
, Detroit, kde mal premiéru štvordverový sedan, a Ženevu, miesto uvedenia verzie kombi.
Tomu všetkému predchádzalo ešte celosvetové uvedenie atraktívnej novinky vo večnom meste Ríme pre približne tisícku novinárov z celého sveta. Cesty v okolí historického talianskeho mesta, ležiaceho len pár desiatok kilometrov od brehov Stredozemného mora, boli prvou masovejšou previerkou od prvého po posledný diel nového automobilu. O ambicióznych cieľoch Mazdy 6 sa prezident spoločnosti Mazda Motor Corporation Mark Fields vyjadril, že je prvým článkom reťazca nových výrobkov reprezentujúcich návrat ku koreňom Mazdy, ktoré formovali také dynamické športové automobily ako Mazda RX-7 a MX-5.
Mazda 6 spĺňa zámery najvyššieho šéfa tretej najväčšej japonskej automobilky už na prvý pohľad. Predná časť všetkých troch základných verzií – sedana, liftbacku i kombi, je charakteristická „mazdovskou“ päťuholníkovou mriežkou chladiča, mohutnými otvormi na nasávanie vzduchu a nízkymi pretiahnutými reflektormi s čírym prekrytím. Dynamický, typický športový charakter umocňujú stúpajúce línie bokov karosérie, klenuté blatníky i koncové kombinované svetlá s čírou optikou. V tomto duchu tak sedan ako aj liftback predstavujú dynamiku a eleganciu zrejmú na prvý pohľad.
Asi tak sa o Mazde 6 vyjadril aj šéf dizajnu Mazdy Moray Callum, podľa ktorého Mazda 6 je ako atlét na vrchole svojej kondície. Pre dizajnérov a konštruktérov novej mazdy strednej triedy bolo jedným z najvyšších cieľov nájsť dizajn pre tých, ktorí milujú automobily a túžia po aute s charakterom. A keďže sa im cieľ podarilo splniť, na vzhľade Mazdy 6 je badateľná sebadôveru a srší z nej športová identita, osobitosť a športový duch. Práve tak sme ju videli, obdivovali, ale aj s ňou zaobchádzali na cestách v okolí Ríma.
A bolo takmer jedno, či pod kapotou novej Mazdy 6 strednej triedy bilo srdce hocktorého z troch zážihových štvorvalcov, či 1,8 l (88 kW/120 k), 2,0 l (104 kW/141 k) alebo 2,3 l (122 kW/166 k – diesel 2,0 l v dvoch výkonových verziách 88 kW/120 k a 100 kW/136 k bude nasledovať neskôr). S každým z nich automobil výborne akceleroval (10,7 s, 9,7 s a 8,9 s) a vie ísť aj dostatočne rýchlo (197 km/h, 208 km/h a 214 km/h). To všetko pri prijateľnej spotrebe (8,3 l/100 km, 8,5 l/100 km/h a 8.9 l/100 km).
Tuhá štruktúra karosérie spolu s novým predným (dvojité lichobežníky a vzpery MsPherson) i zadným (viacprvková typu-E) nezávislým zavesením kolies zaručujú veľmi dobré jazdné vlastnosti, v prípade kolízie aj účinné pohltenie energii nárazu vďaka špeciálnemu systému, ktorý Mazda 6 má v sebe zabudovaný. Aby však k nárazu nedošlo, automobil môže vďaka účinnému brzdovému systému ABS s EBD i brzdovému asistentovi na krátkej dráhe zastaviť, prípadne s pomocou elektronického systému dynamického riadenia jazdy DSC (Dynamic System Control) predísť kolízii.
Nová „šestka“ je oproti Mazde 626 väčšia vo všetkých smeroch – v dĺžke o 80 mm na 4680 mm a v šírke o 70 mm na 1780 mm. Zväčšený rázvor o 65 mm na 2675 mm umožnil zväčšiť vnútorný priestor pre cestujúcich. Nedotknutý nezostal žiadny detail interiéru, čo platí aj o použitých materiáloch. Bezpečnosť cestujúcich chránia vpredu čelné airbagy s dvojstupňovým nafukovaním, bočné a nový systém strešných nafukovacích vakov. Nový spôsob sklápania asymetricky delených zadných sedadiel stlačením jedinej páčky je pohodlný a veľmi praktický.
Prvá generácia Mazdy strednej triedy, modelový rad 626 prišiel na trh v roku 1978. Súčasná Mazda 626 sa vyrába od roku 1997 a je už piatou generáciou tohto modelového radu. Nová Mazda 6 sa na náš trh dostane približne v júni tohto roku. Najprv ako štvordverový sedan, neskôr ako päťdverový liftback a koncom roka aj kombi. Uvažuje sa, že ceny by mali začínať tesne pod hranicou osemstotisíc korún.
Autor: JÁN GOLDBERGER, Rím-Bratislava