SME

Prečo sa na kruháčoch robia skratky a význam zelenej šípky pri červenom semafore

Kruhové objazdy na Slovensku sa v niektorých prípadoch stavajú cestou, ktorá spája vjazd do kruhového objazdu s najbližším výjazdom. Prečo je to tak a ako tadiaľ prejsť?

Kruhové objazdy na Slovensku sa v niektorých prípadoch stavajú cestou, ktorá spája vjazd do kruhového objazdu s najbližším výjazdom. Všimol si to aj Juraj z Trnavy, ktorý má v tejto súvislosti dve otázky:

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Juraj: "V Trnave sú skoro všetky kruhové objazdy podporené ďalšou pomocnou cestou. V iných mestách sa stretávam s týmto javom len sporadicky.

1. Má význam pomocná cesta, ktorá paralelne s kruhovým objazdom spája cesty? Zjednoduší a zrýchli sa doprava? Ak áno, prečo je to "výsada" len niektorých objazdov?

SkryťVypnúť reklamu

2. Kto má prednosť na mieste spojenia výjazdových ciest? (označené na obrázku šípkou) Platí, že prednosť má vozidlo prichádzajúce sprava? Alebo má prednosť to vozidlo, čo ide "rovno" a ten, čo sa pripája musí počkať?"

Príkladom križovatky, ktorú spomína Juraj, je aj tá na mape (v Trnave):

Zväčšiť mapu

Pomocná cesta, ako ju nazval Juraj, má význam najmä vtedy, keď možnosť vojsť do kruhového objazdu s úmyslom vyjsť na najbližšom výjazde, je blokovaná veľkou premávkou v kruhovom objazde. Vtedy to pomáha urýchliť premávku pre autá plánujúce "odbočiť na najbližšiu cestu v pravo".

Väčšinou sa na takúto "pomocnú cestu" umiestňuje dopravná značka Daj prednosť v jazde. Ak by tam nebola, prednosť má vozidlo prichádzajúce sprava, teda to, ktoré "si spravilo skratku cez pomocnú cestu".

SkryťVypnúť reklamu

Spojnice ciest, ktoré kopírujú kruhový objazd, sa stavajú najmä tam, kde je na to miesto a kde je predpoklad, že to pomôže zrýchliť premávku v mieste kríženia frekventovaných ulíc.

Ďalšia otázka sa týka dvoch situácií v križovatkách, na ktoré nás upozornila Stázika. V jej rodine sa totiž rozmohla "testovacia mánia" z pravidiel cestnej premávky a pri dvoch situáciách sa vynorili otázky.

Stázika: "Zažili ste už takú situáciu, že by bola zelená šípka doprava a zároveň by mali zelenú aj autá z ľavej strany idúce rovno? Keď mám zelenú šípku doprava, ešte mám zisťovať, či náhodou zelenú nemajú všetci? Nie je to na hlavu? Aký význam by potom tá šípka mala? Veď, keď mám zelenú, znamená to, že môžem ísť. Samozrejme, je to iné ako pri odbočovaní doľava a dávanie prednosti protiidúcim autám."

SkryťVypnúť reklamu

"Zelená šípka" (S 10) má svoj význam. Umožňuje autám prejsť cez križovatku v smeroch, ktoré sú v danom momente bezpečné pre jazdu. Má to však svoje obmedzenia.

Auto, ktoré sa riadi takýmto signálom semaforu, musí dať prednosť autám, ktoré sa blížia z iných smerov a aj chodcom prípadne cyklistom na priechode.

To znamená, že svietiaca "zelená šípka" pri semafore, na ktorom svieti červená, neznamená automaticky, že má vodič prednosť. Prednosť musí dávať práve ten, kto sa riadi "zelenou šípkou".

"Zelená šípka" v podstate vyjadruje to, čo by na neriadenej križovatke určovala dopravná značka "Daj prednosť v jazde" v kombinácii s dopravnou značkou "Prikázaný smer jazdy".

§ 9, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

SkryťVypnúť reklamu
reklama

g) doplnkový signál (rôznych smerov) so zeleným svetlom v tvare zelenej šípky (č. S 10), ktorým je doplnený signál s plným červeným svetlom "Stoj!", svietiaci súčasne s týmto signálom alebo súčasne so signálom s plným žltým svetlom "Pozor!", alebo súčasne so svietiacim signálom s plným červeným svetlom "Stoj!" a signálom s plným žltým svetlom "Pozor!", znamená pre vodiča možnosť pokračovať v jazde len v smere, ktorým uvedená šípka alebo šípky ukazujú; pritom vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlám idúcim vo voľnom smere, ako aj prednosť chodcom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre chodcov a cyklistom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre cyklistov, pritom ich nesmie ohroziť ani obmedziť; na tento účel je povinný zastaviť vozidlo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 481
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 150
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 698
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 711
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 014
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 356
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 756
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 526
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Viktor Pamula: Ako sa minister obrany ministrom zdravotníctva stal
  2. Miroslav Ferkl: Na máji záleží
  3. Viktor Pamula: Samosprávy môžu prísť o eurofondy
  4. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa Kamenec: Nový výhľadový skvost nad kopanicami, ktorý si zamilujete
  5. Pavol Kéri: Dole krásna jar a hore zima ako za dávnych čias
  6. Zdravotní Klauni: Smiech, ktorý si dáva načas
  7. Jozef Pivarník: Národný kŕdeľ v tieni extrémizmu: Daniel Bombic alias Danny Kollár a jeho vládna ochrana
  8. Pavol Burda: Whataboutizmus po slovensky
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 397
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 618
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 22 143
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 726
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 535
  6. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 7 527
  7. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 855
  8. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 5 759
  1. Tupou Ceruzou: Smerákov
  2. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  3. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  4. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  5. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  6. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  7. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  8. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
SkryťZatvoriť reklamu