Ako došlo k tomu, že na dverách dakarskej tatrovky pribudla slovenská vlajočka?
Spolupráca s Loprais Tatra Teamom sa začala pred štyrmi rokmi. Moja firma J.M. Martin, ktorá je autorizovaným dealerom automobilov Nissan, vtedy kompletne pripravovala Navaru pre novinárov, ktorí s Karlom Lopraisom za volantom sprevádzali kopřivnický tím na Dakare 2007. Išlo napríklad o stavbu ochranného rámu a rozsiahle úpravy podvozka i odpruženia. Keď bolo auto hotové, uvedomil som si, že vlastne aj to túžim zažiť. Na vlastnej koži, ako súťažiaci. Napokon jazdeniu v teréne sa venujem už roky, spolu s ďalšími s rovnakou „krvnou skupinou" som pripravil i zopár off-roadových akcií.
Potom som sa ako divák/fanúšik dostal na tohtoročný Dakar v Južnej Amerike v rámci moravsko-slovenskej výpravy, v ktorej bol aj Pavel Loprais - dvojička, teda brat manažéra tímu Milana Lopraisa a samozrejme Karlov brat. Boli sme sa pozrieť prakticky na všetkých etapách v Čile aj Argnetíne - ako správny fan-klub aj s vlajkami a tam som na vlastné oči videl, aká je to úžasná súťaž. Dýchal som atmosféru, vychutnával typické burácanie motora Tatry bojujúcej s terénom a obdivoval všetkých na čele s motocyklistami, ktorí sú pre mňa skutoční hrdinovia.
|
Jaroslav Miškolci (vľavo) a Aleš Loprais. |
„Lopraisovci" majú vždy ambície na popredné umiestnenie. Od navigátora teda závisí veľmi veľa, veď zablúdenie môže znamenať pád posádky o niekoľko priečok... Ako vyzerá príprava na 4500-kilometrový maratón z tohto pohľadu?
V prvom rade som oprášil svoje skúsenosti z majstrovstiev Slovenska v rely a branno-orientačných súťažiach. Tam som v minulosti absolvoval 8 sezón. Samozrejme, dnes je všetko úplne iné, špeciálne na takýchto dlhých súťažiach. Musel som si naštudovať symboly a piktogramy, aké sa používajú v itinerároch na Dakare a naučiť sa všetko, čo súvisí s orientáciou v teréne a jazdením podľa azimutu - GPS sa totiž nesmie používať. Od usporiadateľa dostanú všetky posádky pred každou etapou itinerár - zošit formátu A5 a navigáciu, na ktorej vidieť len azimut a až tri kilometre pred kontrolným bodom (WPM, CP...) sa objaví aj šípka, ktorá vzdušnou čiarou ukazuje smer k WPM.
|
Tripmaster - zariadenie, ktoré na motoristických súťažiach veľmi presne meria najrôznejšie parametre týkajúce sa trasy. Patrí ku kľúčovým pomocníkom navigátora a na dlhé súťaže treba mať v kabíne pre istotu dva, každý so samostatným snímačom. Udáva celkovú prejdenú vzdialenosť, dĺžku konkrétnych úsekov, rýchlosť, priemernú rýchlosť, sú v ňom stopky i aktuálny čas... |
Existujú pre dakarského nováčika nejaké zdroje praktických informácií?
Pred štartom Dakaru usporiadateľ robí školenie na GPS navigáciu, Iritrack a Sentinel, čo pravdaže nemôže stačiť. Prvé rady som dostal od Aleša, ďalšie z internetu od môjho zamestnanca Ivana Ondrouška a cennými radami ma vyzbrojil aj Jaro Katriňák.
S akou technikou ide Loprais Tatra Team obhajovať svoje renomé vo svetových cross-country?
Auto je pred sezónou kompletne zrepasované. Motor Deutz pripravil priamo výrobca a momentálne má výkon medzi 900 - 950 k, krútiaci moment 3500 Nm vrcholí pri 1600 ot./min, no prakticky celý je k dispozícii v rozsahu 1400 - 1800 ot./min. Fanúšikov iste zaujíma aj maximálka - naša Tatra dokáže jazdiť rýchlosťou až 172 km/h, no na súťaži to nevyužijeme, pretože povolených je najviac 150 km/h.
|
Tím musí byť zohratý vo všetkom. |
Prevodovka je päťstupňová s polstupňami, zapínateľný pohon 4x4 s uzávierkami diferenciálu prednej a zadnej nápravy. Krútiaci moment sa rozdeľuje na nápravy v pomere 50:50 %.
A ešte posledná, ale podstatná otázka: Ako prijala rodina novú rolu otca troch detí?
Je normálne, ak manželka a deti majú obavy z takéhoto dobrodružstva. O to viac si cením, že moja žena Vlaďka mi nebráni splniť si sen a spolu s deťmi mi doma vytvára pohodu a príjemnú atmosféru. Viem, že budú netrpezlivo čakať, aby som sa vrátil živý a zdravý... a šťastný.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Na septembrovej Silk Way Rally (4500 km z tatárskeho mesta Kazaň cez Kazachstan do turkménskeho Ašchabádu) posádka Loprais-Holáň-Miškolci obsadila v silnej konkurencii 3. miesto. Nebyť poruchy držiaku posilňovača riadenia, mohli skončiť ešte lepšie. V každom prípade je to povzbudzujúci výsledok z generálky pred Dakarom, ktorý bude znova na juhoamerickom kontinente a začína 2. januára 2010.
![]() | V silne obsadenej kategórii kamiónov na Silk Way Rally posádka Loprais-Holáň-Miškolci obsadila 3.priečku. |
Autor: Zhováral sa Peter Hargaš