SME
Sobota, 18. september, 2021 | Meniny má EugéniaKrížovkyKrížovky

Tri diaľničné pruhy v prvej skúške obstáli

Odborníkom ani záchranárom odstavný pruh nechýba. Poradia si aj bez neho.

Na úseku diaľnice s tromi pruhmi sú stále okrem platných oranžových čiar vidieť aj staré biele. Niektorí vodiči nevedia, do ktorého pruhu sa zaradiť.Na úseku diaľnice s tromi pruhmi sú stále okrem platných oranžových čiar vidieť aj staré biele. Niektorí vodiči nevedia, do ktorého pruhu sa zaradiť. (Zdroj: SME – VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

BRATISLAVA. Dve dopravné nehody v priebehu niekoľkých minút. Nový trojpruhový úsek diaľnice z Bratislavy do Senca, ktorý otvorili cez víkend, zažil včera zaťažkávajúcu skúšku.

Nehody neboli vážne, ale vodiči si aj tak v kolónach počkali asi pätnásť až dvadsať minút, hovorí Vladimír Michal zo Stellacentra, ktoré zabezpečuje dopravný servis. Na trase nie je odstavný pruh, viac pruhov však zdržanie okresalo. „Keby sa to stalo minulý týždeň, kolóny by boli oveľa dlhšie," myslí si šéf dopravného dispečingu.
Výhodu nového úseku oceňujú aj dopravní experti a odstavný pruh pri zásahoch nechýba ani záchranárom.

Pravidlá platia ďalej

Tri pruhy na D1
  • cez víkend otvorili na diaľnici
    D1 na úseku Senec – Bratislava
    v smere do Bratislavy tri pruhy;
  • diaľnica má mať tri pruhy
    v každom smere na celom úseku Bratislava – Trnava
    najneskôr do 17. novembra;
  • odstavné pruhy by mali
    pribudnúť do troch rokov.

„Je lepšie mať tri jazdné pruhy hoci bez odstavného, ako dva s odstavným," hovorí dopravný expert Jozef Drahovský.

Výhodou najmä v dopravnej špičke je, že diaľnicou prejde naraz viac áut. Úsek z Bratislavy do Senca má pravidelne problémy
s dlhými kolónami.

Pri jazde na trojpruhovej diaľnici platia tie isté dopravné pravidlá ako na ostatných slovenských diaľniciach, hovorí viceprezident Ústredného automotoklubu Milan Černák. Najväčšie kamióny sa stále musia držať vpravo, menšie nákladné autá môžu ísť aj stredným pruhom. Obmedzenie rýchlosti platí tak ako na iných diaľniciach.

Na predbiehanie by podľa Černáka mal slúžiť najmä ľavý pruh, vodiči by ho však mali uvoľniť v prípade potreby záchranárom a hasičom. Stredom zasa jazdí najviac áut. Drahovský však dopĺňa, že predbiehacím môže byť aj stredný pruh, ktorý podľa neho často býva najrýchlejším.

Pri poruche sa držte vpravo

Najväčším rizikom tohto úseku diaľnice je chýbajúci odstavný pruh. Ukázať sa to môže už pri drobných nehodách či pri poruche auta.

Odborníci na dopravu radia dodržať niekoľko zásad. Prvou je zapnutie všetkých štyroch výstražných svetiel. Kamionista František zo Zvolena hovorí, že profesionálni vodiči ich zapínajú už pri prvých náznakoch technických problémov.

Následne treba auto odstaviť do pravého najkrajnejšieho pruhu, čo najbližšie ku krajnici. Už s výstražnou vestou Drahovský odporúča umiestniť výstražný trojuholník - nie na krajnicu vozovky, ako v prípade odstavného pruhu, ale na prerušovanú čiaru medzi pravý a stredový pruh.

Národná diaľničná spoločnosť hovorí, že jej ľudia budú na mieste poruchy do dvadsiatich minút po vyťukaní čísla zelenej linky - 0800 100 007. Posádka auta nesmie čakať v aute, ale za krajnicou diaľnice.

Kamióny nemusia ubrzdiť

Odstavené pokazené auto je podľa kamionistu Františka nebezpečné najmä pre nákladné autá, ktoré inak nemôžu predbiehať ani vyjsť z pravého pruhu. „Musím predvídať a dodržiavať bezpečnostné rozostupy," hovorí profesionálny vodič. Brzdná dráha plne naloženého kamióna môže byť aj niekoľko desiatok metrov.

Kamionisti sa obávajú, že na novom úseku sa môžu skončiť tragicky najmä situácie, keď osobné autá v strednom pruhu nedovolia kamiónom obísť nečakanú prekážku.

Sanitka príde skôr ako v meste

Záchranári a hasiči pri zásahu na diaľnici bojujú s rýchlosťou. Vodiči často ani nespomalia.

BRATISLAVA. Adrenalín im stúpa viac ako pri iných nehodách. Každá sekunda môže znamenať novú tragédiu. Záchranári a hasiči, ktorých privolajú k nehodám na diaľnici, sú neustále v ohrození.

„Boli sme v odstavnom jazdnom pruhu, resuscitovali sme pacienta a pritom kamióny okolo nás jazdili stodvadsať­ až stotridsaťkilometrovou rýchlosťou," spomína si vedúci staničný záchranár Roman Kotúček na zásah na diaľnici spred dvoch týždňov. Vtedy na diaľnici pred bratislavským mostom Lafranconi v smere od Kittsee havarovala sanitka, ktorá prevážala pacienta z Rakúska do Nemecka. Pri nehode zomrela ošetrujúca lekárka.

Ani odstavný pruh pri nehode lekárov úplne nechránil, okoloidúce autá ich mohli v rýchlosti zachytiť. Kotúček hovorí, že zrušením odstavného pruhu medzi Sencom a Bratislavou sa pre záchranárov nič nemení. „Jazdný pruh, v ktorom sa stala nehoda, bude tak či tak odstavený," hovorí vedúci záchranár. Na miesto nehody doteraz nejazdili odstavným, ale najrýchlejším ľavým pruhom.

Cez trojprúdovú diaľnicu sa navyše podľa Kotúčka teraz k havárii dostanú skôr ako napríklad v meste. Pomáha im aj celková šírka diaľnice.

Pri vážnych nehodách však vzniká na diaľnici mimoriadna situácia, zasahujúce sanitky a hasičské autá cestu často úplne zablokujú. „V prípade dopravnej nehody medzi Bratislavou a Sencom vyrážajú v oboch smeroch hasiči z Bratislavy a aj zo Senca," vysvetľuje Silvia Jančovičová, hovorkyňa prezídia Hasičského a záchranného zboru. Ak prví dorazia hasiči z opačného smeru, odstavia autá a k nehode preskočia cez zvodidlá. Záchranárom vtedy ochranný štít tvorí rozostavená hasičská technika.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí
  2. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  3. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  4. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  5. Slovenský orloj – svetová atrakcia
  6. Kanceláriám ešte neodzvonilo
  7. Predplaťte si SME.sk s garanciou vrátenia peňazí
  8. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér
  9. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých?
  10. Tam, kde sa ľahko verí na zázraky
  1. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  2. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  3. Vystúpte z radu, postavte si moderný dom podľa seba
  4. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  5. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  6. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  7. Mototechna tento rok predala už vyše 8 tisíc zánovných áut
  8. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  9. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 7 094
  2. Slovenský orloj – svetová atrakcia 6 075
  3. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 4 273
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 4 169
  5. Maldivy, Maurícius či Mexiko sú na dosah jediným letom 4 122
  6. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 2 577
  7. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 2 462
  8. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 099
  9. Uznávané štúdio oživilo zanedbané štvrte. Prišlo do Bratislavy 1 816
  10. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi 1 794
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Nissan Qashqai

Hybrid e-Power príde neskôr.


17. sep
Registračný poplatok sa po novom platí pri každej zmene majiteľa. Pri jazdených vozidlách stúpnu aj o niekoľko stoviek eur.

Na predaj auta je dobré myslieť už vopred.


16. sep
Papamobil Mercedes-Benz G 500.

Špeciálne upravený Mercedes G bol na Slovensku už v roku 1990.


14. sep
Škoda Enyaq iV 80 pre pápeža Františka.

Poskytnuté autá majú len drobné úpravy.


13. sep
Skryť Zatvoriť reklamu