SME
Nedeľa, 17. január, 2021 | Meniny má NatašaKrížovkyKrížovky

Aj keď sú na D1-ke tri pruhy, takmer všetci sa držia v strede

Na diaľnici medzi Trnavou a Bratislavou takmer nikto nejazdí v pravom jazdnom pruhu. Akoby sa ho vodiči báli.

V nedeľu večer sme prechádzali diaľnicou medzi Trnavou a Bratislavou. Okrem toho, že sú na celom úseku prejazdné tri jazdné pruhy, sme si všimli ešte jednu zaujímavosť. Máloktoré auto jazdilo v pravom jazdnom pruhu.

Na našom tachometri ukazovala kontrolka 130 km/h. Napriek tomu sme museli autá, ktoré šli zjavne pomalšie, predbiehať väčšinou v ľavom jazdnom pruhu pri stredových zvodidlách. Väčšina premávky sa totiž sústredila do stredného jazdného pruhu a pravý bol prázdny. Akoby sa ho vodiči, niektorí idúci rýchlosťami pod 100 km/h, obávali pravého.

Nezostávalo nám teda nič iné, ako predbiehať pomalšie autá cez ľavý jazdný pruh. Občas sa našli aj takí, ktorý to riskli cez pravý, to však nie je riešenie.


Zväčšiť mapu

Tretí pruh sa na D1-ke medzi Bratislavou a Trnavou pripravil práve pre to, aby bola premávka plynulejšia, rýchlejšia a menej nebezpečná. Ešte v nedávnej minulosti sa na dvoch pruhoch na diaľnici často tvorili kolóny len preto, že najrýchlejší sa natlačili na pomalších predbiehajúcich a premávka sa začala až nebezpečne prehusťovať.

Pri troch pruhoch sa očakáva, že najpomalšie autá a to nie len nákladné, budú jazdiť v pravom pruhu pri krajnici, aby ich ostatné mohli obiehať v strednom pruhu. No a ľavý je zas určený najrýchlejším autám, ktoré predbiehajú všetky ostatné.

Na dvojpruhovej diaľnici v jednom smere nemajú motoristi problém jazdiť v pravom jazdnom pruhu a ľavý nechať na predbiehanie. Pri troch pruhoch, ako ukazuje realita a aj video, však už problém so správnym zaradením sa je.

Podľa zákona o cestnej premávke sa aj na diaľnici s tromi jazdnými pruhmi jazdí v pravom jazdnom pruhu. Ostatné sú určené na predbiehanie. To však platí len pre vozidlá do 3 a pol tony alebo pre vozidlá alebo jazdné súpravy kratšie ako 7 metrov.

Nákladné autá alebo jazdné súpravy s hmotnosťou do 7 a pol tony môžu predbiehať, ale len cez stredový jazdný pruh a ťažšie nákladiaky nesmú naďalej predbiehať vôbec.

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Mimo obce na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy sa jazdí v pravom jazdnom pruhu. V ostatných jazdných pruhoch sa smie jazdiť, ak je to potrebné na obchádzanie, predchádzanie, otáčanie alebo na odbočovanie.

(2) Mimo obce na ceste s troma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy smie vodič nákladného automobilu s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou presahujúcou 3 500 kg, vodič jazdnej súpravy, ktorej celková dĺžka presahuje 7 m, vodič zvláštneho motorového vozidla a vodič motocykla s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou do 45 km/h použiť na jazdu výhradne dva jazdné pruhy najbližšie k pravému okraju vozovky; v ostatných jazdných pruhoch smie jazdiť, ak je to potrebné na obchádzanie, otáčanie alebo na odbočovanie.

§ 35, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) Vodič motorového vozidla kategórie N, ktorého najväčšia prípustná celková hmotnosť presahuje 7 500 kg, alebo vodič jazdnej súpravy, ktorej najväčšia prípustná hmotnosť presahuje 7 500 kg, nesmie pri jazde po diaľnici predchádzať iné motorové vozidlo.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  4. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  5. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  9. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  10. Tipni si na Petru Vlhovú a získaj 10 eur
  1. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  2. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  3. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 20 607
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 14 705
  3. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 8 775
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 802
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 672
  6. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 6 708
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 510
  8. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 401
  9. Riaditeľ VÚB: Udržateľnosť chceme vsadiť do DNA nášho podnikania 6 266
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 068
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Lipšic: Zatýkanie ľudí nie je divadlo, nemožno čakať, že polícia zasiahne každý týždeň

Spochybňovanie spolupracujúcich obvinených považuje za cielené.

Daniel Lipšic.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Koalícia nám povie, či chce spravodlivosť, alebo pomstu

Lipšic ako prokurátor stále nie je dobrý nápad.

Peter Tkačenko
Minister zdravotníctva Marek Krajčí.
Marek Majeský.