SME

Niekto zabudol označiť prácu na ceste a vy ste si rozbili auto?

Je nepríjemné, keď natrafíte na úsek cesty, ktorý je označený množstvom dopravných značiek s upozornením, že sa tam pracuje na ceste, no nikde nič. Horší prípad nastane, ak sa na ceste pracuje, no dopravné značenie akoby neexistovalo.

Jaroslav má práve takúto skúsenosť s cestami na Slovensku. O to horšie, že to zažil v noci:

Jaroslav: "Ako osoba dlhodobo žijúca u Českých susedov, som opäť pravidelne zavítal do svojho domáceho mesta Púchov. Prichádzal som v noci a na ulici Námestie slobody, pri bytovke 1622/27 som natrafil na rozkopanú cestu, bez akejkoľvek značky a upozornenia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Táto cesta bola vraj týždeň bez akéhokoľvek značenia (informácia od rodiny) a po 2 dňoch od chvíle ako som to nafotil pribudla značka zníženia rýchlosti na 40 km/h (čo je podľa mňa stále veľa) a stále nie je žiadna značka, ktorá by informovala o prácach na ceste a poškodení cesty. Fotky z miesta posielam v prílohe.

SkryťVypnúť reklamu

Približne 2 mesiace dozadu sa mi podarilo veľmi nešťastne prejsť jamou, ktorá je (bola?) po celej šírke cesty neďaleko Púchova, v obci Nimnica, kde pravdepodobne naprieč cestou pokladali nové káble alebo potrubie. Jama bola pri križovatke tvaru "T" a taktiež neoznačená. Cesta bola so stúpaním do kopca a jama nebola vôbec viditeľná. Touto jamou sa mi i pri malej rýchlosti podarilo prejsť veľmi nešťastne a oprava škody na nápravách, ktorá mi vznikla sa pohybuje na hranici 20 000 Kč (žijem v ČR a auto servisujem v ČR).

Chcel by som sa spýtať, ako je to s povinnosťou značiť takéto úseky a cesty (jamy, rozbité cesty, aktuálne opravované cesty a cesty vo výstavbe)? Ďalej by som sa chcel spýtať, či poškodený vodiči majú vôbec nejakú šancu získať náhradu škody. A akým spôsobom zistiť, kto danú cestu spravuje a ako postupovať?"

SkryťVypnúť reklamu

Zväčšiť mapu

Zákon o pozemných komunikáciách vyžaduje, aby vlastníci a správcovia ciest ich udržiavali v takom stave, aby boli použiteľné na účel, pre ktorý vznikli. Teda na bezpečnú a plynulú premávku. Občas však treba urobiť údržbu cesty, čo je asi aj prípad z Púchova.

Každá "rozkopávka" alebo iná práca na ceste však musí byť riadne označená. Hovorí o tom nie len zákon ale aj Technický predpis, ktorý vydalo Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií. Takýto technický predpis je záväzný pre tých, ktorých sa týka.

TP 07/2005

Na zabezpečenie pracovného miesta na pozemnej komunikácii sa používajú trvalé a prenosné zvislé dopravné značky, vodorovné dopravné značky, retroreflexné dopravné gombíky a dopravné zariadenia. Môžu sa používať len v takom rozsahu a takým spôsobom, ako to nevyhnutne vyžaduje bezpečnosť a plynulosť premávky. Dopravné označenie musí vystihovať skutočnú situáciu na pracovnom mieste a v jeho okolí a musí poskytovať účastníkom premávky jednoduché, včasné a jednoznačné informácie.

SkryťVypnúť reklamu

§ 7, zákon č. 135/1961 Zb.:

(1) ... Cestný správny orgán je však povinný postarať sa o to, aby uzávierka, obchádzka alebo odklon boli vždy obmedzené, ak možno na najkratší čas, a aby boli riadne technicky zabezpečené a čo najvýhodnejšie.

Je veľmi pravdepodobné, že v povoleniach na "rozkopávku" sa spomínajú aj dopravné značky, ktoré majú zabrániť problémom v doprave v blízkosti prác na ceste. Kto by na ne zabudol, môže očakávať pokutu až 33 tisíc eur.

§ 22a, zákon č. 135/1961 Zb.:

Cestný správny orgán a obec v rozsahu svojej pôsobnosti uložia pokutu do 33 190 eur právnickej osobe alebo fyzickej osobe oprávnenej na podnikanie podľa osobitných predpisov, ak

a) bez povolenia cestného správneho orgánu alebo v rozpore s vydaným povolením

SkryťVypnúť reklamu
reklama

2. vykoná uzávierku diaľnice, cesty alebo miestnej komunikácie alebo nedodrží povolený termín uzávierky a obchádzky,

Toto však nepomôže motoristovi, ktorý by si poškodil auto na neoznačenej "práci na ceste". Problémom však je, že v takom prípade nemáte nárok na náhradu škody podľa zákona o pozemných komunikáciách.

Je to paradox, pretože takáto zákonná ochrana správcu alebo vlastníka cesty by sa mala vzťahovať najmä na nečakané situácie alebo riadne označené problémové miesta.

§ 9a, zákon č. 135/1961 Zb.:

(1) Užívatelia diaľníc, ciest alebo miestnych komunikácií nemajú nárok na náhradu škody, ktorá im vznikla zo stavebného stavu alebo dopravno-technického stavu diaľníc, ciest alebo miestnych komunikácií.

(2) Správcovia diaľníc, ciest a miestnych komunikácií však zodpovedajú za škody, ktoré vznikli užívateľom týchto komunikácií a ktorých príčinou boli závady v zjazdnosti, okrem prípadu, že preukážu, že nebolo v medziach možností tieto závady odstrániť, ani na ne predpísaným spôsobom upozorniť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čo teda môže motorista robiť, keď sa o neoznačenej rozkopávke alebo o jame na ceste dozvie? Dať o tom vedieť čo najskôr vlastníkovi alebo správcovi cesty, aby dal problematické miesta čo najskôr do poriadku.

No a príslušné ministerstvo respektíve poslanci by mohli začať uvažovať o novele zákona o pozemných komunikáciách, aby sa "nezodpovední zodpovední" museli zodpovedať za svoju nezodpovednosť voči poškodeným motoristom.

V nasledovných tabuľkách je rozpísané, kto má na starosti jednotlivé typy ciest z pohľadu Štátneho odborného dozoru, z pohľadu vlastníka a z pohľadu správcu.

To, ktorá cesta je komu patrí, by ste sa mohli dozvedieť v niektorej z inštitúcií vypísaných v tabuľkách.

Typ cesty Štátny odborný dozor

diaľnica Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR

SkryťVypnúť reklamu
reklama

rýchlostná cesta Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR

cesta I. triedy Krajský úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie

cesta II. triedy Obvodný úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie

cesta III. triedy Obvodný úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie

miestna komunikácia Obec

účelová komunikácia Obec

Typ cesty Vlastník cesty

diaľnica Štát

rýchlostná cesta Štát

cesta I. triedy Štát

cesta II. triedy Samosprávny kraj (štát pre colné priestory)

cesta III. triedy Samosprávny kraj (štát pre colné priestory)

miestna komunikácia Obec

účelová komunikácia Štát, právnické osoby, fyzické osoby

Typ cesty Správca cesty

diaľnica Národná diaľničná spoločnosť (okrem prejazdov cez colné priestory)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

rýchlostná cesta Národná diaľničná spoločnosť (okrem prejazdov cez colné priestory)

cesta I. triedy Slovenská správa ciest

cesta II. triedy Samosprávny kraj, prípadne právnické osoby ním na tento účel založené alebo zriadené

cesta III. triedy Samosprávny kraj, prípadne právnické osoby ním na tento účel založené alebo zriadené

miestna komunikácia Obce, prípadne právnické osoby nimi na tento účel založené alebo zriadené

účelová komunikácia

Za štát právnické osoby, ktorým celkom alebo prevažne slúžia; inak právnické osoby, fyzické osoby

prejazdný úsek cez colné priestory Príslušné colné orgány po dohode s cestným správnym orgánom a správcom diaľnice alebo cesty vedúcej k hraničnému priechodu

koncesné cesta koncesionár počas koncesnej lehoty

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 579
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 295
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 710
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 097
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 318
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 925
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 856
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 404
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXV
  2. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  3. Daniel Bíro: Kapela Slovenská Klobása vznikla už v roku 1993. Aké boli jej začiatky? A aká je súčasnosť kapely?
  4. Jozef Foltýn: Huliak che byť už aj reprezentačný tréner
  5. Štefan Šturdzík: Dvojtvárnosť premiéra.
  6. Milan Srnka: Fico bude v Moskve v “exkluzívnej spoločnosti”
  7. Jozef Stasík: Čakáme na nové elity. Nie, ani tie nás nespasia.
  8. Viktor Pamula: Ako sa minister obrany ministrom zdravotníctva stal
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 30 019
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 784
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 23 145
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 974
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 575
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 6 877
  7. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 6 016
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 873
  1. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  2. Tupou Ceruzou: Smerákov
  3. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  4. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  5. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  6. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  7. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  8. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
SkryťZatvoriť reklamu