SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Nebezpečných križovatiek je na Slovensku viac

"Klasickým" problémom niektorých križovatiek na Slovensku je to, že na jednej z vetiev chýba dopravná značka upravujúca prednosť v jazde. Môže to potom skončiť nehodou alebo nehodou.

Boris z Bratislavy a aj Slavomír nás upozornil na "klasický" problém niektorých križovatiek na Slovensku. Na jednej z vetiev chýba dopravná značka upravujúca prednosť v jazde. Môžu potom nastať dve situácie pre vodičov na kolmých vetvách križovatky:

1) vodiči oboch áut si myslia, že majú prednosť, a naraz vojdú do križovatky,

2) vodiči oboch áut si myslia, že dávajú prednosť a ponúkajú sa ... aj toto môže skončiť zrážkou v križovatke.

Slavomír: "V obciach sa dosť často stretávam s dosť nejasným značením prednosti v križovatkách. Idem po rovnej ceste a z prava sa pripojuje vedľajšia cesta. Vodic z prava má značku "Daj prednosť v jazde", ja ale žiadnu značku nemám. To znamená, že by som mal dať prednosť ja jemu. Ako sa mám na takejto križovatke správať? Ako sa riešia prípadné kolízie?"

Boris:
"Na križovatke ulíc Pri Habánskom mlyne a Lovinského v Bratislave nie je na ulici Pri Habánskom mlyne značka Hlavná cesta v smere z Mlynskej doliny. Čiže by som mal dať prednosť autám, ktoré prichádzajú z Lovinského ulice. Tieto autá však majú na Lovinského značku Daj prednosť vjazde (skrytú za stromom). Keď sa stane nehoda, kto bude vinník? Respektíve, ako predísť nehode?"


Zväčšiť mapu

Aj Boris a aj Slavomír popísali rovnakú situáciu, nami označenú číslom 2). Nie je taká nebezpečná, ako keby na vedľajšej dopravná značka chýbala a na hlavnej bola.

Napriek tomu, keď sa dve autá objavia na takejto križovatke, jedno na hlavnej a jedno na vedľajšej, správne by sa malo diať nasledovné: auto na hlavnej dáva prednosť autu na vedľajšej, pretože v praxi aplikuje pravidlo prednosti vozidla prichádzajúceho z pravej strany.

Auto na vedľajšej zas pre dopravnú značku Daj prednosť v jazde dáva prednosť autu na hlavnej.

Nemusí sa to však skončiť "patovou" situáciou. Stačí, keď jeden z nich naznačí druhému, že mu určite dá prednosť a aj ju dá.

Môže sa to však skončiť aj tak, že sa vodiči nepochopia a vyrazia naraz dopredu. Za takto vzniknutú dopravnú nehodu môžu z pohľadu zákona obaja vodiči (tzv. spoluvina), keďže obaja mali dávať tomu druhému prednosť.

Podľa logiky by však za prípadnú nehodu nemali byť vodiči zodpovední, pretože by ju zapríčinila nemožnosť vyriešenia dopravnej situácie na križovatke bez porušenia dopravných predpisov minimálne jedným z vodičov.

Zaujímavé je, že v situácii, kedy by chýbala značka Daj prednosť v jazde, by už vodiči vinu neniesli, keďže by obaja mali prednosť. Zodpovednosť by "ležala" na správcovi alebo vlastníkovi križujúcich sa komunikácií.

Problém s jazdnými pruhmi

V rámci výstavby automobilky pri Žiline sa vybudoval aj obchvat obce Teplička nad Váhom. Pavel zo Žiliny si všimol, že približne v polovici obchvatu je cesta v strede rozdelená zvodidlami a má dva pruhy v každom smere jazdy. Nie sú to však obyčajné pruhy.

Pavel: "Doteraz by to bolo výborné, keby si manažéri Kia "nepostavili hlavu" a nevymysleli nižšie popísaný systém jazdných pruhov na tomto 4-pruhovom úseku, ktorý síce vyhovuje návesovým súpravám smerujúcim do a z fabriky, ale zároveň je proti elementárnej logike vodičov a na danom úseku vznikajú časté kolízne situácie vo vysokých rýchlostiach.

V smere zo Žiliny na Terchovú sú dva jazdné pruhy, pričom ľavý (rýchly) je asi 4-krát zmenený na odbočovací, respektíve pripájací pruh, vrátane dopravne zatienených plôch. To by ešte nebolo také kritické, ako situácia v opačnom smere.

V smere do Žiliny z Terchovej je takisto zmenený na odbočovací pravý pruh, tiež asi 4-krát na cca dvojkilometrovom úseku. V praxi to teda vyzerá tak, že vodiči idúci podľa zákona v pravom jazdnom pruhu musia asi 4x prejsť do ľavého pruhu, pretože pravý sa stáva výlučne odbočovacím a je tienený ostrovčekom.Vodiči si situáciu zjednodušujú a jazdia výlučne v ľavom pruhu, čím však prušujú zákon. Navyše rýchejší vodiči ich tým pádom musia predbiehať v pravom (pomalom) pruhu a zároveň dávať pozor na úseky s odbočovacím pruhom.

Pre lepšiu ilustráciu Vám situačný plánik posielam v prílohe."

KIA-situacia.jpg

Takéto riešenie odbočovania nie je veľmi štandardné. Používa sa však najmä tam, kde nie je dosť miesta na vybudovanie odbočovacích pruhov. Preto by smer do Terchovej nemal byť zásadne problematický, ak dopravné značenie dostatočne dopredu dáva vedieť o zmene smerovania ľavého jazdného pruhu.

V smere do Žiliny by to však chcelo vybudovať regulárne odbočovacie pruhy alebo zmeniť celý pravý jazdný pruh v spomínanom úseku na odbočovací, aby jazda v ľavom jazdnom pruhu nebola proti predpisom.

No a k predbiehaniu cez pravý jazdný pruh: v zákone o cestnej premávke sa píše, že sa predbieha vľavo. Vpravo sa predbieha len v presne určenom prípade, keď predbiehaný odbočuje vľavo.

§ 15, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Predchádza sa vľavo. Vpravo sa predchádza vozidlo, ktoré mení smer jazdy vľavo a ak už nie je pochybnosť o ďalšom smere jeho jazdy. Pri jazde v pripájacom jazdnom pruhu alebo v odbočovacom jazdnom pruhu sa smie vpravo predchádzať aj vozidlo idúce v priebežnom jazdnom pruhu.

Preto by zmena riešenia odbočovacích pruhov nemala byť argumentovaná rýchlejšími vozidlami predbiehajúcimi z pravej strany. Je totiž ich povinnosťou dodržiavať dopravné predpisy a ich záujem nebyť súčasťou dopravnej nehody.

V každom prípade by sa však hodila úprava takýchto križovatiek.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Päť chýb pri zateplení strechy
  2. Vitajte v postapokalyptickom svete
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  5. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  2. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  3. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  5. Úprava osobného motorového vozidla
  6. Important information for Brazilians living in Slovakia
  7. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  8. Vitajte v postapokalyptickom svete
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 21 226
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 200
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 15 002
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 665
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 860
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 916
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 603
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 510
  9. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 292
  10. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 9 282
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Laboratóriá odhalili 1728 nových prípadov, krízový štáb rokuje o lockdowne (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 35 330. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 115 obetí.

Odberové miesto na testovanie pacientov na ochorenie COVID-19 pred Infekčným pavilónom na Kramároch.
NAKA zadržala Dušana Kováčika.
Momentka z Giro d'Italia 2020.
Beata Javorcik
Cynická obluda

Zázrak v parlamente

Záborská, pevne sa spoliehajúca na hlasy fašistov, už videla svoje obmedzenie interrupcií ako hotovú vec.

Neprehliadnite tiež

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.

Hummer sa vracia, jazdí na elektrinu a hýbe sa ako krab

Trojica elektromotorov dáva výkon až 1000 koní.

GMC Hummer EV
Hyundai Tucson