SME
Nedeľa, 26. september, 2021 | Meniny má EditaKrížovkyKrížovky

Nepreháňajte to s dobrým srdcom na cestách

Tolerantný vodič ešte na Slovensku nevyhynul. Niekedy to však s toleranciou preháňa. Najmä, keď je na hlavnej a púšťa pred seba autá, ktoré nemajú prednosť.

Púšťate na hlavnú autá z vedľajšej? Zbrzdili ste premávku na hlavnej? Porušujete dopravné predpisy.Púšťate na hlavnú autá z vedľajšej? Zbrzdili ste premávku na hlavnej? Porušujete dopravné predpisy.

Maroša z Považskej Bystrice trápi pravidelné zdržanie na konci diaľnice D1 pred Považskou Bystricou.

Maroš: "Najmä v popoludňajších hodinách dochádza na uvedenom mieste k pravidelnému zdržaniu, niekedy aj viac ako 1 hodinu. Situácia, ktorá podľa môjho názoru prispieva k narastaniu zdržania je nasledovná:

Vozidlá, ktoré opúšťajú diaľnicu D1 v smere na Považskú Bystricu sú na hlavnej ceste. Oproti nim smerujú vozidlá, ktoré vstupujú na diaľnicu. Z ľavej strany, od obce Sverepec, odbočujú vozidlá z vedľajšej cesty doľava na hlavnú cestu.

Pravidelne sa stáva, že vozidlá smerujúce z diaľnice D1 dávajú prednosť vozidlám z vedľajšej cesty formou "zipsovania", teda striedavého zaraďovania sa.

Ak však v smere z Považskej Bystrice na diaľnicu idú autá, vozidlá z vedľajšej cesty od Sverepca stoja a tým dochádza k spomaľovaniu premávky, čo má za následok siahodlhé kolóny a zdržanie áut.

Chcel by som sa preto opýtať, či je správna aplikácia "zipsovania" v tomto prípade (z ľavej strany), či "zipsovanie" prikazuje právny predpis, resp. či by situáciu v plynulosti premávky nevyriešilo osadenie značky "Zákaz zipsovania".

Samozrejme, nechcel by som sa týmto príspevkom dotknúť vodičov jazdiacich z obce Sverepec do Považskej Bystrice, ale spomaľovanie takého množstva áut, ktoré prichádzajú z D1 sa mi nezdá ako správne riešenie."


Zväčšiť mapu

Križovatka, ktorú spomína Maroš, má svoju hlavnú cestu a vedľajšiu. Od Sverepca po križovatku je cesta vedľajšia a križovatka z tohto smeru by má na dodatkovej tabuľke takýto tvar:

01.jpg

Možno tu hovoriť o tom, že niektorí vodiči na hlavnej púšťajú tých z vedľajšej, no nie o zipsovaní. To je výraz pre spájanie premávky v dvoch jazdných pruhoch tej istej cesty.

Je to podobný prípad, ako sa nám podaril natočiť na "starej seneckej ceste" vo Veľkom Bieli (Bratislavská ulica). Boli sme na hlavnej a modrý Peugeot pred nami zastavil, pustil auto idúce z protismeru a odbočujúce vľavo a všetky autá prichádzajúce z vedľajšej cesty.

Áno, to bol ten, čo sa tak veľmi ponáhľal v Bratislave, približne 13 km pred spomínanou križovatkou.


Zväčšiť mapu

Na jednej strane treba pochváliť vodičov na vychádzajúcich z D1-ky a aj vodiča modrého Peugeota za to, že boli ohľaduplní a pomohli vodičom na vedľajších cestách zvýšiť plynulosť cestne premávky. Na strane druhej však plynulosti na hlavnej škodia.

Čo na to pravidlá cestnej premávky? Žiadny zo šoférov nesmie obmedzovať plynulosť cestnej premávky. Tiež nesmie náhle znížiť rýchlosť jazdy alebo náhle zastaviť, ak si to nevyžaduje bezpečnosť cestnej premávky. Vodič tiež nesmie zastaviť v križovatke - myslí sa na zastavenie z vôle vodiča.

§ 2, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie
b) dať prednosť v jazde povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy,

§ 4, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Vodič nesmie
j) prekážať v jazde rýchlejšie idúcim vozidlám a obmedzovať plynulosť cestnej premávky,
k) znížiť náhle rýchlosť jazdy alebo náhle zastaviť, ak to nevyžaduje bezpečnosť cestnej premávky,

§ 25, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič nesmie zastaviť a stáť
d) na križovatke a vo vzdialenosti kratšej ako 5 m pred hranicou križovatky a 5 m za ňou

Keď zákon aplikujeme na realitu, objavia sa nám dve situácie. Jedna by sa stávať nemala, druhá nie je proti predpisom:

1) V prípade, že premávka na hlavnej ceste je v pohybe a ako-tak plynulá, vodič na hlavnej nesmie zabrzdiť len preto, aby pustil pred seba autá idúce z vedľajšej cesty.

2) Iná situácia by nastala, keby sa vodič auta stojaceho na hlavnej nerozbehol hneď po predchádzajúcom vozidle z dôvodu pomalšej reakcie alebo inej nepredvídateľnej udalosti (napríklad zhasnutie motora). Vtedy autá z vedľajšej môžu využiť situáciu vojsť na hlavnú a zaradiť sa do kolóny. Samozrejme, nesmú zabúdať na povinnosť dať prednosť autám na hlavnej.

Na výjazde z D1-ky pri Považskej Bystrici môžu nastať obe situácie. Prvá však z pohľadu zákona o cestnej premávke nesmie nastať. Jedna vec je solidarita a tolerancia k tým, ktorí sú na vedľajšej ceste a majú problém sa dostať "v rozumnom čase" na hlavnú, prednosť však má solidarita a tolerancia k tým, ktorý na hlavnej už sú.

Rozhodnúť o tom, či pustiť alebo nepustiť vozidlá z vedľajšej cesty na hlavnú, smie len dopravné značenie alebo policajt.

Vodiči na vedľajšej musia počítať so zdržaním vyplývajúcim z toho, že nejaký čas uplynie, kým sa dostanú na hlavnú. Tí na hlavnej zas počítajú s tým, že majú prednosť a zdržanie im nehrozí. Preto, keď niekto zabrzdí premávku na hlavnej, aby potešil vodičov na vedľajšej, zákonite nahnevá tých na hlavnej, ktorí so zdržaním nepočítali.

Určite si nikto nebude sťažovať v situácii, aká sa stala nám, keď sme "nedobrovoľne" umožnili výjazd viacerým autám z vedľajšej cesty. To zdrží najviac minútu. Ak sa však takéto javy dejú na frekventovaných cestách, zdržanie môže narásť na desiatky minút. A vtedy rastie nervozita vodičov exponenciálne s pribúdajúcim časom zdržania. To môže mať za následok neželanú kolíziu, ktorá vždy pridá k zdržaniu ďalší čas navyše.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  2. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  3. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  4. Znalec slovenského brandy
  5. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  6. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty
  7. Školy sa znova môžu zapojiť do zberu starých mobilov
  8. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  9. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou?
  2. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  3. Samočistiace vypínače chránia pred infekciami
  4. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  5. Hobbymarket OBI predstavil nový koncept predajne v Michalovciach
  6. Aktuálne radarové a slovenské hlásenia v autokamere?
  7. Tesco announces net-zero target of 2035 for its operations
  8. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  9. Lekárska prehliadka pre cudzincov je v Nitre, aj bez objednania
  10. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 6 989
  2. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 036
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 4 638
  4. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 234
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 4 210
  6. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 3 677
  7. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 522
  8. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 504
  9. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy? 3 190
  10. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 618
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Lužný most s dĺžkou vyše 3 kilometre je šiestym bratislavským mostom.

Motoristi pri jeho prejazde potrebujú diaľničnú známku.


SITA 4 h
Peugeot 308

Silnejší motor má jedine plug-in hybrid.


24. sep
Toyota Mirai a tankovanie vodíka.

Prvá z nich bude medzi Handlovou a Prievidzou.


23. sep
Volkswagen Caddy California

Jazdí s podobným komfortom ako Golf.


21. sep

Blogy SME

  1. Věra Tepličková: Čo sme sa dozvedeli v nedeľných politických diskusiách?
  2. Marián Kozák: Ing. Ladislav Pleša - životný príbeh
  3. Ján Buocik: Obchvat a nová diaľnica D4/R7 ako dobrá správa? Skôr zlý vtip! Najmä pre Bratislavčanov.
  4. Ústav verejnej politiky FSEV UK: Metodologické okienko: Metodologické nedostatky diplomových prác I. časť
  5. Štefan Vidlár: Úvaha o korupčnej amnestii
  6. Zuzana Cascino: Striptér duše
  7. Ivo Nesrovnal: Vďaka Angele Merkelovej!
  8. Štefan Vidlár: Za ty prachy z Bruselu
  1. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 6 210
  2. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 5 772
  3. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 580
  4. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!! 4 698
  5. Marcel Burkert: Šokujúce slová Dr. Urbánka, ktorý 20 rokov pracoval pre fy ako Pfizer, Johnson a iné. 4 633
  6. Peter Chudý: Šesť spôsobov na odstránenie čestného policajta alebo ako to bolo za prezidentovania Tibora Gašpara a likvidačné metódy prehnitého systému dnes. 4 066
  7. Pavel Dvořák: Ako ma zmenilo desať rokov v Číne 3 788
  8. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch 3 717
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
Skryť Zatvoriť reklamu