Dizajn zvuku je len jednou z technológii, ktorá poodhaľuje dvere do budúcnosti automobilky BMW. V rámci dvojdňového workshopu pod názvom„dní inovácii“ sme videli a počuli toho podstatne viac. Pohľad do zákulisia jednotlivých vývojových oddelení nemeckej automobilky vám budeme servírovať postupne. Začíname prototypom modelu Mini Cooper S, v ktorom sme si počas jazdy tlačidlami prepínali zvuk motora. Na výber bola ostrá pretekárska „atmosféra“, nádherný bavorský radový šesťvalec aj V8 motor.
Reakcie na pohyby akcelerátora sú dokonalé
Active Sound Design, ako BMW nazýva tento systém, prináša nový akustický zážitok. Podľa Nemcov má veľmi silný potenciál v emocionalizovaní jazdy a individualizovaní auta podľa predstáv majiteľa. Za všetkým je zvukový generátor, ktorý nemá žiadnu spojitosť s mechanickými časťami (motor alebo výfuk). Všetko sa ovláda elektronicky, interaktívne.
Reakcie generátora na stláčanie akcelerátora sú veľmi reálne. Zvuk reaguje na vodiča, tlak vyvíjaný na akcelerátor a rýchlosť. Keby som dopredu nevedel, že v aute je elektronicky systém vyrábajúci zvuk športovo ladeného motora a výfukového potrubia na niekoľko spôsobov, uveril by som, že nesedím v normálnom S-kovom MINI, ale v drobcovi nadopovanom ostrými stereoidmi. Neuveriteľne reálne znie dokonca aj štartovanie a zhasnutie motora.
Vyberte si podľa štýlu jazdy a nálady
Na to, aby ste si zážitok pri rôznych štýloch jazdy patrične akusticky podfarbili, vám stačí prídavný panel na palubnej doske so štyrmi tlačidlami. Podľa nálady si potom môžete prepínať medzi zvukom klasického radového šesťvalca, upraveného motora s ostrou vačkou alebo osemvalcom - v závislosti od toho či sa pôjdete vyblázniť do serpentín alebo sa budete presúvať po meste.
Bublanie osemvalca sa hodí skôr do mesta, kde sa jazdí pomaly a na nízkych otáčkach. K športovej jazde zase viac pasuje agresívnejší zvuk, spôsobujúci zimomriavky na tele už po prvom pridaní plynu. V tomto prípade sa dá ešte zvoliť, či má znieť agresívnejšie v stredných alebo vysokých otáčkach.
Nič pre exhibicionistov
Auto, ktoré som skúšal, ponúkalo štyri rôzne odtiene športovo ladeného zvuku. O tom, či do sériovej výroby sa dostanú všetky štyri alebo len dva zvuky a hlavne do ktorých modelov, nie je ešte rozhodnuté. Inžinieri aj na nás novinároch len mapovali ako sa nám jednotlivé zvuky pozdávajú, prípadne ktoré by sme skombinovali. Všetko sa musí nastaviť s ohľadom na cenu a cieľovú skupinu.
BMW považuje tento systém za oveľa výhodnejší, než klasický tuning výfukového potrubia a to z viacerých dôvodov. V prvom rade preto, že vznikajúci zvuk prúdi do kabíny cez reproduktory a počujú ho iba cestujúci v aute. Zvonka znie ako klasické S-kové MINI a zbytočne neohlučuje ulicu. Za ďalšie, keď vodič bude mať toho plné zuby a bude chcieť jazdiť potichu ako v sériovom aute, môže tento systém vypnúť.