SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Testovali sme Toyotu, ktorá prešla Dakar

Sprievodné auto na púštnej rely musí byť odolné ako pretekárske a vybavené bezpečnostnými prvkami. Toyota Hilux v úprave Dakar nepozná prekážky a približuje svet najnáročnejšej automobilovej súťaže sveta. Trocha púštnej atmosféry sme prežili na vlastnej k

Toyota Hilux Dakar pôsobí spredu ako Monster Truck. Vďaka nárazníku ARB a vysokému podvozku.Toyota Hilux Dakar pôsobí spredu ako Monster Truck. Vďaka nárazníku ARB a vysokému podvozku. (Zdroj: Autor)

BRATISLAVA, ŠTRBSKÉ PLESO. Niet krajšieho spojenia knižného a reálneho sveta, než čítať knihu „Dakar - dobrodružství s cejchem smrti" a v tom istom období sadnúť za volant auta, ktoré Dakar prešlo a chystá sa na ďalší.

Večer hltáte v posteli príbehy spísané Janom Říhom a Jaroslavom Jindrom a ráno nastupujete do auta s rámom, pretekárskymi sedačkami, zvyškami piesku a pachom, ktorý má iba rely auto. Navyše na dverách je meno jedného z autorov knihy. Udalosti, ktoré sa stretli úplne nenásilne a náhodne, spájajú auto s knihou a knihu s autom. Dobrodružstvom a túžbou zachraňovať uviaznutých šoférov zaváňala tiež naša jazda v októbrovej snehovej kalamite.

Spoznávanie namiesto testu

V princípe nemôžeme jazdu s Hilux Dakar považovať za test, pretože žltá Toyota prešla niečo podstatne ťažšie a dlhšie, než by sme dokázali s ohľadom na šetrenie auta pred januárovým Dakarom vymyslieť. Skôr sme spoznávali auto, ktoré už niečo dokázalo a na priek ťažkým prežitým kilometrom jazdilo bez jediného negatívneho zvuku alebo vibrácie.

91_MALE_big.JPG

Súčasťou prestavby bolo vloženie bezpečnostného rámu podľa požiadaviek organizátora Dakaru. Ťahané bezšvové oceľové rúry sa zvárajú v ochrannej atmosfére CO2 a v závislosti od miesta majú priemer 45 alebo 40 milimetrov a hrúbku steny 2,5 alebo 2 milimetre.

Na Slovensku Hilux bojoval s množstvom snehu aké na Dakare nestretne. V podstate je jedno, či sneh alebo piesok, na oboch povrchoch si upravené auto doslova bahní. Akurát sme nadobudli pocit, že pri značnom aerodynamickom odpore a širokých kolesách zaborených v snehu by si Hilux Dakar zaslúžil viac, než sériové kone pod kapotou. Napriek tomu, že zmyslom jazdy v teréne nie je rýchlosť, valivý a aerodynamický odpor v snehu sa nám zdali dosť veľké. V tiahlom stúpaní a dvadsať centimetrovom snehu určite.

Poctivá štvorkolka

Dnes sú čoraz zriedkavejšie autá s klasickým permanentným pohonom všetkých kolies. Na rozdiel od rôznych elektromechanických spojok, táto štvorkolka je predvídateľná a v istých momentoch zábavnejšia ako tristokoňové športové auto s medzinápravovou spojkou. Hlavne v teréne je dôležitý kontinuálny a nie pulzujúci záber.

92_MALE_big.jpg

Zmena farby auta na žltú pomocou lepiacej fólie (nalepené sú veľmi pedantne) trvala štyri dni.

Poslúžia každému povrchu okrem ľadu

Asi tretia skúsenosť s pneumatikami BF Goodrich AT v živote presvedčila o ich nízkej hlučnosti na asfalte a naozaj všeobecnom nadaní na sneh, blato a zrejme aj piesok. Jediným slabým miestom je ujazdený mydlový sneh až do fázy ľadu. Pneumatiky vtedy neuplatnia svoj dezén, nemajú lamely a predsa len tvrdšiu zmes. V hlbokom snehu idú fantasticky.

95_MALE_big.JPG

Na obale veľkého vzduchového filtra sú zvyšky púštneho piesku.

Bezodná nádrž

Niektoré doplnky a časti prestavby si všimnete hneď pri príchode k autu. Masívny nárazník ABR, prídavné hmlové svetlá alebo vysunuté sanie motora Safari Snorkel. Iné doplnky ako diametrálne iný podvozok a sedadlá človek precíti počas jazdy. Niektoré však odhalí až tankovanie.

97_MALE_big.JPG

Keď zasvieti rezerva paliva, treba do plnej nádrže aspoň 130 litrov nafty.

Nečakane dlhý dojazd na jednu nádrž nemá svoj pôvod v nízkej spotrebe ale objeme nádrže. Natankovali sme 100 litrov a stále nebola plná. Bodaj by, keď pred tankovaním svietila rezerva a nádrž Long Ranger má objem 140 litrov. S daným obutím a aerodynamickým odporom sa pod desať litrov Toyota Hilux Dakar nedostane. Na zasnežených cestách a pri radosti z jazdy určite nie.

Interiér dýcha dobrodružstvom

Škrupinové pretekárske sedadlá a bezpečnostné pásy znamenajú úžasné sedenie, výborné spojenie pilota s autom a pevné upnutie v šesťbodových pásoch. Ako v každom súťažnom aute nastupovanie pripomína gymnastické cvičenie. O čo horšie sa cez rám nastupuje o to lepšie sa v aute sedí. Vpredu a tiež na zadných pretekárskych sedadlách umiestneným medzi rámom pozváraným z bezšvových oceľových rúr.

96_MALE_big.JPG

Posádka si vzadu veľa komfortu neužije. Okrem iného treba sedieť obkročmo okolo predných pásov.

Hoci ide o sprievodné vozidlo, rám zodpovedá predpisom medzinárodnej automobilovej federácie. Diera po autorádiu je pripravená na montáž satelitnej navigácie a ako v správnom súťažnom aute má spolujazdec vlastný a nezávislý trip master TCounter.

Rozdiel v podvozku

V porovnaní s civilným autom najviac fascinuje vyladený podvozok zvýšený o päť centimetrov a zosilnený prvkami Old Man Emu z Austrálie. Na veľmi vyrovnanej jazde bez zbytočných kmitov karosérie majú veľký podiel tlmiace jednotky a vpredu aj pružiny HP sporting. Ako by to ani nebol Pick Up. Autá tejto kategórie totiž poskakujú na priečnych nerovnostiach ciest ako koza. Hilux Dakar prekonáva jamy a hrbole ako by tam neboli. Škoda, že do rozsiahlej prestavby sériového auta na sprievodné, ktorá trvala päť týždňov a stála približne 27 000 eur, sa nevmestil športový volant.

93_MALE_big.JPG

Pneumatiky BF Goodrich All Terrain T/A sú obuté na diskoch Dotz Hammanda.

Vyvoláva úsmev

Ešte jednu zvláštnosť má obrnený Hilux Dakar. Napriek oprávnenému sebavedomiu auta, ktoré dokáže prejsť veľa, Hilux nevyvoláva v šoférovi pocit nadradenosti, iba úsmev a patričnú hrdosť. Keď sa posadíte za volant auta, ktoré niečo dokázalo a má zvyšky piesku na vzduchovom filtri v motore, máte chuť každého previesť a každému o ňom porozprávať. Na ceste si nasadíte vlastné pokojné tempo a v sprievode trojlitrového diesela sa doširoka usmievate. V púšti, tisíce kilometrov od domova to také zábavné nebude, ale tie príbehy ostávajú v aute a my sme ich sprostredkovane nasávali a žili svoj dávny sen o Dakare. Testovaný Hilux Dakar ich prežije v januári na vlastnej koži.

94_MALE_big.JPG

Ložná plocha bola kvôli hroziacej krádeži v našich podmienkach odstrojená. Inokedy sú tu náhradne pneumatiky a všetko potrebné na cestu. Hilux Dakar so sebou vozí lopaty, špeciálny Hi-Lift zdvihák, vzduchový zdvihák Bushranger a kompresor Viair.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  2. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Päť chýb pri zateplení strechy
  5. Vitajte v postapokalyptickom svete
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  3. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  6. Úprava osobného motorového vozidla
  7. Important information for Brazilians living in Slovakia
  8. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  9. Vitajte v postapokalyptickom svete
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 449
  2. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 15 576
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 15 264
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 617
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 893
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 935
  7. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 9 849
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 527
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 453
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 251
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Toyota Yaris, RAV4, Auris, Corolla, ... na Auto.sme.sk

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Krízový štáb rokuje o lockdowne, podľa Naďa výrazne stúpa úmrtnosť (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 35 330. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 115 obetí.

Minister obrany Jaroslav Naď.
NAKA zadržala Dušana Kováčika.

Zasadá krízový štáb: Nemocnice sú potemkinove dediny, vravia lekári zo zasadnutia

Politici rokovanie odmietajú komentovať, kým sa neskončí.

Tlačová konferencia po mimoriadnom zasadnutí vlády.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Kováčik pripomína, prečo treba udržať koalíciu

Hlavnou úlohou tejto vlády je nastolenie spravodlivosti.

Peter Tkačenko
Cynická obluda

Deľba práce v Slovane

A zatiaľ čo hráči vypadli odvšadiaľ odkiaľ sa dalo, fanúšikovia organizovali demonštráciu s výtržnosťami.

Neprehliadnite tiež

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.

Hummer sa vracia, jazdí na elektrinu a hýbe sa ako krab

Trojica elektromotorov dáva výkon až 1000 koní.

GMC Hummer EV
Hyundai Tucson