SME
Streda, 5. október, 2022 | Meniny má Viera

Tri diaľničné pruhy v prvej skúške obstáli

Odborníkom ani záchranárom odstavný pruh nechýba. Poradia si aj bez neho.

Na úseku diaľnice s tromi pruhmi sú stále okrem platných oranžových čiar vidieť aj staré biele. Niektorí vodiči nevedia, do ktorého pruhu sa zaradiť.Na úseku diaľnice s tromi pruhmi sú stále okrem platných oranžových čiar vidieť aj staré biele. Niektorí vodiči nevedia, do ktorého pruhu sa zaradiť. (Zdroj: SME – VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

BRATISLAVA. Dve dopravné nehody v priebehu niekoľkých minút. Nový trojpruhový úsek diaľnice z Bratislavy do Senca, ktorý otvorili cez víkend, zažil včera zaťažkávajúcu skúšku.

Nehody neboli vážne, ale vodiči si aj tak v kolónach počkali asi pätnásť až dvadsať minút, hovorí Vladimír Michal zo Stellacentra, ktoré zabezpečuje dopravný servis. Na trase nie je odstavný pruh, viac pruhov však zdržanie okresalo. „Keby sa to stalo minulý týždeň, kolóny by boli oveľa dlhšie," myslí si šéf dopravného dispečingu.
Výhodu nového úseku oceňujú aj dopravní experti a odstavný pruh pri zásahoch nechýba ani záchranárom.

Pravidlá platia ďalej

Tri pruhy na D1
  • cez víkend otvorili na diaľnici
    D1 na úseku Senec – Bratislava
    v smere do Bratislavy tri pruhy;
  • diaľnica má mať tri pruhy
    v každom smere na celom úseku Bratislava – Trnava
    najneskôr do 17. novembra;
  • odstavné pruhy by mali
    pribudnúť do troch rokov.

„Je lepšie mať tri jazdné pruhy hoci bez odstavného, ako dva s odstavným," hovorí dopravný expert Jozef Drahovský.

Výhodou najmä v dopravnej špičke je, že diaľnicou prejde naraz viac áut. Úsek z Bratislavy do Senca má pravidelne problémy
s dlhými kolónami.

Pri jazde na trojpruhovej diaľnici platia tie isté dopravné pravidlá ako na ostatných slovenských diaľniciach, hovorí viceprezident Ústredného automotoklubu Milan Černák. Najväčšie kamióny sa stále musia držať vpravo, menšie nákladné autá môžu ísť aj stredným pruhom. Obmedzenie rýchlosti platí tak ako na iných diaľniciach.

Na predbiehanie by podľa Černáka mal slúžiť najmä ľavý pruh, vodiči by ho však mali uvoľniť v prípade potreby záchranárom a hasičom. Stredom zasa jazdí najviac áut. Drahovský však dopĺňa, že predbiehacím môže byť aj stredný pruh, ktorý podľa neho často býva najrýchlejším.

Pri poruche sa držte vpravo

Najväčším rizikom tohto úseku diaľnice je chýbajúci odstavný pruh. Ukázať sa to môže už pri drobných nehodách či pri poruche auta.

Odborníci na dopravu radia dodržať niekoľko zásad. Prvou je zapnutie všetkých štyroch výstražných svetiel. Kamionista František zo Zvolena hovorí, že profesionálni vodiči ich zapínajú už pri prvých náznakoch technických problémov.

Následne treba auto odstaviť do pravého najkrajnejšieho pruhu, čo najbližšie ku krajnici. Už s výstražnou vestou Drahovský odporúča umiestniť výstražný trojuholník - nie na krajnicu vozovky, ako v prípade odstavného pruhu, ale na prerušovanú čiaru medzi pravý a stredový pruh.

Národná diaľničná spoločnosť hovorí, že jej ľudia budú na mieste poruchy do dvadsiatich minút po vyťukaní čísla zelenej linky - 0800 100 007. Posádka auta nesmie čakať v aute, ale za krajnicou diaľnice.

Kamióny nemusia ubrzdiť

Odstavené pokazené auto je podľa kamionistu Františka nebezpečné najmä pre nákladné autá, ktoré inak nemôžu predbiehať ani vyjsť z pravého pruhu. „Musím predvídať a dodržiavať bezpečnostné rozostupy," hovorí profesionálny vodič. Brzdná dráha plne naloženého kamióna môže byť aj niekoľko desiatok metrov.

Kamionisti sa obávajú, že na novom úseku sa môžu skončiť tragicky najmä situácie, keď osobné autá v strednom pruhu nedovolia kamiónom obísť nečakanú prekážku.

Sanitka príde skôr ako v meste

Záchranári a hasiči pri zásahu na diaľnici bojujú s rýchlosťou. Vodiči často ani nespomalia.

BRATISLAVA. Adrenalín im stúpa viac ako pri iných nehodách. Každá sekunda môže znamenať novú tragédiu. Záchranári a hasiči, ktorých privolajú k nehodám na diaľnici, sú neustále v ohrození.

„Boli sme v odstavnom jazdnom pruhu, resuscitovali sme pacienta a pritom kamióny okolo nás jazdili stodvadsať­ až stotridsaťkilometrovou rýchlosťou," spomína si vedúci staničný záchranár Roman Kotúček na zásah na diaľnici spred dvoch týždňov. Vtedy na diaľnici pred bratislavským mostom Lafranconi v smere od Kittsee havarovala sanitka, ktorá prevážala pacienta z Rakúska do Nemecka. Pri nehode zomrela ošetrujúca lekárka.

Ani odstavný pruh pri nehode lekárov úplne nechránil, okoloidúce autá ich mohli v rýchlosti zachytiť. Kotúček hovorí, že zrušením odstavného pruhu medzi Sencom a Bratislavou sa pre záchranárov nič nemení. „Jazdný pruh, v ktorom sa stala nehoda, bude tak či tak odstavený," hovorí vedúci záchranár. Na miesto nehody doteraz nejazdili odstavným, ale najrýchlejším ľavým pruhom.

Cez trojprúdovú diaľnicu sa navyše podľa Kotúčka teraz k havárii dostanú skôr ako napríklad v meste. Pomáha im aj celková šírka diaľnice.

Pri vážnych nehodách však vzniká na diaľnici mimoriadna situácia, zasahujúce sanitky a hasičské autá cestu často úplne zablokujú. „V prípade dopravnej nehody medzi Bratislavou a Sencom vyrážajú v oboch smeroch hasiči z Bratislavy a aj zo Senca," vysvetľuje Silvia Jančovičová, hovorkyňa prezídia Hasičského a záchranného zboru. Ak prví dorazia hasiči z opačného smeru, odstavia autá a k nehode preskočia cez zvodidlá. Záchranárom vtedy ochranný štít tvorí rozostavená hasičská technika.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  3. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  4. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  5. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  6. Dôležitosť duševnej pohody
  7. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  8. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  1. Nechajte sa zelektrizovať!
  2. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  3. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  4. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  5. Nivy oslávili prvé narodeniny a takmer 13 miliónov návštevníkov
  6. Zuzana Bednárová: V Prešove je ešte veľa vecí na zlepšovanie
  7. Dni nezábudiek prispejú na zachovanie prevádzky Linky dôvery
  8. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 16 107
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 334
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 256
  4. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 5 965
  5. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 085
  6. Dôležitosť duševnej pohody 4 922
  7. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 748
  8. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 4 606
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


23 h
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep

Blogy SME

  1. Marek Kytka: Regenda s gólom a postom druhej hviezdy zápasu! Slafkovskému sa nedarilo
  2. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ?
  3. Štefan Vidlár: Zhulík to vymyslí
  4. Anna Miľanová: Spriadavka listová...
  5. Martin Červenka: Dobre (ne)bude ale musíme byť pripravení pomáhať ... zastavme klamstvá na Trnavskej župe !!!
  6. Oskar Kaman: Z kľudného vnútrobloku má byť promenáda?!
  7. Ľuboš Vodička: Maličkosti z Malých Karpát: Deravá skala, Tmavá skala
  8. Peter Kuchár: Moja cesta do pekla... (II.) Stretnutie s mamou...
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 703
  2. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 286
  3. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 4 188
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 095
  5. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 800
  6. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 3 064
  7. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 2 781
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 768
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu