SME
Sobota, 25. september, 2021 | Meniny má VladislavKrížovkyKrížovky

Napojený na Facebook aj počas jazdy

V druhej časti pohľadov do zákulisia vývojových oddelení BMW si predstavíme tri technológie. Jedna spája vodiča s okolitým svetom prostredníctvom komunikátorov aj v aute. Iná komentuje ako vodič zaobchádza s autom a tretia mixuje hudbu v súhre s dynamikou

(Zdroj: BMW)

Automobilka Mini sa už od roku 2001 zaoberá tým, ako zintenzívniť interakciu medzi človekom a autom a ako touto obojstrannou komunikáciou spríjemniť vodičovi čas strávený v aute najviac ako sa len dá. V tom čase však neboli komunikačné systémy a siete ani zďaleka na takej úrovni, ako dnes.

Rozmach internetu, aj prostredíctvom mobilných telefónov otvára nové možnosti prepojenia sveta komunikačných technológii s autom. Napríklad formou prototypu nového komunikačného systému nazvaného Mini Connected.

Táto technológia komunikuje s iPhonom alebo s iným komunikátorom v dvoch úrovniach, z ktorých vyplynuli dva rôzne koncepty: Mini Connected Live a Mini Connected Buddy.

Projekt Mini Connected Live využíva komunikátor na spojenie vodiča s okolitým svetom aj počas jazdy v aute. Prostredníctvom Google siete napríklad vyhľadá ulicu, predajňu alebo úrad vo vašom okolí alebo pripojí auto na web-rádio stanicu. Vďaka tomu vodič môže aj v zahraničí počúvať svoju obľúbenú domácu rádio stanicu. S Mini Connected Live môže byť vodič tiež neustále napojený na sociálne siete ako Facebook alebo Twitter a komunikovať s nimi formou informácií poskytovaných autom. Napríklad: „Vonku je 35°C a ja trčím v zápche na výjazde z Bratislavy na ceste do Žiliny. Zase budem meškať“.

Všetko sú to informácie zozbierané senzormi auta, ktoré môže potom vodič zavesiť na internet stlačením jediného tlačidla. Samozrejme, najväčší zmysel bude mať táto technológia až vtedy, keď bude vedieť premeniť hlas na písaný text a opačne. Vodič tak bude môcť komunikovať s priateľmi na Facebooku bezpečne aj počas jazdy - ako keď telefonuje cez hands-free sadu.

Kibicuje šoférovi do riadenia

Mini Connected Buddy zastrešuje dve technológie – Mision Control, ktorá sa už dostala do sériovej produkcie a Dynamic Music, ktorá na svoju produkčnú verziu ešte len čaká.

Určite sa medzi nami nájdu vodiči, ktorí vyslovene neznášajú, ak im niekto rozpráva do šoférovania. Napomínanie a komentovanie štýlu jazdy, respektíve všetkého, čo vodič urobí, však bude čoskoro v móde. Aspoň podľa značky Mini, ktorá chce vodičov vychovávať novým, zábavnejším spôsobom.

Pri príležitosti osláv 50. výročia od vyrobenia prvého vozidla značky Mini, pripravila automobilka dva špeciálne modely – Mini 50 Myfair a Mini 50 Camden. Oba sa vyznačujú exkluzívnym exteriérom aj interiérom, ale len druhý z nich aj jednou novou technológiou, ktorú Mini nazýva Mission Control. Ide o interaktívnu komunikáciu auta s vodičom. Tri rôzne hlasy sprostredkúvajú vodičovi informácie o aute a okolí formou zábavných komentárov.

Na 120 jazdných situácii má až 1500 komentárov

Napríklad, ak ihneď po naštartovaní s ešte studeným motorom začnete tlačiť na tempo, auto začne protestovať spôsobom: „Tu je motor! Ty egoista, urob niečo aj pre mňa a pre spotrebu a chvíľu vydrž, kým sa zohrejem.“ Alebo, „au, to bolí, ešte som sa nestihol zohriať“. Na druhej strane vie auto šoférovi aj pogratulovať, ak zákrutu prejde s patričným nasadením alebo ho povzbudiť, aby akcelerátor podržal na podlahe ešte o chlp dlhšie.

Inokedy pri zapnutí klimatizácie zase povie: „ My sa postaráme o správnu teplotu v interiéri a ty dávaj pozor na to, čo sa deje na ceste." Po aktivovaní tempomatu zase povie: "Je príjemné prenechať udržiavanie rýchlosti na tempomat." Neskôr, po deaktvivovaní tempomatu zaznie: "Kontrolu rýchlosti prenechávam opäť na teba." Zároveň vie vodiča veľmi príjemným a veselým spôsobom upozorniť na prekročenie rýchlostných limitov, zatiahnutú ručnú brzdu počas jazdy, zle zatvorené dvere a podobne. Ak sa rovnaká jazdná situácia zopakuje niekoľko krát po sebe, ani raz na ňu nezareaguje rovnakou hláškou. To by šoféra unudilo. Celkovo má nahratých 1500 komentárov na asi 120 rôznych jazdných situácii (od 15 do 40 na každú z nich). A keď neustále pripomienky auta prestanú vodiča baviť, môže túto funkciu tlačidlom vypnúť.

V budúcnosti môže ísť Mission Control ešte ďalej a prevziať na seba napríklad úlohu ekologického učiteľa. Analyzovaním spotreby, primernej rýchlosti a iných parametrov ho usmerňovať, ako jazdiť úspornejšie a ekologickejšie. Podobný software pod názvom Eco Drive uviedol nedávno do praxe Fiat s príchodom nového Punta Evo. Jubilejný model Camden je zatiaľ jediný, do ktorého sa Mission Control montuje štandardne. O jeho ďalšej budúcnosti ešte nebolo rozhodnuté.

Dynamická hudba

Posledný model Mini, ktorý som vyskúšal, bol vybavený prototypom audiosystému, ktorý prispôsobuje dynamiku hudby a zvukové efekty dynamike jazdy. Na každú jazdnú situáciu má v ponuke iný Soundtrack a všetky ovládacie prvky ako plynový pedál, volant, smerovky a brzdy sú vodičovými mixovacím pultom, ktorým aranžuje hudbu znejúcu z reproduktorov. Čo to znemená?

V serpentínach sa podľa toho, akou zákrutou auto prechádza, presúva zvuk ako veľká masa z ľavých reproduktorov do pravých. Štýlu hudby sa prispôsobuje blikač smerovky, ktorý pri coutry znie ako bendžo, pri disko muzike ako bicie, pri rockovej hudbe ako elektrická gitara, bicie alebo klavir, a to všetko v rytme hudobného podmazu, nasledujúc tempo rýchlosti jazdy.

Do rýchlosti 50 km/h , kedy sa najčastejšie mení tempo jazdy – napríklad pri presúvaní sa centrom mesta, znie reprodukovaná skladba ako mix rôznych rytmických a melodických variácií na jednu tému. Skladba v pôvodnom znení bez prifarbovania rytmickými variáciami zaznie až pri jazde ustálenou rýchlosťou, po prekročení hranice 50 km/h. Aj preto musí takto reprodukovaná hudba byť špeciálne pre Mini "namástrovaná" – každý hudobný nástroj a hlas musí mať vlastnú zvukovú stopu, aby sa dali v režime pod 50 km/h vzájomne kombinovať. Automobilka chce touto technológiou zároveň inšpirovať komunitu Mini ku komponovaniu a mixovaniu hudby vyslovene pre vozidlá tejto značky.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. „Prezlečte“ svoj domov! V móde je šetrenie peňazí aj prírody
  2. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  3. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  4. Znalec slovenského brandy
  5. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  6. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  7. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty
  8. Školy sa znova môžu zapojiť do zberu starých mobilov
  9. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  10. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  1. Samočistiace vypínače chránia pred infekciami
  2. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  3. Hobbymarket OBI predstavil nový koncept predajne v Michalovciach
  4. Aktuálne radarové a slovenské hlásenia v autokamere?
  5. Tesco announces net-zero target of 2035 for its operations
  6. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  7. Lekárska prehliadka pre cudzincov je v Nitre, aj bez objednania
  8. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  9. Rozšírená realita a ovládanie na diaľku
  10. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 6 845
  2. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 5 497
  3. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 5 236
  4. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 4 530
  5. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 499
  6. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 401
  7. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 253
  8. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 3 073
  9. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 040
  10. Slovenský orloj – svetová atrakcia 2 863
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Peugeot 308

Silnejší motor má jedine plug-in hybrid.


24. sep
Toyota Mirai a tankovanie vodíka.

Prvá z nich bude medzi Handlovou a Prievidzou.


23. sep
Volkswagen Caddy California

Jazdí s podobným komfortom ako Golf.


21. sep
Mercedes-Benz AMG GT63 S E Performance 4-Door

Od roku 2025 bude mať výrobca nové platformy len elektrické.


20. sep

Blogy SME

  1. Katarína Tóthová: Objatie a jeho sila
  2. Anna Milanová: Strom a Klíma ťa potrebuje... 2021
  3. Marián Kozák: Anton Benča - životný príbeh
  4. Andy Morávek: Tomuto štátu už nedarujem ani jedinú kvapku mojej krvi. Nezaslúži(š) si ju!
  5. Iveta Bakitová: Taliansko - poznávanie známych aj menej známych miest pokračuje
  6. Peter Chudý: Šesť spôsobov na odstránenie čestného policajta alebo ako to bolo za prezidentovania Tibora Gašpara a likvidačné metódy prehnitého systému dnes.
  7. Štefan Vidlár: Autority
  8. Anton Kovalčík: Len aby si neublížil(a)!
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 26 631
  2. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 12 594
  3. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 6 089
  4. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 498
  5. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 5 086
  6. Dušan Koniar: Ostávajú možno dva mesiace 4 247
  7. Peter Chudý: Aký je motív sledovania špeciálneho prokurátora Daniela Lipšica? Kompromitácia alebo príprava na spáchanie násilného trestného činu? 3 834
  8. Pavel Dvořák: Ako ma zmenilo desať rokov v Číne 3 698
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  7. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
Skryť Zatvoriť reklamu