SME

Mini so zvukom osemvalca

Zvuk auta prispôsobený štýlu jazdy a nálade vodiča sa stáva realitou. Je jedno, či pod kapotou budete mať slabú a zvukovo nevýraznú jednaštvorku, v interiéri vám môže znieť ako veľkoobjemový osemvalec.

Zvuk motora sa prepína tlačidlami na klávesnici pripevnenej o palubnú dosku. „Tónina a charakter melódie“ sa dá meniť aj počas jazdy.Zvuk motora sa prepína tlačidlami na klávesnici pripevnenej o palubnú dosku. „Tónina a charakter melódie“ sa dá meniť aj počas jazdy. (Zdroj: BMW)

Dizajn zvuku je len jednou z technológii, ktorá poodhaľuje dvere do budúcnosti automobilky BMW. V rámci dvojdňového workshopu pod názvom„dní inovácii“ sme videli a počuli toho podstatne viac. Pohľad do zákulisia jednotlivých vývojových oddelení nemeckej automobilky vám budeme servírovať postupne. Začíname prototypom modelu Mini Cooper S, v ktorom sme si počas jazdy tlačidlami prepínali zvuk motora. Na výber bola ostrá pretekárska „atmosféra“, nádherný bavorský radový šesťvalec aj V8 motor.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Reakcie na pohyby akcelerátora sú dokonalé

Active Sound Design, ako BMW nazýva tento systém, prináša nový akustický zážitok. Podľa Nemcov má veľmi silný potenciál v emocionalizovaní jazdy a individualizovaní auta podľa predstáv majiteľa. Za všetkým je zvukový generátor, ktorý nemá žiadnu spojitosť s mechanickými časťami (motor alebo výfuk). Všetko sa ovláda elektronicky, interaktívne.

SkryťVypnúť reklamu

Reakcie generátora na stláčanie akcelerátora sú veľmi reálne. Zvuk reaguje na vodiča, tlak vyvíjaný na akcelerátor a rýchlosť. Keby som dopredu nevedel, že v aute je elektronicky systém vyrábajúci zvuk športovo ladeného motora a výfukového potrubia na niekoľko spôsobov, uveril by som, že nesedím v normálnom S-kovom MINI, ale v drobcovi nadopovanom ostrými stereoidmi. Neuveriteľne reálne znie dokonca aj štartovanie a zhasnutie motora.

Vyberte si podľa štýlu jazdy a nálady

Na to, aby ste si zážitok pri rôznych štýloch jazdy patrične akusticky podfarbili, vám stačí prídavný panel na palubnej doske so štyrmi tlačidlami. Podľa nálady si potom môžete prepínať medzi zvukom klasického radového šesťvalca, upraveného motora s ostrou vačkou alebo osemvalcom - v závislosti od toho či sa pôjdete vyblázniť do serpentín alebo sa budete presúvať po meste.

SkryťVypnúť reklamu

Bublanie osemvalca sa hodí skôr do mesta, kde sa jazdí pomaly a na nízkych otáčkach. K športovej jazde zase viac pasuje agresívnejší zvuk, spôsobujúci zimomriavky na tele už po prvom pridaní plynu. V tomto prípade sa dá ešte zvoliť, či má znieť agresívnejšie v stredných alebo vysokých otáčkach.

Nič pre exhibicionistov

Auto, ktoré som skúšal, ponúkalo štyri rôzne odtiene športovo ladeného zvuku. O tom, či do sériovej výroby sa dostanú všetky štyri alebo len dva zvuky a hlavne do ktorých modelov, nie je ešte rozhodnuté. Inžinieri aj na nás novinároch len mapovali ako sa nám jednotlivé zvuky pozdávajú, prípadne ktoré by sme skombinovali. Všetko sa musí nastaviť s ohľadom na cenu a cieľovú skupinu.

BMW považuje tento systém za oveľa výhodnejší, než klasický tuning výfukového potrubia a to z viacerých dôvodov. V prvom rade preto, že vznikajúci zvuk prúdi do kabíny cez reproduktory a počujú ho iba cestujúci v aute. Zvonka znie ako klasické S-kové MINI a zbytočne neohlučuje ulicu. Za ďalšie, keď vodič bude mať toho plné zuby a bude chcieť jazdiť potichu ako v sériovom aute, môže tento systém vypnúť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  2. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  2. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  3. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  4. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  7. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  8. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 11 323
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 795
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 214
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 614
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 385
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 130
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 753
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 1 508
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Viktor Pamula: Štadión ? Áno. Chodníky ? Tak skoro asi nie.
  2. Pavol Dančanin: Titul Hypotéza zjednotenia: výber z tvorby – druhé vydanie, anotácia
  3. Dušan Piršel: Učme ľudí pracovať s vlastnými emóciami
  4. Aleksander Prętnicki: Cena kompromisu - Bratislavský expres
  5. Ivan Drozdy: Rožňava napreduje: Nové nabíjacie stanice pre elektromobily už vo výstavbe
  6. Ján Valchár: Malý literárny traktát o prekliatom Donbase
  7. Jolana Čuláková: Medvedev ako "ne/bezpečný" aktivista a Hašek ako "ne/slávny" hokejový vzor
  8. Marianna Guzmanová: AI - dobrý sluha, ale zlý pán
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 30 921
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 23 691
  3. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 13 288
  4. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 10 212
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 208
  6. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 658
  7. Ján Valchár: O Otíkovi Rákosníkovi v Bielom dome a žuvačke vo Vatikáne 4 565
  8. Ivan Mlynár: Očistec 4 418
  1. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  2. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  3. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  4. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  5. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
  6. Jiří Ščobák: Diverzifikovať môžeme podnety, aktivity, informácie, zručnosti, zážitky, prácu, identitu, investície, riziká, vedomosti a aj prácu na fyzičke
  7. Post Bellum SK: Mlčanie po výbuchu: Komunistická propaganda a Černobyľ
  8. Radko Mačuha: Bombic začal verbálne útočiť na Fica. ( pozor vulgarizmy)
SkryťZatvoriť reklamu