Jaroslav má práve takúto skúsenosť s cestami na Slovensku. O to horšie, že to zažil v noci:
Jaroslav: "Ako osoba dlhodobo žijúca u Českých susedov, som opäť pravidelne zavítal do svojho domáceho mesta Púchov. Prichádzal som v noci a na ulici Námestie slobody, pri bytovke 1622/27 som natrafil na rozkopanú cestu, bez akejkoľvek značky a upozornenia.
Táto cesta bola vraj týždeň bez akéhokoľvek značenia (informácia od rodiny) a po 2 dňoch od chvíle ako som to nafotil pribudla značka zníženia rýchlosti na 40 km/h (čo je podľa mňa stále veľa) a stále nie je žiadna značka, ktorá by informovala o prácach na ceste a poškodení cesty. Fotky z miesta posielam v prílohe.
Približne 2 mesiace dozadu sa mi podarilo veľmi nešťastne prejsť jamou, ktorá je (bola?) po celej šírke cesty neďaleko Púchova, v obci Nimnica, kde pravdepodobne naprieč cestou pokladali nové káble alebo potrubie. Jama bola pri križovatke tvaru "T" a taktiež neoznačená. Cesta bola so stúpaním do kopca a jama nebola vôbec viditeľná. Touto jamou sa mi i pri malej rýchlosti podarilo prejsť veľmi nešťastne a oprava škody na nápravách, ktorá mi vznikla sa pohybuje na hranici 20 000 Kč (žijem v ČR a auto servisujem v ČR).
Chcel by som sa spýtať, ako je to s povinnosťou značiť takéto úseky a cesty (jamy, rozbité cesty, aktuálne opravované cesty a cesty vo výstavbe)? Ďalej by som sa chcel spýtať, či poškodený vodiči majú vôbec nejakú šancu získať náhradu škody. A akým spôsobom zistiť, kto danú cestu spravuje a ako postupovať?"
Zväčšiť mapu
Zákon o pozemných komunikáciách vyžaduje, aby vlastníci a správcovia ciest ich udržiavali v takom stave, aby boli použiteľné na účel, pre ktorý vznikli. Teda na bezpečnú a plynulú premávku. Občas však treba urobiť údržbu cesty, čo je asi aj prípad z Púchova.
Každá "rozkopávka" alebo iná práca na ceste však musí byť riadne označená. Hovorí o tom nie len zákon ale aj Technický predpis, ktorý vydalo Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií. Takýto technický predpis je záväzný pre tých, ktorých sa týka.
TP 07/2005
Na zabezpečenie pracovného miesta na pozemnej komunikácii sa používajú trvalé a prenosné zvislé dopravné značky, vodorovné dopravné značky, retroreflexné dopravné gombíky a dopravné zariadenia. Môžu sa používať len v takom rozsahu a takým spôsobom, ako to nevyhnutne vyžaduje bezpečnosť a plynulosť premávky. Dopravné označenie musí vystihovať skutočnú situáciu na pracovnom mieste a v jeho okolí a musí poskytovať účastníkom premávky jednoduché, včasné a jednoznačné informácie.
§ 7, zákon č. 135/1961 Zb.:
(1) ... Cestný správny orgán je však povinný postarať sa o to, aby uzávierka, obchádzka alebo odklon boli vždy obmedzené, ak možno na najkratší čas, a aby boli riadne technicky zabezpečené a čo najvýhodnejšie.
Je veľmi pravdepodobné, že v povoleniach na "rozkopávku" sa spomínajú aj dopravné značky, ktoré majú zabrániť problémom v doprave v blízkosti prác na ceste. Kto by na ne zabudol, môže očakávať pokutu až 33 tisíc eur.
§ 22a, zákon č. 135/1961 Zb.:
Cestný správny orgán a obec v rozsahu svojej pôsobnosti uložia pokutu do 33 190 eur právnickej osobe alebo fyzickej osobe oprávnenej na podnikanie podľa osobitných predpisov, ak
a) bez povolenia cestného správneho orgánu alebo v rozpore s vydaným povolením
2. vykoná uzávierku diaľnice, cesty alebo miestnej komunikácie alebo nedodrží povolený termín uzávierky a obchádzky,
Toto však nepomôže motoristovi, ktorý by si poškodil auto na neoznačenej "práci na ceste". Problémom však je, že v takom prípade nemáte nárok na náhradu škody podľa zákona o pozemných komunikáciách.
Je to paradox, pretože takáto zákonná ochrana správcu alebo vlastníka cesty by sa mala vzťahovať najmä na nečakané situácie alebo riadne označené problémové miesta.
§ 9a, zákon č. 135/1961 Zb.:
(1) Užívatelia diaľníc, ciest alebo miestnych komunikácií nemajú nárok na náhradu škody, ktorá im vznikla zo stavebného stavu alebo dopravno-technického stavu diaľníc, ciest alebo miestnych komunikácií.
(2) Správcovia diaľníc, ciest a miestnych komunikácií však zodpovedajú za škody, ktoré vznikli užívateľom týchto komunikácií a ktorých príčinou boli závady v zjazdnosti, okrem prípadu, že preukážu, že nebolo v medziach možností tieto závady odstrániť, ani na ne predpísaným spôsobom upozorniť.
Čo teda môže motorista robiť, keď sa o neoznačenej rozkopávke alebo o jame na ceste dozvie? Dať o tom vedieť čo najskôr vlastníkovi alebo správcovi cesty, aby dal problematické miesta čo najskôr do poriadku.
No a príslušné ministerstvo respektíve poslanci by mohli začať uvažovať o novele zákona o pozemných komunikáciách, aby sa "nezodpovední zodpovední" museli zodpovedať za svoju nezodpovednosť voči poškodeným motoristom.
V nasledovných tabuľkách je rozpísané, kto má na starosti jednotlivé typy ciest z pohľadu Štátneho odborného dozoru, z pohľadu vlastníka a z pohľadu správcu.
To, ktorá cesta je komu patrí, by ste sa mohli dozvedieť v niektorej z inštitúcií vypísaných v tabuľkách.
Typ cesty Štátny odborný dozor
diaľnica Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR
rýchlostná cesta Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR
cesta I. triedy Krajský úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie
cesta II. triedy Obvodný úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie
cesta III. triedy Obvodný úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie
miestna komunikácia Obec
účelová komunikácia Obec
Typ cesty Vlastník cesty
diaľnica Štát
rýchlostná cesta Štát
cesta I. triedy Štát
cesta II. triedy Samosprávny kraj (štát pre colné priestory)
cesta III. triedy Samosprávny kraj (štát pre colné priestory)
miestna komunikácia Obec
účelová komunikácia Štát, právnické osoby, fyzické osoby
Typ cesty Správca cesty
diaľnica Národná diaľničná spoločnosť (okrem prejazdov cez colné priestory)
rýchlostná cesta Národná diaľničná spoločnosť (okrem prejazdov cez colné priestory)
cesta I. triedy Slovenská správa ciest
cesta II. triedy Samosprávny kraj, prípadne právnické osoby ním na tento účel založené alebo zriadené
cesta III. triedy Samosprávny kraj, prípadne právnické osoby ním na tento účel založené alebo zriadené
miestna komunikácia Obce, prípadne právnické osoby nimi na tento účel založené alebo zriadené
účelová komunikácia
Za štát právnické osoby, ktorým celkom alebo prevažne slúžia; inak právnické osoby, fyzické osoby
prejazdný úsek cez colné priestory Príslušné colné orgány po dohode s cestným správnym orgánom a správcom diaľnice alebo cesty vedúcej k hraničnému priechodu
koncesné cesta koncesionár počas koncesnej lehoty
Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?
Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.