SME

Lexus LFA točí takmer deväť tisíc

Športový Lexus s desaťvalcom a pohonom zadných kolies príde na trh v limitovanej sérii. Stovku zvládne pod štyri sekundy a objednať sa dá už teraz.

Lexus LFA má okrem zážitku zo zrýchlenia a ovládateľnosti priniesť fantastický zvuk výfukovej sústavy.Lexus LFA má okrem zážitku zo zrýchlenia a ovládateľnosti priniesť fantastický zvuk výfukovej sústavy. (Zdroj: Lexus)

BRATISLAVA. Lexus cieľavedome útočí na segment rýdzo športových vozidiel a rúbe poriadne vysoko. Po úspechu modelu IS-F, ktorý dokáže byť plnohodnotným konkurentom pre BMW M3, príde na trh ďalšie športové auto LFA. Základom ďalšieho „F“ nebude sedan, ale štyri a pol metra dlhá, dvojmiestna a dvojdverová karoséria. Jednotlivé časti kabíny postavili z kompozitných materiálov. Na pohľad vidieť, že auto je široké, dlhé a nízke, pretože výška nepresahuje 1220 milimetrov. Miluje otáčky Výroba limitovanej série 500 kusov začne koncom roka 2010 a cena okolo 375 000 eur bude ešte ohromujúcejšia ako jazdné vlastnosti. Lexus o LFA tvrdí, že auto je zostrojené čisto na jazdné pôžitky a čo najužšiu väzbu medzi cestou a šoférom. Rovnako veľké očakávania sú od benzínového desaťvalca 4,8 V10 s dvomi vačkami v každej hlave valcov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Výkon 412 kW (560 koní) poteší milovníkov otáčok, pretože špička kulminuje pri 8700 otáčkach za minútu. Krútiaci moment 480 Nm je tiež posunutý pomerne vysoko, do 6800 otáčok. Deväťdesiat percent krútiaceho momentu je však k dispozícii od 3700 do 9000 otáčok za minútu.

Rýchla odozva

Sen každého majiteľa moderného auta tkvie v rýchlej odozve motora na plynový pedál. Lexus pre splnenie tejto často nenaplnenej túžby dnešných šoférov vybavil každý jeden valec samostatnou škrtiacou klapkou. Použitím samostatných škrtiacich klapiek v porovnaní s jednou možno skrátiť reakčný čas motora o polovicu. Vysokým otáčkam museli prispôsobiť konštrukciu ventilov a ich pružín s využitím titánu.

Iba šesť stupňov Vysoko otáčkový motor dostane zrejme techniku vstrekovania a variabilného sacieho potrubia z Lexusu IS-F. Na rozdiel od existujúceho sedanu nebude mať osemstupňovú automatiku ale šesťstupňovú robotizovanú prevodovku ASG s vysoko odolnými synchronizačnými krúžkami. Manuálna prevodovka s ovládacím členom má dať vodičovi pocity veľmi priameho radenia. V ultra športovom režime trvá preradenie iba dve desatiny sekundy.

SkryťVypnúť reklamu

Kompozitné brzdy O bezpečné zastavenie sa starajú výkonné keramické brzdové kotúče (CCM - carbon ceramic material) dimenzované pre pretekárske okruhy, prepojené so systémom elektronického riadenia. Konštruktéri tvrdia, že ich desaťvalec je priestorovo úspornejší než iné desaťvalce. Jeho správnym umiestnením bolo možné dosiahnuť rozloženie hmotnosti medzi nápravami v pomere 48:52.

Vyváženosť Relatívne ťažšie komponenty vozidla, ako je motor a prevodovka, našli miesto medzi nápravami. K zníženiu ťažiska vozidla pomohlo mazanie so suchou kľukovou skriňou a umiestnenie príslušenstva olejového a vodného čerpadla za motor. LFA využíva zriedkavú ale v športových autách často používanú koncepciu s prevodovkou pred zadnou nápravou. Chladič a elektrické ventilátory, sú za zadnou nápravou.

SkryťVypnúť reklamu

Technické parametre - Lexus LFA Motor 1 LR-GUE

Typ zážihový V10, rozvod DOHC

Zdvihový objem (cm3) 4805

Výkon (kw/k) 412/560

Pri otáčkach (ot./min.) 8700

Krútiaci moment (Nm) 480

Pri otáčkach (ot./min) 6800

Prevodovka 6-st., robotizovaná sekvenčná (ASG)

Rozmery -

Rázvor náprav (mm) 2605

Dĺžka (mm) 4505

Širka (mm) 1895

Výška (mm) 1220

Pohotovostná hmot (kg) 1480

Počet miest 2

Prevádzkové hodnoty -

Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 3,7

Maximálna rýchlosť (km/h) 325

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 

Autor: rch

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  2. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  3. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  6. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  8. Na Marka oharka do jarka
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 37 341
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 779
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 428
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 274
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 6 439
  6. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 5 569
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 573
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 449
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  2. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  3. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  4. Anna Miľanová: Rozmáha sa nám tu štátny vandalizmus... Vždy je možné byť dobrý, myslím si...
  5. Vladimír Krátky: Šimečka dláždi Matovičovi cestu do parlamentu .
  6. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  7. Rudolfa Vallová: Trumpova šoková terapia
  8. Viktor Pamula: Nie Ruskému zákonu
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 104 239
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 459
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 78 279
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 783
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 991
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 600
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 947
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 737
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  3. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťZatvoriť reklamu