednom smere.

V krajných pruhoch idú motorové vozidlá na jednej úrovni, ktoré sa chcú naraz v jednom čase zaradiť do stredného jazdného pruhu. Kto má komu pri tomto zaraďovaní dávať prednosť? Ako by to posúdila polícia, keby sa v tomto strednom jazdnom pruhu zrazili?"

Túto situáciu rieši jedno z ustanovení zákona o cestnej premávke. Vodič, ktorý sa chce presunúť z ľavého jazdného pruhu do pravého, musí dať prednosť tomu, kto sa do stredného jazdného pruhu presúva z pravého.

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(7) Na ceste s troma jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy je vodič prechádzajúci z ľavého jazdného pruhu do stredného jazdného pruhu povinný dať prednosť v jazde vodičovi prechádzajúcemu do stredného jazdného pruhu z pravého jazdného pruhu; takýto postup sa vzťahuje primerane pri prechádzaní z ľavých jazdných pruhov do stredných jazdných pruhov na ceste so štyrmi alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  1. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  2. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  3. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  6. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 31 785
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 168
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 18 649
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 955
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 606
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 749
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 984
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 852
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 707
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 038
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister obrany Jaroslav Naď.
Autorská strana Petra Šabatu

Babiš už neriadi štát ako firmu, dúfa v zázrak

Kto prešľapuje tragickú koronavírusovú českú cestu? Ľudia typu Fica a Kaliňáka.

Jaroslav Faltýnek a Andrej Babiš.
Boris Kollár.

Koronavírus na Slovensku: Naď zverejnil podrobnosti plošného testovania (minúta po minúte)

Na Slovensku za pondelok pribudlo 901 prípadov nákazy novým koronavírusom pri 5 899 testoch. Pribudlo 11 úmrtí na pľúcnu formu COVID-19, celkový počet obetí je 176. Aktívnych prípadov nákazy je aktuálne 34 872.

Celoplošné testovanie na Covid-19 na Slovensku.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.