SME
Utorok, 6. december, 2022 | Meniny má Mikuláš

Máme veľa nebezpečných ciest

Počet tragických dopravných nehôd sa znižuje. Ak by sme mali na Slovensku kvalitnejšie a bezpečnejšie cesty, tragédií na cestách by mohlo byť ešte menej.

Príklad bezpečnej cesty zo zahraničia.Príklad bezpečnej cesty zo zahraničia. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ - EuroRAP)

Vo svete je všeobecne uznávaný názor, podľa ktorého funguje bezpečnosť v doprave na princípe "spoločnej zodpovednosti" (shared responsibility) troch základných faktorov: vozidlo, vodič a cesta.

Vodič je zodpovedný za 90% všetkých nehôd. Vozidlo a cesta by mali plniť funkciu ochrany posádky vozidla, respektíve všetkých účastníkov cestnej premávky. Napríklad chodcov, cyklistov a podobne.

Pozrite si na mape, ktoré úseky ciest na Slovensku sú najbezpečnejšie

Do akej miery dokáže vozidlo alebo cesta ochrániť človeka, ak nastane dopravná nehoda? Bezpečnosť vozidiel v posledných rokoch enormne stúpa. Ak vozidlo v dnešnej dobe nedosahuje v testoch bezpečnosti EuroNCAP úroveň štyroch alebo piatich hviezdičiek, stáva sa nepredajným.

Najzávažnejšie typy nehôd:
  1. čelná zrážka
  2. náraz do pevnej prekážky mimo cesty
  3. kolízia s chodcom alebo s cyklistom
  4. bočný náraz na križovatkách typu "T" a "X"

Projekt EuroRAP je sesterským programom spomenutého EuroNCAP a hodnotí bezpečnosť ciest na podobnom princípe: farebným odlíšením a počtom hviezdičiek od 1 do 5. V 30 krajinách Európy zisťuje, ako dokážu cesty ochrániť účastníkov nehody pri štyroch typoch najzávažnejších nehôd, ktoré spravidla končia smrťou alebo ťažkým zranením.

Na Slovensku monitorujú 5000 km ciest vrátane všetkých diaľnic, rýchlostných ciest a ciest prvej triedy.

Bezpečnosť cestnej premávky

Podľa koordinátora projektu na Slovensku, Martina Jucka, sa bezpečnosť cestnej premávky v posledných dvoch rokoch (2008 a 2009) nepopierateľne zlepšuje, ak hovoríme o absolútnych číslach (558 mŕtvych v roku 2008 oproti 627 v roku 2007).

Ak sa však na tieto čísla pozrieme podrobnejšie, zistíme, že nie sú až také ružové.

Európska únia, a s ňou aj naša krajina ako jej člen, si dala záväzok znížiť počet úmrtí do roku 2010 o 50% oproti roku 2001. Tento záväzok síce neplní ani únia ako celok, no v priemere sa počet úmrtí EU do septembra 2009 znížil o 29%. Slovensko však tento priemer výrazne kazí, keďže u nás došlo k zníženiu úmrtnosti na cestách len o cca 10%. Podľa Jucka je už teraz jasné, že cieľ EU nesplníme.

Aj ďalší údaj, 10,33 úmrtí na 100 000 obyvateľov v roku 2008, nás radí do poslednej tretiny krajín únie. Z našich susedov sú na tom horšie len Poliaci.

Bezpečnosť ciest

tab02.jpg

*) koeficient EuroRAP sa prepočítava podľa špecifickej metodológie, ktorá umožňuje porovnávať individuálne riziko cestnej infraštruktúry v rôznych krajinách. Vyjadruje počet úmrtí a ťažkých zranení na cestnom úseku cca 25 km pri zohľadnení intenzity dopravy.

V poriadku to na Slovensku nie je ani s bezpečnosťou ciest. A práve tie, podobne ako autá, by mali pomáhať tomu, aby bolo čo najmenej tragických dopravných nehôd.

Podľa Martina Jucka, na Slovensku stagnuje bezpečnosť ciest ako takých.

"Z porovnania rokov 2004-2008 vyplýva, že úroveň bezpečnosti cestnej infraštruktúry sa za tieto roky takmer nezmenila. Z pohľadu programu EuroRAP máme k roku 2008 len 26% ciest, ktoré spĺňajú úroveň aspoň stredného a nízkeho rizika (3 až 4 hviezdičky EuroRAP) a až 74% ciest s vyšším a vysokým rizikom (1 až 2 hviezdičiek EuroRAP)."

Zapojte sa do on-line prieskumu o bezpečnosti ciest

Medzi najnebezpečnejšie cesty na Slovensku patria podľa výsledkov EuroRAP cesty I/18, I/67 a viacero ciest I. a II. triedy na východnom Slovensku (oblasť Bardejova a iné). Potvrdzuje to aj tabuľka najnebezpečnejších úsekov podľa absolútnych počtov usmrtených a ťažko zranených.

tab01.jpg

v 3. stĺpci je súčet usmrtených a ťažko zranených osôb na úseku v rokoch 2006 až 2008 a v 5. stĺpci koeficient EuroRAP

Cesta I/18 má podľa štandardov EuroRAP zastaralý design, nevyhovuje extrémnej intenzite dopravy a podľa Martina Jucka potrebuje čo najskôr prebudovanie na diaľnicu.

U ostatných ciest je príčinou zlého výsledku často absencia základných bezpečnostných prvkov, napríklad bočných zvodidiel, nadmerný výskyt pevných prekážok v bezprostrednej blízkosti cesty, chýbajúce stredové oddelenie protismernej dopravy v neprehľadných úsekoch, nízka kvalita dopravného značenia a iné.

Martin Juck si myslí, že o dosiahnutí úrovne škandinávskych krajín (Švédsko, Nórsko) alebo iných európskych štátov (Holandsko, Veľká Británia, Írsko, Nemecko) môžeme len snívať. Horšie je, že sa v úrovni bezpečnosti cestnej infraštruktúry pred nás dostávajú aj krajiny ako Česko, Chorvátsko, Maďarsko, Slovinsko či Srbsko.

Program EuroRAP pracuje na základe dvoch protokolov:

RRM (road risk mapping), vychádza zo štatistických ukazovateľov dopravných nehôd s následkom úmrtia alebo ťažkého zranenia osôb vo vzťahu k intenzite dopravy (tzv. individuálne riziko) na vybranej cestnej sieti. Hodnotí cestné úseky s priemernou dĺžkou cca 30 km, ktoré majú podobné charakteristiky (druh komunikácie, intenzita dopravy) za 3-ročné obdobie. Výstupom je mapa miery rizika, ktorá radí úseky do 5 farebne odlíšených pásiem (kategórií).

RPS (road protection score), sa deje metódou fyzickej inšpekcie a zberu údajov na vytypovaných cestných úsekoch s vysokým rizikom podľa predošlého protokolu (RRM). Videozáznam a manuálny záznam na dotykovej obrazovke poskytujú databázu, ktorá je spätne vyhodnocovaná v centrále EuroRAP. Na základe analýzy je vypracovaná záverečná správa a návrh konkrétnych opatrení na zvýšenie úrovne toho-ktorého hodnoteného úseku. Ten je odovzdaný zadávateľovi (vlastníkovi, resp. správcovi komunikácie), spolu s rozpočtovými charakteristikami, odhadom návratnosti a bezpečnostného potenciálu opatrení.

Martin Juck, SATC EuroRAP project coordinator

Ešte v roku 2007 zrealizovalo SATC v spolupráci s NDS, EuroRAPom a ADAC pilotnú inšpekciu na trase Bratislava - Banská Bystrica a späť. Odprezentovalo výsledky a návrh opatrení pred zástupcami vlastníkov, správcov aj médií. Kvalitu trasy Bratislava - Banská Bystrica znázorňuje nasledovný obrázok.

09.jpg

Nikto podľa Jucka zatiaľ o takýto prieskum neprejavil záujem. Dôvodom je najmä problém financovania, ale aj istý alibizmus a skostnatenosť štátnych autorít ("veď čísla aj tak klesajú", "veď niečo podobné robí aj SSC", "finančná kríza", "iné priority", "EU nám nebude radiť", atď.). Prvou lastovičkou by mohol byť VUC Trnava, s ktorým je projekt v štádiu príprav (možný termín realizácie 2010).

Martin Juck v súvislosti s otázkou dostatku financií pre zvyšovanie bezpečnosti ciest upozoňuje na to, že sa peniaze často minú na nesystémové a neefektívne opatrenia.

"Na jednej strane patria nové úseky jednoznačne k vysoko bezpečným, na druhej strane je ich výstavba zdĺhavá, nákladná a často sa mylne označuje za "prioritu č. 1". Treba si uvedomiť, že je možno prioritou z ekonomického hľadiska, ale rovnako dôležité z pohľadu zníženia úmrtnosti je zlepšovať aj už existujúce "obyčajné" cesty, na ktoré sa pod heslom "budovania" často zabúda. Gro úmrtí a ťažkých zranení sa totiž deje na cestách I. a II. triedy, ktoré nespĺňajú ani základné atribúty bezpečnosti."

Vráťme sa na záver k celkovej bezpečnosti na cestách. Na ňu podľa Jucka významne vplýva aj zavedenie nového cestného zákona vo februári tohto roku.

"Vodiči majú v prvom roku po zavedení zákona strach z vysokých pokút a represií. Zo skúseností ostatných krajín však vieme, že je to len krátkodobý efekt. Väčšinou už v druhom roku nastane tzv. "jojo efekt", a vodiči sa začnú vracať k návykom z minulosti. To je čiastočne zapríčinené mentalitou ľudí v nových demokraciách, ale aj určitou laxnosťou polície pri kontrole dodržiavania nových predpisov.

Za všetko hovorí každodenná skúsenosť v Bratislave: policajti merajú stále na tých istých miestach, ktoré vodiči už dobre poznajú. Všade inde sa jazdí minimálne 60 km/h a viac. Diametrálne sa nezmenilo ani arogantné správanie a ignorancia vodičov takzvaných lepších áut"."

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Píše analytik Martiška: Čo prinesie rok 2023 v ekonomike?
  2. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  3. Predaj osobných automobilov Všeobecná zdravotná poisťovňa, a.s.
  4. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý
  5. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce?
  6. Darujte predplatné a získate poukaz v hodnote 10 € do Panta Rhei
  7. Deti cestujú do exotiky zadarmo
  8. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  1. Aktivácia zasielania elektronickej faktúry
  2. Píše analytik Martiška: Čo prinesie rok 2023 v ekonomike?
  3. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  4. Developer projektu Metropolis sa stal Lídrom roka 2022
  5. Nepotrebné telefóny pomáhajú na Vianoce deťom a rodinám v núdzi
  6. Tisíc líp aj pre včely od slovenskej prezidentky
  7. Changes to the System of Remedies
  8. How to succeed when acquiring a business in Slovakia
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 15 505
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 7 581
  3. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý 5 163
  4. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce? 4 665
  5. Deti cestujú do exotiky zadarmo 4 200
  6. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 4 068
  7. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 3 065
  8. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého 2 509
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

NDS podpísala kontrakt s dodávateľom, minister dopravy uvažuje o alternatíve pre vodičov.


2. dec
Ilustračná snímka.

Európske a ázijské automobilky na politické riešenie nečakajú.


1. dec
Kia Sportage je tento rok najžiadanejším SUV na Slovensku.

Jednotkou je Kia Sportage.


2. dec
Honda Civic Type R

Hot hatche sú čoraz drahšie pre vysoké emisie.


1. dec

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Skaza vojny
  2. Štefan Vidlár: Zhulíku, Zhulíku
  3. Rudolfa Vallová: Neriešený konflikt záujmov je podraz slušným obchodníkom
  4. Eva Forrai: DNES NA TÉMU: Viete ako správne pripraviť steak?
  5. Jozef Sitko: Prezidentka zamierila na "Hrad" opäť
  6. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  7. Ivan Mlynár: Hrozba smrti zdravej spoločnosti.
  8. Soňa Fröhlichová: Hollywood – synonymum amerického filmového priemyslu, deň číslo 18 a 19
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 139 486
  2. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 9 111
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 5 303
  4. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 3 113
  5. Mária Križanová: Matematika a matikári. 2 973
  6. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 837
  7. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 2 806
  8. Jana Melišová: V závoji hmly 2 491
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
SkryťZatvoriť reklamu