SME

Nebezpečných križovatiek je na Slovensku viac

"Klasickým" problémom niektorých križovatiek na Slovensku je to, že na jednej z vetiev chýba dopravná značka upravujúca prednosť v jazde. Môže to potom skončiť nehodou alebo nehodou.

Boris z Bratislavy a aj Slavomír nás upozornil na "klasický" problém niektorých križovatiek na Slovensku. Na jednej z vetiev chýba dopravná značka upravujúca prednosť v jazde. Môžu potom nastať dve situácie pre vodičov na kolmých vetvách križovatky:

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

1) vodiči oboch áut si myslia, že majú prednosť, a naraz vojdú do križovatky,

2) vodiči oboch áut si myslia, že dávajú prednosť a ponúkajú sa ... aj toto môže skončiť zrážkou v križovatke.

Slavomír: "V obciach sa dosť často stretávam s dosť nejasným značením prednosti v križovatkách. Idem po rovnej ceste a z prava sa pripojuje vedľajšia cesta. Vodic z prava má značku "Daj prednosť v jazde", ja ale žiadnu značku nemám. To znamená, že by som mal dať prednosť ja jemu. Ako sa mám na takejto križovatke správať? Ako sa riešia prípadné kolízie?"

SkryťVypnúť reklamu

Boris: "Na križovatke ulíc Pri Habánskom mlyne a Lovinského v Bratislave nie je na ulici Pri Habánskom mlyne značka Hlavná cesta v smere z Mlynskej doliny. Čiže by som mal dať prednosť autám, ktoré prichádzajú z Lovinského ulice. Tieto autá však majú na Lovinského značku Daj prednosť vjazde (skrytú za stromom). Keď sa stane nehoda, kto bude vinník? Respektíve, ako predísť nehode?"

Zväčšiť mapu

Aj Boris a aj Slavomír popísali rovnakú situáciu, nami označenú číslom 2). Nie je taká nebezpečná, ako keby na vedľajšej dopravná značka chýbala a na hlavnej bola.

Napriek tomu, keď sa dve autá objavia na takejto križovatke, jedno na hlavnej a jedno na vedľajšej, správne by sa malo diať nasledovné: auto na hlavnej dáva prednosť autu na vedľajšej, pretože v praxi aplikuje pravidlo prednosti vozidla prichádzajúceho z pravej strany.

SkryťVypnúť reklamu

Auto na vedľajšej zas pre dopravnú značku Daj prednosť v jazde dáva prednosť autu na hlavnej.

Nemusí sa to však skončiť "patovou" situáciou. Stačí, keď jeden z nich naznačí druhému, že mu určite dá prednosť a aj ju dá.

Môže sa to však skončiť aj tak, že sa vodiči nepochopia a vyrazia naraz dopredu. Za takto vzniknutú dopravnú nehodu môžu z pohľadu zákona obaja vodiči (tzv. spoluvina), keďže obaja mali dávať tomu druhému prednosť.

Podľa logiky by však za prípadnú nehodu nemali byť vodiči zodpovední, pretože by ju zapríčinila nemožnosť vyriešenia dopravnej situácie na križovatke bez porušenia dopravných predpisov minimálne jedným z vodičov.

Zaujímavé je, že v situácii, kedy by chýbala značka Daj prednosť v jazde, by už vodiči vinu neniesli, keďže by obaja mali prednosť. Zodpovednosť by "ležala" na správcovi alebo vlastníkovi križujúcich sa komunikácií.

SkryťVypnúť reklamu

Problém s jazdnými pruhmi

V rámci výstavby automobilky pri Žiline sa vybudoval aj obchvat obce Teplička nad Váhom. Pavel zo Žiliny si všimol, že približne v polovici obchvatu je cesta v strede rozdelená zvodidlami a má dva pruhy v každom smere jazdy. Nie sú to však obyčajné pruhy.

Pavel: "Doteraz by to bolo výborné, keby si manažéri Kia "nepostavili hlavu" a nevymysleli nižšie popísaný systém jazdných pruhov na tomto 4-pruhovom úseku, ktorý síce vyhovuje návesovým súpravám smerujúcim do a z fabriky, ale zároveň je proti elementárnej logike vodičov a na danom úseku vznikajú časté kolízne situácie vo vysokých rýchlostiach.

V smere zo Žiliny na Terchovú sú dva jazdné pruhy, pričom ľavý (rýchly) je asi 4-krát zmenený na odbočovací, respektíve pripájací pruh, vrátane dopravne zatienených plôch. To by ešte nebolo také kritické, ako situácia v opačnom smere.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V smere do Žiliny z Terchovej je takisto zmenený na odbočovací pravý pruh, tiež asi 4-krát na cca dvojkilometrovom úseku. V praxi to teda vyzerá tak, že vodiči idúci podľa zákona v pravom jazdnom pruhu musia asi 4x prejsť do ľavého pruhu, pretože pravý sa stáva výlučne odbočovacím a je tienený ostrovčekom.Vodiči si situáciu zjednodušujú a jazdia výlučne v ľavom pruhu, čím však prušujú zákon. Navyše rýchejší vodiči ich tým pádom musia predbiehať v pravom (pomalom) pruhu a zároveň dávať pozor na úseky s odbočovacím pruhom.

Pre lepšiu ilustráciu Vám situačný plánik posielam v prílohe."

Takéto riešenie odbočovania nie je veľmi štandardné. Používa sa však najmä tam, kde nie je dosť miesta na vybudovanie odbočovacích pruhov. Preto by smer do Terchovej nemal byť zásadne problematický, ak dopravné značenie dostatočne dopredu dáva vedieť o zmene smerovania ľavého jazdného pruhu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V smere do Žiliny by to však chcelo vybudovať regulárne odbočovacie pruhy alebo zmeniť celý pravý jazdný pruh v spomínanom úseku na odbočovací, aby jazda v ľavom jazdnom pruhu nebola proti predpisom.

No a k predbiehaniu cez pravý jazdný pruh: v zákone o cestnej premávke sa píše, že sa predbieha vľavo. Vpravo sa predbieha len v presne určenom prípade, keď predbiehaný odbočuje vľavo.

§ 15, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Predchádza sa vľavo. Vpravo sa predchádza vozidlo, ktoré mení smer jazdy vľavo a ak už nie je pochybnosť o ďalšom smere jeho jazdy. Pri jazde v pripájacom jazdnom pruhu alebo v odbočovacom jazdnom pruhu sa smie vpravo predchádzať aj vozidlo idúce v priebežnom jazdnom pruhu.

Preto by zmena riešenia odbočovacích pruhov nemala byť argumentovaná rýchlejšími vozidlami predbiehajúcimi z pravej strany. Je totiž ich povinnosťou dodržiavať dopravné predpisy a ich záujem nebyť súčasťou dopravnej nehody.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V každom prípade by sa však hodila úprava takýchto križovatiek.

Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 588
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 312
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 125
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 341
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 907
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 870
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 385
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXV
  2. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  3. Daniel Bíro: Kapela Slovenská Klobása vznikla už v roku 1993. Aké boli jej začiatky? A aká je súčasnosť kapely?
  4. Jozef Foltýn: Huliak che byť už aj reprezentačný tréner
  5. Štefan Šturdzík: Dvojtvárnosť premiéra.
  6. Milan Srnka: Fico bude v Moskve v “exkluzívnej spoločnosti”
  7. Jozef Stasík: Čakáme na nové elity. Nie, ani tie nás nespasia.
  8. Viktor Pamula: Ako sa minister obrany ministrom zdravotníctva stal
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 29 583
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 797
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 23 196
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 986
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 575
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 6 935
  7. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 6 032
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 873
  1. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  2. Tupou Ceruzou: Smerákov
  3. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  4. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  5. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  6. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  7. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  8. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
SkryťZatvoriť reklamu