SME
Pondelok, 26. september, 2022 | Meniny má Edita

Nebezpečných križovatiek je na Slovensku viac

"Klasickým" problémom niektorých križovatiek na Slovensku je to, že na jednej z vetiev chýba dopravná značka upravujúca prednosť v jazde. Môže to potom skončiť nehodou alebo nehodou.

Boris z Bratislavy a aj Slavomír nás upozornil na "klasický" problém niektorých križovatiek na Slovensku. Na jednej z vetiev chýba dopravná značka upravujúca prednosť v jazde. Môžu potom nastať dve situácie pre vodičov na kolmých vetvách križovatky:

1) vodiči oboch áut si myslia, že majú prednosť, a naraz vojdú do križovatky,

2) vodiči oboch áut si myslia, že dávajú prednosť a ponúkajú sa ... aj toto môže skončiť zrážkou v križovatke.

Slavomír: "V obciach sa dosť často stretávam s dosť nejasným značením prednosti v križovatkách. Idem po rovnej ceste a z prava sa pripojuje vedľajšia cesta. Vodic z prava má značku "Daj prednosť v jazde", ja ale žiadnu značku nemám. To znamená, že by som mal dať prednosť ja jemu. Ako sa mám na takejto križovatke správať? Ako sa riešia prípadné kolízie?"

Boris:
"Na križovatke ulíc Pri Habánskom mlyne a Lovinského v Bratislave nie je na ulici Pri Habánskom mlyne značka Hlavná cesta v smere z Mlynskej doliny. Čiže by som mal dať prednosť autám, ktoré prichádzajú z Lovinského ulice. Tieto autá však majú na Lovinského značku Daj prednosť vjazde (skrytú za stromom). Keď sa stane nehoda, kto bude vinník? Respektíve, ako predísť nehode?"


Zväčšiť mapu

Aj Boris a aj Slavomír popísali rovnakú situáciu, nami označenú číslom 2). Nie je taká nebezpečná, ako keby na vedľajšej dopravná značka chýbala a na hlavnej bola.

Napriek tomu, keď sa dve autá objavia na takejto križovatke, jedno na hlavnej a jedno na vedľajšej, správne by sa malo diať nasledovné: auto na hlavnej dáva prednosť autu na vedľajšej, pretože v praxi aplikuje pravidlo prednosti vozidla prichádzajúceho z pravej strany.

Auto na vedľajšej zas pre dopravnú značku Daj prednosť v jazde dáva prednosť autu na hlavnej.

Nemusí sa to však skončiť "patovou" situáciou. Stačí, keď jeden z nich naznačí druhému, že mu určite dá prednosť a aj ju dá.

Môže sa to však skončiť aj tak, že sa vodiči nepochopia a vyrazia naraz dopredu. Za takto vzniknutú dopravnú nehodu môžu z pohľadu zákona obaja vodiči (tzv. spoluvina), keďže obaja mali dávať tomu druhému prednosť.

Podľa logiky by však za prípadnú nehodu nemali byť vodiči zodpovední, pretože by ju zapríčinila nemožnosť vyriešenia dopravnej situácie na križovatke bez porušenia dopravných predpisov minimálne jedným z vodičov.

Zaujímavé je, že v situácii, kedy by chýbala značka Daj prednosť v jazde, by už vodiči vinu neniesli, keďže by obaja mali prednosť. Zodpovednosť by "ležala" na správcovi alebo vlastníkovi križujúcich sa komunikácií.

Problém s jazdnými pruhmi

V rámci výstavby automobilky pri Žiline sa vybudoval aj obchvat obce Teplička nad Váhom. Pavel zo Žiliny si všimol, že približne v polovici obchvatu je cesta v strede rozdelená zvodidlami a má dva pruhy v každom smere jazdy. Nie sú to však obyčajné pruhy.

Pavel: "Doteraz by to bolo výborné, keby si manažéri Kia "nepostavili hlavu" a nevymysleli nižšie popísaný systém jazdných pruhov na tomto 4-pruhovom úseku, ktorý síce vyhovuje návesovým súpravám smerujúcim do a z fabriky, ale zároveň je proti elementárnej logike vodičov a na danom úseku vznikajú časté kolízne situácie vo vysokých rýchlostiach.

V smere zo Žiliny na Terchovú sú dva jazdné pruhy, pričom ľavý (rýchly) je asi 4-krát zmenený na odbočovací, respektíve pripájací pruh, vrátane dopravne zatienených plôch. To by ešte nebolo také kritické, ako situácia v opačnom smere.

V smere do Žiliny z Terchovej je takisto zmenený na odbočovací pravý pruh, tiež asi 4-krát na cca dvojkilometrovom úseku. V praxi to teda vyzerá tak, že vodiči idúci podľa zákona v pravom jazdnom pruhu musia asi 4x prejsť do ľavého pruhu, pretože pravý sa stáva výlučne odbočovacím a je tienený ostrovčekom.Vodiči si situáciu zjednodušujú a jazdia výlučne v ľavom pruhu, čím však prušujú zákon. Navyše rýchejší vodiči ich tým pádom musia predbiehať v pravom (pomalom) pruhu a zároveň dávať pozor na úseky s odbočovacím pruhom.

Pre lepšiu ilustráciu Vám situačný plánik posielam v prílohe."

KIA-situacia.jpg

Takéto riešenie odbočovania nie je veľmi štandardné. Používa sa však najmä tam, kde nie je dosť miesta na vybudovanie odbočovacích pruhov. Preto by smer do Terchovej nemal byť zásadne problematický, ak dopravné značenie dostatočne dopredu dáva vedieť o zmene smerovania ľavého jazdného pruhu.

V smere do Žiliny by to však chcelo vybudovať regulárne odbočovacie pruhy alebo zmeniť celý pravý jazdný pruh v spomínanom úseku na odbočovací, aby jazda v ľavom jazdnom pruhu nebola proti predpisom.

No a k predbiehaniu cez pravý jazdný pruh: v zákone o cestnej premávke sa píše, že sa predbieha vľavo. Vpravo sa predbieha len v presne určenom prípade, keď predbiehaný odbočuje vľavo.

§ 15, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Predchádza sa vľavo. Vpravo sa predchádza vozidlo, ktoré mení smer jazdy vľavo a ak už nie je pochybnosť o ďalšom smere jeho jazdy. Pri jazde v pripájacom jazdnom pruhu alebo v odbočovacom jazdnom pruhu sa smie vpravo predchádzať aj vozidlo idúce v priebežnom jazdnom pruhu.

Preto by zmena riešenia odbočovacích pruhov nemala byť argumentovaná rýchlejšími vozidlami predbiehajúcimi z pravej strany. Je totiž ich povinnosťou dodržiavať dopravné predpisy a ich záujem nebyť súčasťou dopravnej nehody.

V každom prípade by sa však hodila úprava takýchto križovatiek.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike
  2. Šliapnuť do pedálov – a ide sa na to!
  3. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  4. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  5. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  6. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  7. Sledujte príjem živín u starých rodičov
  8. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma?
  1. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  2. Spolu tvoríme inkluzívne susedstvá
  3. Zákazníci OMV môžu vrátiť prírode kúsok lesa
  4. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  5. Industriálna Spilka Offices je súčasťou Týždňa zelených budov
  6. Hagyari: Som pripravený intenzívne a tvrdo pracovať
  7. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  8. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 12 417
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 9 999
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 821
  4. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč? 3 428
  5. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 2 782
  6. Rozbolí vás žalúdok zo studenej vody? Najväčšie mýty o trávení 2 657
  7. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 190
  8. Viete, ktorá je najvzácnejšia komodita? Budete prekvapení! 1 767
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Vladimír Krátky: Karel Hirman vs. nejaký Smerák - v nedeľu v komerčnej televízií .
  2. Anna Miľanová: Cesta vlakom... 2022
  3. Dana Janebová: Svetlo pre teba
  4. Ján Valchár: Norma na 5.300% alebo sedem mesiacov štvojdňovej operácie
  5. Daniel Jankech: Ako som prežil detstvo a mladosť bez ruského plynu.
  6. Soňa Bulbeck: Dopadne Slovensko podobne ako Libanon?
  7. Jaroslav Polaček: Robíme to čestne. Budeme v tom pokračovať
  8. Štefan Vidlár: Premyslený politický ťah?
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 14 718
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 12 124
  3. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 6 277
  4. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 6 114
  5. Miroslav Lukáč: Viete že ruský trpaslík je najväčší na svete, ruské hodinky najrýchlejšie a Červená armáda nie je krvavočervená, ale ružová? 5 093
  6. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 4 660
  7. Tereza Krajčová: Grécke Atény 2/4 - Majestátny Acropolis, antická atmosféra v Agore a stopy Rimanov 4 481
  8. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu 4 256
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu