SME
Štvrtok, 23. september, 2021 | Meniny má ZdenkaKrížovkyKrížovky

Nebezpečných križovatiek je na Slovensku viac

"Klasickým" problémom niektorých križovatiek na Slovensku je to, že na jednej z vetiev chýba dopravná značka upravujúca prednosť v jazde. Môže to potom skončiť nehodou alebo nehodou.

Boris z Bratislavy a aj Slavomír nás upozornil na "klasický" problém niektorých križovatiek na Slovensku. Na jednej z vetiev chýba dopravná značka upravujúca prednosť v jazde. Môžu potom nastať dve situácie pre vodičov na kolmých vetvách križovatky:

1) vodiči oboch áut si myslia, že majú prednosť, a naraz vojdú do križovatky,

2) vodiči oboch áut si myslia, že dávajú prednosť a ponúkajú sa ... aj toto môže skončiť zrážkou v križovatke.

Slavomír: "V obciach sa dosť často stretávam s dosť nejasným značením prednosti v križovatkách. Idem po rovnej ceste a z prava sa pripojuje vedľajšia cesta. Vodic z prava má značku "Daj prednosť v jazde", ja ale žiadnu značku nemám. To znamená, že by som mal dať prednosť ja jemu. Ako sa mám na takejto križovatke správať? Ako sa riešia prípadné kolízie?"

Boris:
"Na križovatke ulíc Pri Habánskom mlyne a Lovinského v Bratislave nie je na ulici Pri Habánskom mlyne značka Hlavná cesta v smere z Mlynskej doliny. Čiže by som mal dať prednosť autám, ktoré prichádzajú z Lovinského ulice. Tieto autá však majú na Lovinského značku Daj prednosť vjazde (skrytú za stromom). Keď sa stane nehoda, kto bude vinník? Respektíve, ako predísť nehode?"


Zväčšiť mapu

Aj Boris a aj Slavomír popísali rovnakú situáciu, nami označenú číslom 2). Nie je taká nebezpečná, ako keby na vedľajšej dopravná značka chýbala a na hlavnej bola.

Napriek tomu, keď sa dve autá objavia na takejto križovatke, jedno na hlavnej a jedno na vedľajšej, správne by sa malo diať nasledovné: auto na hlavnej dáva prednosť autu na vedľajšej, pretože v praxi aplikuje pravidlo prednosti vozidla prichádzajúceho z pravej strany.

Auto na vedľajšej zas pre dopravnú značku Daj prednosť v jazde dáva prednosť autu na hlavnej.

Nemusí sa to však skončiť "patovou" situáciou. Stačí, keď jeden z nich naznačí druhému, že mu určite dá prednosť a aj ju dá.

Môže sa to však skončiť aj tak, že sa vodiči nepochopia a vyrazia naraz dopredu. Za takto vzniknutú dopravnú nehodu môžu z pohľadu zákona obaja vodiči (tzv. spoluvina), keďže obaja mali dávať tomu druhému prednosť.

Podľa logiky by však za prípadnú nehodu nemali byť vodiči zodpovední, pretože by ju zapríčinila nemožnosť vyriešenia dopravnej situácie na križovatke bez porušenia dopravných predpisov minimálne jedným z vodičov.

Zaujímavé je, že v situácii, kedy by chýbala značka Daj prednosť v jazde, by už vodiči vinu neniesli, keďže by obaja mali prednosť. Zodpovednosť by "ležala" na správcovi alebo vlastníkovi križujúcich sa komunikácií.

Problém s jazdnými pruhmi

V rámci výstavby automobilky pri Žiline sa vybudoval aj obchvat obce Teplička nad Váhom. Pavel zo Žiliny si všimol, že približne v polovici obchvatu je cesta v strede rozdelená zvodidlami a má dva pruhy v každom smere jazdy. Nie sú to však obyčajné pruhy.

Pavel: "Doteraz by to bolo výborné, keby si manažéri Kia "nepostavili hlavu" a nevymysleli nižšie popísaný systém jazdných pruhov na tomto 4-pruhovom úseku, ktorý síce vyhovuje návesovým súpravám smerujúcim do a z fabriky, ale zároveň je proti elementárnej logike vodičov a na danom úseku vznikajú časté kolízne situácie vo vysokých rýchlostiach.

V smere zo Žiliny na Terchovú sú dva jazdné pruhy, pričom ľavý (rýchly) je asi 4-krát zmenený na odbočovací, respektíve pripájací pruh, vrátane dopravne zatienených plôch. To by ešte nebolo také kritické, ako situácia v opačnom smere.

V smere do Žiliny z Terchovej je takisto zmenený na odbočovací pravý pruh, tiež asi 4-krát na cca dvojkilometrovom úseku. V praxi to teda vyzerá tak, že vodiči idúci podľa zákona v pravom jazdnom pruhu musia asi 4x prejsť do ľavého pruhu, pretože pravý sa stáva výlučne odbočovacím a je tienený ostrovčekom.Vodiči si situáciu zjednodušujú a jazdia výlučne v ľavom pruhu, čím však prušujú zákon. Navyše rýchejší vodiči ich tým pádom musia predbiehať v pravom (pomalom) pruhu a zároveň dávať pozor na úseky s odbočovacím pruhom.

Pre lepšiu ilustráciu Vám situačný plánik posielam v prílohe."

KIA-situacia.jpg

Takéto riešenie odbočovania nie je veľmi štandardné. Používa sa však najmä tam, kde nie je dosť miesta na vybudovanie odbočovacích pruhov. Preto by smer do Terchovej nemal byť zásadne problematický, ak dopravné značenie dostatočne dopredu dáva vedieť o zmene smerovania ľavého jazdného pruhu.

V smere do Žiliny by to však chcelo vybudovať regulárne odbočovacie pruhy alebo zmeniť celý pravý jazdný pruh v spomínanom úseku na odbočovací, aby jazda v ľavom jazdnom pruhu nebola proti predpisom.

No a k predbiehaniu cez pravý jazdný pruh: v zákone o cestnej premávke sa píše, že sa predbieha vľavo. Vpravo sa predbieha len v presne určenom prípade, keď predbiehaný odbočuje vľavo.

§ 15, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Predchádza sa vľavo. Vpravo sa predchádza vozidlo, ktoré mení smer jazdy vľavo a ak už nie je pochybnosť o ďalšom smere jeho jazdy. Pri jazde v pripájacom jazdnom pruhu alebo v odbočovacom jazdnom pruhu sa smie vpravo predchádzať aj vozidlo idúce v priebežnom jazdnom pruhu.

Preto by zmena riešenia odbočovacích pruhov nemala byť argumentovaná rýchlejšími vozidlami predbiehajúcimi z pravej strany. Je totiž ich povinnosťou dodržiavať dopravné predpisy a ich záujem nebyť súčasťou dopravnej nehody.

V každom prípade by sa však hodila úprava takýchto križovatiek.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád
  2. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  3. Odpady nad zlato
  4. Môžu byť kancelárie pripravené na budúcnosť?
  5. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  6. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  7. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  8. Nová udržateľná značka kávy, ktorá dodá energiu na cesty
  9. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  10. K online predplatnému teraz získate DIGI GO na 6 mesiacov zdarma
  1. Na ropnej plošine sa len pracuje a spí
  2. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  4. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  5. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  6. K online predplatnému teraz získate DIGI GO na 6 mesiacov zdarma
  7. SodaStream má viac ako 700 predajcov, očakáva ďalší rast
  8. Nová udržateľná značka kávy, ktorá dodá energiu na cesty
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 10 179
  2. Slovenský orloj – svetová atrakcia 5 939
  3. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 4 305
  4. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 4 171
  5. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 569
  6. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 069
  7. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 2 564
  8. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 435
  9. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 2 323
  10. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty 2 273
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Učiteľka s deťmi počas dištančného vyučovania v Košiciach.

Návšteva pápeža sa na číslach neukáže.


20. sep

Blogy SME

  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  7. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
  1. Jan Pražák: Nenávidím tě, sestřičko rozmazlená!
  2. Vladimír Bohm: Podporovať migráciu a utečencov? - Áno, ale inak ako doteraz
  3. Jozef Sitko: Dilema dnes: Zákonnosť či spravodlivosť?
  4. Vladimír Troják: Trojdňový cyklovýlet na Moravu
  5. Igor Bilák: Post Covid Príhodka #16 - Prvý beh vonku a mnoho iného
  6. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope
  7. Robert Škerko: Moja cesta na vidiek
  8. Irena Šimuneková: Fotohrátky 15.
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 25 274
  2. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 17 275
  3. Dušan Koniar: Ostávajú možno dva mesiace 8 925
  4. Peter Chudý: Vyšetrovateľov NAKA treba umlčať a naordinovať im leopoldovskú diétu alebo ako nevinný človek môže skončiť za mrežami 6 654
  5. Stanislav Martinčko: Zatýkanie za spevu pápežskej hymny !! 6 054
  6. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 5 483
  7. Tomáš Mihalík: Ľuboš Blaha nechcene priznal, že vakcíny chránia pred covidom 4 499
  8. Marek Mačuha: Boris Kollár preráža dno 3 741
Skryť Zatvoriť reklamu