Jaroslav má práve takúto skúsenosť s cestami na Slovensku. O to horšie, že to zažil v noci:
Jaroslav: "Ako osoba dlhodobo žijúca u Českých susedov, som opäť pravidelne zavítal do svojho domáceho mesta Púchov. Prichádzal som v noci a na ulici Námestie slobody, pri bytovke 1622/27 som natrafil na rozkopanú cestu, bez akejkoľvek značky a upozornenia.
Táto cesta bola vraj týždeň bez akéhokoľvek značenia (informácia od rodiny) a po 2 dňoch od chvíle ako som to nafotil pribudla značka zníženia rýchlosti na 40 km/h (čo je podľa mňa stále veľa) a stále nie je žiadna značka, ktorá by informovala o prácach na ceste a poškodení cesty. Fotky z miesta posielam v prílohe.
Približne 2 mesiace dozadu sa mi podarilo veľmi nešťastne prejsť jamou, ktorá je (bola?) po celej šírke cesty neďaleko Púchova, v obci Nimnica, kde pravdepodobne naprieč cestou pokladali nové káble alebo potrubie. Jama bola pri križovatke tvaru "T" a taktiež neoznačená. Cesta bola so stúpaním do kopca a jama nebola vôbec viditeľná. Touto jamou sa mi i pri malej rýchlosti podarilo prejsť veľmi nešťastne a oprava škody na nápravách, ktorá mi vznikla sa pohybuje na hranici 20 000 Kč (žijem v ČR a auto servisujem v ČR).
Chcel by som sa spýtať, ako je to s povinnosťou značiť takéto úseky a cesty (jamy, rozbité cesty, aktuálne opravované cesty a cesty vo výstavbe)? Ďalej by som sa chcel spýtať, či poškodený vodiči majú vôbec nejakú šancu získať náhradu škody. A akým spôsobom zistiť, kto danú cestu spravuje a ako postupovať?"
Zákon o pozemných komunikáciách vyžaduje, aby vlastníci a správcovia ciest ich udržiavali v takom stave, aby boli použiteľné na účel, pre ktorý vznikli. Teda na bezpečnú a plynulú premávku. Občas však treba urobiť údržbu cesty, čo je asi aj prípad z Púchova.
Každá "rozkopávka" alebo iná práca na ceste však musí byť riadne označená. Hovorí o tom nie len zákon ale aj Technický predpis, ktorý vydalo Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií. Takýto technický predpis je záväzný pre tých, ktorých sa týka.
TP 07/2005
Na zabezpečenie pracovného miesta na pozemnej komunikácii sa používajú trvalé a prenosné zvislé dopravné značky, vodorovné dopravné značky, retroreflexné dopravné gombíky a dopravné zariadenia. Môžu sa používať len v takom rozsahu a takým spôsobom, ako to nevyhnutne vyžaduje bezpečnosť a plynulosť premávky. Dopravné označenie musí vystihovať skutočnú situáciu na pracovnom mieste a v jeho okolí a musí poskytovať účastníkom premávky jednoduché, včasné a jednoznačné informácie.
§ 7, zákon č. 135/1961 Zb.:
(1) ... Cestný správny orgán je však povinný postarať sa o to, aby uzávierka, obchádzka alebo odklon boli vždy obmedzené, ak možno na najkratší čas, a aby boli riadne technicky zabezpečené a čo najvýhodnejšie.
Je veľmi pravdepodobné, že v povoleniach na "rozkopávku" sa spomínajú aj dopravné značky, ktoré majú zabrániť problémom v doprave v blízkosti prác na ceste. Kto by na ne zabudol, môže očakávať pokutu až 33 tisíc eur.
§ 22a, zákon č. 135/1961 Zb.:
Cestný správny orgán a obec v rozsahu svojej pôsobnosti uložia pokutu do 33 190 eur právnickej osobe alebo fyzickej osobe oprávnenej na podnikanie podľa osobitných predpisov, ak
a) bez povolenia cestného správneho orgánu alebo v rozpore s vydaným povolením
2. vykoná uzávierku diaľnice, cesty alebo miestnej komunikácie alebo nedodrží povolený termín uzávierky a obchádzky,
Toto však nepomôže motoristovi, ktorý by si poškodil auto na neoznačenej "práci na ceste". Problémom však je, že v takom prípade nemáte nárok na náhradu škody podľa zákona o pozemných komunikáciách.
Je to paradox, pretože takáto zákonná ochrana správcu alebo vlastníka cesty by sa mala vzťahovať najmä na nečakané situácie alebo riadne označené problémové miesta.
§ 9a, zákon č. 135/1961 Zb.:
(1) Užívatelia diaľníc, ciest alebo miestnych komunikácií nemajú nárok na náhradu škody, ktorá im vznikla zo stavebného stavu alebo dopravno-technického stavu diaľníc, ciest alebo miestnych komunikácií.
(2) Správcovia diaľníc, ciest a miestnych komunikácií však zodpovedajú za škody, ktoré vznikli užívateľom týchto komunikácií a ktorých príčinou boli závady v zjazdnosti, okrem prípadu, že preukážu, že nebolo v medziach možností tieto závady odstrániť, ani na ne predpísaným spôsobom upozorniť.
Čo teda môže motorista robiť, keď sa o neoznačenej rozkopávke alebo o jame na ceste dozvie? Dať o tom vedieť čo najskôr vlastníkovi alebo správcovi cesty, aby dal problematické miesta čo najskôr do poriadku.
No a príslušné ministerstvo respektíve poslanci by mohli začať uvažovať o novele zákona o pozemných komunikáciách, aby sa "nezodpovední zodpovední" museli zodpovedať za svoju nezodpovednosť voči poškodeným motoristom.
V nasledovných tabuľkách je rozpísané, kto má na starosti jednotlivé typy ciest z pohľadu Štátneho odborného dozoru, z pohľadu vlastníka a z pohľadu správcu.
To, ktorá cesta je komu patrí, by ste sa mohli dozvedieť v niektorej z inštitúcií vypísaných v tabuľkách.
Typ cesty | Štátny odborný dozor |
diaľnica | Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR |
rýchlostná cesta | Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR |
cesta I. triedy | Krajský úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie |
cesta II. triedy | Obvodný úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie |
cesta III. triedy | Obvodný úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie |
miestna komunikácia | Obec |
účelová komunikácia | Obec |
Typ cesty | Vlastník cesty |
diaľnica | Štát |
rýchlostná cesta | Štát |
cesta I. triedy | Štát |
cesta II. triedy | Samosprávny kraj (štát pre colné priestory) |
cesta III. triedy | Samosprávny kraj (štát pre colné priestory) |
miestna komunikácia | Obec |
účelová komunikácia | Štát, právnické osoby, fyzické osoby |
Typ cesty | Správca cesty |
diaľnica | Národná diaľničná spoločnosť (okrem prejazdov cez colné priestory) |
rýchlostná cesta | Národná diaľničná spoločnosť (okrem prejazdov cez colné priestory) |
cesta I. triedy | Slovenská správa ciest |
cesta II. triedy | Samosprávny kraj, prípadne právnické osoby ním na tento účel založené alebo zriadené |
cesta III. triedy | Samosprávny kraj, prípadne právnické osoby ním na tento účel založené alebo zriadené |
miestna komunikácia | Obce, prípadne právnické osoby nimi na tento účel založené alebo zriadené |
účelová komunikácia | Za štát právnické osoby, ktorým celkom alebo prevažne slúžia; inak právnické osoby, fyzické osoby |
prejazdný úsek cez colné priestory | Príslušné colné orgány po dohode s cestným správnym orgánom a správcom diaľnice alebo cesty vedúcej k hraničnému priechodu |
koncesné cesta | koncesionár počas koncesnej lehoty |
Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?
- Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.