SME
Piatok, 30. september, 2022 | Meniny má Jarolím

Dlhodobý test: Peugeot 308 SW po dvadsaťtisíc kilometroch

S Peugeotom 308 SW môže ísť aj šesťčlenná rodina na dovolenku do Chorvátska. Po siedmych mesiacoch chýba na dverách jedna skrutka, inak je celé auto v poriadku.

(Zdroj: autor)

BRATISLAVA. Peugeot postavil novú generáciu kompaktného kombi 308 SW s cieľom využiť dobré vlastnosti predchádzajúceho modelu 307 SW, ale s podstatne väčším dôrazom na kvalitu a jazdné vlastnosti. Od jari tohto roka testujeme nové kombi v sedemmiestnej verzii a s novým benzínovým motorom. V porovnaní so štandardnou verziou pribudli vzadu dve vyberateľné sedadlá.

Za sedem mesiacov sa Peugeot ukázal ako vhodné rodinné auto, ktoré zvládne dovolenku so šesťčlennou rodinou. Nezabudneme na údiv colníkov v Chorvátsku a Bosne, keď nazreli do kompaktného kombi a uvideli počet hláv. Každé dieťa malo predpísaný zádržný systém a vlastné sedadlo. Je to jedna z možností, ale vzhľadom na cenu nie jediná, ako si za ešte prijateľné peniaze zariadiť mobilitu šesť alebo sedem člennej rodiny.

Treba ho zaplatiť

Peugeot 308 SW s príplatkovými sedadlami nie je na trhu najlacnejším sedemmiestnym autom a rozhodne nie najlacnejším kombi vo svojej triede. Z užívateľského hľadiska dokáže uspokojiť naše náročné požiadavky. Peugeot samočinne sklápa zrkadlá, osvetľuje priestor nastupovania, samočinne zapína svetlá, stmavuje vnútorné spätné zrkadlo, ponúka tempomat, obmedzovač rýchlosti, osvetlenie priestoru nôh, samostatné otváranie okna piatych dverí, komfortné sedadlá, sklopné operadlo spolujazdca do polohy stolíka a výklopné stolíky na operadlách predných sedadiel.

Nehovoriac o samostatne posuvných troch sedadlách v druhom rade s tromi úchytmi Isofix. Užívateľ nemá výčitky a je spokojný. Akurát na to všetko treba zarobiť a tvrdo si priplatiť. Peugeot vie byť na pomery svojej triedy nenormálne komfortný a dobrý spoločník, akurát trochu drahý.

Obrátená pyramída

Základný Peugeot 308 SW s motorom 1,4 e stojí 16290 eur. Aby ponúkol svoj základný benefit vysokého úžitku potrebuje v druhom rade tri samostatné sedadlá. Tie sa dodávajú v druhom stupni vybavenia Premium, ale už iba so silnejším motorom 1,6 16V v základnej cene od 18290 eur. Príplatkové súpravy Pack Confort, Pack Ambiance s radom spomenutých prvkov a tiež otvárateľné okno piatych dverí si možno objednať iba v najvyššej verzii Executive, ktorá štartuje s prídavnými sedadlami 19 290 eur.

Obidve súpravy aj s oknom stoja spolu 960 eur. K tomu sa patrí objednať dvojzónovú klimatizáciu za 430 eur a aspoň ESP, za ktoré si necháva značka okrem najsilnejšej verzie zaplatiť 500 eur. Takmer sme pri skladaní zabudli na peknú perleťovú červenú metalízu v hodnote 550 eur. Naše auto ešte obsahovalo pár príjemných drobností, ale 21 730 eur asi stačí. Rovnako 20000 kilometrov stačí na pochopenie výhod a tým pádom istú toleranciu k cene.

Interiér sa prispôsobí deťom

Peugeot 308 SW má dobre navrhnutý tvar zadných dverí, ktoré umožňujú ľahko naložiť deti do autosedačiek. Obrovskou výhodou sú samostatné tri zadné sedadlá. Možno ich posúvať a vytvoriť vzadu priestor na sedenie ako v autách strednej triedy. Zadné sedadlá ponúkajú riešenie, ako vmestiť do kombi tri deti v patričných zadržiavacách systémoch. Stredný pás ukotvený v strope je pre deti v podsedáku. Preto je lepšie používať autosedačku, ktorá má vodiace miesto na pás.

Bežne sme do druhého radu pripevnili masívnu autosedačku pre malé dieťa, väčšiu pre približne päťročné a podsedák pre najstaršie. Kotviace body pásov sú aj pri plnom obsadení dobre prístupné a staršie deti sa vedia do nich samé pozapínať. Ideálne kombi pre päťčlennú rodinu alebo služobné účely, pretože v zadu sú reálne tri miesta na sedenie.

Dovolenka v šestke

Využili sme možnosť vybaviť kombi dvomi sedadlami do batožinového priestoru, na ktorých malé deti s podsedákom pohodlne zvládnu aj dlhšiu cestu. Kto chce využívať sedadlá v kufri, mal by si objednať verziu s výklopným oknom a strešný box. Zvyšok kufra za sedadlami je potom cez okno prístupný zvrchu ako hlboká vaňa, dole širšia, hore užšia.

V lete sme s autom a štyrmi deťmi zvládli dovolenku v Chorvátsku. V jednej polovici kufra bolo sedadlo, v druhej ľahká batožina. Zvyšok v strešnom boxe na streche. Keď človek rozmýšľa, ako sa účelne zbaliť na dva týždne do apartmánu pri mori, s kompaktným kombi nemá problém to zvládnuť. Opäť sa nám potvrdilo, že batožiny je vždy toľko, aké veľké je auto.

Komfort na dlhých cestách predčil očakávania, nielen vďaka dobre nastaviteľnej klíme, ale tiež výhľadu z auta do strán a hore. Obrovská presklenná strecha potešila deti a robí jazdu príjemnejšou. Posádku pred slnkom chráni nepriehľadná elektrická roleta. Napriek príjemnému cestovaniu s priesvitnou strechou, za tento prvok by sme si nikdy nepriplácali. Peugeot to zrejme vie a preto zaradil strechu do sériovej výbavy druhého stupňa Premium. Odkladacie priestory sú navrhnuté tak, že sa v aute doslova zabývate a všetko má svoje miesto. Do boxu vo dverách sme umiestnili vyberateľný a nabíjateľný lampáš. Pomôže, ak v noci zastavíte a niektoré deti potrebujú vašu staostlivosť, ale kvôli spánku iných nechcete rozsvietiť v celom aute.

O priestore na zadných sedadlách často letia fámy, že na priestore na nohy nezáleží, lebo tam budú sedieť deti. Keď sa k sedadlu pripojí masívna autosedačka, dieťa je vysunuté dopredu a na nohy potrebuje podstatne viac miesta ako dospelí. Pol hodina stačí na to, aby malí experti prišli na to, že najlepšie je nohy vyložiť na lakťovú opierku medzi predné sedadlá. Do príplatkového vybavenia by sme nezahrnuli vyklápacie stolčeky na operadlách predných sedadiel, lebo ich deti nevyužívajú.

Našli sme chybu

V dlhšie trvajúcom teste sledujeme každý detail a vplyv opotrebenia. Na kombi, používanom rodinným štýlom, funguje všetko. Chýba len skrutka na zámku zadných pravých dverí - možno ešte z výroby. Objednali sme ju v servise a druhú, na ktorej zámok drží, sme pritiahli.

Veľmi dobré je čalúnenie sedadiel drahšej testovanej verzie. Koberce sa nečistia tak ľahko ako sedadlá, ale interiér aj tak dobre odoláva detským kopancom.

Peugeot patrí k najdrahším kombi v triede, konkurenti však neponúkajú ani zďaleka taký praktický interiér, priestor a pohodlie pre užívateľov.

SME spokojní

SME nespokojní

priestor vpredu iba päťstupňová prevodovka
priestor vzadu hlučnejšie zatváranie dverí
úžitková hodnota riadenia je citlivé na nerovnosti
zadné sedadlá -
sedem miest -
jazdné vlastnosti -
brzdy -
výborný podvozok -
otvárateľné okno piatych dverí -

Stav tachometra (km) 20711
Spotrebované litre (l) 1542,69
Cena pohonných hmôt (eur) 1742,32
Priemerná cena za liter (eur/l) 1,13
Priemerná spotreba v teste (l/100 km) 7,44
Celkové náklady na prevádzku (eur) 1762,42
Prevádzka cena na kilometer (centov/km) 9

*Poruchy a chyby - chýba skrutka v zámku zadných dverí

Spotreba nás najskôr zaskočila, ale postupne klesala a zlepšilo sa aj zrýchlenie. Na dvadsaťtisíc najazdených kilometrov motor potreboval doliať pol litra oleja.

Nie každá rodina investuje do naftového motora. Napokon, moderná technológia spôsobuje, že na krátke každodenné jazdy je výhodnejší benzínový pohon. Preto sme dlhšiemu testu podrobili minuloročnú novinku - benzínový štvorvalec vyvinutý v spolupráci automobiliek Peugeot a BMW. Motor s premenlivým časovaním ventilov má výkon 88 kilowattov (120 koní) pri 6000 otáčkach. Vrchol krútiaceho momentu 160 Nm dosahuje až pri 4250 otáčkach, čo je pomerne vysoko.

Na začiatku testu sa nezabehnutému motoru ťahať príliš nechcelo, najmä v kopcoch potreboval vyššie otáčky. Znamenalo to vyššiu spotrebu, neraz až cez deväť litrov. Náš údiv zo spotreby zmizol až po prekročení 5000 kilometrov.

mesiac najazdené km litre Ø spotreba
Marec 1808 173,6 9,6
Apríl 3632 281,49 7,7
Máj 2322 160,47 6,9
Jún 2788 218,56 7,8
Júl 4446 272,35 6,1
August 1973 149,55 7,6
September 1314 105,8 8,0
Október 2428 180,87 7,5
za celé obdobie 20711 1542,69 7,65

Dnes už spotreba stúpne iba pri vyššom tempe na diaľnici, pretože automobilka montuje k motoru iba päťstupňovú prevodovku a šestka - aj oproti konkurencii - chýba. V meste a na krátkych trasách mimo diaľnic už dokážeme jazdiť so spotrebou od 5,9 do 6,5 litra bez problémov. V kopcoch motor potrebuje 7,5 litra.

V chladnejších ránach štvorvalec prvých dvadsať sekúnd po štarte bežal trochu nepravidelne, ale ukázal sa ako ideálny motor na rodinné jazdy počas dňa a na krátke trasy. Veľmi rýchlo sa zohreje a začne kúriť. Páči sa nám jeho zvuk, a'la BMW, aj bezprostredná reakcia na plyn. Zabehnutý jazdí lepšie pri nízkych otáčkach a dokáže byť úsporný.


Približne po 19-tisíc kilometroch palubný počítač upozornil, že treba skontrolovať hladinu oleja, ktorá sa priblížila k dolnej čiarke mierky. V servise ho doliali pol litra. Rozhodnutie Peugeotu použiť práve tento motor bolo správne. Škoda, že bez šesťstupňovej prevodovky, ktorú má Mini.

Rodinné kombi jazdí ako nové. Tlmičom s rovnakým účinkom na ľavej aj pravej strane auta najazdené kilometre iba prospeli. Brzdy sú stále výkonné, ale nemajú taký agresívny nábeh, ako keď bolo auto nové.

Prvú kontrolu podvozka v servise sme dali urobiť, keď sme najazdili 5100 kilometrov a všetky časti podvozka mali byť dobre zabehnuté. Meranie rozloženia hmotnosti ukázalo dobrý pomer medzi zaťažením prednej a zadnej nápravy s rezervou na užitočné zaťaženie kombi. Pri bežnom obsadení auta a naložení kufra možno docieliť ideálne rozloženie hmotnosti 50:50.

Druhé meranie po 17 705 kilometroch ukázalo, že najazdené kilometre podvozku neublížili. Tlmiče boli v ešte lepšom stave, rozdiel v ich účinku medzi pravou a ľavou stranou bol nulový. Pre motoristu to znamená, že auto je stabilné, najmä pri brzdení a v zákrutách. Ak je v účinku tlmičov veľký rozdiel, auto sa pri prudkom brzdení ľahšie dostane do šmyku a na nerovnostiach je nestabilné.

Podvozok sa zdá byť dimenzovaný na väčšie zaťaženie auta, pretože účinnosť bŕzd neklesala ani s plne naloženým autom a v kopcoch. Krátko po zábehu mali len rýchlejší nástup účinku. Trojpercentný rozdiel v účinku bŕzd na zadnej náprave zostal nezmenený, vpredu neúmernosť stúpla z jedného na päť percent. Meralo sa pri tých istých letných pneumatikách.

Kupujem- nekupujem

Po dvadsaťtisíc kilometroch považujem Peugeot 308 SW za najlepšie kompaktné kombi v triede. Vyššia cena zahŕňa nadštandardne využitý priestor, výborné zadné aj predné sedadlá a na túto triedu exkluzívne vyhotovenie interiéru. Aj jazdné vlastnosti splnili očakávanie. Ako otec štyroch detí však potrebujem minivan. (Rastislav Chvála)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  2. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  5. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  6. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  7. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  8. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 8 684
  2. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 4 911
  3. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 4 842
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 434
  5. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 843
  6. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 756
  7. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 3 123
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 490
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Putin oznámil anexiu okupovaných ukrajinských území.

Získaných území sa už Rusko nechce vzdať.


4m
Talianska pravicovo-populistická politička Giorgia Meloniová.

Sme svedkami konca liberalizmu a návratu k politike druhej svetovej vojny?


28. sep
Výsledok referenda s mizivou účasťou, ktoré sa navyše konali pod hlavňami samopalov. Na snímke zľava Moskvou dosadený šéf okupačnej správy Chersonskej oblasti Vladimir Saldo, proruský dosadený líder Záporožskej oblasti Jevgenij Balickij, ruský prezident Vladimir Putin (uprostred), líder samozvanej Doneckej ľudovej republiky Denis Pušilin a vodca samozvanej Luhanskej ľudovej republiky Leonid Pasečnik mávajú počas slávnostného podpisu zmlúv o pripojení štyroch regiónov Ukrajiny k Rusku.

USA by mohli Ukrajine dodať zbrane, ktorými dokáže udrieť hlboko na území Ruska. Podľa analytika to však neurobia.


4 h

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 21 h

Blogy SME

  1. Jakub Konečný: UKRAJINA PRIPOJILA 21 RUSKÝCH OBLASTÍ
  2. Martin Sukupčák: Prečo by som volil v LM za primátorku Luciu Cukerovú.
  3. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam.
  4. Adriana Karpinska: Bicyklom po (ne)hodvábnej ceste v Kirgizsku
  5. Štefan Vidlár: Hmm...
  6. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú...
  7. Ľubor Bystrický: Nemocnice bez lekárov-zem bezľudí
  8. Ján Škerko: Za každého mobilizovaného záložníka živého barana?
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 932
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 707
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 7 545
  4. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 6 319
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 662
  6. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 816
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 409
  8. Ján Valchár: Norma na 5.300% alebo sedem mesiacov štvojdňovej operácie 2 864
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu