SME
Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Pozrite si mapu bezpečných a nebezpečných ciest na Slovensku

Mapa bola vytvorená na základe informácií z trojročného zisťovania stavu ciest na Slovensku vo vzťahu k vážnym dopravným nehodám.

V tridsiatich krajinách Európy sa hodnotí, aké bezpečné majú cesty. Jednou z krajín je aj Slovensko. Organizátorom monitoringu bezpečnosti ciest je program EuroRAP.

EuroRAP (European Road Assessment Programme) funguje od roku 2005 ako nezisková organizácia so sídlom v Bruseli, ktorá sa zaoberá hodnotením bezpečnosti cestnej infraštruktúry na základe medzinárodných štandardov.

Výsledkom hodnotenia bezpečnosti ciest je ich farebným odlíšenie a počet priradených hviezdičiek od 1 do 5. Podľa toho sa potom dá zistiť, ako dokážu cesty ochrániť účastníkov nehody pri štyroch typoch najzávažnejších nehôd, ktoré spravidla končia smrťou alebo ťažkým zranením.

Zapojte sa do on-line prieskumu o bezpečnosti ciest

V mnohých krajinách sa EuroRAP stal oficiálnou súčasťou strategického plánovania v oblasti bezpečnosti cestnej premávky. V Holandsku dokonca vláda prijala uznesenie, že do roku 2010 musia všetky cesty spĺňať minimálne 3-hviezdičkový štandard EuroRAP.

Aj na Slovensku sa cesty hodnotia v trojročných periódach. Koordinátorom projektu EuroRAP na Slovensku je Martin Juck zo Slovenského autoturist klubu (SATC). SATC v spolupráci so spoločnosťou Geomatika zostavil už dve mapy, ktoré vykresľujú úseky ciest podľa koeficientov bezpečnosti. Prvá bola pre roky 2004 až 2006, tá druhá mapuje roky 2006 až 2008. Novšia mapa bola dokončená v uplynulých dňoch.

Na mape (pre jej zväčšenie kliknite na ňu) vidno výsledok zmapovania ciest Slovenska v celkovej dĺžke 5064,70 km rozdelených do 198 úsekov. Medzi cestami nechýbala žiadna diaľnica, rýchlostná cesta alebo cesta I. triedy. Do monitoringu boli zaradené aj cesty II. triedy s vysokou intenzitou dopravy. Do výsledkov boli zahrnuté dopravné nehody s následkom úmrtia a ťažkého zranenia osôb.

Chcete vedieť viac o metodike spracovania dát EuroRAP?

Sumár informácií z mapy sa nachádza v nasledovnej tabuľke:

tab02.jpg

*) koeficient EuroRAP sa prepočítava podľa špecifickej metodológie, ktorá umožňuje porovnávať individuálne riziko cestnej infraštruktúry v rôznych krajinách. Vyjadruje počet úmrtí a ťažkých zranení na cestnom úseku cca 25 km pri zohľadnení intenzity dopravy.

Medzi najbezpečnejšie a najnebezpečnejšie úseky ciest z pohľadu koeficientu EuroRAP patria nasledovné úseky ciest:

t1.jpg

t2.jpg

Zaujímavé je, že medzi najbezpečnejšími cestami sa nachádzajú aj úseky diaľnice medzi Bratislavou a Trnavou. Tie síce vykazujú vysokú nehodovosť, ale len zriedka sa na nich stávajú nehody s následkom úmrtia alebo ťažkého zranenia.

Na záver si ešte porovnajme mapovanie ciest v rokoch 2004 až 2006 s mapovaním v rokoch 2006 až 2008.

t3.jpg t4.jpg

Toto porovnanie ukazuje, že úroveň bezpečnosti sledovanej cestnej infraštruktúry v rokoch 2004 až 2008 stagnovala. V oboch sledovaných obdobiach patrili k najnebezpečnejším sledovaným úsekom: I/68 Ľubotín – Sabinov a I/74 Strážske – Ubľa.

Chcete vedieť, ako sú na tom s cestami iné krajiny Európy?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  2. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  3. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  4. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  5. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  6. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  9. Hygge ako životný štýl
  10. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 42 700
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 27 742
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 15 180
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 195
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 763
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 691
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 360
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 346
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 248
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 109
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Predseda vlády SR Igor Matovič, vľavo minister obrany SR Jaroslav Naď a minister zdravotníctva SR Marek Krajčí (všetci OĽaNO).

Vôbec ste si nevšimli, ako sa to zmenilo.

24. jan
Ilustračná fotografia.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 237-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala viac ako štyritisíc obetí. Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

11 h
Peter Kovařík.

Hamran nezískal dostatok hlasov.

8 h

Neprehliadnite tiež

Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

23. jan
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan
Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

20. jan
Dacia Sandero a Sandero Stepway.

Ponúka sa oveľa bohatšia výbava.

19. jan