SME
Piatok, 7. október, 2022 | Meniny má Eliška

Mini so zvukom osemvalca

Zvuk auta prispôsobený štýlu jazdy a nálade vodiča sa stáva realitou. Je jedno, či pod kapotou budete mať slabú a zvukovo nevýraznú jednaštvorku, v interiéri vám môže znieť ako veľkoobjemový osemvalec.

Zvuk motora sa prepína tlačidlami na klávesnici pripevnenej o palubnú dosku. „Tónina a charakter melódie“ sa dá meniť aj počas jazdy.Zvuk motora sa prepína tlačidlami na klávesnici pripevnenej o palubnú dosku. „Tónina a charakter melódie“ sa dá meniť aj počas jazdy. (Zdroj: BMW)

Dizajn zvuku je len jednou z technológii, ktorá poodhaľuje dvere do budúcnosti automobilky BMW. V rámci dvojdňového workshopu pod názvom„dní inovácii“ sme videli a počuli toho podstatne viac. Pohľad do zákulisia jednotlivých vývojových oddelení nemeckej automobilky vám budeme servírovať postupne. Začíname prototypom modelu Mini Cooper S, v ktorom sme si počas jazdy tlačidlami prepínali zvuk motora. Na výber bola ostrá pretekárska „atmosféra“, nádherný bavorský radový šesťvalec aj V8 motor.

Reakcie na pohyby akcelerátora sú dokonalé

Active Sound Design, ako BMW nazýva tento systém, prináša nový akustický zážitok. Podľa Nemcov má veľmi silný potenciál v emocionalizovaní jazdy a individualizovaní auta podľa predstáv majiteľa. Za všetkým je zvukový generátor, ktorý nemá žiadnu spojitosť s mechanickými časťami (motor alebo výfuk). Všetko sa ovláda elektronicky, interaktívne.

Reakcie generátora na stláčanie akcelerátora sú veľmi reálne. Zvuk reaguje na vodiča, tlak vyvíjaný na akcelerátor a rýchlosť. Keby som dopredu nevedel, že v aute je elektronicky systém vyrábajúci zvuk športovo ladeného motora a výfukového potrubia na niekoľko spôsobov, uveril by som, že nesedím v normálnom S-kovom MINI, ale v drobcovi nadopovanom ostrými stereoidmi. Neuveriteľne reálne znie dokonca aj štartovanie a zhasnutie motora.

Vyberte si podľa štýlu jazdy a nálady

Na to, aby ste si zážitok pri rôznych štýloch jazdy patrične akusticky podfarbili, vám stačí prídavný panel na palubnej doske so štyrmi tlačidlami. Podľa nálady si potom môžete prepínať medzi zvukom klasického radového šesťvalca, upraveného motora s ostrou vačkou alebo osemvalcom - v závislosti od toho či sa pôjdete vyblázniť do serpentín alebo sa budete presúvať po meste.

Bublanie osemvalca sa hodí skôr do mesta, kde sa jazdí pomaly a na nízkych otáčkach. K športovej jazde zase viac pasuje agresívnejší zvuk, spôsobujúci zimomriavky na tele už po prvom pridaní plynu. V tomto prípade sa dá ešte zvoliť, či má znieť agresívnejšie v stredných alebo vysokých otáčkach.

Nič pre exhibicionistov

Auto, ktoré som skúšal, ponúkalo štyri rôzne odtiene športovo ladeného zvuku. O tom, či do sériovej výroby sa dostanú všetky štyri alebo len dva zvuky a hlavne do ktorých modelov, nie je ešte rozhodnuté. Inžinieri aj na nás novinároch len mapovali ako sa nám jednotlivé zvuky pozdávajú, prípadne ktoré by sme skombinovali. Všetko sa musí nastaviť s ohľadom na cenu a cieľovú skupinu.

BMW považuje tento systém za oveľa výhodnejší, než klasický tuning výfukového potrubia a to z viacerých dôvodov. V prvom rade preto, že vznikajúci zvuk prúdi do kabíny cez reproduktory a počujú ho iba cestujúci v aute. Zvonka znie ako klasické S-kové MINI a zbytočne neohlučuje ulicu. Za ďalšie, keď vodič bude mať toho plné zuby a bude chcieť jazdiť potichu ako v sériovom aute, môže tento systém vypnúť.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  3. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  4. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  5. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  6. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  1. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  2. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  3. Biometricky presné progresívne okuliarové šošovky Rodenstock
  4. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  5. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  6. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 22 116
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 869
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 009
  4. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 015
  5. Dôležitosť duševnej pohody 5 096
  6. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy 4 964
  7. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 4 223
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami 3 168
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Juraj Krúpa: SNAŽÍM SA UDRŽAŤ NAD VECOU, SNAŽÍM SA UDRŽAŤ EMÓCIE, ALE... NEJDE TO!
  2. Miroslav Iliaš: Otvorený list novému ministrovi školstva Jánovi Hvoreckému
  3. Anna Miľanová: Klaun...
  4. Ján Valchár: Všetko najlepšie k narodeninám, Vladimír Vladimírovič!
  5. Ivan R. V. Rumánek: Bohemizmy vs anglicizmy (Jazyk je všetko 26)
  6. Café Európa: Ako sa žije na slovensko-maďarskej hranici
  7. Miroslav Lukáč: Vieme kto na Slovensku má slabosť pre vrahov. Putina, vraždiacich šoférov, gen.Štb, Kočnerov a ich zatiaľ neuverejnených spojencov.
  8. Peter Biščo: Spravodlivosť je v našej vlasti oveľa vzácnejšia, ako šafran.
  1. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 7 047
  2. Jana Melišová: 💝 Keď sa chce, tak sa dá 5 219
  3. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 5 006
  4. Post Bellum SK: Bola smrť tisícov vojakov na Dukle nezmyselnou? 4 270
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 088
  6. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 3 265
  7. Jozef Černek: Smutná pozvánka pre pani prezidentku 3 045
  8. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 906
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu