Kruhové objazdy na Slovensku sa v niektorých prípadoch stavajú cestou, ktorá spája vjazd do kruhového objazdu s najbližším výjazdom. Všimol si to aj Juraj z Trnavy, ktorý má v tejto súvislosti dve otázky:
Juraj: "V Trnave sú skoro všetky kruhové objazdy podporené ďalšou pomocnou cestou. V iných mestách sa stretávam s týmto javom len sporadicky.
1. Má význam pomocná cesta, ktorá paralelne s kruhovým objazdom spája cesty? Zjednoduší a zrýchli sa doprava? Ak áno, prečo je to "výsada" len niektorých objazdov?
2. Kto má prednosť na mieste spojenia výjazdových ciest? (označené na obrázku šípkou) Platí, že prednosť má vozidlo prichádzajúce sprava? Alebo má prednosť to vozidlo, čo ide "rovno" a ten, čo sa pripája musí počkať?"
Príkladom križovatky, ktorú spomína Juraj, je aj tá na mape (v Trnave):
Zväčšiť mapu
Pomocná cesta, ako ju nazval Juraj, má význam najmä vtedy, keď možnosť vojsť do kruhového objazdu s úmyslom vyjsť na najbližšom výjazde, je blokovaná veľkou premávkou v kruhovom objazde. Vtedy to pomáha urýchliť premávku pre autá plánujúce "odbočiť na najbližšiu cestu v pravo".
Väčšinou sa na takúto "pomocnú cestu" umiestňuje dopravná značka Daj prednosť v jazde. Ak by tam nebola, prednosť má vozidlo prichádzajúce sprava, teda to, ktoré "si spravilo skratku cez pomocnú cestu".
Spojnice ciest, ktoré kopírujú kruhový objazd, sa stavajú najmä tam, kde je na to miesto a kde je predpoklad, že to pomôže zrýchliť premávku v mieste kríženia frekventovaných ulíc.
Ďalšia otázka sa týka dvoch situácií v križovatkách, na ktoré nás upozornila Stázika. V jej rodine sa totiž rozmohla "testovacia mánia" z pravidiel cestnej premávky a pri dvoch situáciách sa vynorili otázky.
Stázika: "Zažili ste už takú situáciu, že by bola zelená šípka doprava a zároveň by mali zelenú aj autá z ľavej strany idúce rovno? Keď mám zelenú šípku doprava, ešte mám zisťovať, či náhodou zelenú nemajú všetci? Nie je to na hlavu? Aký význam by potom tá šípka mala? Veď, keď mám zelenú, znamená to, že môžem ísť. Samozrejme, je to iné ako pri odbočovaní doľava a dávanie prednosti protiidúcim autám."
"Zelená šípka" (S 10) má svoj význam. Umožňuje autám prejsť cez križovatku v smeroch, ktoré sú v danom momente bezpečné pre jazdu. Má to však svoje obmedzenia.
Auto, ktoré sa riadi takýmto signálom semaforu, musí dať prednosť autám, ktoré sa blížia z iných smerov a aj chodcom prípadne cyklistom na priechode.
To znamená, že svietiaca "zelená šípka" pri semafore, na ktorom svieti červená, neznamená automaticky, že má vodič prednosť. Prednosť musí dávať práve ten, kto sa riadi "zelenou šípkou".
"Zelená šípka" v podstate vyjadruje to, čo by na neriadenej križovatke určovala dopravná značka "Daj prednosť v jazde" v kombinácii s dopravnou značkou "Prikázaný smer jazdy".
§ 9, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:
g) doplnkový signál (rôznych smerov) so zeleným svetlom v tvare zelenej šípky (č. S 10), ktorým je doplnený signál s plným červeným svetlom "Stoj!", svietiaci súčasne s týmto signálom alebo súčasne so signálom s plným žltým svetlom "Pozor!", alebo súčasne so svietiacim signálom s plným červeným svetlom "Stoj!" a signálom s plným žltým svetlom "Pozor!", znamená pre vodiča možnosť pokračovať v jazde len v smere, ktorým uvedená šípka alebo šípky ukazujú; pritom vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlám idúcim vo voľnom smere, ako aj prednosť chodcom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre chodcov a cyklistom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre cyklistov, pritom ich nesmie ohroziť ani obmedziť; na tento účel je povinný zastaviť vozidlo.
Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?
Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.