SME
Sobota, 3. december, 2022 | Meniny má Oldrich

Lexus LFA točí takmer deväť tisíc

Športový Lexus s desaťvalcom a pohonom zadných kolies príde na trh v limitovanej sérii. Stovku zvládne pod štyri sekundy a objednať sa dá už teraz.

Lexus LFA má okrem zážitku zo zrýchlenia a ovládateľnosti priniesť fantastický zvuk výfukovej sústavy.Lexus LFA má okrem zážitku zo zrýchlenia a ovládateľnosti priniesť fantastický zvuk výfukovej sústavy. (Zdroj: Lexus)
BRATISLAVA. Lexus cieľavedome útočí na segment rýdzo športových vozidiel a rúbe poriadne vysoko. Po úspechu modelu IS-F, ktorý dokáže byť plnohodnotným konkurentom pre BMW M3, príde na trh ďalšie športové auto LFA. Základom ďalšieho „F“ nebude sedan, ale štyri a pol metra dlhá, dvojmiestna a dvojdverová karoséria. Jednotlivé časti kabíny postavili z kompozitných materiálov. Na pohľad vidieť, že auto je široké, dlhé a nízke, pretože výška nepresahuje 1220 milimetrov.

Miluje otáčky

Výroba limitovanej série 500 kusov začne koncom roka 2010 a cena okolo 375 000 eur bude ešte ohromujúcejšia ako jazdné vlastnosti. Lexus o LFA tvrdí, že auto je zostrojené čisto na jazdné pôžitky a čo najužšiu väzbu medzi cestou a šoférom. Rovnako veľké očakávania sú od benzínového desaťvalca 4,8 V10 s dvomi vačkami v každej hlave valcov.


Výkon 412 kW (560 koní) poteší milovníkov otáčok, pretože špička kulminuje pri 8700 otáčkach za minútu. Krútiaci moment 480 Nm je tiež posunutý pomerne vysoko, do 6800 otáčok. Deväťdesiat percent krútiaceho momentu je však k dispozícii od 3700 do 9000 otáčok za minútu.

Rýchla odozva

Sen každého majiteľa moderného auta tkvie v rýchlej odozve motora na plynový pedál. Lexus pre splnenie tejto často nenaplnenej túžby dnešných šoférov vybavil každý jeden valec samostatnou škrtiacou klapkou. Použitím samostatných škrtiacich klapiek v porovnaní s jednou možno skrátiť reakčný čas motora o polovicu. Vysokým otáčkam museli prispôsobiť konštrukciu ventilov a ich pružín s využitím titánu.

Iba šesť stupňov

Vysoko otáčkový motor dostane zrejme techniku vstrekovania a variabilného sacieho potrubia z Lexusu IS-F. Na rozdiel od existujúceho sedanu nebude mať osemstupňovú automatiku ale šesťstupňovú robotizovanú prevodovku ASG s vysoko odolnými synchronizačnými krúžkami. Manuálna prevodovka s ovládacím členom má dať vodičovi pocity veľmi priameho radenia. V ultra športovom režime trvá preradenie iba dve desatiny sekundy.

Kompozitné brzdy

O bezpečné zastavenie sa starajú výkonné keramické brzdové kotúče (CCM - carbon ceramic material) dimenzované pre pretekárske okruhy, prepojené so systémom elektronického riadenia. Konštruktéri tvrdia, že ich desaťvalec je priestorovo úspornejší než iné desaťvalce. Jeho správnym umiestnením bolo možné dosiahnuť rozloženie hmotnosti medzi nápravami v pomere 48:52.

Vyváženosť

Relatívne ťažšie komponenty vozidla, ako je motor a prevodovka, našli miesto medzi nápravami. K zníženiu ťažiska vozidla pomohlo mazanie so suchou kľukovou skriňou a umiestnenie príslušenstva olejového a vodného čerpadla za motor. LFA využíva zriedkavú ale v športových autách často používanú koncepciu s prevodovkou pred zadnou nápravou. Chladič a elektrické ventilátory, sú za zadnou nápravou.

Technické parametre - Lexus LFA

Motor 1 LR-GUE
Typ zážihový V10, rozvod DOHC
Zdvihový objem (cm3) 4805
Výkon (kw/k) 412/560
Pri otáčkach (ot./min.) 8700
Krútiaci moment (Nm) 480
Pri otáčkach (ot./min) 6800
Prevodovka 6-st., robotizovaná sekvenčná (ASG)
Rozmery -
Rázvor náprav (mm) 2605
Dĺžka (mm) 4505
Širka (mm) 1895
Výška (mm) 1220
Pohotovostná hmot (kg) 1480
Počet miest 2
Prevádzkové hodnoty -
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 3,7
Maximálna rýchlosť (km/h) 325

 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  2. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  3. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  4. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  5. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  6. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  7. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  2. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  3. V dôsledku nadmerného užívania alkoholu umiera čoraz viac ľudí
  4. Ikonický projekt Metropolis vyhral CIJ Awards
  5. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  6. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  7. dm a jej zákazníci podporili inštaláciu fotovoltických panelov
  8. Zimná ríša divov Maďarska
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 11 236
  2. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 6 253
  3. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 5 100
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 2 941
  5. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 2 771
  6. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 2 456
  7. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 2 396
  8. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 1 754
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

NDS podpísala kontrakt s dodávateľom, minister dopravy uvažuje o alternatíve pre vodičov.


2. dec
Ilustračná snímka.

Európske a ázijské automobilky na politické riešenie nečakajú.


1. dec
Kia Sportage je tento rok najžiadanejším SUV na Slovensku.

Jednotkou je Kia Sportage.


2. dec
Honda Civic Type R

Hot hatche sú čoraz drahšie pre vysoké emisie.


1. dec

Blogy SME

  1. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom
  2. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Biely Kameň
  3. Ľubomír Maretta: Melódia
  4. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách
  5. Tomáš Vodvářka: Výročí soudružských poprav
  6. Anton Kovalčík: Ukrajina vs. Rusko, 1 - Hladomor.
  7. Matej Farkas: Lungo a citronáda
  8. Petronela Čellárová: Ako sa mám?
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 244 491
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 9 265
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 5 858
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 5 502
  5. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 4 316
  6. Mária Križanová: Matematika a matikári. 3 622
  7. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 2 280
  8. Post Bellum SK: Bez nohavíc, s krvavými stehnami i nosom musel šliapať po ulici k mame 2 228
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu