SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Čo všetko očakávať, keď vchádzate do križovatky?

Zdá sa, že problémy v križovatkách, ktoré spôsobujú vodiči jazdiaci v prostismere, nie sú ojedinelé. Dôkazom toho sú aj vaše skúsenosti.

Nedávno sme sa v článku Keď sa predbiehanie v križovatke končí čelnou zrážkou venovali situáciám, kedy auto v križovatke tvaru "T" vychádzajúce na hlavnú cestu z vedľajšej skončilo ako súčasť dopravnej nehody.

Podobnú situáciu popisuje aj Tonka z Piešťan, ktorá pripojila k textu aj "komiks":

Tonka: "Podobná situácia - predbiehanie v križovatke, ktoré môže skončiť bočným nárazom. Viac vám povedia obrázky v prílohe. Je to reálna križovatka z Piešťan, kde riešenie križovatky priam "núti" vodičov porušovať predpisy... A oni to tam aj robia. Zaujíma ma váš názor k danej situácii. Ako je to s prednosťou v tomto prípade? Ktorý vodič je "viac" vinný?"

1.JPG

2.JPG

3.JPG

4.JPG


Zväčšiť mapu

Čo sa teda stalo?

Hnedé auto dávalo prednosť autám, ktoré by mohli prichádzať zľava. Dalo prednosť aj autám prichádzajúcim z pravej strany. Až na zelené. To urobilo nečakaný manéver. Napriek tomu, že čierne auto dalo znamenie hnedému, že o ňom vie a že ho púšťa pred seba, zelený o tomto nemusel vedieť a ani to schvaľovať. Vybočil zo svojho jazdného pruhu do protismeru a plánoval po ňom prejsť tak, aby mohol odbočiť vľavo na vedľajšiu ulicu.

Zapnutá smerovka vľavo na zelenom auto tesne pred križovatkou je z pohľadu dopravných predpisov a pravdepodobných očakávaní príprava na odbočenie v križovatke vľavo. V križovatke a nie pred ňou.

Hnedé auto mohlo mať problém zaradiť sa do jazdného pruhu, v ktorom malo plán pokračovať. Lenže toto nesúvisí priamo s nehodou, preto na túto možnosť myslieť nemusíme.

§ 20, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič, ktorý prichádza do križovatky po vedľajšej ceste označenej dopravnou značkou "Daj prednosť v jazde" alebo "Stoj, daj prednosť v jazde", je povinný dať prednosť v jazde vozidlám a ostatným účastníkom cestnej premávky prichádzajúcim po hlavnej ceste okrem chodcov, ktorí neprechádzajú cez križovatku v organizovanom útvare.

(3) Vodič nesmie vojsť na križovatku, ak mu situácia nedovoľuje pokračovať za križovatkou v jazde, takže by bol nútený zastaviť vozidlo na križovatke; to neplatí, ak vodič musí zastaviť vozidlo v križovatke z dôvodu dávania prednosti chodcom prechádzajúcim cez vozovku alebo pri odbočovaní doľava podľa § 19 ods. 4.

Čo urobilo hnedé auto? Odbočovalo vľavo z vedľajšej na hlavnú. A čo zelené? Predbiehalo? Obchádzalo? Vybočilo zo svojho jazdného pruhu, prešlo do protismeru s úmyslom odbočiť na vedľajšiu cestu. Z náčrtu vyplýva, že zelené auto narazilo do hnedého.

§ 19, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Pred odbočovaním a počas odbočovania je vodič povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Vodič pri odbočovaní nesmie ohroziť vodiča idúceho za ním. Vodič je povinný pri odbočovaní dbať na zvýšenú opatrnosť.

(4) Vodič odbočujúci vľavo je povinný dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám i nemotorovým vozidlám, električkám idúcim v oboch smeroch a chodcom prechádzajúcim cez vozovku.

§ 14, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič, ktorý pri obchádzaní vozidla, ktoré zastavilo alebo stojí, prekážky cestnej premávky alebo chodca vybočuje zo smeru svojej jazdy, nesmie ohroziť ani obmedziť vodiča protiidúceho vozidla; nesmie ohroziť ani vodiča idúceho za ním, ani iného účastníka cestnej premávky. Vodič je pritom povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy.

§ 15, zákon č. 8/2009 Z.z.:


(5) Vodič nesmie predchádzať,
c) ak by ohrozil alebo obmedzil vodiča jazdiaceho v protismere, alebo ohrozil iného účastníka cestnej premávky,
g) pri jazde cez križovatku a v takej vzdialenosti pred križovatkou, ktorá nie je dostatočná na bezpečné dokončenie predchádzania pred úrovňou križovatky; ...

§ 137, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Porušením pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom je
k) jazda v protismernej časti cesty, ak si to nevyžaduje situácia v cestnej premávke,

Je jedno, či zelené auto obchádzalo alebo predchádzalo. Tak, ako hnedé malo dať prednosť autám idúcim po hlavnej, zelené nesmelo ohroziť v žiadnom momente autá idúce v protismere. A keďže sa v zákone nie je definované, akým spôsobom "idúce v protismere", podmienku spĺňa aj auto vychádzajúce z vedľajšej cesty.

Z nášho pohľadu, ktorý vychádza z popisu Tonky a jej náčrtkov, by sme v žiadnom prípade nehovorili o spoluvine. Vinu by sme prisúdili zelenému autu.

Na to, aby sa hnedé auto mohlo zaradiť na hlavnú cestu, v čase premávky podstupuje vždy riziko nehody. Bez neho by nebolo nikdy možné vyjsť na hlavnú cestu z vedľajšej. Riziko nečakaného sa v tomto prípade zmenilo na realitu. Je to rovnaké riziko nečakaného, ako keby sa z ľavej strany zrazu rozbehlo neznáme auto na červenú a cez chodcov a narazilo do hnedého.

Zelené auto dobrovoľne vstúpilo do rizika, pričom nemuselo. Stačilo počkať maximálne niekoľko minút a odbočiť z hlavnej na vedľajšiu podľa predpisov. Problém nastal, keď sa súčasťou nevynúteného rizika zo strany zeleného auta stalo aj hnedé, ktoré na to doplatilo tým, že doň zelené narazilo.

Aj Juraj z Prešova nám poslal popis dopravnej situáciu v jednej z križovatiek tvaru "T" a spôsobom výjazdu z vedľajšej cesty:

Juraj: "Spýtam sa na situáciu, ktorá bola v Prešove častá (už sa to zmenilo, ale veľa vodičov si nevedelo rady). Ide o napojenie vedľajšej jednosmernej cesty so značkou STOP na hlavnú (dosť vyťaženú) cestu Metodova-Vajanského. To by nebol problém, keby autá na hlavnej ceste (hlavný ťah Košice-Sabinov cez mesto) neparkovali na strane napojenia vedľajšej cesty tak, že neumožňovali výhľad vpravo.

Mali ste tak 2 možnosti: vytrčiť auto do križovatky a riskovať zrážku (čo sa pravidelne ročne niekoľkokrát stávalo) a teda obmedzovať vozidlá v jazde. Alebo zablokovať nejako hlavnú cestu, aby ste mohli presť cez križovatku (čo sa nepodarilo nikomu) a teda tiež obmedzovať vozidlá v jazde. Pritom, daná komunikácia je hlavným ťahom z Vranova a Svidníka do centra mesta. Ako sme mali postupovať?

Inak teraz to vyriešili veľmi elegantne - dali z tejto jednosmerky prikázaný smer vpravo a keďže prichádzajúcich zľava bolo dobre vidieť kvôli značke, je to bezproblémové. "


Zväčšiť mapu

V prvom rade, chybou je, ak autá parkujú v križovatke alebo jej tesnej blízkosti. Ak je to však nezmeniteľný fakt, potom pre vodičov vychádzajúcich z vedľajšej cesty bolo najbezpečnejším riešením to, ktoré v súčasnosti zabezpečuje dopravná značka Prikázaný smer jazdy.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Päť chýb pri zateplení strechy
  5. Vitajte v postapokalyptickom svete
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  2. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  3. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  4. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  5. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  6. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  7. Úprava osobného motorového vozidla
  8. Important information for Brazilians living in Slovakia
  9. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  10. Vitajte v postapokalyptickom svete
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 828
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 15 656
  3. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 13 069
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 693
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 935
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 522
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 087
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 589
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 494
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 337
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Od soboty sa ulice vyprázdnia.

Od soboty platí zákaz vychádzania, zatvoria sa skoro všetky školy (prehľad)

Ústredný krízový štáb schválil zákaz vychádzania.

Premiér Matovič hovorí o nových opatreniach.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Matovič nás musí presvedčiť, že vie čo robí

Dnes si už nikto izolovane nevytvorí svoj ostrov bezpečia. Buďme zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Dušana Kováčika zadržali aj obvinili.

Neprehliadnite tiež

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.

Hummer sa vracia, jazdí na elektrinu a hýbe sa ako krab

Trojica elektromotorov dáva výkon až 1000 koní.

GMC Hummer EV
Hyundai Tucson