SME
Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Testovali sme Toyotu, ktorá prešla Dakar

Sprievodné auto na púštnej rely musí byť odolné ako pretekárske a vybavené bezpečnostnými prvkami. Toyota Hilux v úprave Dakar nepozná prekážky a približuje svet najnáročnejšej automobilovej súťaže sveta. Trocha púštnej atmosféry sme prežili na vlastnej k

Toyota Hilux Dakar pôsobí spredu ako Monster Truck. Vďaka nárazníku ARB a vysokému podvozku.Toyota Hilux Dakar pôsobí spredu ako Monster Truck. Vďaka nárazníku ARB a vysokému podvozku. (Zdroj: Autor)

BRATISLAVA, ŠTRBSKÉ PLESO. Niet krajšieho spojenia knižného a reálneho sveta, než čítať knihu „Dakar - dobrodružství s cejchem smrti" a v tom istom období sadnúť za volant auta, ktoré Dakar prešlo a chystá sa na ďalší.

Večer hltáte v posteli príbehy spísané Janom Říhom a Jaroslavom Jindrom a ráno nastupujete do auta s rámom, pretekárskymi sedačkami, zvyškami piesku a pachom, ktorý má iba rely auto. Navyše na dverách je meno jedného z autorov knihy. Udalosti, ktoré sa stretli úplne nenásilne a náhodne, spájajú auto s knihou a knihu s autom. Dobrodružstvom a túžbou zachraňovať uviaznutých šoférov zaváňala tiež naša jazda v októbrovej snehovej kalamite.

Spoznávanie namiesto testu

V princípe nemôžeme jazdu s Hilux Dakar považovať za test, pretože žltá Toyota prešla niečo podstatne ťažšie a dlhšie, než by sme dokázali s ohľadom na šetrenie auta pred januárovým Dakarom vymyslieť. Skôr sme spoznávali auto, ktoré už niečo dokázalo a na priek ťažkým prežitým kilometrom jazdilo bez jediného negatívneho zvuku alebo vibrácie.

91_MALE_big.JPG

Súčasťou prestavby bolo vloženie bezpečnostného rámu podľa požiadaviek organizátora Dakaru. Ťahané bezšvové oceľové rúry sa zvárajú v ochrannej atmosfére CO2 a v závislosti od miesta majú priemer 45 alebo 40 milimetrov a hrúbku steny 2,5 alebo 2 milimetre.

Na Slovensku Hilux bojoval s množstvom snehu aké na Dakare nestretne. V podstate je jedno, či sneh alebo piesok, na oboch povrchoch si upravené auto doslova bahní. Akurát sme nadobudli pocit, že pri značnom aerodynamickom odpore a širokých kolesách zaborených v snehu by si Hilux Dakar zaslúžil viac, než sériové kone pod kapotou. Napriek tomu, že zmyslom jazdy v teréne nie je rýchlosť, valivý a aerodynamický odpor v snehu sa nám zdali dosť veľké. V tiahlom stúpaní a dvadsať centimetrovom snehu určite.

Poctivá štvorkolka

Dnes sú čoraz zriedkavejšie autá s klasickým permanentným pohonom všetkých kolies. Na rozdiel od rôznych elektromechanických spojok, táto štvorkolka je predvídateľná a v istých momentoch zábavnejšia ako tristokoňové športové auto s medzinápravovou spojkou. Hlavne v teréne je dôležitý kontinuálny a nie pulzujúci záber.

92_MALE_big.jpg

Zmena farby auta na žltú pomocou lepiacej fólie (nalepené sú veľmi pedantne) trvala štyri dni.

Poslúžia každému povrchu okrem ľadu

Asi tretia skúsenosť s pneumatikami BF Goodrich AT v živote presvedčila o ich nízkej hlučnosti na asfalte a naozaj všeobecnom nadaní na sneh, blato a zrejme aj piesok. Jediným slabým miestom je ujazdený mydlový sneh až do fázy ľadu. Pneumatiky vtedy neuplatnia svoj dezén, nemajú lamely a predsa len tvrdšiu zmes. V hlbokom snehu idú fantasticky.

95_MALE_big.JPG

Na obale veľkého vzduchového filtra sú zvyšky púštneho piesku.

Bezodná nádrž

Niektoré doplnky a časti prestavby si všimnete hneď pri príchode k autu. Masívny nárazník ABR, prídavné hmlové svetlá alebo vysunuté sanie motora Safari Snorkel. Iné doplnky ako diametrálne iný podvozok a sedadlá človek precíti počas jazdy. Niektoré však odhalí až tankovanie.

97_MALE_big.JPG

Keď zasvieti rezerva paliva, treba do plnej nádrže aspoň 130 litrov nafty.

Nečakane dlhý dojazd na jednu nádrž nemá svoj pôvod v nízkej spotrebe ale objeme nádrže. Natankovali sme 100 litrov a stále nebola plná. Bodaj by, keď pred tankovaním svietila rezerva a nádrž Long Ranger má objem 140 litrov. S daným obutím a aerodynamickým odporom sa pod desať litrov Toyota Hilux Dakar nedostane. Na zasnežených cestách a pri radosti z jazdy určite nie.

Interiér dýcha dobrodružstvom

Škrupinové pretekárske sedadlá a bezpečnostné pásy znamenajú úžasné sedenie, výborné spojenie pilota s autom a pevné upnutie v šesťbodových pásoch. Ako v každom súťažnom aute nastupovanie pripomína gymnastické cvičenie. O čo horšie sa cez rám nastupuje o to lepšie sa v aute sedí. Vpredu a tiež na zadných pretekárskych sedadlách umiestneným medzi rámom pozváraným z bezšvových oceľových rúr.

96_MALE_big.JPG

Posádka si vzadu veľa komfortu neužije. Okrem iného treba sedieť obkročmo okolo predných pásov.

Hoci ide o sprievodné vozidlo, rám zodpovedá predpisom medzinárodnej automobilovej federácie. Diera po autorádiu je pripravená na montáž satelitnej navigácie a ako v správnom súťažnom aute má spolujazdec vlastný a nezávislý trip master TCounter.

Rozdiel v podvozku

V porovnaní s civilným autom najviac fascinuje vyladený podvozok zvýšený o päť centimetrov a zosilnený prvkami Old Man Emu z Austrálie. Na veľmi vyrovnanej jazde bez zbytočných kmitov karosérie majú veľký podiel tlmiace jednotky a vpredu aj pružiny HP sporting. Ako by to ani nebol Pick Up. Autá tejto kategórie totiž poskakujú na priečnych nerovnostiach ciest ako koza. Hilux Dakar prekonáva jamy a hrbole ako by tam neboli. Škoda, že do rozsiahlej prestavby sériového auta na sprievodné, ktorá trvala päť týždňov a stála približne 27 000 eur, sa nevmestil športový volant.

93_MALE_big.JPG

Pneumatiky BF Goodrich All Terrain T/A sú obuté na diskoch Dotz Hammanda.

Vyvoláva úsmev

Ešte jednu zvláštnosť má obrnený Hilux Dakar. Napriek oprávnenému sebavedomiu auta, ktoré dokáže prejsť veľa, Hilux nevyvoláva v šoférovi pocit nadradenosti, iba úsmev a patričnú hrdosť. Keď sa posadíte za volant auta, ktoré niečo dokázalo a má zvyšky piesku na vzduchovom filtri v motore, máte chuť každého previesť a každému o ňom porozprávať. Na ceste si nasadíte vlastné pokojné tempo a v sprievode trojlitrového diesela sa doširoka usmievate. V púšti, tisíce kilometrov od domova to také zábavné nebude, ale tie príbehy ostávajú v aute a my sme ich sprostredkovane nasávali a žili svoj dávny sen o Dakare. Testovaný Hilux Dakar ich prežije v januári na vlastnej koži.

94_MALE_big.JPG

Ložná plocha bola kvôli hroziacej krádeži v našich podmienkach odstrojená. Inokedy sú tu náhradne pneumatiky a všetko potrebné na cestu. Hilux Dakar so sebou vozí lopaty, špeciálny Hi-Lift zdvihák, vzduchový zdvihák Bushranger a kompresor Viair.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Hygge ako životný štýl
  4. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  5. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  6. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  7. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  8. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  9. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  10. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 33 824
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 32 822
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 13 882
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 10 215
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 177
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 599
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 932
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 654
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 606
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 611
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Toyota Yaris, RAV4, Auris, Corolla, ... na Auto.sme.sk

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Miroslav Marček na hlavnom pojednávaní v prípade obžaloby za vraždu Jána Kuciaka, Martiny Kušnírovej a Petra Molnára začiatkom roka 2020.

Miroslav Marček si odpykáva trest 25 rokov za tri vraždy.

4 h

Už stihol vydať zásadné nariadenia.

2 h
Marcel Slávik

Sulík naňho podal trestné oznámenie.

7 h