SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Prečo sa na kruháčoch robia skratky a význam zelenej šípky pri červenom semafore

Kruhové objazdy na Slovensku sa v niektorých prípadoch stavajú cestou, ktorá spája vjazd do kruhového objazdu s najbližším výjazdom. Prečo je to tak a ako tadiaľ prejsť?

Kruhové objazdy na Slovensku sa v niektorých prípadoch stavajú cestou, ktorá spája vjazd do kruhového objazdu s najbližším výjazdom. Všimol si to aj Juraj z Trnavy, ktorý má v tejto súvislosti dve otázky:

Juraj: "V Trnave sú skoro všetky kruhové objazdy podporené ďalšou pomocnou cestou. V iných mestách sa stretávam s týmto javom len sporadicky.

1. Má význam pomocná cesta, ktorá paralelne s kruhovým objazdom spája cesty? Zjednoduší a zrýchli sa doprava? Ak áno, prečo je to "výsada" len niektorých objazdov?

2. Kto má prednosť na mieste spojenia výjazdových ciest? (označené na obrázku šípkou) Platí, že prednosť má vozidlo prichádzajúce sprava? Alebo má prednosť to vozidlo, čo ide "rovno" a ten, čo sa pripája musí počkať?"

Príkladom križovatky, ktorú spomína Juraj, je aj tá na mape (v Trnave):


Zväčšiť mapu

Pomocná cesta, ako ju nazval Juraj, má význam najmä vtedy, keď možnosť vojsť do kruhového objazdu s úmyslom vyjsť na najbližšom výjazde, je blokovaná veľkou premávkou v kruhovom objazde. Vtedy to pomáha urýchliť premávku pre autá plánujúce "odbočiť na najbližšiu cestu v pravo".

Väčšinou sa na takúto "pomocnú cestu" umiestňuje dopravná značka Daj prednosť v jazde. Ak by tam nebola, prednosť má vozidlo prichádzajúce sprava, teda to, ktoré "si spravilo skratku cez pomocnú cestu".

Spojnice ciest, ktoré kopírujú kruhový objazd, sa stavajú najmä tam, kde je na to miesto a kde je predpoklad, že to pomôže zrýchliť premávku v mieste kríženia frekventovaných ulíc.

Ďalšia otázka sa týka dvoch situácií v križovatkách, na ktoré nás upozornila Stázika. V jej rodine sa totiž rozmohla "testovacia mánia" z pravidiel cestnej premávky a pri dvoch situáciách sa vynorili otázky.

Stázika: "Zažili ste už takú situáciu, že by bola zelená šípka doprava a zároveň by mali zelenú aj autá z ľavej strany idúce rovno? Keď mám zelenú šípku doprava, ešte mám zisťovať, či náhodou zelenú nemajú všetci? Nie je to na hlavu? Aký význam by potom tá šípka mala? Veď, keď mám zelenú, znamená to, že môžem ísť. Samozrejme, je to iné ako pri odbočovaní doľava a dávanie prednosti protiidúcim autám."

02.jpg

"Zelená šípka" (S 10) má svoj význam. Umožňuje autám prejsť cez križovatku v smeroch, ktoré sú v danom momente bezpečné pre jazdu. Má to však svoje obmedzenia.

Auto, ktoré sa riadi takýmto signálom semaforu, musí dať prednosť autám, ktoré sa blížia z iných smerov a aj chodcom prípadne cyklistom na priechode.

To znamená, že svietiaca "zelená šípka" pri semafore, na ktorom svieti červená, neznamená automaticky, že má vodič prednosť. Prednosť musí dávať práve ten, kto sa riadi "zelenou šípkou".

"Zelená šípka" v podstate vyjadruje to, čo by na neriadenej križovatke určovala dopravná značka "Daj prednosť v jazde" v kombinácii s dopravnou značkou "Prikázaný smer jazdy".

§ 9, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

g) doplnkový signál (rôznych smerov) so zeleným svetlom v tvare zelenej šípky (č. S 10), ktorým je doplnený signál s plným červeným svetlom "Stoj!", svietiaci súčasne s týmto signálom alebo súčasne so signálom s plným žltým svetlom "Pozor!", alebo súčasne so svietiacim signálom s plným červeným svetlom "Stoj!" a signálom s plným žltým svetlom "Pozor!", znamená pre vodiča možnosť pokračovať v jazde len v smere, ktorým uvedená šípka alebo šípky ukazujú; pritom vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlám idúcim vo voľnom smere, ako aj prednosť chodcom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre chodcov a cyklistom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre cyklistov, pritom ich nesmie ohroziť ani obmedziť; na tento účel je povinný zastaviť vozidlo.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  2. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Päť chýb pri zateplení strechy
  5. Vitajte v postapokalyptickom svete
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  2. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  3. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  5. Úprava osobného motorového vozidla
  6. Important information for Brazilians living in Slovakia
  7. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  8. Vitajte v postapokalyptickom svete
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 23 786
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 060
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 14 856
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 536
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 850
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 768
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 479
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 378
  9. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 165
  10. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 9 151
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zadržanie Dušana Kováčika.

Koronavírus: Na Slovensku potvrdili 17 úmrtí, Česko pokračuje v rekordoch (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 33 602. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 115 obetí.

Odberové miesto na testovanie pacientov na ochorenie COVID-19 pred Infekčným pavilónom na Kramároch.
Pacientov s covidom budú musieť zrejme zakrátko voziť do iných nemocníc, lebo bojnická bola v utorok už plná.
Podcast Dobré Ráno.
Cynická obluda

Zázrak v parlemente

Záborská, pevne sa spoliehajúca na hlasy fašistov, už videla svoje obmedzenie interrupcií ako hotovú vec.

Neprehliadnite tiež

Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.

Hummer sa vracia, jazdí na elektrinu a hýbe sa ako krab

Trojica elektromotorov dáva výkon až 1000 koní.

GMC Hummer EV
Hyundai Tucson

Z Renaultu Mégane sa stane elektrický crossover

Spaľovacie motory budú už minulosťou.

Renault Mégane eVision Concept