BRATISLAVA. Lexus cieľavedome útočí na segment rýdzo športových vozidiel a rúbe poriadne vysoko. Po úspechu modelu IS-F, ktorý dokáže byť plnohodnotným konkurentom pre BMW M3, príde na trh ďalšie športové auto LFA. Základom ďalšieho „F“ nebude sedan, ale štyri a pol metra dlhá, dvojmiestna a dvojdverová karoséria. Jednotlivé časti kabíny postavili z kompozitných materiálov. Na pohľad vidieť, že auto je široké, dlhé a nízke, pretože výška nepresahuje 1220 milimetrov. Miluje otáčky Výroba limitovanej série 500 kusov začne koncom roka 2010 a cena okolo 375 000 eur bude ešte ohromujúcejšia ako jazdné vlastnosti. Lexus o LFA tvrdí, že auto je zostrojené čisto na jazdné pôžitky a čo najužšiu väzbu medzi cestou a šoférom. Rovnako veľké očakávania sú od benzínového desaťvalca 4,8 V10 s dvomi vačkami v každej hlave valcov.
Výkon 412 kW (560 koní) poteší milovníkov otáčok, pretože špička kulminuje pri 8700 otáčkach za minútu. Krútiaci moment 480 Nm je tiež posunutý pomerne vysoko, do 6800 otáčok. Deväťdesiat percent krútiaceho momentu je však k dispozícii od 3700 do 9000 otáčok za minútu.
Rýchla odozva
Sen každého majiteľa moderného auta tkvie v rýchlej odozve motora na plynový pedál. Lexus pre splnenie tejto často nenaplnenej túžby dnešných šoférov vybavil každý jeden valec samostatnou škrtiacou klapkou. Použitím samostatných škrtiacich klapiek v porovnaní s jednou možno skrátiť reakčný čas motora o polovicu. Vysokým otáčkam museli prispôsobiť konštrukciu ventilov a ich pružín s využitím titánu.
Iba šesť stupňov Vysoko otáčkový motor dostane zrejme techniku vstrekovania a variabilného sacieho potrubia z Lexusu IS-F. Na rozdiel od existujúceho sedanu nebude mať osemstupňovú automatiku ale šesťstupňovú robotizovanú prevodovku ASG s vysoko odolnými synchronizačnými krúžkami. Manuálna prevodovka s ovládacím členom má dať vodičovi pocity veľmi priameho radenia. V ultra športovom režime trvá preradenie iba dve desatiny sekundy.
Kompozitné brzdy O bezpečné zastavenie sa starajú výkonné keramické brzdové kotúče (CCM - carbon ceramic material) dimenzované pre pretekárske okruhy, prepojené so systémom elektronického riadenia. Konštruktéri tvrdia, že ich desaťvalec je priestorovo úspornejší než iné desaťvalce. Jeho správnym umiestnením bolo možné dosiahnuť rozloženie hmotnosti medzi nápravami v pomere 48:52.
Vyváženosť Relatívne ťažšie komponenty vozidla, ako je motor a prevodovka, našli miesto medzi nápravami. K zníženiu ťažiska vozidla pomohlo mazanie so suchou kľukovou skriňou a umiestnenie príslušenstva olejového a vodného čerpadla za motor. LFA využíva zriedkavú ale v športových autách často používanú koncepciu s prevodovkou pred zadnou nápravou. Chladič a elektrické ventilátory, sú za zadnou nápravou.
Technické parametre - Lexus LFA Motor 1 LR-GUE
Typ zážihový V10, rozvod DOHC
Zdvihový objem (cm3) 4805
Výkon (kw/k) 412/560
Pri otáčkach (ot./min.) 8700
Krútiaci moment (Nm) 480
Pri otáčkach (ot./min) 6800
Prevodovka 6-st., robotizovaná sekvenčná (ASG)
Rozmery -
Rázvor náprav (mm) 2605
Dĺžka (mm) 4505
Širka (mm) 1895
Výška (mm) 1220
Pohotovostná hmot (kg) 1480
Počet miest 2
Prevádzkové hodnoty -
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 3,7
Maximálna rýchlosť (km/h) 325
Autor: rch