SME
Piatok, 7. október, 2022 | Meniny má Eliška

Aj keď sú na D1-ke tri pruhy, takmer všetci sa držia v strede

Na diaľnici medzi Trnavou a Bratislavou takmer nikto nejazdí v pravom jazdnom pruhu. Akoby sa ho vodiči báli.

V nedeľu večer sme prechádzali diaľnicou medzi Trnavou a Bratislavou. Okrem toho, že sú na celom úseku prejazdné tri jazdné pruhy, sme si všimli ešte jednu zaujímavosť. Máloktoré auto jazdilo v pravom jazdnom pruhu.

Na našom tachometri ukazovala kontrolka 130 km/h. Napriek tomu sme museli autá, ktoré šli zjavne pomalšie, predbiehať väčšinou v ľavom jazdnom pruhu pri stredových zvodidlách. Väčšina premávky sa totiž sústredila do stredného jazdného pruhu a pravý bol prázdny. Akoby sa ho vodiči, niektorí idúci rýchlosťami pod 100 km/h, obávali pravého.

Nezostávalo nám teda nič iné, ako predbiehať pomalšie autá cez ľavý jazdný pruh. Občas sa našli aj takí, ktorý to riskli cez pravý, to však nie je riešenie.


Zväčšiť mapu

Tretí pruh sa na D1-ke medzi Bratislavou a Trnavou pripravil práve pre to, aby bola premávka plynulejšia, rýchlejšia a menej nebezpečná. Ešte v nedávnej minulosti sa na dvoch pruhoch na diaľnici často tvorili kolóny len preto, že najrýchlejší sa natlačili na pomalších predbiehajúcich a premávka sa začala až nebezpečne prehusťovať.

Pri troch pruhoch sa očakáva, že najpomalšie autá a to nie len nákladné, budú jazdiť v pravom pruhu pri krajnici, aby ich ostatné mohli obiehať v strednom pruhu. No a ľavý je zas určený najrýchlejším autám, ktoré predbiehajú všetky ostatné.

Na dvojpruhovej diaľnici v jednom smere nemajú motoristi problém jazdiť v pravom jazdnom pruhu a ľavý nechať na predbiehanie. Pri troch pruhoch, ako ukazuje realita a aj video, však už problém so správnym zaradením sa je.

Podľa zákona o cestnej premávke sa aj na diaľnici s tromi jazdnými pruhmi jazdí v pravom jazdnom pruhu. Ostatné sú určené na predbiehanie. To však platí len pre vozidlá do 3 a pol tony alebo pre vozidlá alebo jazdné súpravy kratšie ako 7 metrov.

Nákladné autá alebo jazdné súpravy s hmotnosťou do 7 a pol tony môžu predbiehať, ale len cez stredový jazdný pruh a ťažšie nákladiaky nesmú naďalej predbiehať vôbec.

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Mimo obce na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy sa jazdí v pravom jazdnom pruhu. V ostatných jazdných pruhoch sa smie jazdiť, ak je to potrebné na obchádzanie, predchádzanie, otáčanie alebo na odbočovanie.

(2) Mimo obce na ceste s troma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy smie vodič nákladného automobilu s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou presahujúcou 3 500 kg, vodič jazdnej súpravy, ktorej celková dĺžka presahuje 7 m, vodič zvláštneho motorového vozidla a vodič motocykla s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou do 45 km/h použiť na jazdu výhradne dva jazdné pruhy najbližšie k pravému okraju vozovky; v ostatných jazdných pruhoch smie jazdiť, ak je to potrebné na obchádzanie, otáčanie alebo na odbočovanie.

§ 35, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) Vodič motorového vozidla kategórie N, ktorého najväčšia prípustná celková hmotnosť presahuje 7 500 kg, alebo vodič jazdnej súpravy, ktorej najväčšia prípustná hmotnosť presahuje 7 500 kg, nesmie pri jazde po diaľnici predchádzať iné motorové vozidlo.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  3. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  4. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  5. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  6. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  1. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  2. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  3. Biometricky presné progresívne okuliarové šošovky Rodenstock
  4. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  5. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  6. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 22 036
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 847
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 155
  4. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 015
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 5 466
  6. Dôležitosť duševnej pohody 5 091
  7. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma 3 271
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami 3 075
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dědečka nakoniec po pojednávaní sudca Marek Filo prepustil.

Sudcovou úlohou nebolo dbať na priania verejnosti. Pozrime sa na argumentáciu sklamaných ľudí.


2 h
Ruský tank T-80, ktorého sa ukrajinskí vojaci zmocnili v Bachmute.

Ruská armáda za sebou zanecháva moderné zbrane aj muzeálne kusy.


19 h
Peter Tkačenko

Hortovi, Hrušovskému a Paškovi by pri pohľade na dnešný parlament zabehlo.


19 h
Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan na summite v Prahe.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 12 h

Neprehliadnite tiež

Za kompaktné SUV s nízkou spotrebou bazárový rebríček Carvago považuje Nissan Qashqai minulej generácie s naftovým motorom 1,5 dCi.

Výsledkom kraľujú verzie s naftovými motormi.


6. okt
Cupra Formentor VZ5 a Cupra Born

V krátkosti sme si vyskúšali Born aj Formentor VZ5.


5. okt
Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


4. okt
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt

Blogy SME

  1. Anna Miľanová: Možno Tanečnica poľná...
  2. Štefan Vidlár: Ožereš sa
  3. Otilia Horrocks: Dajme/te/ v intraviláne maximálnu rýchlosť 50 km/hod.
  4. Olívia Lacenová: Udržateľné investície opäť ukazujú svoju odolnosť
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (7. - 13.10.1922)
  6. Teodor Hasala: Vtip o dvoch opilcoch a svete
  7. Anton Kaiser: Zlatomoravecký jarmok
  8. Erik Kriššák: Dotyk rán
  1. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 6 016
  2. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 166
  3. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 914
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 258
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 073
  6. Post Bellum SK: Bola smrť tisícov vojakov na Dukle nezmyselnou? 3 630
  7. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 871
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 822
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu