SME
Pondelok, 18. október, 2021 | Meniny má LukášKrížovkyKrížovky

Pozrite si mapu bezpečných a nebezpečných ciest na Slovensku

Mapa bola vytvorená na základe informácií z trojročného zisťovania stavu ciest na Slovensku vo vzťahu k vážnym dopravným nehodám.

V tridsiatich krajinách Európy sa hodnotí, aké bezpečné majú cesty. Jednou z krajín je aj Slovensko. Organizátorom monitoringu bezpečnosti ciest je program EuroRAP.

EuroRAP (European Road Assessment Programme) funguje od roku 2005 ako nezisková organizácia so sídlom v Bruseli, ktorá sa zaoberá hodnotením bezpečnosti cestnej infraštruktúry na základe medzinárodných štandardov.

Výsledkom hodnotenia bezpečnosti ciest je ich farebným odlíšenie a počet priradených hviezdičiek od 1 do 5. Podľa toho sa potom dá zistiť, ako dokážu cesty ochrániť účastníkov nehody pri štyroch typoch najzávažnejších nehôd, ktoré spravidla končia smrťou alebo ťažkým zranením.

Zapojte sa do on-line prieskumu o bezpečnosti ciest

V mnohých krajinách sa EuroRAP stal oficiálnou súčasťou strategického plánovania v oblasti bezpečnosti cestnej premávky. V Holandsku dokonca vláda prijala uznesenie, že do roku 2010 musia všetky cesty spĺňať minimálne 3-hviezdičkový štandard EuroRAP.

Aj na Slovensku sa cesty hodnotia v trojročných periódach. Koordinátorom projektu EuroRAP na Slovensku je Martin Juck zo Slovenského autoturist klubu (SATC). SATC v spolupráci so spoločnosťou Geomatika zostavil už dve mapy, ktoré vykresľujú úseky ciest podľa koeficientov bezpečnosti. Prvá bola pre roky 2004 až 2006, tá druhá mapuje roky 2006 až 2008. Novšia mapa bola dokončená v uplynulých dňoch.

Na mape (pre jej zväčšenie kliknite na ňu) vidno výsledok zmapovania ciest Slovenska v celkovej dĺžke 5064,70 km rozdelených do 198 úsekov. Medzi cestami nechýbala žiadna diaľnica, rýchlostná cesta alebo cesta I. triedy. Do monitoringu boli zaradené aj cesty II. triedy s vysokou intenzitou dopravy. Do výsledkov boli zahrnuté dopravné nehody s následkom úmrtia a ťažkého zranenia osôb.

Chcete vedieť viac o metodike spracovania dát EuroRAP?

Sumár informácií z mapy sa nachádza v nasledovnej tabuľke:

tab02.jpg

*) koeficient EuroRAP sa prepočítava podľa špecifickej metodológie, ktorá umožňuje porovnávať individuálne riziko cestnej infraštruktúry v rôznych krajinách. Vyjadruje počet úmrtí a ťažkých zranení na cestnom úseku cca 25 km pri zohľadnení intenzity dopravy.

Medzi najbezpečnejšie a najnebezpečnejšie úseky ciest z pohľadu koeficientu EuroRAP patria nasledovné úseky ciest:

t1.jpg

t2.jpg

Zaujímavé je, že medzi najbezpečnejšími cestami sa nachádzajú aj úseky diaľnice medzi Bratislavou a Trnavou. Tie síce vykazujú vysokú nehodovosť, ale len zriedka sa na nich stávajú nehody s následkom úmrtia alebo ťažkého zranenia.

Na záver si ešte porovnajme mapovanie ciest v rokoch 2004 až 2006 s mapovaním v rokoch 2006 až 2008.

t3.jpg t4.jpg

Toto porovnanie ukazuje, že úroveň bezpečnosti sledovanej cestnej infraštruktúry v rokoch 2004 až 2008 stagnovala. V oboch sledovaných obdobiach patrili k najnebezpečnejším sledovaným úsekom: I/68 Ľubotín – Sabinov a I/74 Strážske – Ubľa.

Chcete vedieť, ako sú na tom s cestami iné krajiny Európy?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Spánok – základ pevných vzťahov
  2. Auto do firmy môžete mať už od 150 eur mesačne
  3. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma
  4. Pandémia upozornila na automatizáciu. Nahradí ľudí technika?
  5. Šéf digitálnej platformy George: Čaká nás dekáda umelej inteligencie
  6. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  7. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  8. Ako ušetriť v domácnosti, keď ceny energií budúci rok stúpnu?
  9. IVECO S-WAY NP: Vydajte sa cestou udržateľnosti
  10. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  1. Ako ušetriť v domácnosti, keď ceny energií budúci rok stúpnu?
  2. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  3. IVECO S-WAY NP: Vydajte sa cestou udržateľnosti
  4. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  5. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  6. Wüstenrot rástol v predaji životného i neživotného poistenia
  7. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  8. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov
  9. S deťmi za zdravím do Vysokých Tatier
  10. Šetrenie energie v domácnosti: Diaľkové meranie pomáha sporiť
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 20 420
  2. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 9 872
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 8 050
  4. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 6 542
  5. Bratislavu bude sprevádzať luxus 4 747
  6. Bratovražedná vojna navždy zmenila Ameriku 4 167
  7. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 938
  8. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 3 838
  9. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 621
  10. Aký polystyrén je najlepší na zatepľovanie? Sivý robí divy 3 444
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dušan Kováčik.

Štát sa zbavuje aj takých vecí, ktoré by mohol speňažiť.


a 1 ďalší 12 h
Peter Tkačenko

Ďalšie plošné testovanie už koalícia nemusí prežiť.


21 h

Neprehliadnite tiež

Rezervné koleso dnes už nie je samozrejmosť a treba si zaň priplatiť.

Vyššia cena sa neskôr zúročí pri predaji auta.


20. máj
Ford Focus Kombi Active

Zmizol väčší trojvalec, pribudli mild-hybridy.


15. okt
Seat Ibiza FR

Štvorvalec zostal v ponuke, ale iba s automatom.


15. okt
Peugeot 308 GT

V ponuke je benzín, diesel aj plug-in hybrid.


12. okt

Blogy SME

  1. Martin Pilnik: Nezaočkovaní Rumuni poslali v lete "zbytočné" vakcíny Dánom, dnes Dáni poslali Rumunom ventilátory. Rumuni majú 50x viac mŕtvych.
  2. Andrej Danko: Pýtam sa páni podnikatelia a živnostníci, s čím vám pomohli členovia SaS?
  3. Peter Jurkovský: Ako vznikla počítačová hra Juro Janosik
  4. Július Kovács: Dotujeme násilie v Slovenskom futbale a roznášanie covidu
  5. Matúš Lazúr: Čo tak začať očkovať v dušičkovom čase pri vchode na cintoríny? Nech ľudia názorne vidia alternatívu ktorá im hrozí.
  6. Štefan Vidlár: Slovensko dole!
  7. Inštitút strategických politík: Mexiko a USA pracujú na novej dohode zameranej na boj proti kartelom
  8. Ján Urda: "Dolnokysucký Vlkolínec"
  1. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 20 321
  2. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 10 174
  3. Martin Kugla: Zachráňme Petržalku! 7 169
  4. Pavel Dvořák: Toto sú nepokojné časy 5 885
  5. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 5 549
  6. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 5 122
  7. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Homo Schizotikus alebo Ako sa mozog ľudský k schizofrénii dostal 3 659
  8. Stanislav Martinčko: Ide 17.10. Smer-SD do Rimavskej Soboty ďakovať sebe sám za dobre odvedenú robotu ?? 3 400
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu