SME
Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Čo všetko očakávať, keď vchádzate do križovatky?

Zdá sa, že problémy v križovatkách, ktoré spôsobujú vodiči jazdiaci v prostismere, nie sú ojedinelé. Dôkazom toho sú aj vaše skúsenosti.

Nedávno sme sa v článku Keď sa predbiehanie v križovatke končí čelnou zrážkou venovali situáciám, kedy auto v križovatke tvaru "T" vychádzajúce na hlavnú cestu z vedľajšej skončilo ako súčasť dopravnej nehody.

Podobnú situáciu popisuje aj Tonka z Piešťan, ktorá pripojila k textu aj "komiks":

Tonka: "Podobná situácia - predbiehanie v križovatke, ktoré môže skončiť bočným nárazom. Viac vám povedia obrázky v prílohe. Je to reálna križovatka z Piešťan, kde riešenie križovatky priam "núti" vodičov porušovať predpisy... A oni to tam aj robia. Zaujíma ma váš názor k danej situácii. Ako je to s prednosťou v tomto prípade? Ktorý vodič je "viac" vinný?"

1.JPG

2.JPG

3.JPG

4.JPG


Zväčšiť mapu

Čo sa teda stalo?

Hnedé auto dávalo prednosť autám, ktoré by mohli prichádzať zľava. Dalo prednosť aj autám prichádzajúcim z pravej strany. Až na zelené. To urobilo nečakaný manéver. Napriek tomu, že čierne auto dalo znamenie hnedému, že o ňom vie a že ho púšťa pred seba, zelený o tomto nemusel vedieť a ani to schvaľovať. Vybočil zo svojho jazdného pruhu do protismeru a plánoval po ňom prejsť tak, aby mohol odbočiť vľavo na vedľajšiu ulicu.

Zapnutá smerovka vľavo na zelenom auto tesne pred križovatkou je z pohľadu dopravných predpisov a pravdepodobných očakávaní príprava na odbočenie v križovatke vľavo. V križovatke a nie pred ňou.

Hnedé auto mohlo mať problém zaradiť sa do jazdného pruhu, v ktorom malo plán pokračovať. Lenže toto nesúvisí priamo s nehodou, preto na túto možnosť myslieť nemusíme.

§ 20, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič, ktorý prichádza do križovatky po vedľajšej ceste označenej dopravnou značkou "Daj prednosť v jazde" alebo "Stoj, daj prednosť v jazde", je povinný dať prednosť v jazde vozidlám a ostatným účastníkom cestnej premávky prichádzajúcim po hlavnej ceste okrem chodcov, ktorí neprechádzajú cez križovatku v organizovanom útvare.

(3) Vodič nesmie vojsť na križovatku, ak mu situácia nedovoľuje pokračovať za križovatkou v jazde, takže by bol nútený zastaviť vozidlo na križovatke; to neplatí, ak vodič musí zastaviť vozidlo v križovatke z dôvodu dávania prednosti chodcom prechádzajúcim cez vozovku alebo pri odbočovaní doľava podľa § 19 ods. 4.

Čo urobilo hnedé auto? Odbočovalo vľavo z vedľajšej na hlavnú. A čo zelené? Predbiehalo? Obchádzalo? Vybočilo zo svojho jazdného pruhu, prešlo do protismeru s úmyslom odbočiť na vedľajšiu cestu. Z náčrtu vyplýva, že zelené auto narazilo do hnedého.

§ 19, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Pred odbočovaním a počas odbočovania je vodič povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Vodič pri odbočovaní nesmie ohroziť vodiča idúceho za ním. Vodič je povinný pri odbočovaní dbať na zvýšenú opatrnosť.

(4) Vodič odbočujúci vľavo je povinný dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám i nemotorovým vozidlám, električkám idúcim v oboch smeroch a chodcom prechádzajúcim cez vozovku.

§ 14, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič, ktorý pri obchádzaní vozidla, ktoré zastavilo alebo stojí, prekážky cestnej premávky alebo chodca vybočuje zo smeru svojej jazdy, nesmie ohroziť ani obmedziť vodiča protiidúceho vozidla; nesmie ohroziť ani vodiča idúceho za ním, ani iného účastníka cestnej premávky. Vodič je pritom povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy.

§ 15, zákon č. 8/2009 Z.z.:


(5) Vodič nesmie predchádzať,
c) ak by ohrozil alebo obmedzil vodiča jazdiaceho v protismere, alebo ohrozil iného účastníka cestnej premávky,
g) pri jazde cez križovatku a v takej vzdialenosti pred križovatkou, ktorá nie je dostatočná na bezpečné dokončenie predchádzania pred úrovňou križovatky; ...

§ 137, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Porušením pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom je
k) jazda v protismernej časti cesty, ak si to nevyžaduje situácia v cestnej premávke,

Je jedno, či zelené auto obchádzalo alebo predchádzalo. Tak, ako hnedé malo dať prednosť autám idúcim po hlavnej, zelené nesmelo ohroziť v žiadnom momente autá idúce v protismere. A keďže sa v zákone nie je definované, akým spôsobom "idúce v protismere", podmienku spĺňa aj auto vychádzajúce z vedľajšej cesty.

Z nášho pohľadu, ktorý vychádza z popisu Tonky a jej náčrtkov, by sme v žiadnom prípade nehovorili o spoluvine. Vinu by sme prisúdili zelenému autu.

Na to, aby sa hnedé auto mohlo zaradiť na hlavnú cestu, v čase premávky podstupuje vždy riziko nehody. Bez neho by nebolo nikdy možné vyjsť na hlavnú cestu z vedľajšej. Riziko nečakaného sa v tomto prípade zmenilo na realitu. Je to rovnaké riziko nečakaného, ako keby sa z ľavej strany zrazu rozbehlo neznáme auto na červenú a cez chodcov a narazilo do hnedého.

Zelené auto dobrovoľne vstúpilo do rizika, pričom nemuselo. Stačilo počkať maximálne niekoľko minút a odbočiť z hlavnej na vedľajšiu podľa predpisov. Problém nastal, keď sa súčasťou nevynúteného rizika zo strany zeleného auta stalo aj hnedé, ktoré na to doplatilo tým, že doň zelené narazilo.

Aj Juraj z Prešova nám poslal popis dopravnej situáciu v jednej z križovatiek tvaru "T" a spôsobom výjazdu z vedľajšej cesty:

Juraj: "Spýtam sa na situáciu, ktorá bola v Prešove častá (už sa to zmenilo, ale veľa vodičov si nevedelo rady). Ide o napojenie vedľajšej jednosmernej cesty so značkou STOP na hlavnú (dosť vyťaženú) cestu Metodova-Vajanského. To by nebol problém, keby autá na hlavnej ceste (hlavný ťah Košice-Sabinov cez mesto) neparkovali na strane napojenia vedľajšej cesty tak, že neumožňovali výhľad vpravo.

Mali ste tak 2 možnosti: vytrčiť auto do križovatky a riskovať zrážku (čo sa pravidelne ročne niekoľkokrát stávalo) a teda obmedzovať vozidlá v jazde. Alebo zablokovať nejako hlavnú cestu, aby ste mohli presť cez križovatku (čo sa nepodarilo nikomu) a teda tiež obmedzovať vozidlá v jazde. Pritom, daná komunikácia je hlavným ťahom z Vranova a Svidníka do centra mesta. Ako sme mali postupovať?

Inak teraz to vyriešili veľmi elegantne - dali z tejto jednosmerky prikázaný smer vpravo a keďže prichádzajúcich zľava bolo dobre vidieť kvôli značke, je to bezproblémové. "


Zväčšiť mapu

V prvom rade, chybou je, ak autá parkujú v križovatke alebo jej tesnej blízkosti. Ak je to však nezmeniteľný fakt, potom pre vodičov vychádzajúcich z vedľajšej cesty bolo najbezpečnejším riešením to, ktoré v súčasnosti zabezpečuje dopravná značka Prikázaný smer jazdy.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Hygge ako životný štýl
  4. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  5. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  6. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  7. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  8. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  9. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  10. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 33 835
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 32 830
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 13 860
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 10 188
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 154
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 578
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 913
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 633
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 588
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 600
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Miroslav Marček na hlavnom pojednávaní v prípade obžaloby za vraždu Jána Kuciaka, Martiny Kušnírovej a Petra Molnára začiatkom roka 2020.

Miroslav Marček si odpykáva trest 25 rokov za tri vraždy.

4 h

Už stihol vydať zásadné nariadenia.

3 h
Marcel Slávik

Sulík naňho podal trestné oznámenie.

8 h