SME
Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Tri diaľničné pruhy v prvej skúške obstáli

Odborníkom ani záchranárom odstavný pruh nechýba. Poradia si aj bez neho.

Na úseku diaľnice s tromi pruhmi sú stále okrem platných oranžových čiar vidieť aj staré biele. Niektorí vodiči nevedia, do ktorého pruhu sa zaradiť.Na úseku diaľnice s tromi pruhmi sú stále okrem platných oranžových čiar vidieť aj staré biele. Niektorí vodiči nevedia, do ktorého pruhu sa zaradiť. (Zdroj: SME – VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

BRATISLAVA. Dve dopravné nehody v priebehu niekoľkých minút. Nový trojpruhový úsek diaľnice z Bratislavy do Senca, ktorý otvorili cez víkend, zažil včera zaťažkávajúcu skúšku.

Nehody neboli vážne, ale vodiči si aj tak v kolónach počkali asi pätnásť až dvadsať minút, hovorí Vladimír Michal zo Stellacentra, ktoré zabezpečuje dopravný servis. Na trase nie je odstavný pruh, viac pruhov však zdržanie okresalo. „Keby sa to stalo minulý týždeň, kolóny by boli oveľa dlhšie," myslí si šéf dopravného dispečingu.
Výhodu nového úseku oceňujú aj dopravní experti a odstavný pruh pri zásahoch nechýba ani záchranárom.

Pravidlá platia ďalej

Tri pruhy na D1
  • cez víkend otvorili na diaľnici
    D1 na úseku Senec – Bratislava
    v smere do Bratislavy tri pruhy;
  • diaľnica má mať tri pruhy
    v každom smere na celom úseku Bratislava – Trnava
    najneskôr do 17. novembra;
  • odstavné pruhy by mali
    pribudnúť do troch rokov.

„Je lepšie mať tri jazdné pruhy hoci bez odstavného, ako dva s odstavným," hovorí dopravný expert Jozef Drahovský.

Výhodou najmä v dopravnej špičke je, že diaľnicou prejde naraz viac áut. Úsek z Bratislavy do Senca má pravidelne problémy
s dlhými kolónami.

Pri jazde na trojpruhovej diaľnici platia tie isté dopravné pravidlá ako na ostatných slovenských diaľniciach, hovorí viceprezident Ústredného automotoklubu Milan Černák. Najväčšie kamióny sa stále musia držať vpravo, menšie nákladné autá môžu ísť aj stredným pruhom. Obmedzenie rýchlosti platí tak ako na iných diaľniciach.

Na predbiehanie by podľa Černáka mal slúžiť najmä ľavý pruh, vodiči by ho však mali uvoľniť v prípade potreby záchranárom a hasičom. Stredom zasa jazdí najviac áut. Drahovský však dopĺňa, že predbiehacím môže byť aj stredný pruh, ktorý podľa neho často býva najrýchlejším.

Pri poruche sa držte vpravo

Najväčším rizikom tohto úseku diaľnice je chýbajúci odstavný pruh. Ukázať sa to môže už pri drobných nehodách či pri poruche auta.

Odborníci na dopravu radia dodržať niekoľko zásad. Prvou je zapnutie všetkých štyroch výstražných svetiel. Kamionista František zo Zvolena hovorí, že profesionálni vodiči ich zapínajú už pri prvých náznakoch technických problémov.

Následne treba auto odstaviť do pravého najkrajnejšieho pruhu, čo najbližšie ku krajnici. Už s výstražnou vestou Drahovský odporúča umiestniť výstražný trojuholník - nie na krajnicu vozovky, ako v prípade odstavného pruhu, ale na prerušovanú čiaru medzi pravý a stredový pruh.

Národná diaľničná spoločnosť hovorí, že jej ľudia budú na mieste poruchy do dvadsiatich minút po vyťukaní čísla zelenej linky - 0800 100 007. Posádka auta nesmie čakať v aute, ale za krajnicou diaľnice.

Kamióny nemusia ubrzdiť

Odstavené pokazené auto je podľa kamionistu Františka nebezpečné najmä pre nákladné autá, ktoré inak nemôžu predbiehať ani vyjsť z pravého pruhu. „Musím predvídať a dodržiavať bezpečnostné rozostupy," hovorí profesionálny vodič. Brzdná dráha plne naloženého kamióna môže byť aj niekoľko desiatok metrov.

Kamionisti sa obávajú, že na novom úseku sa môžu skončiť tragicky najmä situácie, keď osobné autá v strednom pruhu nedovolia kamiónom obísť nečakanú prekážku.

Sanitka príde skôr ako v meste

Záchranári a hasiči pri zásahu na diaľnici bojujú s rýchlosťou. Vodiči často ani nespomalia.

BRATISLAVA. Adrenalín im stúpa viac ako pri iných nehodách. Každá sekunda môže znamenať novú tragédiu. Záchranári a hasiči, ktorých privolajú k nehodám na diaľnici, sú neustále v ohrození.

„Boli sme v odstavnom jazdnom pruhu, resuscitovali sme pacienta a pritom kamióny okolo nás jazdili stodvadsať­ až stotridsaťkilometrovou rýchlosťou," spomína si vedúci staničný záchranár Roman Kotúček na zásah na diaľnici spred dvoch týždňov. Vtedy na diaľnici pred bratislavským mostom Lafranconi v smere od Kittsee havarovala sanitka, ktorá prevážala pacienta z Rakúska do Nemecka. Pri nehode zomrela ošetrujúca lekárka.

Ani odstavný pruh pri nehode lekárov úplne nechránil, okoloidúce autá ich mohli v rýchlosti zachytiť. Kotúček hovorí, že zrušením odstavného pruhu medzi Sencom a Bratislavou sa pre záchranárov nič nemení. „Jazdný pruh, v ktorom sa stala nehoda, bude tak či tak odstavený," hovorí vedúci záchranár. Na miesto nehody doteraz nejazdili odstavným, ale najrýchlejším ľavým pruhom.

Cez trojprúdovú diaľnicu sa navyše podľa Kotúčka teraz k havárii dostanú skôr ako napríklad v meste. Pomáha im aj celková šírka diaľnice.

Pri vážnych nehodách však vzniká na diaľnici mimoriadna situácia, zasahujúce sanitky a hasičské autá cestu často úplne zablokujú. „V prípade dopravnej nehody medzi Bratislavou a Sencom vyrážajú v oboch smeroch hasiči z Bratislavy a aj zo Senca," vysvetľuje Silvia Jančovičová, hovorkyňa prezídia Hasičského a záchranného zboru. Ak prví dorazia hasiči z opačného smeru, odstavia autá a k nehode preskočia cez zvodidlá. Záchranárom vtedy ochranný štít tvorí rozostavená hasičská technika.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  4. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  5. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  6. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  7. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  8. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  9. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  10. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  1. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  2. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  3. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  4. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  5. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  6. Škola môže vyzerať aj inak!
  7. UNIQA preberá na Slovensku aj dôchodkové fondy AXA
  8. Využite dovoz tovaru do 24 hodín a zadarmo
  9. Dopad krízy na firmu zmierni strednodobý prenájom vozidla
  10. V Košickom kraji máme more aj neviditeľnú izbu: Objavte ich!
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 34 647
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 075
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 21 601
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 18 622
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 13 309
  6. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 939
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 035
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 438
  9. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 11 163
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 596
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus: Na Slovensku pribudlo 2 785 prípadov a 16 úmrtí (minúta po minúte)

Celkovo sa koronavírusom na Slovensku nakazilo 51 728. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 200 obetí.

Minister obrany Jaroslav Naď.

Útočník v Nice zabil troch ľudí, viacerí sú zranení

Útočník zabíjal vo francúzskom meste Nice

Dnes píše Elena Eleková

Nie, nečaká nás sloboda s dvoma negatívnymi testami vo vrecku

To je vec, ktorú robí vláda zle: nehovorí otvorene ľuďom, čo ich čaká.

Elena Eleková
Ilustračné foto.

Neprehliadnite tiež

Citroën C3

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.