SME
Piatok, 24. september, 2021 | Meniny má Ľuboš, ĽuborKrížovkyKrížovky

Rozhovor s Jaroslavom Miškolcim, novým navigátorom Aleša Lopraisa

Kopřivnický Loprais Tatra Team štartuje v novej sezóne v pozmenenej zostave. Pilotom je naďalej Aleš Loprais a mechanikom zostáva Milan Holáň, no na sedadle navigátora bude nový muž – Jaroslav Miškolci z Martina. Na blížiacom sa Dakare bude mať teda premi

(Zdroj: Loprais Tatra Team)

Ako došlo k tomu, že na dverách dakarskej tatrovky pribudla slovenská vlajočka?

Spolupráca s Loprais Tatra Teamom sa začala pred štyrmi rokmi. Moja firma J.M. Martin, ktorá je autorizovaným dealerom automobilov Nissan, vtedy kompletne pripravovala Navaru pre novinárov, ktorí s Karlom Lopraisom za volantom sprevádzali kopřivnický tím na Dakare 2007. Išlo napríklad o stavbu ochranného rámu a rozsiahle úpravy podvozka i odpruženia. Keď bolo auto hotové, uvedomil som si, že vlastne aj to túžim zažiť. Na vlastnej koži, ako súťažiaci. Napokon jazdeniu v teréne sa venujem už roky, spolu s ďalšími s rovnakou „krvnou skupinou" som pripravil i zopár off-roadových akcií.

Potom som sa ako divák/fanúšik dostal na tohtoročný Dakar v Južnej Amerike v rámci moravsko-slovenskej výpravy, v ktorej bol aj Pavel Loprais - dvojička, teda brat manažéra tímu Milana Lopraisa a samozrejme Karlov brat. Boli sme sa pozrieť prakticky na všetkých etapách v Čile aj Argnetíne - ako správny fan-klub aj s vlajkami a tam som na vlastné oči videl, aká je to úžasná súťaž. Dýchal som atmosféru, vychutnával typické burácanie motora Tatry bojujúcej s terénom a obdivoval všetkých na čele s motocyklistami, ktorí sú pre mňa skutoční hrdinovia.

52_MALE_big.jpg

Jaroslav Miškolci (vľavo) a Aleš Loprais.

Po návrate z Argentíny sme si na bežný servis prevzali Nissan Navaru, s ktorou jazdil Karel a vtedy som dostal ponuku pracovať pre Loprais Tatra Team ako technický konzultant. To znamená podieľať sa organizačnými a logistickými činnosťami na stavbe úplne nového auta a príprave vozidiel z dvoch posledných Dakarov. Nuž a o dva mesiace neskôr mi Milan Loprais ponúkol miesto navigátora. Pre mňa to bola ponuka, aká sa neodmieta.

„Lopraisovci" majú vždy ambície na popredné umiestnenie. Od navigátora teda závisí veľmi veľa, veď zablúdenie môže znamenať pád posádky o niekoľko priečok... Ako vyzerá príprava na 4500-kilometrový maratón z tohto pohľadu?

V prvom rade som oprášil svoje skúsenosti z majstrovstiev Slovenska v rely a branno-orientačných súťažiach. Tam som v minulosti absolvoval 8 sezón. Samozrejme, dnes je všetko úplne iné, špeciálne na takýchto dlhých súťažiach. Musel som si naštudovať symboly a piktogramy, aké sa používajú v itinerároch na Dakare a naučiť sa všetko, čo súvisí s orientáciou v teréne a jazdením podľa azimutu - GPS sa totiž nesmie používať. Od usporiadateľa dostanú všetky posádky pred každou etapou itinerár - zošit formátu A5 a navigáciu, na ktorej vidieť len azimut a až tri kilometre pred kontrolným bodom (WPM, CP...) sa objaví aj šípka, ktorá vzdušnou čiarou ukazuje smer k WPM.

53_MALE_big.jpg

Tripmaster - zariadenie, ktoré na motoristických súťažiach veľmi presne meria najrôznejšie parametre týkajúce sa trasy. Patrí ku kľúčovým pomocníkom navigátora a na dlhé súťaže treba mať v kabíne pre istotu dva, každý so samostatným snímačom. Udáva celkovú prejdenú vzdialenosť, dĺžku konkrétnych úsekov, rýchlosť, priemernú rýchlosť, sú v ňom stopky i aktuálny čas...

Je mi jasné, že budem mať veľkú zodpovednosť, veď celá posádka sa naháňa so súpermi o minúty, či sekundu a ak ako navigátor spravím chybu, môžeme stratiť celé hodiny... Stručne povedané: Dobrý navigátor prevedie vodiča cez všetky povinné prejazdové body, včas avizuje nástrahy terénu a bez blúdenia najkratšou možnou cestou trafí cieľa etapy. Dôležité: Treba zladiť komunikáciu s pilotom stopercentne podľa jeho predstáv a potrieb. Všetky informácie, ktoré diktujem cez mikrofón do slúchadiel v prilbe, musia byť zreteľné a jednoznačné. Komunikáciu sme si skúšali počas testovania vozidla a myslím, že sme našli optimálny mód. Takže je toho dosť. Budem mať tiež celý rad ďalších organizačných úloh, ktoré máme všetci podelené. Napríklad sledovať harmonogram rely, časy štartov do jednotlivých etáp... Proste stále musím vedieť, „kde je sever".

Existujú pre dakarského nováčika nejaké zdroje praktických informácií?

Pred štartom Dakaru usporiadateľ robí školenie na GPS navigáciu, Iritrack a Sentinel, čo pravdaže nemôže stačiť. Prvé rady som dostal od Aleša, ďalšie z internetu od môjho zamestnanca Ivana Ondrouška a cennými radami ma vyzbrojil aj Jaro Katriňák.

S akou technikou ide Loprais Tatra Team obhajovať svoje renomé vo svetových cross-country?

Auto je pred sezónou kompletne zrepasované. Motor Deutz pripravil priamo výrobca a momentálne má výkon medzi 900 - 950 k, krútiaci moment 3500 Nm vrcholí pri 1600 ot./min, no prakticky celý je k dispozícii v rozsahu 1400 - 1800 ot./min. Fanúšikov iste zaujíma aj maximálka - naša Tatra dokáže jazdiť rýchlosťou až 172 km/h, no na súťaži to nevyužijeme, pretože povolených je najviac 150 km/h.

51_MALE_big.jpg

Tím musí byť zohratý vo všetkom.
Snímka je z tréningu vymieňania kolesa.

Kamión pripravený na štart etapy má hmotnosť 9200 kg. Do toho počítam aj 350 kg nákladu, vrátane najnutnejších náhradných dielcov a dvoch rezervných kolies. Dve nádrže na naftu majú spolu 740 litrov, na Dakar však budú ešte o niečo väčšie, potom sa do nich zmestí 830 litrov. Môže sa to zdať zbytočne veľa, lenže keď trasa vedie po mäkkom povrchu, tak nafta do motora doslova tečie prúdom a v rýchlostnej skúške potom spotreba vyletí od 90 až po 150 litrov na 100 kilometrov...

Prevodovka je päťstupňová s polstupňami, zapínateľný pohon 4x4 s uzávierkami diferenciálu prednej a zadnej nápravy. Krútiaci moment sa rozdeľuje na nápravy v pomere 50:50 %.

A ešte posledná, ale podstatná otázka: Ako prijala rodina novú rolu otca troch detí?

Je normálne, ak manželka a deti majú obavy z takéhoto dobrodružstva. O to viac si cením, že moja žena Vlaďka mi nebráni splniť si sen a spolu s deťmi mi doma vytvára pohodu a príjemnú atmosféru. Viem, že budú netrpezlivo čakať, aby som sa vrátil živý a zdravý... a šťastný.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Na septembrovej Silk Way Rally (4500 km z tatárskeho mesta Kazaň cez Kazachstan do turkménskeho Ašchabádu) posádka Loprais-Holáň-Miškolci obsadila v silnej konkurencii 3. miesto. Nebyť poruchy držiaku posilňovača riadenia, mohli skončiť ešte lepšie. V každom prípade je to povzbudzujúci výsledok z generálky pred Dakarom, ktorý bude znova na juhoamerickom kontinente a začína 2. januára 2010.

54_MALE_big.jpg V silne obsadenej kategórii kamiónov na Silk Way Rally posádka Loprais-Holáň-Miškolci obsadila 3.priečku.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. „Prezlečte“ svoj domov! V móde je šetrenie peňazí aj prírody
  2. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  3. Schátrali tam kúpele, palác aj železnica. Ako kedysi vyzeralo Trnavské mýto?
  4. Môžu byť kancelárie pripravené na budúcnosť?
  5. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  6. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  7. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  8. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  9. Znalec slovenského brandy
  10. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  1. Tesco announces net-zero target of 2035 for its operations
  2. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  3. Lekárska prehliadka pre cudzincov je v Nitre, aj bez objednania
  4. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  5. Rozšírená realita a ovládanie na diaľku
  6. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  7. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále
  8. „Prezlečte“ svoj domov! V móde je šetrenie peňazí aj prírody
  9. Spravte si zásoby zdravia
  10. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 7 455
  2. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 6 090
  3. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 5 109
  4. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 4 229
  5. Slovenský orloj – svetová atrakcia 3 747
  6. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 523
  7. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 285
  8. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 155
  9. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 122
  10. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád 2 598
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Generálny prokurátor SR Maroš Žilinka.

Vyše 50 prokurátorov vystúpilo proti Žilinkovi v auguste.


4 h
Týždeň Petra Schutza

Príčinou rastu cien je šprint za uhlíkovou neutralitou.


23. sep
Richard Sulík.

O rozpočtovej zodpovednosti a reformách s ministrom hospodárstva.


a 1 ďalší 17. sep

Blogy SME

  1. Organizácia muskulárnych dystrofikov v SR: Moderátor Junior: Nezmením a nevyliečim nikoho, ale môžem pomôcť zviditeľniť
  2. Robert Škerko: Ďalší životný zážitok !
  3. Soňa Fröhlichová: Aj ženy už budú môcť ochraňovať pápeža
  4. Igor André: Generačná chudoba, no a?!
  5. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: Kostol nanebovzatia Panny Márie v Tismicích
  6. Lukáš Zeleník: James Bond: Ako pozrieť všetky filmy za 10 minút
  7. Eva Gallova: Aj ja som bola na hubách
  8. Café Európa: Kam smeruje Európska únia?
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 26 399
  2. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 14 032
  3. Dušan Koniar: Ostávajú možno dva mesiace 6 171
  4. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 5 969
  5. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 436
  6. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 4 545
  7. Stanislav Martinčko: Zatýkanie za spevu pápežskej hymny !! 4 540
  8. Marek Mačuha: Boris Kollár preráža dno 3 803
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
Skryť Zatvoriť reklamu