Maroša z Považskej Bystrice trápi pravidelné zdržanie na konci diaľnice D1 pred Považskou Bystricou.
Maroš: "Najmä v popoludňajších hodinách dochádza na uvedenom mieste k pravidelnému zdržaniu, niekedy aj viac ako 1 hodinu. Situácia, ktorá podľa môjho názoru prispieva k narastaniu zdržania je nasledovná:
Vozidlá, ktoré opúšťajú diaľnicu D1 v smere na Považskú Bystricu sú na hlavnej ceste. Oproti nim smerujú vozidlá, ktoré vstupujú na diaľnicu. Z ľavej strany, od obce Sverepec, odbočujú vozidlá z vedľajšej cesty doľava na hlavnú cestu.
Pravidelne sa stáva, že vozidlá smerujúce z diaľnice D1 dávajú prednosť vozidlám z vedľajšej cesty formou "zipsovania", teda striedavého zaraďovania sa.
Ak však v smere z Považskej Bystrice na diaľnicu idú autá, vozidlá z vedľajšej cesty od Sverepca stoja a tým dochádza k spomaľovaniu premávky, čo má za následok siahodlhé kolóny a zdržanie áut.
Chcel by som sa preto opýtať, či je správna aplikácia "zipsovania" v tomto prípade (z ľavej strany), či "zipsovanie" prikazuje právny predpis, resp. či by situáciu v plynulosti premávky nevyriešilo osadenie značky "Zákaz zipsovania".
Samozrejme, nechcel by som sa týmto príspevkom dotknúť vodičov jazdiacich z obce Sverepec do Považskej Bystrice, ale spomaľovanie takého množstva áut, ktoré prichádzajú z D1 sa mi nezdá ako správne riešenie."
Zväčšiť mapu
Križovatka, ktorú spomína Maroš, má svoju hlavnú cestu a vedľajšiu. Od Sverepca po križovatku je cesta vedľajšia a križovatka z tohto smeru by má na dodatkovej tabuľke takýto tvar:
Možno tu hovoriť o tom, že niektorí vodiči na hlavnej púšťajú tých z vedľajšej, no nie o zipsovaní. To je výraz pre spájanie premávky v dvoch jazdných pruhoch tej istej cesty.
Je to podobný prípad, ako sa nám podaril natočiť na "starej seneckej ceste" vo Veľkom Bieli (Bratislavská ulica). Boli sme na hlavnej a modrý Peugeot pred nami zastavil, pustil auto idúce z protismeru a odbočujúce vľavo a všetky autá prichádzajúce z vedľajšej cesty.
Áno, to bol ten, čo sa tak veľmi ponáhľal v Bratislave, približne 13 km pred spomínanou križovatkou.
Zväčšiť mapu
Na jednej strane treba pochváliť vodičov na vychádzajúcich z D1-ky a aj vodiča modrého Peugeota za to, že boli ohľaduplní a pomohli vodičom na vedľajších cestách zvýšiť plynulosť cestne premávky. Na strane druhej však plynulosti na hlavnej škodia.
Čo na to pravidlá cestnej premávky? Žiadny zo šoférov nesmie obmedzovať plynulosť cestnej premávky. Tiež nesmie náhle znížiť rýchlosť jazdy alebo náhle zastaviť, ak si to nevyžaduje bezpečnosť cestnej premávky. Vodič tiež nesmie zastaviť v križovatke - myslí sa na zastavenie z vôle vodiča.
§ 2, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie
b) dať prednosť v jazde povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy,
§ 4, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(2) Vodič nesmie
j) prekážať v jazde rýchlejšie idúcim vozidlám a obmedzovať plynulosť cestnej premávky,
k) znížiť náhle rýchlosť jazdy alebo náhle zastaviť, ak to nevyžaduje bezpečnosť cestnej premávky,
§ 25, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(1) Vodič nesmie zastaviť a stáť
d) na križovatke a vo vzdialenosti kratšej ako 5 m pred hranicou križovatky a 5 m za ňou
Keď zákon aplikujeme na realitu, objavia sa nám dve situácie. Jedna by sa stávať nemala, druhá nie je proti predpisom:
1) V prípade, že premávka na hlavnej ceste je v pohybe a ako-tak plynulá, vodič na hlavnej nesmie zabrzdiť len preto, aby pustil pred seba autá idúce z vedľajšej cesty.
2) Iná situácia by nastala, keby sa vodič auta stojaceho na hlavnej nerozbehol hneď po predchádzajúcom vozidle z dôvodu pomalšej reakcie alebo inej nepredvídateľnej udalosti (napríklad zhasnutie motora). Vtedy autá z vedľajšej môžu využiť situáciu vojsť na hlavnú a zaradiť sa do kolóny. Samozrejme, nesmú zabúdať na povinnosť dať prednosť autám na hlavnej.
Na výjazde z D1-ky pri Považskej Bystrici môžu nastať obe situácie. Prvá však z pohľadu zákona o cestnej premávke nesmie nastať. Jedna vec je solidarita a tolerancia k tým, ktorí sú na vedľajšej ceste a majú problém sa dostať "v rozumnom čase" na hlavnú, prednosť však má solidarita a tolerancia k tým, ktorý na hlavnej už sú.
Rozhodnúť o tom, či pustiť alebo nepustiť vozidlá z vedľajšej cesty na hlavnú, smie len dopravné značenie alebo policajt.
Vodiči na vedľajšej musia počítať so zdržaním vyplývajúcim z toho, že nejaký čas uplynie, kým sa dostanú na hlavnú. Tí na hlavnej zas počítajú s tým, že majú prednosť a zdržanie im nehrozí. Preto, keď niekto zabrzdí premávku na hlavnej, aby potešil vodičov na vedľajšej, zákonite nahnevá tých na hlavnej, ktorí so zdržaním nepočítali.
Určite si nikto nebude sťažovať v situácii, aká sa stala nám, keď sme "nedobrovoľne" umožnili výjazd viacerým autám z vedľajšej cesty. To zdrží najviac minútu. Ak sa však takéto javy dejú na frekventovaných cestách, zdržanie môže narásť na desiatky minút. A vtedy rastie nervozita vodičov exponenciálne s pribúdajúcim časom zdržania. To môže mať za následok neželanú kolíziu, ktorá vždy pridá k zdržaniu ďalší čas navyše.
Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?
Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.