SME

Dlhodobý test: Peugeot 308 SW po dvadsaťtisíc kilometroch

S Peugeotom 308 SW môže ísť aj šesťčlenná rodina na dovolenku do Chorvátska. Po siedmych mesiacoch chýba na dverách jedna skrutka, inak je celé auto v poriadku.

(Zdroj: autor)

BRATISLAVA. Peugeot postavil novú generáciu kompaktného kombi 308 SW s cieľom využiť dobré vlastnosti predchádzajúceho modelu 307 SW, ale s podstatne väčším dôrazom na kvalitu a jazdné vlastnosti. Od jari tohto roka testujeme nové kombi v sedemmiestnej verzii a s novým benzínovým motorom. V porovnaní so štandardnou verziou pribudli vzadu dve vyberateľné sedadlá.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Za sedem mesiacov sa Peugeot ukázal ako vhodné rodinné auto, ktoré zvládne dovolenku so šesťčlennou rodinou. Nezabudneme na údiv colníkov v Chorvátsku a Bosne, keď nazreli do kompaktného kombi a uvideli počet hláv. Každé dieťa malo predpísaný zádržný systém a vlastné sedadlo. Je to jedna z možností, ale vzhľadom na cenu nie jediná, ako si za ešte prijateľné peniaze zariadiť mobilitu šesť alebo sedem člennej rodiny.

SkryťVypnúť reklamu

Treba ho zaplatiť

Peugeot 308 SW s príplatkovými sedadlami nie je na trhu najlacnejším sedemmiestnym autom a rozhodne nie najlacnejším kombi vo svojej triede. Z užívateľského hľadiska dokáže uspokojiť naše náročné požiadavky. Peugeot samočinne sklápa zrkadlá, osvetľuje priestor nastupovania, samočinne zapína svetlá, stmavuje vnútorné spätné zrkadlo, ponúka tempomat, obmedzovač rýchlosti, osvetlenie priestoru nôh, samostatné otváranie okna piatych dverí, komfortné sedadlá, sklopné operadlo spolujazdca do polohy stolíka a výklopné stolíky na operadlách predných sedadiel.

Nehovoriac o samostatne posuvných troch sedadlách v druhom rade s tromi úchytmi Isofix. Užívateľ nemá výčitky a je spokojný. Akurát na to všetko treba zarobiť a tvrdo si priplatiť. Peugeot vie byť na pomery svojej triedy nenormálne komfortný a dobrý spoločník, akurát trochu drahý.

SkryťVypnúť reklamu

Obrátená pyramída

Základný Peugeot 308 SW s motorom 1,4 e stojí 16290 eur. Aby ponúkol svoj základný benefit vysokého úžitku potrebuje v druhom rade tri samostatné sedadlá. Tie sa dodávajú v druhom stupni vybavenia Premium, ale už iba so silnejším motorom 1,6 16V v základnej cene od 18290 eur. Príplatkové súpravy Pack Confort, Pack Ambiance s radom spomenutých prvkov a tiež otvárateľné okno piatych dverí si možno objednať iba v najvyššej verzii Executive, ktorá štartuje s prídavnými sedadlami 19 290 eur.

Obidve súpravy aj s oknom stoja spolu 960 eur. K tomu sa patrí objednať dvojzónovú klimatizáciu za 430 eur a aspoň ESP, za ktoré si necháva značka okrem najsilnejšej verzie zaplatiť 500 eur. Takmer sme pri skladaní zabudli na peknú perleťovú červenú metalízu v hodnote 550 eur. Naše auto ešte obsahovalo pár príjemných drobností, ale 21 730 eur asi stačí. Rovnako 20000 kilometrov stačí na pochopenie výhod a tým pádom istú toleranciu k cene.

SkryťVypnúť reklamu

Interiér sa prispôsobí deťom

Peugeot 308 SW má dobre navrhnutý tvar zadných dverí, ktoré umožňujú ľahko naložiť deti do autosedačiek. Obrovskou výhodou sú samostatné tri zadné sedadlá. Možno ich posúvať a vytvoriť vzadu priestor na sedenie ako v autách strednej triedy. Zadné sedadlá ponúkajú riešenie, ako vmestiť do kombi tri deti v patričných zadržiavacách systémoch. Stredný pás ukotvený v strope je pre deti v podsedáku. Preto je lepšie používať autosedačku, ktorá má vodiace miesto na pás.

Bežne sme do druhého radu pripevnili masívnu autosedačku pre malé dieťa, väčšiu pre približne päťročné a podsedák pre najstaršie. Kotviace body pásov sú aj pri plnom obsadení dobre prístupné a staršie deti sa vedia do nich samé pozapínať. Ideálne kombi pre päťčlennú rodinu alebo služobné účely, pretože v zadu sú reálne tri miesta na sedenie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dovolenka v šestke

Využili sme možnosť vybaviť kombi dvomi sedadlami do batožinového priestoru, na ktorých malé deti s podsedákom pohodlne zvládnu aj dlhšiu cestu. Kto chce využívať sedadlá v kufri, mal by si objednať verziu s výklopným oknom a strešný box. Zvyšok kufra za sedadlami je potom cez okno prístupný zvrchu ako hlboká vaňa, dole širšia, hore užšia.

V lete sme s autom a štyrmi deťmi zvládli dovolenku v Chorvátsku. V jednej polovici kufra bolo sedadlo, v druhej ľahká batožina. Zvyšok v strešnom boxe na streche. Keď človek rozmýšľa, ako sa účelne zbaliť na dva týždne do apartmánu pri mori, s kompaktným kombi nemá problém to zvládnuť. Opäť sa nám potvrdilo, že batožiny je vždy toľko, aké veľké je auto.

Komfort na dlhých cestách predčil očakávania, nielen vďaka dobre nastaviteľnej klíme, ale tiež výhľadu z auta do strán a hore. Obrovská presklenná strecha potešila deti a robí jazdu príjemnejšou. Posádku pred slnkom chráni nepriehľadná elektrická roleta. Napriek príjemnému cestovaniu s priesvitnou strechou, za tento prvok by sme si nikdy nepriplácali. Peugeot to zrejme vie a preto zaradil strechu do sériovej výbavy druhého stupňa Premium. Odkladacie priestory sú navrhnuté tak, že sa v aute doslova zabývate a všetko má svoje miesto. Do boxu vo dverách sme umiestnili vyberateľný a nabíjateľný lampáš. Pomôže, ak v noci zastavíte a niektoré deti potrebujú vašu staostlivosť, ale kvôli spánku iných nechcete rozsvietiť v celom aute.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

O priestore na zadných sedadlách často letia fámy, že na priestore na nohy nezáleží, lebo tam budú sedieť deti. Keď sa k sedadlu pripojí masívna autosedačka, dieťa je vysunuté dopredu a na nohy potrebuje podstatne viac miesta ako dospelí. Pol hodina stačí na to, aby malí experti prišli na to, že najlepšie je nohy vyložiť na lakťovú opierku medzi predné sedadlá. Do príplatkového vybavenia by sme nezahrnuli vyklápacie stolčeky na operadlách predných sedadiel, lebo ich deti nevyužívajú.

Našli sme chybu

V dlhšie trvajúcom teste sledujeme každý detail a vplyv opotrebenia. Na kombi, používanom rodinným štýlom, funguje všetko. Chýba len skrutka na zámku zadných pravých dverí - možno ešte z výroby. Objednali sme ju v servise a druhú, na ktorej zámok drží, sme pritiahli.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Veľmi dobré je čalúnenie sedadiel drahšej testovanej verzie. Koberce sa nečistia tak ľahko ako sedadlá, ale interiér aj tak dobre odoláva detským kopancom.

Peugeot patrí k najdrahším kombi v triede, konkurenti však neponúkajú ani zďaleka taký praktický interiér, priestor a pohodlie pre užívateľov.

SME spokojní

SME nespokojní

priestor vpredu iba päťstupňová prevodovka
priestor vzadu hlučnejšie zatváranie dverí
úžitková hodnota riadenia je citlivé na nerovnosti
zadné sedadlá -
sedem miest -
jazdné vlastnosti -
brzdy -
výborný podvozok -
otvárateľné okno piatych dverí -

Stav tachometra (km) 20711
Spotrebované litre (l) 1542,69
Cena pohonných hmôt (eur) 1742,32
Priemerná cena za liter (eur/l) 1,13
Priemerná spotreba v teste (l/100 km) 7,44
Celkové náklady na prevádzku (eur) 1762,42
Prevádzka cena na kilometer (centov/km) 9

*Poruchy a chyby - chýba skrutka v zámku zadných dverí

Spotreba nás najskôr zaskočila, ale postupne klesala a zlepšilo sa aj zrýchlenie. Na dvadsaťtisíc najazdených kilometrov motor potreboval doliať pol litra oleja.

Nie každá rodina investuje do naftového motora. Napokon, moderná technológia spôsobuje, že na krátke každodenné jazdy je výhodnejší benzínový pohon. Preto sme dlhšiemu testu podrobili minuloročnú novinku - benzínový štvorvalec vyvinutý v spolupráci automobiliek Peugeot a BMW. Motor s premenlivým časovaním ventilov má výkon 88 kilowattov (120 koní) pri 6000 otáčkach. Vrchol krútiaceho momentu 160 Nm dosahuje až pri 4250 otáčkach, čo je pomerne vysoko.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na začiatku testu sa nezabehnutému motoru ťahať príliš nechcelo, najmä v kopcoch potreboval vyššie otáčky. Znamenalo to vyššiu spotrebu, neraz až cez deväť litrov. Náš údiv zo spotreby zmizol až po prekročení 5000 kilometrov.

mesiac najazdené km litre Ø spotreba
Marec 1808 173,6 9,6
Apríl 3632 281,49 7,7
Máj 2322 160,47 6,9
Jún 2788 218,56 7,8
Júl 4446 272,35 6,1
August 1973 149,55 7,6
September 1314 105,8 8,0
Október 2428 180,87 7,5
za celé obdobie 20711 1542,69 7,65

Dnes už spotreba stúpne iba pri vyššom tempe na diaľnici, pretože automobilka montuje k motoru iba päťstupňovú prevodovku a šestka - aj oproti konkurencii - chýba. V meste a na krátkych trasách mimo diaľnic už dokážeme jazdiť so spotrebou od 5,9 do 6,5 litra bez problémov. V kopcoch motor potrebuje 7,5 litra.

V chladnejších ránach štvorvalec prvých dvadsať sekúnd po štarte bežal trochu nepravidelne, ale ukázal sa ako ideálny motor na rodinné jazdy počas dňa a na krátke trasy. Veľmi rýchlo sa zohreje a začne kúriť. Páči sa nám jeho zvuk, a'la BMW, aj bezprostredná reakcia na plyn. Zabehnutý jazdí lepšie pri nízkych otáčkach a dokáže byť úsporný.


Približne po 19-tisíc kilometroch palubný počítač upozornil, že treba skontrolovať hladinu oleja, ktorá sa priblížila k dolnej čiarke mierky. V servise ho doliali pol litra. Rozhodnutie Peugeotu použiť práve tento motor bolo správne. Škoda, že bez šesťstupňovej prevodovky, ktorú má Mini.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rodinné kombi jazdí ako nové. Tlmičom s rovnakým účinkom na ľavej aj pravej strane auta najazdené kilometre iba prospeli. Brzdy sú stále výkonné, ale nemajú taký agresívny nábeh, ako keď bolo auto nové.

Prvú kontrolu podvozka v servise sme dali urobiť, keď sme najazdili 5100 kilometrov a všetky časti podvozka mali byť dobre zabehnuté. Meranie rozloženia hmotnosti ukázalo dobrý pomer medzi zaťažením prednej a zadnej nápravy s rezervou na užitočné zaťaženie kombi. Pri bežnom obsadení auta a naložení kufra možno docieliť ideálne rozloženie hmotnosti 50:50.

Druhé meranie po 17 705 kilometroch ukázalo, že najazdené kilometre podvozku neublížili. Tlmiče boli v ešte lepšom stave, rozdiel v ich účinku medzi pravou a ľavou stranou bol nulový. Pre motoristu to znamená, že auto je stabilné, najmä pri brzdení a v zákrutách. Ak je v účinku tlmičov veľký rozdiel, auto sa pri prudkom brzdení ľahšie dostane do šmyku a na nerovnostiach je nestabilné.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Podvozok sa zdá byť dimenzovaný na väčšie zaťaženie auta, pretože účinnosť bŕzd neklesala ani s plne naloženým autom a v kopcoch. Krátko po zábehu mali len rýchlejší nástup účinku. Trojpercentný rozdiel v účinku bŕzd na zadnej náprave zostal nezmenený, vpredu neúmernosť stúpla z jedného na päť percent. Meralo sa pri tých istých letných pneumatikách.

Kupujem- nekupujem

Po dvadsaťtisíc kilometroch považujem Peugeot 308 SW za najlepšie kompaktné kombi v triede. Vyššia cena zahŕňa nadštandardne využitý priestor, výborné zadné aj predné sedadlá a na túto triedu exkluzívne vyhotovenie interiéru. Aj jazdné vlastnosti splnili očakávanie. Ako otec štyroch detí však potrebujem minivan. (Rastislav Chvála)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  6. Probiotiká nie sú len na trávenie
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 320
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 855
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 687
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 201
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 651
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 412
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 733
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 569
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ivan Mlynár: Čurillovci sú zlo, Vagovičove knihy sú zbytočné a Kubina je úmrtným listom právnemu štátu. Tak pravil muscle man Šutaj Eštok
  2. Juraj Ondruška: Rozhovor pre TV Bratislava Staré letisko Vajnory opäť v ohrození: Vajnoráci povedali NIE – budú ich znova ignorovať?
  3. Jozef Pivarník: Oslobodenie Európy: Spojenci verzus Sovieti – mýtus a realita
  4. Marek Mačuha: Prečo sa Fico ide opäť klaňať Putinovi
  5. Ján Šeďo: "Milostpane, tak nám zatvorili arcivévodu Bombica"!
  6. Jolana Čuláková: Bombic mi robí stále väčšiu radosť. V Nitre ho hnali dáždnikmi a sudca ho dnes poslal do chládku
  7. Martina Paulenová: Pravidlá sú na to, aby sa porušovali
  8. Milan Srnka: Minister zimného spánku Huliak nám ukázal, ako nemiešať politiku s hokejom
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 281
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 123
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 19 894
  4. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 10 358
  5. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 9 730
  6. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 466
  7. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 802
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 5 466
  1. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil.
  2. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  4. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  5. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  6. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  7. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
  8. Jiří Ščobák: Diverzifikovať môžeme podnety, aktivity, informácie, zručnosti, zážitky, prácu, identitu, investície, riziká, vedomosti a aj prácu na fyzičke
SkryťZatvoriť reklamu