SME
Utorok, 28. september, 2021 | Meniny má VáclavKrížovkyKrížovky

Sledovačka: 12 áut prešlo železničné priecestie na červenú

V zákone cestnej premávky sa píše, že jej účastník je povinný dodržiavať pravidlá ustanovené v zákone. Mnohí to však zabudli alebo im je to jedno.

Na úvod si však pozrite to, čo sa podarilo natočiť Marekovi, ktorý čakal v rade áut pred železničným priecestím.

Marek: "Posielam Vám zaujimávé video, ktoré sa mi podarilo natočiť 29.10.2009 o 13:41 na Vrakuňskej ceste medzi Ružinovom a Vrakuňou. Z času ktorý som natáčal prešlo 12 áut cez železničné priecestie, na ktorom sa dávala výstraha dvomi červenými striedavo prerušovanými svetlami a zvončeka. Tento úkaz začal dve minúty pred tým ako som začal natáčať a ďalších 30 sekúnd po skončení natáčania. Po tomto čase som už chcel zavolať na políciu, ale svetlá prestali blikať. Nemyslím, že by ľudia mali takto riskovať. Radšej prísť o 5 minút neskôr ako nikdy."

§ 28, zákon č. 8/2009 Z.z.:

Vodič nesmie vchádzať na železničné priecestie, ak
a) sa dáva výstraha dvoma červenými striedavo prerušovanými svetlami priecestného zabezpečovacieho zariadenia,
b) sa dáva výstraha prerušovaným zvukom húkačky alebo zvončeka priecestného zabezpečovacieho zariadenia,

V zákone cestnej premávky sa píše, že jej účastník je povinný dodržiavať pravidlá ustanovené v zákone. Mnohí to však zabudli alebo im je to jedno. Keby to tak nebolo, tak by ste nevideli nie len predchádzajúce video, ale ani nám by sa nepodarilo natočiť toľko úmyselného ignorovania vodorovného dopravného značenia.

Hneď na prvom zábere uvidíte Mercedes, ktorého vodič si nevšimol, že možnosť odbočiť doľava v danom jazdnom pruhu je určená autobusom, aby bola zvýšená priepustnosť odbočovacieho jazdného pruhu. Iné vozidlá smú ísť len rovno. Mimochodom, Mercedes smeroval rovno na zastávku.

Podobné ignorovanie prikázaného smeru jazdy určeného vodorovným značením predviedol vodič Passatu na treťom zábere.

Uvidíte aj vozidlo patriace diplomatického zboru. Jeho vodič v tomto prípade zneužil imunitu vozidla na zastavenie na priechode pre chodcov, čo smerovalo k zaparkovaniu na vyšrafovanom mieste označenom aj zábranami. Nehovoriac o tom, že auto parkovalo vo vzdialenosti menšej ako 5 metrov od priechodu pre chodcov a od hranice križovatky.

Vôbec, šikmé rovnobežné čiary (šrafovanie) a pozdĺžne súvislé čiary málokto na cestách spoznáva. A keďže biela čiara po prejazde autom "nepukne", električková trať sa mení na skratku.

Odfotili ste zle parkujúce auto? Alebo máte odfotený iný dopravný priestupok? Pošlite nám ho.

Ani parkovanie v protismere nie je na Slovensku výnimkou. Najhoršie je, keď sa to spojí s úplným zablokovaním chodníka. No a chodci potom musia prejsť buď na druhú stranu cesty alebo obísť auto po ceste.

V lokalitách, kde je voľných parkovacích miest relatívne málo, sa nájdu aj takí, ktorí svoje auto považujú za autobus a parkujú ho na zastávke MHD.

No a čo poviete na vozidlo, ktorému zozadu trčia neoznačené oceľové rúry. Nie sú pritom veľmi nápadné. No a pre istotu vyčnievajú tak, že koniec smeruje rovno na vodičov vozidiel s vyššie položenou kabínou.

§ 3, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Účastník cestnej premávky je povinný dodržiavať pravidlá cestnej premávky ustanovené v tomto zákone.

Značka Pozdĺžna súvislá čiara (č. V 1a) sa používa na oddelenie jazdných pruhov s protismernou premávkou, na oddelenie radiacich pruhov pred križovatkou. Vodič musí ísť vpravo od tejto značky. Značku je zakázané prechádzať alebo nákladom presahovať, ak to nie je potrebné na obchádzanie alebo odbočovanie na miesto mimo cesty alebo na vchádzanie z miesta mimo cesty na cestu.

Značka Smerové šípky (č. V 9a) vyznačuje spôsob radenia do jazdných pruhov, určený smer jazdy križovatkou a zodpovedá skutočnej dopravnej situácii na ceste; značkou č. V 9a možno vyznačiť, kde platí značkou č. C 25 povolené otáčanie vozidiel v priestore riadenej križovatky.

Značka Šikmé rovnobežné čiary (č. V 13) vyznačuje priestor, do ktorého je zakázané vchádzať alebo doň nákladom presahovať, ak to nie je potrebné na obchádzanie, odbočovanie na miesto mimo cesty alebo na poľnú cestu, lesnú cestu, cestičku pre cyklistov alebo do obytnej zóny alebo do pešej zóny; pričom nesmú byť ohrození ostatní účastníci cestnej premávky.

§ 11, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Na električkový koľajový pás v úrovni vozovky sa smie vojsť len pri obchádzaní, predchádzaní, odbočovaní, otáčaní, vchádzaní na cestu, alebo ak to dovoľuje dopravná značka alebo ak to vyžadujú mimoriadne okolnosti, najmä ak nie je medzi električkovým koľajovým pásom a okrajom vozovky dostatok miesta. Električkový koľajový pás zvýšený nad úroveň vozovky alebo znížený pod jej úroveň, alebo ktorý je od vozovky inak oddelený, najmä obrubníkom, smie sa prechádzať len priečne, a to na mieste prispôsobenom na to. Pritom vodič nesmie ohroziť ani obmedziť električku v jazde.

§ 22, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(4) Vodič sa nesmie otáčať a nesmie cúvať
c) na priechode pre chodcov alebo na priechode pre cyklistov,

§ 23, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič smie zastaviť a stáť len vpravo v smere jazdy v jednom rade a rovnobežne s okrajom cesty, čo najbližšie k okraju cesty a na jednosmernej ceste vpravo i vľavo. Ak nie je ohrozená bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, vodič smie v obci zastaviť a stáť kolmo, prípadne šikmo na okraj cesty alebo zastaviť v druhom rade. Pri státí musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre každý smer jazdy. Pri zastavení musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre oba smery jazdy. Pri státí vodič vozidla nesmie obmedziť pohyb chodcov ani cyklistov.

§ 25, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič nesmie zastaviť a stáť
c) na priechode pre chodcov alebo na priechode pre cyklistov a vo vzdialenosti kratšej ako 5 m pred nimi,
d) na križovatke a vo vzdialenosti kratšej ako 5 m pred hranicou križovatky a 5 m za ňou; tento zákaz neplatí v obci na križovatke tvaru "T" na náprotivnej strane vyúsťujúcej cesty,

§ 52, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Iní účastníci cestnej premávky než chodci nesmú chodník používať; to neplatí, ak dopravnou značkou alebo dopravným zariadením je určené inak alebo ak ide o zastavenie alebo státie vozidla, pri ktorom ostane voľná šírka chodníka najmenej 1, 5 m.

§ 3, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

Ak náklad prečnieva vozidlo vpredu alebo vzadu viac ako o 40 cm alebo ak náklad na vozidle alebo na jazdnej súprave prečnieva do strany, prečnievajúci koniec nákladu musí byť označený reflexným označením s červenými a bielymi pruhmi širokými 70 mm až 100 mm a smerujúcimi od pozdĺžnej strednej roviny vozidla pod uhlom 45o nadol. Najmenšia plocha tohto označenia musí byť 0, 20 m2, pričom táto plocha musí mať tvar pravouholníka s dĺžkou jednej strany najmenej 400 mm. Za prečnievajúci náklad sa považuje aj bicykel alebo iný predmet prepravovaný na nosiči namontovanom vzadu na vozidle.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. "Vzrušenie, nadšenie a radosť" tvrdí DJ Milan Lieskovský
  2. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  4. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  5. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  6. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  7. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  8. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali
  9. Skladujete pivo pri izbovej teplote? Znižujete jeho kvalitu
  10. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  1. Najviac škôd slovenskí šoféri hlásia v júni
  2. Proxenta získala ocenenie Developer roka
  3. HB Reavis postavil Bratislave novú autobusovú stanicu
  4. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  5. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  6. Prečo by sa elektrárne mali zaujímať o ekologické riešenia?
  7. Skladujete pivo pri izbovej teplote? Znižujete jeho kvalitu
  8. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali
  9. Mladí slovenskí filmári zvíťazili na festivale v Barcelone
  10. Orange pokračuje v systematickej podpore digitálneho vzdelávania
  1. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali 18 254
  2. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 8 888
  3. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 6 998
  4. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 267
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 5 636
  6. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 982
  7. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále 4 639
  8. Skladujete pivo pri izbovej teplote? Znižujete jeho kvalitu 4 428
  9. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 4 418
  10. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska 4 064
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Rozhovory ZKH: František Mikloško.

Ako Mikloško s odstupom času hodnotí odkazy pápeža?


a 1 ďalší 27. sep
Šéfredaktorka denníka SME Beata Balogová

Nebola to politická tlačovka. Bol to prejav ombudsmanky občana.


3 h
Momentka zo zápasu Šachtar Doneck vs. Inter Miláno.

Ajax Amsterdam rozhodol o výhre už v prvom polčase.


Sportnet a 1 ďalší 1 h

Neprehliadnite tiež

Ford Fiesta

Ostrá verzia ST ostáva, motor získal väčší krútiaci moment.


11 h
Na snímke 4,3 km dlhý úsek diaľnice D4 medzi križovatkami Bratislava - Petržalka a Bratislava - Juh, ktorý zahŕňa Lužný most v deň oficiálneho otvorenia.

Motoristi pri jeho prejazde potrebujú diaľničnú známku.


SITA 26. sep
Peugeot 308

Silnejší motor má jedine plug-in hybrid.


24. sep
Toyota Mirai a tankovanie vodíka.

Prvá z nich bude medzi Handlovou a Prievidzou.


23. sep

Blogy SME

  1. František Cudziš: Na tému – Protest proti klimatickej zmene
  2. Anton Kaiser: Historické premeny Oponického hradu
  3. Marian Baran: Električka číslo štyri
  4. Martin Sukupčák: Komunistický zločinec
  5. Štefan Vidlár: Pomýlený gazda
  6. Miriam Studeničová: Prečo mnohí nedokážu vnímať duchovno?
  7. Martina Paulenová: Odchádzame na prechádzku
  8. Zuzana Cascino: Sedmokrásky z lásky
  1. Ján Buocik: Obchvat a nová diaľnica D4/R7 ako dobrá správa? Skôr zlý vtip! Najmä pre Bratislavčanov. 14 984
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 10 254
  3. Janka Bittó Cigániková: Čo sa to preboha deje v Izraeli? Prestali vakcíny fungovať? 6 805
  4. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 6 328
  5. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 670
  6. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!! 5 081
  7. Peter Chudý: Šesť spôsobov na odstránenie čestného policajta alebo ako to bolo za prezidentovania Tibora Gašpara a likvidačné metódy prehnitého systému dnes. 4 586
  8. Andy Morávek: Tomuto štátu už nedarujem ani jedinú kvapku mojej krvi. Nezaslúži(š) si ju! 4 178
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  3. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  4. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  5. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  6. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  7. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  8. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
Skryť Zatvoriť reklamu