SME
Streda, 30. november, 2022 | Meniny má Ondrej, Andrej

Prečo sa na kruháčoch robia skratky a význam zelenej šípky pri červenom semafore

Kruhové objazdy na Slovensku sa v niektorých prípadoch stavajú cestou, ktorá spája vjazd do kruhového objazdu s najbližším výjazdom. Prečo je to tak a ako tadiaľ prejsť?

Kruhové objazdy na Slovensku sa v niektorých prípadoch stavajú cestou, ktorá spája vjazd do kruhového objazdu s najbližším výjazdom. Všimol si to aj Juraj z Trnavy, ktorý má v tejto súvislosti dve otázky:

Juraj: "V Trnave sú skoro všetky kruhové objazdy podporené ďalšou pomocnou cestou. V iných mestách sa stretávam s týmto javom len sporadicky.

1. Má význam pomocná cesta, ktorá paralelne s kruhovým objazdom spája cesty? Zjednoduší a zrýchli sa doprava? Ak áno, prečo je to "výsada" len niektorých objazdov?

2. Kto má prednosť na mieste spojenia výjazdových ciest? (označené na obrázku šípkou) Platí, že prednosť má vozidlo prichádzajúce sprava? Alebo má prednosť to vozidlo, čo ide "rovno" a ten, čo sa pripája musí počkať?"

Príkladom križovatky, ktorú spomína Juraj, je aj tá na mape (v Trnave):


Zväčšiť mapu

Pomocná cesta, ako ju nazval Juraj, má význam najmä vtedy, keď možnosť vojsť do kruhového objazdu s úmyslom vyjsť na najbližšom výjazde, je blokovaná veľkou premávkou v kruhovom objazde. Vtedy to pomáha urýchliť premávku pre autá plánujúce "odbočiť na najbližšiu cestu v pravo".

Väčšinou sa na takúto "pomocnú cestu" umiestňuje dopravná značka Daj prednosť v jazde. Ak by tam nebola, prednosť má vozidlo prichádzajúce sprava, teda to, ktoré "si spravilo skratku cez pomocnú cestu".

Spojnice ciest, ktoré kopírujú kruhový objazd, sa stavajú najmä tam, kde je na to miesto a kde je predpoklad, že to pomôže zrýchliť premávku v mieste kríženia frekventovaných ulíc.

Ďalšia otázka sa týka dvoch situácií v križovatkách, na ktoré nás upozornila Stázika. V jej rodine sa totiž rozmohla "testovacia mánia" z pravidiel cestnej premávky a pri dvoch situáciách sa vynorili otázky.

Stázika: "Zažili ste už takú situáciu, že by bola zelená šípka doprava a zároveň by mali zelenú aj autá z ľavej strany idúce rovno? Keď mám zelenú šípku doprava, ešte mám zisťovať, či náhodou zelenú nemajú všetci? Nie je to na hlavu? Aký význam by potom tá šípka mala? Veď, keď mám zelenú, znamená to, že môžem ísť. Samozrejme, je to iné ako pri odbočovaní doľava a dávanie prednosti protiidúcim autám."

02.jpg

"Zelená šípka" (S 10) má svoj význam. Umožňuje autám prejsť cez križovatku v smeroch, ktoré sú v danom momente bezpečné pre jazdu. Má to však svoje obmedzenia.

Auto, ktoré sa riadi takýmto signálom semaforu, musí dať prednosť autám, ktoré sa blížia z iných smerov a aj chodcom prípadne cyklistom na priechode.

To znamená, že svietiaca "zelená šípka" pri semafore, na ktorom svieti červená, neznamená automaticky, že má vodič prednosť. Prednosť musí dávať práve ten, kto sa riadi "zelenou šípkou".

"Zelená šípka" v podstate vyjadruje to, čo by na neriadenej križovatke určovala dopravná značka "Daj prednosť v jazde" v kombinácii s dopravnou značkou "Prikázaný smer jazdy".

§ 9, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

g) doplnkový signál (rôznych smerov) so zeleným svetlom v tvare zelenej šípky (č. S 10), ktorým je doplnený signál s plným červeným svetlom "Stoj!", svietiaci súčasne s týmto signálom alebo súčasne so signálom s plným žltým svetlom "Pozor!", alebo súčasne so svietiacim signálom s plným červeným svetlom "Stoj!" a signálom s plným žltým svetlom "Pozor!", znamená pre vodiča možnosť pokračovať v jazde len v smere, ktorým uvedená šípka alebo šípky ukazujú; pritom vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlám idúcim vo voľnom smere, ako aj prednosť chodcom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre chodcov a cyklistom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre cyklistov, pritom ich nesmie ohroziť ani obmedziť; na tento účel je povinný zastaviť vozidlo.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako vybrať správny televízor? QLED verzus QD OLED
  2. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  3. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  4. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  5. Vytvor si svoju budúcnosť
  6. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  7. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás.
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. SPŠ strojnícka v Prešove úspešne realizuje program Erasmus+
  2. Kríza nie je dôvodom na zmrazovanie miezd
  3. Zmeny v systéme revíznych postupov
  4. Prvotriedne služby, nikoho iného by sme už nebrali
  5. Posledné voľné byty z úrody Jabloní. Nenechajte si ich ujsť.
  6. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  7. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  8. Získajte sériu retro keramických hrnčekov
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 16 495
  2. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 898
  3. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 6 475
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 5 542
  5. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 2 423
  6. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 2 033
  7. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc 1 533
  8. Blíži sa najväčšia investičná konferencia roku 2022 1 208
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Peugeot 408

Jediným väčším problémom bude cena.


2 h
Porsche 911 Dakar

Celkovo vznikne len 2 500 kusov.


19 h
Renault Austral

Lákať chce výbavou aj ovládaním Google.


25. nov
MG ZS

Zamrzieť môže spotreba aj infotainment.


25. nov

Blogy SME

  1. Peter Maroncik: Ako preklenúť tichú domácnosť
  2. Ján Bilohuščin: Generálny sudca
  3. Ľuboš Vodička: Rimania na Dunaji: Gerulata v Bratislave
  4. Michal Lendvorsky: Ste nespokojní v práci? Rozmýšľate o zmene? Zdieľame s Vami varovné signály v zamestnaní.
  5. Tomáš Vodvářka: O ženském opylování - Manželské toccaty a fugy
  6. Štefan Vidlár: Pravota holota
  7. Vladimír Krátky: Slovak Telekom zákazníkov určite neklame !
  8. Anton Kaiser: Prvá adventná nedeľa
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 197 519
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 799
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 138
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 4 845
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 4 025
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 907
  7. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 3 340
  8. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 3 187
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu