SME

Zimné pneumatiky prešli testom Adac. Čínske nevyhoveli

Zákonná povinnosť v mnohých štátoch Európy núti motoristov použiť zimné pneumatiky. Podľa pravidelných a rešpektovaných testov ADAC, nie všetky pneumatiky sú rovnaké. Niektoré dokonca nevyhovujú bezpečnej zimnej prevádzke.

Skúškam pre zimu 2009 sa podrobilo spolu 34 kompletov zimných pneumatík, z nich väčšina vyhovela.Skúškam pre zimu 2009 sa podrobilo spolu 34 kompletov zimných pneumatík, z nich väčšina vyhovela. (Zdroj: Rastislav Chvála)

BRATISLAVA. Nemecký ADAC a rakúsky autoklub ÖAMTC robia každoročne test zimných pneumatík v dvoch najpoužívanejších rozmeroch: 185/60 R14 T a 205/55 R16 H. Výsledky skúšok môžeme podľa odborníkov aplikovať aj na pneumatiky s podobnými rozmermi (napríklad 195/45 R16 H), samozrejme pri zachovaní značky a typu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nájdu sa nevyhovujúce Skúškam pre zimu 2009 sa podrobilo spolu 34 kompletov zimných pneumatík, z nich väčšina vyhovela. „Výsledky ukázali, že dve tretiny testovaných pneumatík vykazujú dobré vlastnosti,“ uviedol Friedrich Eppel z rakúskeho autoklubu ÖAMTC. „Takmer celá štvrtina z nich ale nevyhovela,“ varuje. Podľa očakávania sa na chvostoch rebríčkov ocitli produkty čínskych a taiwanských výrobcov Goodride, Kenda a Federal.

SkryťVypnúť reklamu

Zvíťazil Vredestein Medzi pneumatikami s rozmerom 185/60 R14 T dosiahlo najlepšie výsledky obutie Vredestein Snowtrac 3 s vysvedčením „veľmi odporúčané“. Rovnakú známku obdržali aj pneumatiky Bridgestone, Continental, Dunlop, Fulda a Goodyear. Skúškami na snehu neprešli Firestone a Pneumant.

Minimálne rovnako dôležité sú však aj jazdné vlastnosti pneumatík na mokrom povrchu. Vážne nedostatky v tejto disciplíne vykázali výrobky Marangoni, Sava a Federal. Posledná menovaná značka neuspokojila ani na suchom podklade. „Päticu typov z chvosta výsledkovej listiny motoristom rozhodne neodporúčame,“ povedal F. Eppel z ÖAMTC.

V kategórii pneumatík s rozmerom 205/55 R16 H boli vyrovnanejšie výsledky. Známku „neodporúčame“ obdržali výrobky Firestone, Goodride a Kenda. Naopak, veľmi odporúčané sú pneumatiky Continental, Dunlop, ESA-Tecar, Goodyear a Hankook.

SkryťVypnúť reklamu

ADAC/ ÖAMTC - test zimných pneumatík 185/60 R14 T Typ známka sucho mokro sneh ľad hluk spotreba opotrebenie

Vredestein Snowtrac 3 **** 2,8 2,2 1,8 2,8 3,7 2,3 1,0

Fulda Kristall Montero 3 **** 2,4 2,1 2,0 3,0 4,0 1,9 2,1

Continental WC TS800 **** 2,7 2,2 2,1 3,3 3,8 2,6 0,8

Bridgestone Blizzak LM30 **** 2,5 2,1 2,4 2,9 3,4 2,3 2,0

Goodyear UltraGrip 7+ **** 2,6 2,2 2,3 3,0 3,2 2,6 2,2

Dunlop SP Winter Response **** 2,9 1,9 2,4 3,1 3,4 2,6 3,0

SkryťVypnúť reklamu

Kleber Krisalp HP2 *** 2,3 2,4 3,6 3,6 2,6 2,1 -

Semperit Master-Grip *** 2,6 2,3 2,4 3,6 3,6 2,6 2,1

Uniroyal MS plus6 *** 2,4 2,7 2,4 3,7 3,2 2,7 2,5

Kumhi I´Zen KW23 ** 2,5 2,2 3,1 3,1 3,9 2,4 2,8

Lassa Snoways Era ** 2,7 3,3 2,5 3,0 3,8 3,0 2,2

Firestone Winterhawk2 * 2,4 2,3 3,6 3,3 3,6 2,4 2,4

Pneumant PN 105 Snowtec * 2,4 3,2 3,6 3,2 3,8 2,3 3,3

Marangoni 4 Winter * 2,8 4,9 2,1 3,1 4,0 2,4 2,6

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Sava Eskimo S3 * 4,2 5,5 2,0 2,9 3,9 2,3 2,5

Federal Himalaya WS-1 * 5,0 5,5 2,8 3,9 4,2 2,5 1,8

Absolvujú všetky podmienky Skúšky zahŕňajú sedem disciplín, z nich štyri sledujú vlastnosti pneumatík pri jazde na rôznych typoch povrchov (sucho, mokro, sneh, ľad). Ďalšie tri sledované parametre sa týkajú hlučnosti pri odvaľovaní, vplyvu pneumatík na spotrebu paliva a rýchlosť ich opotrebenia.

Na suchu a na mokre Jazdci počas skúšok na suchom asfalte a betóne posudzujú správanie obutia pri jazde v priamom smere a pri zatáčaní bežnými rýchlosťami, reakcie pneumatík na otočenie volantom a ich smerové vedenie. Druhá, výkonnostná časť obsahuje slalom a prudké zmeny smeru. Skúšobní jazdci hodnotia, ako presne a rýchlo pneumatiky prenášajú pohyb volantu na vozovku, kedy sa dostanú do hraničnej situácie a či v nej dovolia robiť vodičovi drobné korekcie volantom. Na mokrom povrchu technici sledujú správanie sa pneumatík počas prudkého brzdenia z rýchlosti 80 km/h na 20 km/h.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zlý aquaplaning Ďalšou disciplínou je jazda miernym oblúkom, kde sa zaznamenáva, pri akej rýchlosti dôjde k aquaplaningu. Skúšky na snehu a ľade obsahujú trakciu, smerové vedenie vozidla a prudké brzdenie z 30 na 5 km/h.

Hlučnosť pneumatík technici merajú v interiéri vozidla počas brzdenia z 80 na 20 km/h a v exteriéri pri pohybe auta s vypnutým motorom. Posudzovanie vplyvu obutia na spotrebu paliva sa posudzuje pri jazde konštantnou rýchlosťou 80, 100 a 120 km/h. Miera opotrebenia pneumatík sa určuje priebežným meraním hrúbky dezénu počas najazdenia 12 000 kilometrov.

ADAC - ÖAMTC - test zimných pneumatík 205/55 R16 H

Typ známka sucho mokro sneh ľad hluk spotreba

opotrebenie

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Continental WC TS830 **** 2,7 2,3 1,9 3,2 2,5 2,3 0,9

Goodyear UltraGrip 7+ **** 2,7 1,9 2,2 3,3 2,8 2,5 2,5

ESA-Tecar Super Grip 7 **** 2,7 2,2 2,3 3,2 2,9 2,4 1,7

Dunlop SP Wintersport 3D **** 3,0 2,1 2,3 2,8 2,9 2,8 1,6

Hankook Icebear W440 **** 2,8 2,1 2,4 3,2 2,6 3,0 2,9

Michelin Primacy Alpin 3 *** 2,5 2,5 2,8 3,4 2,9 2,2 0,5

Maloya Davos *** 2,7 2,3 2,0 3,2 3,4 2,3 3,1

Vredestein Snowtrac 3 *** 2,7 2,6 2,1 3,1 3,6 2,4 2,6

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Yokohama W.drive *** 2,4 2,7 2,7 3,2 3,3 2,1 2,0

Semperit Speed-Grip *** 2,7 2,7 2,2 3,2 2,6 2,8 2,4

Uniroyal MS plus 66 *** 2,5 2,5 2,4 3,6 3,1 2,7 2,4

Nokian WRg2 *** 2,6 3,0 2,4 3,1 3,4 2,3 3,1

Kumho I´Zen KW23 *** 2,6 2,8 3,0 3,1 3,4 2,3 3,5

Pirelli W 210 Sottozero *** 3,3 3,0 2,4 3,6 3,4 2,6 2,4

Avon Ice Touring ST ** 3,5 2,2 3,4 3,2 2,3 2,9 3,8

Firestone Winterhawk * 2,6 3,0 3,7 3,6 2,9 2,8 1,5

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Goodride SW602 * 4,6 4,9 2,3 3,2 2,5 2,0 3,1

Kenda Polar Trax KR 19 * 3,4 5,5 3,0 3,4 3,9 2,4 2,2

Zdroj: ADAC Legenda:

najlepšia známka 0,5 (veľmi dobrá),

najhoršia 5,5 (nedostatočná)

**** - veľmi odporúčané

*** - odporúčané

** - s výhradami

* - neodporúčané

Autor: ADAC,OAMTC

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Za 30 rokov videl v autoškole všeličo. Vodiči už nie sú tak zruční
  2. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  3. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  4. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  1. Záhradkári, pracujte len ráno a večer
  2. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  3. OTS: LESY SR sa dištancujú od nepravdivých tvrdení
  4. Influenceri vzali na dovolenku ľudí, ktorých nepoznali
  5. Uprostred leta prichádza princ na bielom koni
  6. Letná revolúcia a špeciál o mužoch a našich svetoch
  7. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  8. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 13 135
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 8 434
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 2 869
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 703
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 263
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 156
  7. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 1 980
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 1 575
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Rastislav Puchala: V tem Prešporku za vojačka Peťka vzali
  2. Viera Gáliková: Hlášky od pubertiakov pripomínajú, že starneme?
  3. Jozef Huljak: Hra o nebo nad Taiwanom: Čo sa skrýva za novou leteckou trasou
  4. Adrian Hadvig: Cigareta
  5. Dávid Polák: OSN ako kladivo proti Izraelu
  6. Viktor Pamula: Jaro Filip, 25 rokov chýbaš
  7. Štefan Šturdzík: Šimečka a realita no neviem. Som z neho rozčarovaný. Mal by dospieť a nerobiť chyby stále dokola.
  8. Branislav Hláčik: Nedotknuteľná - kapitola 17
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 23 613
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 16 584
  3. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 12 162
  4. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 7 603
  5. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club. 7 256
  6. Juraj Kumičák: Ako Cyril a Metod fašistom pomáhali... 6 843
  7. Dávid Polák: Denník Dezoláta 6 535
  8. Rastislav Puchala: Ficovo devínske šialenstvo 5 093
  1. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene
  2. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii
  3. INESS: Aké je (ne)produktívne zdravotníctvo?
  4. Marcel Rebro: Prezident v maskáčoch: Pellegrini sa ide hrať na vojačika, zatiaľ čo krajina horí
  5. Marcel Rebro: Fico medzi čajom a oknom: Moskva nerada, keď sa kamoši pretvarujú
  6. Věra Tepličková: Krutá rana pre opozíciu: Minister Takáč opäť nakupoval potraviny
  7. Post Bellum SK: Pán minister, nacistickému Nemecku nikto nič neodpustil
  8. Marian Nanias: Systém emisných povoleniek v EÚ.
SkryťZatvoriť reklamu