SME
Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky

Aj keď sú na D1-ke tri pruhy, takmer všetci sa držia v strede

Na diaľnici medzi Trnavou a Bratislavou takmer nikto nejazdí v pravom jazdnom pruhu. Akoby sa ho vodiči báli.

V nedeľu večer sme prechádzali diaľnicou medzi Trnavou a Bratislavou. Okrem toho, že sú na celom úseku prejazdné tri jazdné pruhy, sme si všimli ešte jednu zaujímavosť. Máloktoré auto jazdilo v pravom jazdnom pruhu.

Na našom tachometri ukazovala kontrolka 130 km/h. Napriek tomu sme museli autá, ktoré šli zjavne pomalšie, predbiehať väčšinou v ľavom jazdnom pruhu pri stredových zvodidlách. Väčšina premávky sa totiž sústredila do stredného jazdného pruhu a pravý bol prázdny. Akoby sa ho vodiči, niektorí idúci rýchlosťami pod 100 km/h, obávali pravého.

Nezostávalo nám teda nič iné, ako predbiehať pomalšie autá cez ľavý jazdný pruh. Občas sa našli aj takí, ktorý to riskli cez pravý, to však nie je riešenie.


Zväčšiť mapu

Tretí pruh sa na D1-ke medzi Bratislavou a Trnavou pripravil práve pre to, aby bola premávka plynulejšia, rýchlejšia a menej nebezpečná. Ešte v nedávnej minulosti sa na dvoch pruhoch na diaľnici často tvorili kolóny len preto, že najrýchlejší sa natlačili na pomalších predbiehajúcich a premávka sa začala až nebezpečne prehusťovať.

Pri troch pruhoch sa očakáva, že najpomalšie autá a to nie len nákladné, budú jazdiť v pravom pruhu pri krajnici, aby ich ostatné mohli obiehať v strednom pruhu. No a ľavý je zas určený najrýchlejším autám, ktoré predbiehajú všetky ostatné.

Na dvojpruhovej diaľnici v jednom smere nemajú motoristi problém jazdiť v pravom jazdnom pruhu a ľavý nechať na predbiehanie. Pri troch pruhoch, ako ukazuje realita a aj video, však už problém so správnym zaradením sa je.

Podľa zákona o cestnej premávke sa aj na diaľnici s tromi jazdnými pruhmi jazdí v pravom jazdnom pruhu. Ostatné sú určené na predbiehanie. To však platí len pre vozidlá do 3 a pol tony alebo pre vozidlá alebo jazdné súpravy kratšie ako 7 metrov.

Nákladné autá alebo jazdné súpravy s hmotnosťou do 7 a pol tony môžu predbiehať, ale len cez stredový jazdný pruh a ťažšie nákladiaky nesmú naďalej predbiehať vôbec.

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Mimo obce na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy sa jazdí v pravom jazdnom pruhu. V ostatných jazdných pruhoch sa smie jazdiť, ak je to potrebné na obchádzanie, predchádzanie, otáčanie alebo na odbočovanie.

(2) Mimo obce na ceste s troma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy smie vodič nákladného automobilu s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou presahujúcou 3 500 kg, vodič jazdnej súpravy, ktorej celková dĺžka presahuje 7 m, vodič zvláštneho motorového vozidla a vodič motocykla s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou do 45 km/h použiť na jazdu výhradne dva jazdné pruhy najbližšie k pravému okraju vozovky; v ostatných jazdných pruhoch smie jazdiť, ak je to potrebné na obchádzanie, otáčanie alebo na odbočovanie.

§ 35, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) Vodič motorového vozidla kategórie N, ktorého najväčšia prípustná celková hmotnosť presahuje 7 500 kg, alebo vodič jazdnej súpravy, ktorej najväčšia prípustná hmotnosť presahuje 7 500 kg, nesmie pri jazde po diaľnici predchádzať iné motorové vozidlo.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 18 139
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 13 544
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 143
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 12 937
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 125
  6. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 581
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 742
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 891
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 751
  10. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 716
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Záujem je vyšší ako v piatok, Naď upozorňuje, že ľudí z iných okresov nemusia otestovať (minúta po minúte)

Na Slovensku pribudlo 2890 pozitívne testovaných na koronavírus a 25 úmrtí pacientov s Covid-19. Na Orave a v Bardejove pokračuje celoplošné testovanie na Covid-19.

Ľudia čakajú na testovanie v obci Kľušov v bardejovskom okrese.

Prečo sú tu vojaci, nemajú čo robiť? Veľká reportáž z Oravy

Na testy čakali ľudia v chladnom počasí aj hodinu.

Celološné testovanie na Orave.
Komentár Petra Schutza

Z krajiny sa stal pokusný králik vojny proti Covidu

Koza zarevala, vlk hladný.

Peter Schutz
Peter Sagan na Giro d'Italia 2020.

Neprehliadnite tiež

Po nastúpení do auta chytáme pri zatváraní dverí vnútornú kľučku. Na jej čistenie nepoužívajte agresívnu chémiu.
Volkswagen ID.3 1st

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.