SME
Piatok, 30. september, 2022 | Meniny má Jarolím

Namerali vás? Nespoliehajte sa na sadzobník pokút

Marián z Plaveckého Mikuláša prechádzal obcou. Šiel rýchlejšie, ako maximálnou povolenou rýchlosťou. Policajti mu dali pokutu. Podľa Mariána vyššiu, než mal dostať.

Marián z Plaveckého Mikuláša prechádzal obcou. Šiel rýchlejšie, ako maximálnou povolenou rýchlosťou. Zastavili ho policajti a chceli mu dať pokutu.

Marián: "V obci mi namerali rýchlosť 81 km/h. Keďže mám právo skontrolovať certifikát typu meradla, pozrel som tam a zistil, že uvedený radar má presnoť merania +- 3 km/h. Policajti mi však dali pokutu 200,- EUR, aj keď som mohol ísť rýchlosťou 78 km/h a mohol som dostať menšiu pokutu max. do 100,- EUR. Myslím, že polícia by mala dávať pokutu do 200,- EUR až od nameranej rýchlosti 84 km/h. Podobne to je aj pri rýchlostiach 61,- km/h, 71 km/h,..."

Najprv treba povedať, že Marián podľa zákona o cestnej premávke porušil dopravný predpis o najvyššej dovolenej rýchlosti. Zákon o priestupkoch v takom prípade umožňuje uložiť na mieste pokutu až do výšky 650€, v správnom konaní sa pokuta môže vyšplhať k hornej hranici 800€ pričom vám môžu zabaviť vodičský preukaz až na tri roky.

Ak by bol sadzobník pokút záväzným dokumentom, potom by platilo to, čo píše Marián. Lenže, sadzobník má len odporúčací charakter. Policajt vám za prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti o akúkoľvek hodnotu môže bez okolkov udeliť najvyššiu možnú pokutu. Je len na vás, či ju budete akceptovať a celý problém posuniete na správne konanie s rizikom ešte vyššej pokuty.

Sadzobník pokút je interným dokumentom polície a pre policajtov je pomôckou k tomu, aby vedeli odhadnúť primeranosť pokuty. Nespoliehajte sa pre to na jeho obsah.

V Mariánovom prípade sa policajti rozhodli dať pokutu 200€ na základe sadzobníka pokút. Nemuseli sa zaoberať tým, aká je odchýlka presnosti radaru. Marián rýchlosť prekročil a policajti mu dali pokutu v súlade zo zákonom.

Pri rýchlostiach ešte ostaneme. Jána z Košíc zaujíma, aká je najvyššia dovolená rýchlosť "na mestských okruhoch". Pýta sa, či 50 km/h alebo 80 km/h.

Zákon o cestnej premávke nepozná pojem mestský okruh. Preto tam platí najvyššia dovolená rýchlosť podľa toho, či je to diaľnica v obci alebo nie. Ak nie, platí 50 km/h, ak ide o diaľnicu, tak 90 km/h. Všetko to však môžu zmeniť príslušné dopravné značky.

Aj Marcel má otázku, ktorá sa týka rýchlosti v obci:

Marcel: "Pri výjazde z obce Horná Seč v okrese Levice je na tom istom stĺpe so značkou koniec obce aj príkazová značka s maximálnou rýchlosťou 50km/h. Je takáto kombinácia možná, keď koniec obce ruší všetky predchádzajúce značky? Čo keď je tá 50-ka na stĺpe pripevnená o 20mm bližšie k obci? Nemala by byť kvôli jasnosti aspoň niekoľko metrov za značkou koniec obce?"

Podľa vyhlášky k zákonu o cestnej premávke môžu byť na jednom stĺpiku až dve rôzne dopravné značky s príslušnými dodatkovými tabuľkami. Nie je nič nezvyčajné, keď sa na cestách nachádza takáto kombinácia dopravných značiek:

01x.jpg

01y.jpg

§ 8, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

(10) Zvislé dopravné značky možno upevniť na jednom stĺpiku alebo na inej nosnej konštrukcii v maximálnom počte najviac dve dopravné značky s príslušnými dodatkovými tabuľkami.

Situácia, ktorú popisuje Marcel, by nemala nastať. Vyhláška totiž určuje, že na jednom stĺpiku nemožno kombinovať dopravné značky rôzneho vyhotovenia a veľkosti. Vtedy totiž nenastane situácia, že dopravná značka upravujúca rýchlosť bude platiť napríklad len 2 mm, pretože dopravná značka koniec obce je na užšom podklade.

Ak by sa však ocitli na jednom stĺpiku objavili dve nerovnaké značky z pohľadu vyhotovenia a veľkosti, potom by nastal problém. Ako zistiť v premávke, či je značka o nepatrnú vzdialenosť bližšie, keď je na tom istom stĺpiku?

Nehovoriac o tom, že by nastal problém aj v jednoznačnosti výkladu dopravných značiek.

§ 8, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

(11) Na jednom stĺpiku alebo na inej nosnej konštrukcii možno umiestniť iba zvislé dopravné značky v rovnakej veľkosti a nemožno kombinovať zvislé dopravné značky rôzneho vyhotovenia, ako je napríklad rôzna úroveň retroreflexnej úpravy alebo retroreflexné a neretroreflexné alebo presvetlené zvislé dopravné značky.

(8) Použité zvislé dopravné značky, dopravné zariadenia a vodorovné dopravné značky v cestnej premávke musia byť včas viditeľné z dostatočnej vzdialenosti a počas celej doby použitia musia poskytovať úplný a jednoznačný výklad.

V každom prípade, ideálne by bolo, ak by sa v zákone alebo vyhláške definovalo pre dopravné značky, odkiaľ platia. Ak by to bolo od miesta umiestnenia nosnej konštrukcie, nenastali by žiadne pochybnosti v situácii, keď sa na jednom stĺpiku umiestni dopravná značka označujúca koniec obce a dopravná značka určujúca najvyššiu dovolenú rýchlosť.

Problém by sa dal tiež vyriešiť, ak by sa zakázalo umiestňovať na jeden stĺpik dopravné značky rozhodujúce o tej istej veci v doprave v tom istom jazdnom pruhu.

Ďalšiu otázku nám poslal Adrian zo Senca a venuje sa v nej problematike zodpovednosti za dopravné značenie. Jednoducho, chce vedieť, na koho sa obrátiť, ak by chcel nechať doplniť alebo zmeniť dopravné značenie na cestách.

Adrian: Bývam už dlho na výpadovej ceste zo Senca smerom na diaľnicu. Posledné roky tu postavili aj nové bytovky. Ale len na časti Pezinskej ulice je jedna značka obmedzujúca rýchlosť na 40 km/h. V opačnom smere tá značka nie je. Ďalšia iná značka sa na ulici nenachádza.

Bohužiaľ sme atakovaný vodičmi, čo na ulici často chodia aj vyššou rýchlosťou, hlavne v noci, čo je dosť nepríjemné. Ktorý štátny či miestny orgán rozhoduje o umiestnení značiek obmedzujúcich rýchlosť? A kto môže rozhodnúť o nasadení retardérov a aké sú na ich inštaláciu pravidlá?"


Zväčšiť mapu

O tom, kde budú rozmiestnené dopravné značky alebo dopravné zariadenia (retardér), rozhoduje ministerstvo alebo príslušný obvodný úrad. So súhlasom dopravného inšpektorátu. Keďže ide o cestu druhej prípadne tretej triedy, kompetentný je v Adrianovom prípade Obvodný úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie. V Senci taký sídli na Hurbanovej 21.

Ak by však išlo o miestnu alebo účelovú komunikáciu, treba sa obrátiť na obec.

O umiestňovaní dopravných značiek na cestách prvej triedy rozhodujú Krajské úrady pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie, diaľnice a rýchlostné cesty má zas na starosti Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  2. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  3. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  4. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  7. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  8. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 8 588
  2. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 4 916
  3. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 4 843
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 475
  5. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 847
  6. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 757
  7. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 3 207
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 490
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Erik Kriššák: William Wordsworth - Blúdim sťa mrak osamelý
  2. Jakub Konečný: UKRAJINA PRIPOJILA 21 RUSKÝCH OBLASTÍ
  3. Martin Sukupčák: Prečo by som volil v LM za primátorku Luciu Cukerovú.
  4. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam.
  5. Adriana Karpinska: Bicyklom po (ne)hodvábnej ceste v Kirgizsku
  6. Štefan Vidlár: Hmm...
  7. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú...
  8. Ľubor Bystrický: Nemocnice bez lekárov-zem bezľudí
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 897
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 710
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 7 415
  4. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 6 162
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 663
  6. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 830
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 410
  8. Ján Valchár: Norma na 5.300% alebo sedem mesiacov štvojdňovej operácie 2 868
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu