SME

Rozhovor s Jaroslavom Miškolcim, novým navigátorom Aleša Lopraisa

Kopřivnický Loprais Tatra Team štartuje v novej sezóne v pozmenenej zostave. Pilotom je naďalej Aleš Loprais a mechanikom zostáva Milan Holáň, no na sedadle navigátora bude nový muž – Jaroslav Miškolci z Martina. Na blížiacom sa Dakare bude mať teda premi

(Zdroj: Loprais Tatra Team)

Ako došlo k tomu, že na dverách dakarskej tatrovky pribudla slovenská vlajočka?

Spolupráca s Loprais Tatra Teamom sa začala pred štyrmi rokmi. Moja firma J.M. Martin, ktorá je autorizovaným dealerom automobilov Nissan, vtedy kompletne pripravovala Navaru pre novinárov, ktorí s Karlom Lopraisom za volantom sprevádzali kopřivnický tím na Dakare 2007. Išlo napríklad o stavbu ochranného rámu a rozsiahle úpravy podvozka i odpruženia. Keď bolo auto hotové, uvedomil som si, že vlastne aj to túžim zažiť. Na vlastnej koži, ako súťažiaci. Napokon jazdeniu v teréne sa venujem už roky, spolu s ďalšími s rovnakou „krvnou skupinou" som pripravil i zopár off-roadových akcií.

Potom som sa ako divák/fanúšik dostal na tohtoročný Dakar v Južnej Amerike v rámci moravsko-slovenskej výpravy, v ktorej bol aj Pavel Loprais - dvojička, teda brat manažéra tímu Milana Lopraisa a samozrejme Karlov brat. Boli sme sa pozrieť prakticky na všetkých etapách v Čile aj Argnetíne - ako správny fan-klub aj s vlajkami a tam som na vlastné oči videl, aká je to úžasná súťaž. Dýchal som atmosféru, vychutnával typické burácanie motora Tatry bojujúcej s terénom a obdivoval všetkých na čele s motocyklistami, ktorí sú pre mňa skutoční hrdinovia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

52_male_big.jpg

Jaroslav Miškolci (vľavo) a Aleš Loprais.

Po návrate z Argentíny sme si na bežný servis prevzali Nissan Navaru, s ktorou jazdil Karel a vtedy som dostal ponuku pracovať pre Loprais Tatra Team ako technický konzultant. To znamená podieľať sa organizačnými a logistickými činnosťami na stavbe úplne nového auta a príprave vozidiel z dvoch posledných Dakarov. Nuž a o dva mesiace neskôr mi Milan Loprais ponúkol miesto navigátora. Pre mňa to bola ponuka, aká sa neodmieta.

„Lopraisovci" majú vždy ambície na popredné umiestnenie. Od navigátora teda závisí veľmi veľa, veď zablúdenie môže znamenať pád posádky o niekoľko priečok... Ako vyzerá príprava na 4500-kilometrový maratón z tohto pohľadu?

V prvom rade som oprášil svoje skúsenosti z majstrovstiev Slovenska v rely a branno-orientačných súťažiach. Tam som v minulosti absolvoval 8 sezón. Samozrejme, dnes je všetko úplne iné, špeciálne na takýchto dlhých súťažiach. Musel som si naštudovať symboly a piktogramy, aké sa používajú v itinerároch na Dakare a naučiť sa všetko, čo súvisí s orientáciou v teréne a jazdením podľa azimutu - GPS sa totiž nesmie používať. Od usporiadateľa dostanú všetky posádky pred každou etapou itinerár - zošit formátu A5 a navigáciu, na ktorej vidieť len azimut a až tri kilometre pred kontrolným bodom (WPM, CP...) sa objaví aj šípka, ktorá vzdušnou čiarou ukazuje smer k WPM.

SkryťVypnúť reklamu

53_male_big.jpg

Tripmaster - zariadenie, ktoré na motoristických súťažiach veľmi presne meria najrôznejšie parametre týkajúce sa trasy. Patrí ku kľúčovým pomocníkom navigátora a na dlhé súťaže treba mať v kabíne pre istotu dva, každý so samostatným snímačom. Udáva celkovú prejdenú vzdialenosť, dĺžku konkrétnych úsekov, rýchlosť, priemernú rýchlosť, sú v ňom stopky i aktuálny čas...

Je mi jasné, že budem mať veľkú zodpovednosť, veď celá posádka sa naháňa so súpermi o minúty, či sekundu a ak ako navigátor spravím chybu, môžeme stratiť celé hodiny... Stručne povedané: Dobrý navigátor prevedie vodiča cez všetky povinné prejazdové body, včas avizuje nástrahy terénu a bez blúdenia najkratšou možnou cestou trafí cieľa etapy. Dôležité: Treba zladiť komunikáciu s pilotom stopercentne podľa jeho predstáv a potrieb. Všetky informácie, ktoré diktujem cez mikrofón do slúchadiel v prilbe, musia byť zreteľné a jednoznačné. Komunikáciu sme si skúšali počas testovania vozidla a myslím, že sme našli optimálny mód. Takže je toho dosť. Budem mať tiež celý rad ďalších organizačných úloh, ktoré máme všetci podelené. Napríklad sledovať harmonogram rely, časy štartov do jednotlivých etáp... Proste stále musím vedieť, „kde je sever".

Existujú pre dakarského nováčika nejaké zdroje praktických informácií?

SkryťVypnúť reklamu

Pred štartom Dakaru usporiadateľ robí školenie na GPS navigáciu, Iritrack a Sentinel, čo pravdaže nemôže stačiť. Prvé rady som dostal od Aleša, ďalšie z internetu od môjho zamestnanca Ivana Ondrouška a cennými radami ma vyzbrojil aj Jaro Katriňák.

S akou technikou ide Loprais Tatra Team obhajovať svoje renomé vo svetových cross-country?

Auto je pred sezónou kompletne zrepasované. Motor Deutz pripravil priamo výrobca a momentálne má výkon medzi 900 - 950 k, krútiaci moment 3500 Nm vrcholí pri 1600 ot./min, no prakticky celý je k dispozícii v rozsahu 1400 - 1800 ot./min. Fanúšikov iste zaujíma aj maximálka - naša Tatra dokáže jazdiť rýchlosťou až 172 km/h, no na súťaži to nevyužijeme, pretože povolených je najviac 150 km/h.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

51_male_big.jpg

Tím musí byť zohratý vo všetkom.
Snímka je z tréningu vymieňania kolesa.

Kamión pripravený na štart etapy má hmotnosť 9200 kg. Do toho počítam aj 350 kg nákladu, vrátane najnutnejších náhradných dielcov a dvoch rezervných kolies. Dve nádrže na naftu majú spolu 740 litrov, na Dakar však budú ešte o niečo väčšie, potom sa do nich zmestí 830 litrov. Môže sa to zdať zbytočne veľa, lenže keď trasa vedie po mäkkom povrchu, tak nafta do motora doslova tečie prúdom a v rýchlostnej skúške potom spotreba vyletí od 90 až po 150 litrov na 100 kilometrov...

Prevodovka je päťstupňová s polstupňami, zapínateľný pohon 4x4 s uzávierkami diferenciálu prednej a zadnej nápravy. Krútiaci moment sa rozdeľuje na nápravy v pomere 50:50 %.

A ešte posledná, ale podstatná otázka: Ako prijala rodina novú rolu otca troch detí?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Je normálne, ak manželka a deti majú obavy z takéhoto dobrodružstva. O to viac si cením, že moja žena Vlaďka mi nebráni splniť si sen a spolu s deťmi mi doma vytvára pohodu a príjemnú atmosféru. Viem, že budú netrpezlivo čakať, aby som sa vrátil živý a zdravý... a šťastný.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Na septembrovej Silk Way Rally (4500 km z tatárskeho mesta Kazaň cez Kazachstan do turkménskeho Ašchabádu) posádka Loprais-Holáň-Miškolci obsadila v silnej konkurencii 3. miesto. Nebyť poruchy držiaku posilňovača riadenia, mohli skončiť ešte lepšie. V každom prípade je to povzbudzujúci výsledok z generálky pred Dakarom, ktorý bude znova na juhoamerickom kontinente a začína 2. januára 2010.

54_male_big.jpg V silne obsadenej kategórii kamiónov na Silk Way Rally posádka Loprais-Holáň-Miškolci obsadila 3.priečku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Autor: Zhováral sa Peter Hargaš

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 587
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 307
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 121
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 338
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 909
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 863
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 392
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXV
  2. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  3. Daniel Bíro: Kapela Slovenská Klobása vznikla už v roku 1993. Aké boli jej začiatky? A aká je súčasnosť kapely?
  4. Jozef Foltýn: Huliak che byť už aj reprezentačný tréner
  5. Štefan Šturdzík: Dvojtvárnosť premiéra.
  6. Milan Srnka: Fico bude v Moskve v “exkluzívnej spoločnosti”
  7. Jozef Stasík: Čakáme na nové elity. Nie, ani tie nás nespasia.
  8. Viktor Pamula: Ako sa minister obrany ministrom zdravotníctva stal
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 29 774
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 792
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 23 185
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 983
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 575
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 6 919
  7. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 6 028
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 873
  1. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  2. Tupou Ceruzou: Smerákov
  3. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  4. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  5. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  6. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  7. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  8. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
SkryťZatvoriť reklamu