SME
Utorok, 27. september, 2022 | Meniny má Cyprián

Nepreháňajte to s dobrým srdcom na cestách

Tolerantný vodič ešte na Slovensku nevyhynul. Niekedy to však s toleranciou preháňa. Najmä, keď je na hlavnej a púšťa pred seba autá, ktoré nemajú prednosť.

Púšťate na hlavnú autá z vedľajšej? Zbrzdili ste premávku na hlavnej? Porušujete dopravné predpisy.Púšťate na hlavnú autá z vedľajšej? Zbrzdili ste premávku na hlavnej? Porušujete dopravné predpisy.

Maroša z Považskej Bystrice trápi pravidelné zdržanie na konci diaľnice D1 pred Považskou Bystricou.

Maroš: "Najmä v popoludňajších hodinách dochádza na uvedenom mieste k pravidelnému zdržaniu, niekedy aj viac ako 1 hodinu. Situácia, ktorá podľa môjho názoru prispieva k narastaniu zdržania je nasledovná:

Vozidlá, ktoré opúšťajú diaľnicu D1 v smere na Považskú Bystricu sú na hlavnej ceste. Oproti nim smerujú vozidlá, ktoré vstupujú na diaľnicu. Z ľavej strany, od obce Sverepec, odbočujú vozidlá z vedľajšej cesty doľava na hlavnú cestu.

Pravidelne sa stáva, že vozidlá smerujúce z diaľnice D1 dávajú prednosť vozidlám z vedľajšej cesty formou "zipsovania", teda striedavého zaraďovania sa.

Ak však v smere z Považskej Bystrice na diaľnicu idú autá, vozidlá z vedľajšej cesty od Sverepca stoja a tým dochádza k spomaľovaniu premávky, čo má za následok siahodlhé kolóny a zdržanie áut.

Chcel by som sa preto opýtať, či je správna aplikácia "zipsovania" v tomto prípade (z ľavej strany), či "zipsovanie" prikazuje právny predpis, resp. či by situáciu v plynulosti premávky nevyriešilo osadenie značky "Zákaz zipsovania".

Samozrejme, nechcel by som sa týmto príspevkom dotknúť vodičov jazdiacich z obce Sverepec do Považskej Bystrice, ale spomaľovanie takého množstva áut, ktoré prichádzajú z D1 sa mi nezdá ako správne riešenie."


Zväčšiť mapu

Križovatka, ktorú spomína Maroš, má svoju hlavnú cestu a vedľajšiu. Od Sverepca po križovatku je cesta vedľajšia a križovatka z tohto smeru by má na dodatkovej tabuľke takýto tvar:

01.jpg

Možno tu hovoriť o tom, že niektorí vodiči na hlavnej púšťajú tých z vedľajšej, no nie o zipsovaní. To je výraz pre spájanie premávky v dvoch jazdných pruhoch tej istej cesty.

Je to podobný prípad, ako sa nám podaril natočiť na "starej seneckej ceste" vo Veľkom Bieli (Bratislavská ulica). Boli sme na hlavnej a modrý Peugeot pred nami zastavil, pustil auto idúce z protismeru a odbočujúce vľavo a všetky autá prichádzajúce z vedľajšej cesty.

Áno, to bol ten, čo sa tak veľmi ponáhľal v Bratislave, približne 13 km pred spomínanou križovatkou.


Zväčšiť mapu

Na jednej strane treba pochváliť vodičov na vychádzajúcich z D1-ky a aj vodiča modrého Peugeota za to, že boli ohľaduplní a pomohli vodičom na vedľajších cestách zvýšiť plynulosť cestne premávky. Na strane druhej však plynulosti na hlavnej škodia.

Čo na to pravidlá cestnej premávky? Žiadny zo šoférov nesmie obmedzovať plynulosť cestnej premávky. Tiež nesmie náhle znížiť rýchlosť jazdy alebo náhle zastaviť, ak si to nevyžaduje bezpečnosť cestnej premávky. Vodič tiež nesmie zastaviť v križovatke - myslí sa na zastavenie z vôle vodiča.

§ 2, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie
b) dať prednosť v jazde povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy,

§ 4, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Vodič nesmie
j) prekážať v jazde rýchlejšie idúcim vozidlám a obmedzovať plynulosť cestnej premávky,
k) znížiť náhle rýchlosť jazdy alebo náhle zastaviť, ak to nevyžaduje bezpečnosť cestnej premávky,

§ 25, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič nesmie zastaviť a stáť
d) na križovatke a vo vzdialenosti kratšej ako 5 m pred hranicou križovatky a 5 m za ňou

Keď zákon aplikujeme na realitu, objavia sa nám dve situácie. Jedna by sa stávať nemala, druhá nie je proti predpisom:

1) V prípade, že premávka na hlavnej ceste je v pohybe a ako-tak plynulá, vodič na hlavnej nesmie zabrzdiť len preto, aby pustil pred seba autá idúce z vedľajšej cesty.

2) Iná situácia by nastala, keby sa vodič auta stojaceho na hlavnej nerozbehol hneď po predchádzajúcom vozidle z dôvodu pomalšej reakcie alebo inej nepredvídateľnej udalosti (napríklad zhasnutie motora). Vtedy autá z vedľajšej môžu využiť situáciu vojsť na hlavnú a zaradiť sa do kolóny. Samozrejme, nesmú zabúdať na povinnosť dať prednosť autám na hlavnej.

Na výjazde z D1-ky pri Považskej Bystrici môžu nastať obe situácie. Prvá však z pohľadu zákona o cestnej premávke nesmie nastať. Jedna vec je solidarita a tolerancia k tým, ktorí sú na vedľajšej ceste a majú problém sa dostať "v rozumnom čase" na hlavnú, prednosť však má solidarita a tolerancia k tým, ktorý na hlavnej už sú.

Rozhodnúť o tom, či pustiť alebo nepustiť vozidlá z vedľajšej cesty na hlavnú, smie len dopravné značenie alebo policajt.

Vodiči na vedľajšej musia počítať so zdržaním vyplývajúcim z toho, že nejaký čas uplynie, kým sa dostanú na hlavnú. Tí na hlavnej zas počítajú s tým, že majú prednosť a zdržanie im nehrozí. Preto, keď niekto zabrzdí premávku na hlavnej, aby potešil vodičov na vedľajšej, zákonite nahnevá tých na hlavnej, ktorí so zdržaním nepočítali.

Určite si nikto nebude sťažovať v situácii, aká sa stala nám, keď sme "nedobrovoľne" umožnili výjazd viacerým autám z vedľajšej cesty. To zdrží najviac minútu. Ak sa však takéto javy dejú na frekventovaných cestách, zdržanie môže narásť na desiatky minút. A vtedy rastie nervozita vodičov exponenciálne s pribúdajúcim časom zdržania. To môže mať za následok neželanú kolíziu, ktorá vždy pridá k zdržaniu ďalší čas navyše.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zákazníci OMV môžu vrátiť prírode kúsok lesa
  2. Jazdíte na pneumatikách Continental?
  3. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  4. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  5. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  6. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  7. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  8. Sledujte príjem živín u starých rodičov
  1. Jazdíte na pneumatikách Continental?
  2. Rebríček úsporných ojazdených vozidiel
  3. 4-dňový pracovný režim spoločnosti NN Slovensko získal ocenenie
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  5. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  6. J&T BANKA upriamuje pozornosť na ochranu morských ekosystémov
  7. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  8. Spolu tvoríme inkluzívne susedstvá
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 12 625
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 10 684
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 858
  4. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč? 3 497
  5. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 3 436
  6. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 397
  7. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 106
  8. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 1 750
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Robert Puk: Prečo chcel starosta Rudolf Kusý zadĺžiť mestskú časť Bratislava Nové-Mesto?
  2. Anna Miľanová: Svet dobra... 2022
  3. Milan Polešenský: Ktoré sú najlepšie a najhoršie miesta v Petržalke? Máme pocitovú mapu.
  4. Irena Šimuneková: Na výlet s deťmi - Oselný vrch
  5. Miroslav Ferkl: Ríša zla
  6. Eva Gallova: Pripravujete sa na zimu bez plynu?
  7. Marek Kytka: Slafkovský s Mešárom zažili neúspešný debut ... Tatar skóroval hneď v úvode prípravy!
  8. Věra Tepličková: V Česku sa zbláznili. Chcú, aby sme plnili medzinárodné dohody
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 327
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 725
  3. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 400
  4. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 5 156
  5. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 4 130
  6. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 3 673
  7. Ján Valchár: Denacifikované kormorány a úspešná ruská protidefenzíva 3 435
  8. Tereza Krajčová: Grécke Atény 2/4 - Majestátny Acropolis, antická atmosféra v Agore a stopy Rimanov 3 343
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu