SME

Namerali vás? Nespoliehajte sa na sadzobník pokút

Marián z Plaveckého Mikuláša prechádzal obcou. Šiel rýchlejšie, ako maximálnou povolenou rýchlosťou. Policajti mu dali pokutu. Podľa Mariána vyššiu, než mal dostať.

Marián z Plaveckého Mikuláša prechádzal obcou. Šiel rýchlejšie, ako maximálnou povolenou rýchlosťou. Zastavili ho policajti a chceli mu dať pokutu.

Marián: "V obci mi namerali rýchlosť 81 km/h. Keďže mám právo skontrolovať certifikát typu meradla, pozrel som tam a zistil, že uvedený radar má presnoť merania +- 3 km/h. Policajti mi však dali pokutu 200,- EUR, aj keď som mohol ísť rýchlosťou 78 km/h a mohol som dostať menšiu pokutu max. do 100,- EUR. Myslím, že polícia by mala dávať pokutu do 200,- EUR až od nameranej rýchlosti 84 km/h. Podobne to je aj pri rýchlostiach 61,- km/h, 71 km/h,..."

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Najprv treba povedať, že Marián podľa zákona o cestnej premávke porušil dopravný predpis o najvyššej dovolenej rýchlosti. Zákon o priestupkoch v takom prípade umožňuje uložiť na mieste pokutu až do výšky 650€, v správnom konaní sa pokuta môže vyšplhať k hornej hranici 800€ pričom vám môžu zabaviť vodičský preukaz až na tri roky.

Ak by bol sadzobník pokút záväzným dokumentom, potom by platilo to, čo píše Marián. Lenže, sadzobník má len odporúčací charakter. Policajt vám za prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti o akúkoľvek hodnotu môže bez okolkov udeliť najvyššiu možnú pokutu. Je len na vás, či ju budete akceptovať a celý problém posuniete na správne konanie s rizikom ešte vyššej pokuty.

Sadzobník pokút je interným dokumentom polície a pre policajtov je pomôckou k tomu, aby vedeli odhadnúť primeranosť pokuty. Nespoliehajte sa pre to na jeho obsah.

SkryťVypnúť reklamu

V Mariánovom prípade sa policajti rozhodli dať pokutu 200€ na základe sadzobníka pokút. Nemuseli sa zaoberať tým, aká je odchýlka presnosti radaru. Marián rýchlosť prekročil a policajti mu dali pokutu v súlade zo zákonom.

Pri rýchlostiach ešte ostaneme. Jána z Košíc zaujíma, aká je najvyššia dovolená rýchlosť "na mestských okruhoch". Pýta sa, či 50 km/h alebo 80 km/h.

Zákon o cestnej premávke nepozná pojem mestský okruh. Preto tam platí najvyššia dovolená rýchlosť podľa toho, či je to diaľnica v obci alebo nie. Ak nie, platí 50 km/h, ak ide o diaľnicu, tak 90 km/h. Všetko to však môžu zmeniť príslušné dopravné značky.

Aj Marcel má otázku, ktorá sa týka rýchlosti v obci:

Marcel: "Pri výjazde z obce Horná Seč v okrese Levice je na tom istom stĺpe so značkou koniec obce aj príkazová značka s maximálnou rýchlosťou 50km/h. Je takáto kombinácia možná, keď koniec obce ruší všetky predchádzajúce značky? Čo keď je tá 50-ka na stĺpe pripevnená o 20mm bližšie k obci? Nemala by byť kvôli jasnosti aspoň niekoľko metrov za značkou koniec obce?"

SkryťVypnúť reklamu

Podľa vyhlášky k zákonu o cestnej premávke môžu byť na jednom stĺpiku až dve rôzne dopravné značky s príslušnými dodatkovými tabuľkami. Nie je nič nezvyčajné, keď sa na cestách nachádza takáto kombinácia dopravných značiek:

§ 8, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

(10) Zvislé dopravné značky možno upevniť na jednom stĺpiku alebo na inej nosnej konštrukcii v maximálnom počte najviac dve dopravné značky s príslušnými dodatkovými tabuľkami.

Situácia, ktorú popisuje Marcel, by nemala nastať. Vyhláška totiž určuje, že na jednom stĺpiku nemožno kombinovať dopravné značky rôzneho vyhotovenia a veľkosti. Vtedy totiž nenastane situácia, že dopravná značka upravujúca rýchlosť bude platiť napríklad len 2 mm, pretože dopravná značka koniec obce je na užšom podklade.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak by sa však ocitli na jednom stĺpiku objavili dve nerovnaké značky z pohľadu vyhotovenia a veľkosti, potom by nastal problém. Ako zistiť v premávke, či je značka o nepatrnú vzdialenosť bližšie, keď je na tom istom stĺpiku?

Nehovoriac o tom, že by nastal problém aj v jednoznačnosti výkladu dopravných značiek.

§ 8, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

(11) Na jednom stĺpiku alebo na inej nosnej konštrukcii možno umiestniť iba zvislé dopravné značky v rovnakej veľkosti a nemožno kombinovať zvislé dopravné značky rôzneho vyhotovenia, ako je napríklad rôzna úroveň retroreflexnej úpravy alebo retroreflexné a neretroreflexné alebo presvetlené zvislé dopravné značky.

(8) Použité zvislé dopravné značky, dopravné zariadenia a vodorovné dopravné značky v cestnej premávke musia byť včas viditeľné z dostatočnej vzdialenosti a počas celej doby použitia musia poskytovať úplný a jednoznačný výklad.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V každom prípade, ideálne by bolo, ak by sa v zákone alebo vyhláške definovalo pre dopravné značky, odkiaľ platia. Ak by to bolo od miesta umiestnenia nosnej konštrukcie, nenastali by žiadne pochybnosti v situácii, keď sa na jednom stĺpiku umiestni dopravná značka označujúca koniec obce a dopravná značka určujúca najvyššiu dovolenú rýchlosť.

Problém by sa dal tiež vyriešiť, ak by sa zakázalo umiestňovať na jeden stĺpik dopravné značky rozhodujúce o tej istej veci v doprave v tom istom jazdnom pruhu.

Ďalšiu otázku nám poslal Adrian zo Senca a venuje sa v nej problematike zodpovednosti za dopravné značenie. Jednoducho, chce vedieť, na koho sa obrátiť, ak by chcel nechať doplniť alebo zmeniť dopravné značenie na cestách.

Adrian: Bývam už dlho na výpadovej ceste zo Senca smerom na diaľnicu. Posledné roky tu postavili aj nové bytovky. Ale len na časti Pezinskej ulice je jedna značka obmedzujúca rýchlosť na 40 km/h. V opačnom smere tá značka nie je. Ďalšia iná značka sa na ulici nenachádza.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Bohužiaľ sme atakovaný vodičmi, čo na ulici často chodia aj vyššou rýchlosťou, hlavne v noci, čo je dosť nepríjemné. Ktorý štátny či miestny orgán rozhoduje o umiestnení značiek obmedzujúcich rýchlosť? A kto môže rozhodnúť o nasadení retardérov a aké sú na ich inštaláciu pravidlá?"

Zväčšiť mapu

O tom, kde budú rozmiestnené dopravné značky alebo dopravné zariadenia (retardér), rozhoduje ministerstvo alebo príslušný obvodný úrad. So súhlasom dopravného inšpektorátu. Keďže ide o cestu druhej prípadne tretej triedy, kompetentný je v Adrianovom prípade Obvodný úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie. V Senci taký sídli na Hurbanovej 21.

Ak by však išlo o miestnu alebo účelovú komunikáciu, treba sa obrátiť na obec.

O umiestňovaní dopravných značiek na cestách prvej triedy rozhodujú Krajské úrady pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie, diaľnice a rýchlostné cesty má zas na starosti Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 606
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 341
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 723
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 168
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 370
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 833
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 893
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 353
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Anna Brawne: Nacizmus nie je názor, šírenie nenávisti nie je slobodou slova a hajlovanie nie je rozcvičkou paže
  2. Radko Mačuha: Fico bol súčasťou mierového rokovania Trump Putin v Belehrade.
  3. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXV
  4. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  5. Daniel Bíro: Kapela Slovenská Klobása vznikla už v roku 1993. Aké boli jej začiatky? A aká je súčasnosť kapely?
  6. Jozef Foltýn: Huliak che byť už aj reprezentačný tréner
  7. Štefan Šturdzík: Dvojtvárnosť premiéra.
  8. Milan Srnka: Fico bude v Moskve v “exkluzívnej spoločnosti”
  1. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 876
  2. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 24 999
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 23 416
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 991
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 577
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 7 108
  7. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 6 066
  8. Jolana Čuláková: Bombic mi robí stále väčšiu radosť. V Nitre ho hnali dáždnikmi a sudca ho dnes poslal do chládku 6 025
  1. Anna Brawne: Nacizmus nie je názor, šírenie nenávisti nie je slobodou slova a hajlovanie nie je rozcvičkou paže
  2. Radko Mačuha: Fico bol súčasťou mierového rokovania Trump Putin v Belehrade.
  3. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  4. Tupou Ceruzou: Smerákov
  5. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  6. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  7. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  8. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
SkryťZatvoriť reklamu