SME
Streda, 28. september, 2022 | Meniny má Václav

Čo všetko ukončuje najvyššiu dovolenú rýchlosť

Najvyššie dovolené rýchlosti a ich úpravy dopravným značením, trápia mnohých motoristov. Najmä v súvislosti s tým, kde všade ešte platí 70-ka, 80-ka a podobne.

Najvyššie dovolené rýchlosti a ich úpravy dopravným značením, trápia mnohých motoristov. Napríklad Pavla zo Žiliny zaujíma, ako sa zachovať v nasledovnej situácii:

Pavel: "Vjazd do obce. Nakoľko ide o bezpečný úsek cesty, je na ňom značka "70". Avšak na dlhšom úseku bez križovatky, kde stále platí týchto 70 km/h, je označenie koniec obce a na tom istom stojane aj začiatok ďalšej obce. Moja otázka znie, kedy sa končí vyššie spomínaná 70? Ovplyvňuje vôbec zmena obce max. povolenú rýchlosť? Alebo sa 70 končí až najbližšou križovatkou (resp. značkou "koniec 70")?"

Platnosť dopravnej značky, ktorá určuje najvyššiu dovolenú rýchlosť, sa ukončuje:

  • dopravnou značkou "Koniec najvyššej dovolenej rýchlosti" (B 31b) alebo "Koniec viacerých zákazov" (B 39),
  • dopravnou značkou určujúcou inú najvyššiu dovolenú rýchlosť (B 31a),
  • na vzdialenejšej hranici križovatky,
  • dopravnou značkou určujúcou začiatok obce (IS 36a), koniec obce (IS 36b), začiatok miestnej časti obce (IS 36c) a koniec miestnej časti obce (IS 36d).

04.jpg

05.jpg

03.jpg

01.jpg 02.jpg

Na otázku Pavla je teda jednoznačná odpoveď. Sedemdesiatka končí na mieste, kde sú na jednom stojane dopravné značky začiatok a koniec obce. Dalo by sa povedať, že ide o "dvojité" potvrdenie konca platnosti najvyššej dovolenej rýchlosti 70 km/h.

Mimochodom, k dopravným značkám ukončujúcim obec ešte jedna informácia. Okrem ukončenia dopravných predpisov platných pre obec a najvyššej dovolenej rýchlosti upravenej dopravnou značkou už na nič iné nevplývajú. V tejto súvislosti sa totiž na nás obrátil Jozef z Novák, ktorý chcel vedieť, či koniec obce končí platnosť Zákazu zastavenia. Odpoveďou je nie.

Ďalšiu "rýchlostnú" otázku nám poslal Maťo. Jej podstatou je cesta medzi mestskou časťou Bratislavy - Záhorskou Bystricou a Stupavou.

Maťo: "Sled dopravných značiek na obchádzke je pomerne jasný: Koniec obce (Bratislavy) - prenosné dopravné značenie obmedzujúce rýchlosť na 50. Vyplýva z toho, že aj mimo obce je vodič povinný jazdiť 50-tkou. Zatiaľ všetko v pohode.

Je tomu už ale niekoľko týždňov, čo namiesto 50-tky je v smere do Stupavy iba betonový podstavec a tyč. Samotná tabuľa zmizla. V protismere je ale všetko v poriadku, rýchlosť je obmedzená na 50.

Mňa zaujíma, či neprítomnosť danej tabule v tomto prípade znamená, že sa môže jazdiť viac ako 50. A prípadne aj to, ako by sa riešil problém s policajtmi."

Vodič sa má na cestách riadiť pravidlami cestnej premávky spísanými v zákone o cestnej premávke, dopravným značením, dopravnými zariadeniami a pokynmi policajtov.

Maťo napísal, že na úseku cesty mimo obce, kde platila 50-ka, už dopravná značka nie je. Môžme sa dohadovať, či ju niekto odstránil úmyselne bez dovolenia, alebo s dovolením, alebo ju odfúkol vietor. To však nič nemení na fakte, že ak tam nie je dopravná značka upravujúca najvyššiu dovolenú rýchlosť, pre vodiča platí zákonné ustanovenie, podľa ktorého sa mimo obce smie jazdiť najrýchlejšie 90-kou.

To isté platí aj pre prípad, že by dopravné značenie ležalo na zemi významovou stranou otočenou nadol.

§ 8, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

(8) Použité zvislé dopravné značky, dopravné zariadenia a vodorovné dopravné značky v cestnej premávke musia byť včas viditeľné z dostatočnej vzdialenosti a počas celej doby použitia musia poskytovať úplný a jednoznačný výklad.

Je jedno, či viete, aká dopravná značka "by tam mala byť", dôležité je to, aký stav je na ceste v momente, keď ňou prechádzate. To isté je povinný rešpektovať aj policajt, ktorý by na danom mieste chcel kontrolovať dodržiavanie dopravných predpisov.

Niektorí motoristi majú problém s tým, kde presne križovatka ukončuje platnosť dopravnej značky upravujúcej najvyššiu dovolenú rýchlosť. Jedným z nich je aj Peter z Martina:

Peter: "V niektorých mestách pri obchvatoch a výpadovkách býva zvýšená povolená rýchlosť. U nás v Martine v smere od Turčianskych Teplíc smerom na Vrútky/Žilinu/Poprad je stanovená rýchlosť na 70km/h.

Z autoškoly viem, že križovatka ruší takéto označenie. Čo v prípade, ak prechádzam mestom po tejto ceste rýchlosťou 70 km/h?

Som povinný pri prechode križovatkou znížiť na 50 km/h a následne možno 20-30 metrov za križovatkou opäť pridať, keďže je tam umiestnená tabuľa s rýchlosťou 70 km/h? Je možné, aby ma polícia pokutovala za to, že som celou cestou prešiel sedemdesiatkou?"

Ako sme už písali vyššie, križovatka ukončuje platnosť dopravnej značky upravujúcej najvyššiu dovolenú rýchlosť na svojej vzdialenejšej hranici. To znamená, že Peter nemusí v križovatke brzdiť, ak je na vzdialenejšej hranici križovatky umiestnená 70-ka.

§ 5, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

(13) Zákaz, obmedzenie alebo príkaz vyplývajúci z príslušnej zvislej dopravnej značky sa končí na vzdialenejšej hranici najbližšej križovatky, ak nie je skôr skončený inak; ...

§ 4, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie
e) hranicou križovatky miesto vyznačené vodorovnou dopravnou značkou "Priečna súvislá čiara", "Priečna súvislá čiara so symbolom Daj prednosť v jazde!" alebo "Priečna súvislá čiara s nápisom STOP"; kde takáto vodorovná dopravná značka nie je, hranicu križovatky tvorí kolmica na os vozovky v mieste, kde sa pre križovatku začína zakrivenie vozovky,

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  3. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  4. Jazdíte na pneumatikách Continental?
  5. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  6. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  7. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  8. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  1. Union prepláca všetky doplatky za lieky pre deti do 18 rokov
  2. Medzi prírodnými izoláciami vedie celulóza
  3. Zvyšky z vašej kuchyne môžu pomôcť v boji s klimatickou krízou
  4. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  5. Nie všetko sa deje na červenom koberci
  6. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  7. Jazdíte na pneumatikách Continental?
  8. Rebríček úsporných ojazdených vozidiel
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 12 132
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 11 159
  3. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 612
  4. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 533
  5. Jazdíte na pneumatikách Continental? 2 822
  6. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 562
  7. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 2 510
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 345
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister financií Igor Matovič.

Matoviča v parlamente nechcú ani vlastní.


a 1 ďalší 2 h
Ilustračné foto.

Pesimistická prognóza NBS počíta s tým, že nenabehnú vládne opatrenia.


2 h
Meloniová

Je to víťazstvo menšiny, hovorí Francesco Clementi.


4 h
Odvolávanie ministra financií Matoviča.

Návrh na vyslovenie nedôvery ministrovi podpísalo 32 poslancov.


a 3 ďalší 4 h

Blogy SME

  1. Marek Mačuha: Prečo odvolať Matoviča
  2. Peter Fiabáne: Riešenia najväčších výziev vyžadujú čas a rozvahu, nie statusy na sociálnych sieťach.
  3. Patrik Zimáni: Šeď nevšímavosti okolo nás.
  4. Marián Betík: Môj mobil je debil a čo ja?
  5. Štefan Vidlár: Krvavé častušky
  6. Miroslav Danko: Otvorený list Mikulášovi Dzurindovi
  7. Věra Tepličková: Už nemusíme tápať v temnotách. Svetlo sveta uzreli prvé nápady, ako na pracoviskách šetriť energie
  8. Roman Kebísek: Desaťročie veľkého prenasledovania evanjelikov 1671-1681
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 460
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 901
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 7 651
  4. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 533
  5. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 4 524
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 429
  7. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 2 839
  8. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, part II. 2 789
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu