V nedeľu večer sme prechádzali diaľnicou medzi Trnavou a Bratislavou. Okrem toho, že sú na celom úseku prejazdné tri jazdné pruhy, sme si všimli ešte jednu zaujímavosť. Máloktoré auto jazdilo v pravom jazdnom pruhu.
Na našom tachometri ukazovala kontrolka 130 km/h. Napriek tomu sme museli autá, ktoré šli zjavne pomalšie, predbiehať väčšinou v ľavom jazdnom pruhu pri stredových zvodidlách. Väčšina premávky sa totiž sústredila do stredného jazdného pruhu a pravý bol prázdny. Akoby sa ho vodiči, niektorí idúci rýchlosťami pod 100 km/h, obávali pravého.
Nezostávalo nám teda nič iné, ako predbiehať pomalšie autá cez ľavý jazdný pruh. Občas sa našli aj takí, ktorý to riskli cez pravý, to však nie je riešenie.
Zväčšiť mapu
Tretí pruh sa na D1-ke medzi Bratislavou a Trnavou pripravil práve pre to, aby bola premávka plynulejšia, rýchlejšia a menej nebezpečná. Ešte v nedávnej minulosti sa na dvoch pruhoch na diaľnici často tvorili kolóny len preto, že najrýchlejší sa natlačili na pomalších predbiehajúcich a premávka sa začala až nebezpečne prehusťovať.
Pri troch pruhoch sa očakáva, že najpomalšie autá a to nie len nákladné, budú jazdiť v pravom pruhu pri krajnici, aby ich ostatné mohli obiehať v strednom pruhu. No a ľavý je zas určený najrýchlejším autám, ktoré predbiehajú všetky ostatné.
Na dvojpruhovej diaľnici v jednom smere nemajú motoristi problém jazdiť v pravom jazdnom pruhu a ľavý nechať na predbiehanie. Pri troch pruhoch, ako ukazuje realita a aj video, však už problém so správnym zaradením sa je.
Podľa zákona o cestnej premávke sa aj na diaľnici s tromi jazdnými pruhmi jazdí v pravom jazdnom pruhu. Ostatné sú určené na predbiehanie. To však platí len pre vozidlá do 3 a pol tony alebo pre vozidlá alebo jazdné súpravy kratšie ako 7 metrov.
Nákladné autá alebo jazdné súpravy s hmotnosťou do 7 a pol tony môžu predbiehať, ale len cez stredový jazdný pruh a ťažšie nákladiaky nesmú naďalej predbiehať vôbec.
§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(1) Mimo obce na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy sa jazdí v pravom jazdnom pruhu. V ostatných jazdných pruhoch sa smie jazdiť, ak je to potrebné na obchádzanie, predchádzanie, otáčanie alebo na odbočovanie.
(2) Mimo obce na ceste s troma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy smie vodič nákladného automobilu s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou presahujúcou 3 500 kg, vodič jazdnej súpravy, ktorej celková dĺžka presahuje 7 m, vodič zvláštneho motorového vozidla a vodič motocykla s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou do 45 km/h použiť na jazdu výhradne dva jazdné pruhy najbližšie k pravému okraju vozovky; v ostatných jazdných pruhoch smie jazdiť, ak je to potrebné na obchádzanie, otáčanie alebo na odbočovanie.
§ 35, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(3) Vodič motorového vozidla kategórie N, ktorého najväčšia prípustná celková hmotnosť presahuje 7 500 kg, alebo vodič jazdnej súpravy, ktorej najväčšia prípustná hmotnosť presahuje 7 500 kg, nesmie pri jazde po diaľnici predchádzať iné motorové vozidlo.
Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?
Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.