SME
Sobota, 24. september, 2022 | Meniny má Ľuboš, Ľubor

Napojený na Facebook aj počas jazdy

V druhej časti pohľadov do zákulisia vývojových oddelení BMW si predstavíme tri technológie. Jedna spája vodiča s okolitým svetom prostredníctvom komunikátorov aj v aute. Iná komentuje ako vodič zaobchádza s autom a tretia mixuje hudbu v súhre s dynamikou

(Zdroj: BMW)

Automobilka Mini sa už od roku 2001 zaoberá tým, ako zintenzívniť interakciu medzi človekom a autom a ako touto obojstrannou komunikáciou spríjemniť vodičovi čas strávený v aute najviac ako sa len dá. V tom čase však neboli komunikačné systémy a siete ani zďaleka na takej úrovni, ako dnes.

Rozmach internetu, aj prostredíctvom mobilných telefónov otvára nové možnosti prepojenia sveta komunikačných technológii s autom. Napríklad formou prototypu nového komunikačného systému nazvaného Mini Connected.

Táto technológia komunikuje s iPhonom alebo s iným komunikátorom v dvoch úrovniach, z ktorých vyplynuli dva rôzne koncepty: Mini Connected Live a Mini Connected Buddy.

Projekt Mini Connected Live využíva komunikátor na spojenie vodiča s okolitým svetom aj počas jazdy v aute. Prostredníctvom Google siete napríklad vyhľadá ulicu, predajňu alebo úrad vo vašom okolí alebo pripojí auto na web-rádio stanicu. Vďaka tomu vodič môže aj v zahraničí počúvať svoju obľúbenú domácu rádio stanicu. S Mini Connected Live môže byť vodič tiež neustále napojený na sociálne siete ako Facebook alebo Twitter a komunikovať s nimi formou informácií poskytovaných autom. Napríklad: „Vonku je 35°C a ja trčím v zápche na výjazde z Bratislavy na ceste do Žiliny. Zase budem meškať“.

Všetko sú to informácie zozbierané senzormi auta, ktoré môže potom vodič zavesiť na internet stlačením jediného tlačidla. Samozrejme, najväčší zmysel bude mať táto technológia až vtedy, keď bude vedieť premeniť hlas na písaný text a opačne. Vodič tak bude môcť komunikovať s priateľmi na Facebooku bezpečne aj počas jazdy - ako keď telefonuje cez hands-free sadu.

Kibicuje šoférovi do riadenia

Mini Connected Buddy zastrešuje dve technológie – Mision Control, ktorá sa už dostala do sériovej produkcie a Dynamic Music, ktorá na svoju produkčnú verziu ešte len čaká.

Určite sa medzi nami nájdu vodiči, ktorí vyslovene neznášajú, ak im niekto rozpráva do šoférovania. Napomínanie a komentovanie štýlu jazdy, respektíve všetkého, čo vodič urobí, však bude čoskoro v móde. Aspoň podľa značky Mini, ktorá chce vodičov vychovávať novým, zábavnejším spôsobom.

Pri príležitosti osláv 50. výročia od vyrobenia prvého vozidla značky Mini, pripravila automobilka dva špeciálne modely – Mini 50 Myfair a Mini 50 Camden. Oba sa vyznačujú exkluzívnym exteriérom aj interiérom, ale len druhý z nich aj jednou novou technológiou, ktorú Mini nazýva Mission Control. Ide o interaktívnu komunikáciu auta s vodičom. Tri rôzne hlasy sprostredkúvajú vodičovi informácie o aute a okolí formou zábavných komentárov.

Na 120 jazdných situácii má až 1500 komentárov

Napríklad, ak ihneď po naštartovaní s ešte studeným motorom začnete tlačiť na tempo, auto začne protestovať spôsobom: „Tu je motor! Ty egoista, urob niečo aj pre mňa a pre spotrebu a chvíľu vydrž, kým sa zohrejem.“ Alebo, „au, to bolí, ešte som sa nestihol zohriať“. Na druhej strane vie auto šoférovi aj pogratulovať, ak zákrutu prejde s patričným nasadením alebo ho povzbudiť, aby akcelerátor podržal na podlahe ešte o chlp dlhšie.

Inokedy pri zapnutí klimatizácie zase povie: „ My sa postaráme o správnu teplotu v interiéri a ty dávaj pozor na to, čo sa deje na ceste." Po aktivovaní tempomatu zase povie: "Je príjemné prenechať udržiavanie rýchlosti na tempomat." Neskôr, po deaktvivovaní tempomatu zaznie: "Kontrolu rýchlosti prenechávam opäť na teba." Zároveň vie vodiča veľmi príjemným a veselým spôsobom upozorniť na prekročenie rýchlostných limitov, zatiahnutú ručnú brzdu počas jazdy, zle zatvorené dvere a podobne. Ak sa rovnaká jazdná situácia zopakuje niekoľko krát po sebe, ani raz na ňu nezareaguje rovnakou hláškou. To by šoféra unudilo. Celkovo má nahratých 1500 komentárov na asi 120 rôznych jazdných situácii (od 15 do 40 na každú z nich). A keď neustále pripomienky auta prestanú vodiča baviť, môže túto funkciu tlačidlom vypnúť.

V budúcnosti môže ísť Mission Control ešte ďalej a prevziať na seba napríklad úlohu ekologického učiteľa. Analyzovaním spotreby, primernej rýchlosti a iných parametrov ho usmerňovať, ako jazdiť úspornejšie a ekologickejšie. Podobný software pod názvom Eco Drive uviedol nedávno do praxe Fiat s príchodom nového Punta Evo. Jubilejný model Camden je zatiaľ jediný, do ktorého sa Mission Control montuje štandardne. O jeho ďalšej budúcnosti ešte nebolo rozhodnuté.

Dynamická hudba

Posledný model Mini, ktorý som vyskúšal, bol vybavený prototypom audiosystému, ktorý prispôsobuje dynamiku hudby a zvukové efekty dynamike jazdy. Na každú jazdnú situáciu má v ponuke iný Soundtrack a všetky ovládacie prvky ako plynový pedál, volant, smerovky a brzdy sú vodičovými mixovacím pultom, ktorým aranžuje hudbu znejúcu z reproduktorov. Čo to znemená?

V serpentínach sa podľa toho, akou zákrutou auto prechádza, presúva zvuk ako veľká masa z ľavých reproduktorov do pravých. Štýlu hudby sa prispôsobuje blikač smerovky, ktorý pri coutry znie ako bendžo, pri disko muzike ako bicie, pri rockovej hudbe ako elektrická gitara, bicie alebo klavir, a to všetko v rytme hudobného podmazu, nasledujúc tempo rýchlosti jazdy.

Do rýchlosti 50 km/h , kedy sa najčastejšie mení tempo jazdy – napríklad pri presúvaní sa centrom mesta, znie reprodukovaná skladba ako mix rôznych rytmických a melodických variácií na jednu tému. Skladba v pôvodnom znení bez prifarbovania rytmickými variáciami zaznie až pri jazde ustálenou rýchlosťou, po prekročení hranice 50 km/h. Aj preto musí takto reprodukovaná hudba byť špeciálne pre Mini "namástrovaná" – každý hudobný nástroj a hlas musí mať vlastnú zvukovú stopu, aby sa dali v režime pod 50 km/h vzájomne kombinovať. Automobilka chce touto technológiou zároveň inšpirovať komunitu Mini ku komponovaniu a mixovaniu hudby vyslovene pre vozidlá tejto značky.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  3. Sledujte príjem živín u starých rodičov
  4. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma?
  5. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč?
  6. Realitný maklér v Poprade
  7. Je čas na cestovateľské plány, jeseň bude plná spoznávania
  8. Najradšej by ste pri čítaní správ nechali všetko plávať?
  1. Industriálna Spilka Offices je súčasťou Týždňa zelených budov
  2. Hagyari: Som pripravený intenzívne a tvrdo pracovať
  3. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  4. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  5. Je neskutočná! Pani Milada (80) búra svojou básničkou internety
  6. XTB vyhlasuje Conora McGregora za svojho globálneho ambasádora
  7. Šliapnuť do pedálov – a ide sa na to!
  8. Na Slovensku máme približne 23% fajčiarov
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 11 422
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 5 859
  3. Rozbolí vás žalúdok zo studenej vody? Najväčšie mýty o trávení 3 448
  4. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 377
  5. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč? 3 225
  6. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 2 721
  7. Excelentná novinka v Tescu 2 192
  8. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 1 959
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Marek Strapko: Irán vs. Rusko
  2. Post Bellum SK: Vojnou ich trápenie neskončilo. V Topoľčanoch sa rozpútal 24. septembra pogrom na Židov
  3. Ľuboš Vodička: Kostoly za hradbami: Pezinok Grinava
  4. Ľudmila Magdolenová: S deťmi po Balkáne. Časť druhá- Bosna a Hercegovina, vodopády Kravice (a ďalej do Čiernej Hory, záliv Boka Kotorska)
  5. Anton Kaiser: Cestovanie časom - Zlaté Moravce včera a dnes
  6. Peter Svoreň: Znie to málo uveriteľne, ale COVID-19 môže na jeseň zbrzdiť až zastaviť rast celosvetovej ekonomiky
  7. Irena Šimuneková: Na výlet s deťmi - Haluzice
  8. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 11 896
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 10 209
  3. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 6 420
  4. Filip Kaľavský: Seniori bez obedov s dotáciou 6 012
  5. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 5 909
  6. Miroslav Lukáč: Viete že ruský trpaslík je najväčší na svete, ruské hodinky najrýchlejšie a Červená armáda nie je krvavočervená, ale ružová? 5 562
  7. Tereza Krajčová: Grécke Atény 2/4 - Majestátny Acropolis, antická atmosféra v Agore a stopy Rimanov 4 436
  8. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu 4 235
  1. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  3. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  5. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  6. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
  8. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
SkryťZatvoriť reklamu