SME

Viesť vodičov cez križovatku po jednom nie je riešením

Ani ich vodiť za ručičku by nebolo vhodné. Ale ako inak by ste prešli cez križovatku, kde nie sú namaľované čiary a vy odbočujete vľavo z dvojpruhového smeru do trojpruhového?

Prejazd križovatkou je niekedy komplikovaný. Najmä, keď odbočujete vľavo z jednopruhového smeru do dvojpruhového alebo z dvojpruhového do trojpruhového smeru. Do ktorého pruhu by ste sa zaradili?

Ak sú v križovatke vyznačené navádzacie pruhy, problém nenastane. V Bratislave sa však nachádza niekoľko križovatiek, ktoré vám odbočenie vľavo vôbec neuľahčia. O jednej takej píše Marian:

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Marian: "Viete mi poradiť, koho osloviť kvôli maľovaniu čiar oddeľujúcich jazdné pruhy? Každý deň vznikajú kolízne situácie na križovatke Prievozská - Košická. Pri prejazde po Košickej cez Prievozskú, nie sú vidno jazdné pruhy. Keďže Košická nie je rovná (práve na križovatke sa jej úroveň posúva o pár metrov doprava, stáva sa, že autá idúce v pravom jazdnom pruhu vytláčajú autá v ľavom pruhu na ostrovček."

SkryťVypnúť reklamu

Zväčšiť mapu

Vodiace čiary cez križovatku by v tomto prípade skutočne pomohli. Na vjazde na Košickú pri odbočení z Prievozskej totiž vidno tri jazdné pruhy, zatiaľ čo odbočovacie na Prievozskej sú dve. Na vjazde na Košickú je však ten pravý veľmi rýchlo ukončený zastávkou pre autobusy. A ten končí obrubníkom len niekoľko desiatok metrov za hranicou križovatky. Toto sa však z Prievozskej nedá zistiť.

Podobná situácia nastáva aj na výjazde z Kukučínovej na Jarošovu pri odbočení vpravo. Upozornil nás na ňu Dušan a Martin:

Martin: "Problém je, že na semafore na Kukučínovej sú dva pruhy vyznačené na odbočenie do prava. Akonáhle ale odbočíte do prava, cesta sa zmení na tri prúdy, z čoho ľavý ide na ďalšej križovatke vľavo, stredný pokračuje rovno smerom na Pioniersku a pravý smeruje do prava na Račiansku.

SkryťVypnúť reklamu

Moja otázka znie: v ktorom zo spomínaných dvoch pruhov na križovatke Kukučínova-Jarošova má vodič, ktorý chce ísť na Pioniersku, stáť? Osobne by som povedal, že v tom ľavom, ale rád sa nechám poučiť."

Dušan: "Problém je, že vodiči stojaci v pravom pruhu idú automaticky rovno. Podľa mňa by mali počkať, kým sa v ľavom prúde uvoľní miesto a až potom sa zaradia. Prax je, že začnú trúbiť a automaticky sa tlačia do ľava. Ktorý šofér má prednosť? Keby sa stala na tomto mieste nehoda, kto by mal pravdu?

Dušan k tomuto prípadu pripravil aj náčrt, aby bolo jasné, ako smerujú jazdné pruhy.

Nám sa podarilo objaviť aj ďalšie križovatky, kde nie je jasné, do ktorého jazdného pruhu vojsť po prejazde križovatkou.

Najprv sa pozrime na jednoduchšie prípady prejazdu križovatkou, kde nie sú vyznačené navádzacie jazdné pruhy pre odbočenie.

SkryťVypnúť reklamu

Keď sa jeden jazdný pruh "mení" na dva Tu nastáva problém len pri odbočení vľavo. Situácia sa rieši podľa toho, či sú na ceste s dvomi jazdnými pruhmi v jednom smere vyznačené jazdné pruhy aj v križovatke alebo nie. Ak sú, tak sa na cestu s dvomi jazdnými pruhmi vychádza tak, že auto odbočí do ľavého jazdného pruhu.

Do pravého smie až potom, čo zapne smerovky a preradí sa po daní prednosti v jazde. Už pri prejazde križovatkou sa totiž auto dostane do situácie, keď mu cesta, na ktorú odbočuje, ukazuje jazdné pruhy.

Podľa pravidla o odbočovaní je vodič povinný aj počas odbočovania dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Počas odbočovania sa najprv dostane do ľavého jazdného pruhu. Ak by sa chcel dostať do pravého, začalo by sa na auto vzťahovať pravidlo prechádzania z jedného jazdného pruhu do druhého. A aj počas neho treba zapnúť smerovku. Tá však ukazuje iným smerom ako počas odbočovania.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Keďže naraz nie je možné dávať znamenie dvomi smermi - teda oznamovať odbočovanie a aj prechádzanie do pravého jazdného pruhu, vodič to môže urobiť len postupne. To sa dá len tak, že najprv auto odbočí do ľavého jazdného pruhu a potom sa preradí do pravého.

§ 19, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Pred odbočovaním a počas odbočovania je vodič povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy.

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy.

Takýto príklad sa nachádza v Bratislave na vjazde na Rožňavskú zo Slovinskej pri odbočení vľavo.

Zväčšiť mapu

Iná situácia nastane, ak sa v priestore križovatky nenachádza žiadne vodorovné dopravné značenie. Kde vtedy odbočiť? K pravému okraju cesty alebo k ľavému? Zákon o cestnej premávke síce určuje, kam sa zaradiť pred odbočením, no situáciu po odbočení už nerieši. A tak má šofér možnosť vybrať si.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Jediné pravidlo, ktoré v tomto prípade limituje vodiča odbočujúceho na cestu s dvomi jazdnými pruhmi v jednom smere, je to, ktoré určuje jazdu na ceste, ktorá nemá vyznačené jazdné pruhy.

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(11) Ak jazdné pruhy nie sú na vozovke vyznačené, jazdným pruhom sa rozumie časť vozovky dovoľujúca jazdu vozidiel s troma a viacerými kolesami v jazdnom prúde za sebou.

Takéto križovatky, kde je jasne vyznačené, kto má kedy a kde prednosť, by nemali spôsobovať v doprave žiadny problém. Rovnako ako na vjazde na Viedenskú cestu v Bratislave po odbočení vľavo z Einsteinovej.

Zväčšiť mapu

Keď sa dva jazdné pruhy "menia" na tri V prípade križovatky Kukučínova a Jarošova, na ktorú nás upozornil Martin a Dušan, je situácia relatívne jednoduchá.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak na ňu aplikujeme pravidlá, ktoré sme použili pri riešení situácie zmeny jedného pruhu na dva, tak vozidlo odbočujúce z pravého odbočovacieho pruhu musí odbočiť do pravého jazdného pruhu a nie stredného. Pri vjazde do križovatky má totiž pred sebou prerušovanú vodorovnú čiaru, ktorá mu určuje jazdné pruhy na ceste, na ktorú vchádza.

Vozidlo, ktoré odbočuje vpravo z ľavého odbočovacieho pruhu si môže vybrať, či vojde do stredného alebo ľavého jazdného pruhu, keďže on vchádza do križovatky v mieste, kde nie je žiadne vodorovné dopravné značenie.

No a ten, kto by chcel dostať z pravého odbočovacieho pruhu do stredného alebo ľavého, musí dať prednosť tým, ktorý idú z ľavého odbočovacieho.

Zväčšiť mapu

Ako však prejsť križovatku bez vodorovného dopravného značenia, kde autá vychádzajú dvoch jazdných pruhov, odbočujú doľava a vchádzajú na cestu s tromi jazdnými pruhmi? Do ktorého pruhu sa ktoré auto zaradí?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V Bratislave sú minimálne dve miesta, ktoré zodpovedajú tejto situácii: keď odbočujete vľavo z Prievozskej na Košickú, alebo z Trnavskej na Bajkalskú.

Keďže na takúto situáciu sa dá aplikovať jedine pravidlo o neexistencii jazdných pruhov, vozidlo pred vami určí váš jazdný pruh. Žiadne z áut a ani iných vozidiel však nesmie odbočiť tak, aby obmedzilo alebo ohrozilo iných účastníkov cestnej premávky.

To znamená, že ak ste v ľavom odbočovacom pruhu, najistejšie odbočíte k ľavému kraju jazdného smeru. Tí v pravom to majú najbezpečnejšie, ak sa vyberú k pravému okraju cesty, na ktorú smerujú.

No ak sa niekto vyberie do prostredného jazdného pruhu, tak prednosť má ten, kto tak urobí ešte v križovatke ako prvý. Nesmie však pritom nikoho obmedziť alebo ohroziť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zväčšiť mapu

Situácia na križovatke Trnavská - Bajkalská sa dá vyriešiť takýmito spôsobmi:

To isté platí aj pre križovatku Prievozská - Košická.

Všetko by zjednodušilo nakreslenie vodiacich čiar cez takéto križovatky. To je však už v kompetencii vlastníkov alebo správcov križujúcich sa ciest.

Na záver si pozrite ešte jedno video. Čo myslíte, prešli natočené autá križovatky správne?

Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 462
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 327
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 902
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 156
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 807
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 561
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 425
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 135
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  2. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  3. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  4. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  5. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  6. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  7. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  8. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 43 741
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 533
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 310
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 783
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 242
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 039
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 445
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 474
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu