SME
Nedeľa, 2. október, 2022 | Meniny má Levoslav

Rozhovor s Jaroslavom Miškolcim, novým navigátorom Aleša Lopraisa

Kopřivnický Loprais Tatra Team štartuje v novej sezóne v pozmenenej zostave. Pilotom je naďalej Aleš Loprais a mechanikom zostáva Milan Holáň, no na sedadle navigátora bude nový muž – Jaroslav Miškolci z Martina. Na blížiacom sa Dakare bude mať teda premi

(Zdroj: Loprais Tatra Team)

Ako došlo k tomu, že na dverách dakarskej tatrovky pribudla slovenská vlajočka?

Spolupráca s Loprais Tatra Teamom sa začala pred štyrmi rokmi. Moja firma J.M. Martin, ktorá je autorizovaným dealerom automobilov Nissan, vtedy kompletne pripravovala Navaru pre novinárov, ktorí s Karlom Lopraisom za volantom sprevádzali kopřivnický tím na Dakare 2007. Išlo napríklad o stavbu ochranného rámu a rozsiahle úpravy podvozka i odpruženia. Keď bolo auto hotové, uvedomil som si, že vlastne aj to túžim zažiť. Na vlastnej koži, ako súťažiaci. Napokon jazdeniu v teréne sa venujem už roky, spolu s ďalšími s rovnakou „krvnou skupinou" som pripravil i zopár off-roadových akcií.

Potom som sa ako divák/fanúšik dostal na tohtoročný Dakar v Južnej Amerike v rámci moravsko-slovenskej výpravy, v ktorej bol aj Pavel Loprais - dvojička, teda brat manažéra tímu Milana Lopraisa a samozrejme Karlov brat. Boli sme sa pozrieť prakticky na všetkých etapách v Čile aj Argnetíne - ako správny fan-klub aj s vlajkami a tam som na vlastné oči videl, aká je to úžasná súťaž. Dýchal som atmosféru, vychutnával typické burácanie motora Tatry bojujúcej s terénom a obdivoval všetkých na čele s motocyklistami, ktorí sú pre mňa skutoční hrdinovia.

52_MALE_big.jpg

Jaroslav Miškolci (vľavo) a Aleš Loprais.

Po návrate z Argentíny sme si na bežný servis prevzali Nissan Navaru, s ktorou jazdil Karel a vtedy som dostal ponuku pracovať pre Loprais Tatra Team ako technický konzultant. To znamená podieľať sa organizačnými a logistickými činnosťami na stavbe úplne nového auta a príprave vozidiel z dvoch posledných Dakarov. Nuž a o dva mesiace neskôr mi Milan Loprais ponúkol miesto navigátora. Pre mňa to bola ponuka, aká sa neodmieta.

„Lopraisovci" majú vždy ambície na popredné umiestnenie. Od navigátora teda závisí veľmi veľa, veď zablúdenie môže znamenať pád posádky o niekoľko priečok... Ako vyzerá príprava na 4500-kilometrový maratón z tohto pohľadu?

V prvom rade som oprášil svoje skúsenosti z majstrovstiev Slovenska v rely a branno-orientačných súťažiach. Tam som v minulosti absolvoval 8 sezón. Samozrejme, dnes je všetko úplne iné, špeciálne na takýchto dlhých súťažiach. Musel som si naštudovať symboly a piktogramy, aké sa používajú v itinerároch na Dakare a naučiť sa všetko, čo súvisí s orientáciou v teréne a jazdením podľa azimutu - GPS sa totiž nesmie používať. Od usporiadateľa dostanú všetky posádky pred každou etapou itinerár - zošit formátu A5 a navigáciu, na ktorej vidieť len azimut a až tri kilometre pred kontrolným bodom (WPM, CP...) sa objaví aj šípka, ktorá vzdušnou čiarou ukazuje smer k WPM.

53_MALE_big.jpg

Tripmaster - zariadenie, ktoré na motoristických súťažiach veľmi presne meria najrôznejšie parametre týkajúce sa trasy. Patrí ku kľúčovým pomocníkom navigátora a na dlhé súťaže treba mať v kabíne pre istotu dva, každý so samostatným snímačom. Udáva celkovú prejdenú vzdialenosť, dĺžku konkrétnych úsekov, rýchlosť, priemernú rýchlosť, sú v ňom stopky i aktuálny čas...

Je mi jasné, že budem mať veľkú zodpovednosť, veď celá posádka sa naháňa so súpermi o minúty, či sekundu a ak ako navigátor spravím chybu, môžeme stratiť celé hodiny... Stručne povedané: Dobrý navigátor prevedie vodiča cez všetky povinné prejazdové body, včas avizuje nástrahy terénu a bez blúdenia najkratšou možnou cestou trafí cieľa etapy. Dôležité: Treba zladiť komunikáciu s pilotom stopercentne podľa jeho predstáv a potrieb. Všetky informácie, ktoré diktujem cez mikrofón do slúchadiel v prilbe, musia byť zreteľné a jednoznačné. Komunikáciu sme si skúšali počas testovania vozidla a myslím, že sme našli optimálny mód. Takže je toho dosť. Budem mať tiež celý rad ďalších organizačných úloh, ktoré máme všetci podelené. Napríklad sledovať harmonogram rely, časy štartov do jednotlivých etáp... Proste stále musím vedieť, „kde je sever".

Existujú pre dakarského nováčika nejaké zdroje praktických informácií?

Pred štartom Dakaru usporiadateľ robí školenie na GPS navigáciu, Iritrack a Sentinel, čo pravdaže nemôže stačiť. Prvé rady som dostal od Aleša, ďalšie z internetu od môjho zamestnanca Ivana Ondrouška a cennými radami ma vyzbrojil aj Jaro Katriňák.

S akou technikou ide Loprais Tatra Team obhajovať svoje renomé vo svetových cross-country?

Auto je pred sezónou kompletne zrepasované. Motor Deutz pripravil priamo výrobca a momentálne má výkon medzi 900 - 950 k, krútiaci moment 3500 Nm vrcholí pri 1600 ot./min, no prakticky celý je k dispozícii v rozsahu 1400 - 1800 ot./min. Fanúšikov iste zaujíma aj maximálka - naša Tatra dokáže jazdiť rýchlosťou až 172 km/h, no na súťaži to nevyužijeme, pretože povolených je najviac 150 km/h.

51_MALE_big.jpg

Tím musí byť zohratý vo všetkom.
Snímka je z tréningu vymieňania kolesa.

Kamión pripravený na štart etapy má hmotnosť 9200 kg. Do toho počítam aj 350 kg nákladu, vrátane najnutnejších náhradných dielcov a dvoch rezervných kolies. Dve nádrže na naftu majú spolu 740 litrov, na Dakar však budú ešte o niečo väčšie, potom sa do nich zmestí 830 litrov. Môže sa to zdať zbytočne veľa, lenže keď trasa vedie po mäkkom povrchu, tak nafta do motora doslova tečie prúdom a v rýchlostnej skúške potom spotreba vyletí od 90 až po 150 litrov na 100 kilometrov...

Prevodovka je päťstupňová s polstupňami, zapínateľný pohon 4x4 s uzávierkami diferenciálu prednej a zadnej nápravy. Krútiaci moment sa rozdeľuje na nápravy v pomere 50:50 %.

A ešte posledná, ale podstatná otázka: Ako prijala rodina novú rolu otca troch detí?

Je normálne, ak manželka a deti majú obavy z takéhoto dobrodružstva. O to viac si cením, že moja žena Vlaďka mi nebráni splniť si sen a spolu s deťmi mi doma vytvára pohodu a príjemnú atmosféru. Viem, že budú netrpezlivo čakať, aby som sa vrátil živý a zdravý... a šťastný.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Na septembrovej Silk Way Rally (4500 km z tatárskeho mesta Kazaň cez Kazachstan do turkménskeho Ašchabádu) posádka Loprais-Holáň-Miškolci obsadila v silnej konkurencii 3. miesto. Nebyť poruchy držiaku posilňovača riadenia, mohli skončiť ešte lepšie. V každom prípade je to povzbudzujúci výsledok z generálky pred Dakarom, ktorý bude znova na juhoamerickom kontinente a začína 2. januára 2010.

54_MALE_big.jpg V silne obsadenej kategórii kamiónov na Silk Way Rally posádka Loprais-Holáň-Miškolci obsadila 3.priečku.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  3. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  4. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  5. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  7. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  8. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 377
  2. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 5 229
  3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 009
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 636
  5. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 4 555
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 918
  7. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 777
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 528
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Pohľad na starú Bratislavu na obraze Dezidera Millyho.

Bratislava vznikla za cenu drastických zásahov a tragédií.


6 h
Ilustračný obrázok.

Nakŕmiť rodinu môže byť náročná práca.


a 2 ďalší 27. sep
Ekonómovia a finanční odborníci rada, ako naložiť s peniazmi v časoch rýchlo rastúcich cien.

Neoplatí sa špekulovať a hľadať riešenia s vysokým výnosom a nízkym rizikom.


30. sep
Ukrajinskí vojaci pri Siversku.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 4 ďalší 3 h

Neprehliadnite tiež

BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


17 h
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep
Úpravy v rámci programu Peugeot Individual.

Auto zabalia do fólie alebo nalakujú diely.


27. sep

Blogy SME

  1. Jozef Javurek: Dolná Streda a okolie
  2. Ľubomír Maretta: Einsamkeit
  3. Petra Kohútová: Vartovka v Krupine
  4. Veronika Michalčíková: Španielska Andalúzia (3): Pred pirátmi sa schovávali v pevnosti
  5. Seniori v pohybe: Komunita prináša aj chuť do života
  6. Zuzana Valachovičová: Nové nákupné centrum s 320 obchodmi
  7. Ján Roháč: Fotoblog IX.: Moje ulice Göteborgu
  8. Věra Tepličková: Premiér dupol a zem sa otriasla
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 026
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 892
  3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 4 147
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 031
  5. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 3 367
  6. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 3 362
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 998
  8. Ján Valchár: Norma na 5.300% alebo sedem mesiacov štvojdňovej operácie 2 907
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu