SME

Nedajte sa, keď pre vás zákaz neplatí

Predstavte si, že by vám niekto zakázal vjazd na parkovacie miesta. A to aj napriek tomu, že pre vás zákaz neplatí. Dozviete sa aj o problémovom dopravnom značení v obci.

Predstavte si, že by vám niekto zakázal vjazd na parkovacie miesta. A to aj napriek tomu, že pre vás zákaz neplatí. Viťo z Bratislavy má takýto problém:

Viťo: "Za touto stavbou sa nachádza komunikácia s označením zákaz vjazdu doplnená označením "Okrem dopravnej obsluhy". Investor stavby nás písomným oznamom informoval, že toto označenie máme rešpektovať, v opačnom prípade budú pracovníci dispečingu informovať mestskú políciu, aby naše vozidlá (obyvateľov novostavby) boli odtiahnuté. Rád by som sa informoval, či majitelia motorových vozidiel, ktorí majú v tejto budove bydlisko, môžu za týmto označením parkovať."

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
0 seconds of 0 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Investor, ktorý písomne informoval obyvateľov novostavby, aby rešpektovali dopravné značenie Zákaz vjazdu s dodatkovou tabuľkou Okrem dopravnej obsluhy, pravdepodobne nepozná význam takéhoto dopravného značenia. Inak by nemohol obviniť obyvateľov novostavby z nerešpektovania dopravného značenia.

Nie je totiž možné, aby obyvatelia spomínané dopravné značky nerešpektovali.

Podľa vyhlášky k zákonu o cestnej premávke, sa výnimka z dodatkovej tabuľky Okrem dopravnej obsluhy vzťahuje aj na obyvateľov, ktorý majú v miestach za značkou bydlisko, sídlo alebo garáž.

Dodatková tabuľka s textom (č. E 12) s nápisom „OKREM DOPRAVNEJ OBSLUHY“ obmedzuje platnosť značky, pod ktorou je umiestnená, na vozidlá zabezpečujúce zásobovanie, opravárenské, údržbárske alebo komunálne a podobné služby, na vozidlá s parkovacím preukazom pre osoby so zdravotným postihnutím alebo na vozidlá s osobitným označením č. O 3, na vozidlá taxislužby a vozidlá, ktorých vodiči, prípadne prevádzkovatelia majú v miestach za značkou bydlisko, sídlo alebo garáž; pre tieto vozidlá neplatí značka, pod ktorou je tabuľka umiestnená.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalšiu otázku, ktorú sme dostali, je od Juraja, ktorý sa v nej zameral na problémy s dopravným značením:

Juraj: "Pri ceste z Bytče na Makov, bola donedávna značka koniec obce pred mostom cez rieku. Nedávno ju presunuli niekoľko 100 metrov za most. Za tým mostom je však značka určujúca hlavnú cestu mimo obce (P6), tak som si myslel, že som prehliadol koniec obce a začal som zrýchľovať na 90km/h. Na moje prekvapenie však značka koniec obce je dobrých 500 metrov za spomínanou značkou. Tá istá situácia je aj v obci Makov, tesne za budovou bývalého hraničného priechodu, pričom koniec obce je ďaleko za ňou. Som v obci alebo už nie? Čo ak by ma namerala polícia? Mám sa ako proti tomu brániť? Evidentne ide o chybu značenia."

Tak, ako dopravná až za dopravnou značkou Obec sa znižuje najvyššia dovolená rýchlosť na 50 km/h, tak sa až za značkou Koniec obce rýchlosť z 50-ky zvyšuje na 90 km/h. Platí to nezávisle od iných dopravných značiek s výnimkou tých, ktoré upravujú najvyššiu dovolenú rýchlosť.

SkryťVypnúť reklamu

Je skutočne pravdou, že dopravná značka P 6 je v prílohe vyhlášky k zákonu o cestnej premávke definovaná na použitie mimo obce.

Správca cesty si pravdepodobne nevšimol ostatné dopravné značenia, medzi nimi ani značku P 6, keď premiestnil dopravnú značku Koniec obce. Spôsobil tak situáciu, ktorá môže presvedčiť motoristov k tomu, že už sú mimo obce napriek tomu, že značku Koniec obce ešte nevideli.

Značka Križovatka s vedľajšou cestou (č. P 5) sa používa mimo obce a upozorňuje na križovatku s vedľajšou cestou a označuje hlavnú cestu. Značka Križovatka s vedľajšou cestou (č. P 6) sa taktiež používa mimo obce a možno ju použiť namiesto značky č. P 5, pričom upozorňuje na križovatku s vedľajšou cestou pripojenou sprava pod určitým stupňom a označuje hlavnú cestu; na označenie hlavnej cesty s vedľajšou cestou zľava je jej symbol obrátený.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak by ste po zhliadnutí spomínanej značky znázorňujúcej križovatku v situácii, ako popísal Juraj, zrýchlili na viac ako 50 km/h, pred pokutou vás to nemusí ochrániť. Značka P 6 síce oznamuje vodičom okrem iného aj to, že by mal byť mimo obce, najprv však musí nastať koniec obce, ktorý je vyznačený dopravnou značkou Koniec obce. No a sústredenému vodičovi by sa nemalo stať, že by takú dôležitú dopravnú značku prehliadol.

Michal nás upozornil na ďalšiu cestu:

Michal: Na ceste 1/18 pred Žilinou pred odbočkou do bývalej HYZA je obmedzená rýchlosť na 70 km/h, v opačnom smere od Žiliny tak isto, od času kedy tam bola havária, keď zrazilo ženu na prechode pre chodcov. No ani z jednej strany nieje koniec obmedzenej rýchlosti.

Teda, celý úsek cesty až po Žilinu je obmedzená rýchlosť na 70 km/h a opačne až po motorest Strečno, kde teraz po havárií motorkára s vozidlom colnej správy nejak rýchlo umiestnili ďalšiu značku obmedzenie rýchlosti na 70 km/h, ale koniec obmedzenia dali za križovatkou do Strečna. No je tu otázka.

Keďže križovatka do Mojšovej Lúčky neruší 70 km/h, tak platí a platila po celý úsek i za križovatkou do Stráňav aj Strečno. Prečo tam dali znova 70 km/h? Stačilo dať len koniec obmedzenej rýchlosti. Alebo nemám pravdu a križovatka mimo obec ruší obmedzenie rýchlosti? Ale potom v smere do Žiliny nič neruší obmedzenie rýchlosti a 70 km/h platí až po Žilinu. Alebo sa mýlim a mimo obec križovatka vyznačena značkou ruší obmedzenie rýchlosti? No, ale do HYZY nie je križovatka označená značkami ako križovatka. Je to len výjazd na cestu zo závodu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Platnosť dopravnej značky, ktorá obmedzuje maximálnu povolenú rýchlosť, ukončuje nie len príslušná "ukončovacia dopravná značka", ale aj križovatka, presnejšie jej vzdialenejšia hranica. Križovatka pritom nemusí byť automaticky označená dopravnou značkou.

Potom platí, že križovatka s odbočkou do Mojšovej Lúčky ruší 70-ku. V opačnom smere platí 70-ka až po dopravnú značku označujúcu začiatok obce.

§ 5, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

(13) Zákaz, obmedzenie alebo príkaz vyplývajúci z príslušnej zvislej dopravnej značky sa končí na vzdialenejšej hranici najbližšej križovatky, ak nie je skôr skončený inak; ...

Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu
reklama
  • Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  8. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  1. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  2. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  3. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  5. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  6. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  7. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  8. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 17 461
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 021
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 7 603
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 571
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 466
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 417
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 166
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 1 771
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ivan Mlynár: Ombucman Robert Dobrovodský sa vydal do boja proti policajnému násiliu, lenže zacielil mimo terč.
  2. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví
  3. Juraj Tušš: Potenciál slovenského národa v 21.storočí.
  4. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné
  5. Eva Chmelíková: Svet nie je Čiernobiely
  6. Vladimír Bojničan: Dogmatické náboženstvo ako zdroj xenofóbie: Korene, mechanizmy a historické dôsledky
  7. Ivan Čáni: Fico nie je hlúpy, aby nechápal čo hovorí a robí.
  8. Milan Buno: Aj vaši rodičia starnú? Tu je 50 nápadov, ako ich zvládať... | 7 knižných tipov
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 267
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 77 862
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 58 371
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 115
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 394
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 645
  7. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 8 640
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 228
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business
SkryťZatvoriť reklamu