SME
Nedeľa, 2. október, 2022 | Meniny má Levoslav

Aj drobná nehoda môže skončiť odobratím vodičáku

Dopravná nehoda alebo škodová udalosť? Aký je medzi tým rozdiel? Niekedy stačí drobnosť a to, čo sa dá vyriešiť bez polície, môže skončiť obvinením z úteku z miesta nehody.

Dopravná nehoda alebo škodová udalosť? Viete, aký je medzi tým rozdiel? Niekedy stačí drobnosť a to, čo sa dá vyriešiť bez polície, môže skončiť obvinením z úteku z miesta nehody. Miroslavovi niečo podobné hrozí:

Miroslav: "Na parkovisku, kde nie sú dva jazdné pruhy na vchádzanie a vychádzanie, som zistil, že nie je žiadne voľné miesto na parkovanie. Pri cúvaní z parkoviska som "ťukol" do vozidla, ktoré bolo odparkovné pozdĺžne s vjazdom na parkovisko. Nechcem riešiť, či tam mohlo alebo nemohlo stáť, každopádne sa tam nenachádzal majiteľ vozidla. A keďže som bránil výjadzu vozidiel, išiel som si auto preparkovať na iné miesto s tým, že nechám za stieračom telefónne číslo na mňa, aby sme sa následne dohodli.

Bohužiaľ, stalo sa to, že kým som bol preč približne 5 minút, prišla majiteľka auta a poškodenie si nevšimla a s autom odišla.

Tento incident ohlásil svedok, ktorý situáciu videl a nahlásil ju na políciu.

Teraz je to riešené ako odídenie z miesta nehody s odobratím vodičského preukazu.

Chcem sa teda opýtať, ako postupovať v takomto prípade: Spôsobím nehodu, majiteľ druhého vozidla nie je na mieste nehody, blokujem voľný prejazd vozidiel. Čo urobiť ako prvé? Čakať na majiteľa vozidla môže znamenať čakať aj niekoľko hodín (teoreticky), blokovať pri tom výjazd vozidiel. Volať políciu aj keď škoda na oboch vozidlách nepresahuje výšku 1000€?"

Podľa zákona o cestnej premávke spôsobil Miroslav škodovú udalosť. Keďže však majiteľku auta, do ktorého narazil, nemohol o zrážke informovať, lebo ju nepoznal a nevedel by ju nájsť, mal zavolať políciu. Škodová udalosť sa vtedy totiž z pohľadu zákona stáva dopravnou nehodou.

Ku každej dopravnej nehode treba volať políciu a zostať na mieste. Zákon dokonca vyžaduje "zdržať sa konania, ktoré by bolo na ujmu vyšetrenia dopravnej nehody, najmä premiestnenia vozidiel".

§ 64, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Za dopravnú nehodu sa považuje aj škodová udalosť podľa odseku 3, ak
a) nie je splnená niektorá z povinností podľa § 66 ods. 6,

§ 66, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(6) Účastník škodovej udalosti je povinný bezodkladne zastaviť vozidlo, preukázať svoju totožnosť inému účastníkovi škodovej udalosti, poskytnúť údaje o poistení vozidla, zdržať sa požitia alkoholu alebo inej návykovej látky a urobiť vhodné opatrenia, aby nebola ohrozená bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky. Ak účastník škodovej udalosti spôsobil hmotnú škodu osobe, ktorá nie je účastníkom škodovej udalosti, je povinný o tom túto osobu bezodkladne upovedomiť a oznámiť jej svoje osobné údaje.

Miroslav, aj keď blokoval výjazd z parkoviska, mal zavolať políciu a počkať, kým príde. Takto mu hrozí to, že jeho vysvetlenie bude polícia brať ako výhovorku pre útek z miesta nehody. Za to mu hrozí minimálne pokuta 300€ a rok bez vodičského.

V zákone o priestupkoch totiž píše, že priestupku sa dopustí ten, kto "ako vodič vozidla, ktorý sa zúčastnil na dopravnej nehode nezotrval na mieste dopravnej nehody až do príchodu policajta alebo sa na toto miesto bezodkladne nevrátil po poskytnutí alebo privolaní pomoci, alebo po ohlásení dopravnej nehody.

Ak by mu však šoférka poškodeného auta dosvedčila, že za oknom stierača nechal kontakt na seba s vysvetlením "ako sa to stalo", polícia by celú udalosť mohla znovu posudzovať ako škodovú udalosť.

§ 64, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) Ostatné udalosti v cestnej premávke, pri ktorých vznikla škoda v priamej súvislosti s premávkou vozidla, sa na účely tohto zákona nepovažujú za dopravnú nehodu. Takéto udalosti sú škodovou udalosťou, ktorú orgány Policajného zboru neobjasňujú.

Iný problém rieši Juraj. Viacerí z vás zažili situácie, keď šoféri v rýchlych autách predbiehali kolónu. Keď sa objavilo niečo v protismere, "rýchlik" sa vtlačil do kolóny. Juraj je zvedavý, kto by bol vinný, ak by sa vtedy stala nehoda.

Juraj: "Idem napríklad v kolóne áut, nechávam si odstup od auta idúceho predo mnou, tak aby som mal dosť času zareagovať, keby sa niečo stalo. Sledujem aj situáciu za mnou, ale občas sa nájde nejaký frajer na silnom aute, ktorý začne predbiehať 3, 4 aj 5 áut - nie vždy si ho človek všimne.

Vybehne mu auto v protismere, tak sa v rýchlosti pichne rovno predo mňa, kde som si držal odstup. Ja musím brzdiť (stalo sa mi to viackrát, raz to bolo doslova na centimetre), za mnou je nalepené ďalšie auto. Čo ak by som ja narazil do takéhoto blázna zozadu? Koho chyba by to bola?"

Na túto otázku sa nedá jednoznačne odpovedať. Veľmi záleží od situácie. Ak si však povieme, že autá v kolóne dodržiavajú dopravné predpisy, napríklad dostatočné rozostupy, a vodič rýchleho auta by so do nich nevedel trafiť alebo by nevedel prispôsobiť rýchlosť jazdy v kolóne, vinný by bol on.

V takýchto situáciách totiž platia nasledovné dopravné predpisy zo zákona o cestnej premávke:

  • Vodič motorového vozidla je povinný dodržiavať za vozidlom idúcim pred ním takú vzdialenosť, aby sa predchádzajúce vozidlo mohlo pred neho bezpečne zaradiť.
  • Vodič nesmie predchádzať, ak by sa nemohol bezpečne zaradiť pred vozidlo alebo pred vozidlá, ktoré chce predísť.
  • Vodič nesmie pri predchádzaní ohroziť ani obmedziť vodiča vozidla, pred ktoré sa po predídení zaraďuje; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Pri predchádzaní musí zachovávať dostatočný bočný odstup od predchádzaného vozidla.
  • Vodič nesmie znížiť náhle rýchlosť jazdy alebo náhle zastaviť, ak to nevyžaduje bezpečnosť cestnej premávky.
  • Vodič predchádzaného vozidla nesmie zvyšovať rýchlosť jazdy ani inak brániť predchádzaniu.

Ak by vodiči dodržali tieto dopravné pravidlá, hrozba dopravnej nehody, ktorá by mohla vzniknúť tak, ako to popísal Juraj, by mala byť minimálna.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  2. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  5. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  7. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  8. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 377
  2. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 5 229
  3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 009
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 636
  5. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 4 555
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 918
  7. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 777
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 528
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Pohľad na starú Bratislavu na obraze Dezidera Millyho.

Bratislava vznikla za cenu drastických zásahov a tragédií.


6 h
Ilustračný obrázok.

Nakŕmiť rodinu môže byť náročná práca.


a 2 ďalší 27. sep
Ekonómovia a finanční odborníci rada, ako naložiť s peniazmi v časoch rýchlo rastúcich cien.

Neoplatí sa špekulovať a hľadať riešenia s vysokým výnosom a nízkym rizikom.


30. sep
Ukrajinskí vojaci pri Siversku.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 4 ďalší 3 h

Neprehliadnite tiež

BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


17 h
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep
Úpravy v rámci programu Peugeot Individual.

Auto zabalia do fólie alebo nalakujú diely.


27. sep

Blogy SME

  1. Jozef Javurek: Dolná Streda a okolie
  2. Ľubomír Maretta: Einsamkeit
  3. Petra Kohútová: Vartovka v Krupine
  4. Veronika Michalčíková: Španielska Andalúzia (3): Pred pirátmi sa schovávali v pevnosti
  5. Seniori v pohybe: Komunita prináša aj chuť do života
  6. Zuzana Valachovičová: Nové nákupné centrum s 320 obchodmi
  7. Ján Roháč: Fotoblog IX.: Moje ulice Göteborgu
  8. Věra Tepličková: Premiér dupol a zem sa otriasla
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 026
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 892
  3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 4 147
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 031
  5. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 3 367
  6. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 3 362
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 998
  8. Ján Valchár: Norma na 5.300% alebo sedem mesiacov štvojdňovej operácie 2 907
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu