SME
Streda, 5. október, 2022 | Meniny má Viera

Viesť vodičov cez križovatku po jednom nie je riešením

Ani ich vodiť za ručičku by nebolo vhodné. Ale ako inak by ste prešli cez križovatku, kde nie sú namaľované čiary a vy odbočujete vľavo z dvojpruhového smeru do trojpruhového?

Prejazd križovatkou je niekedy komplikovaný. Najmä, keď odbočujete vľavo z jednopruhového smeru do dvojpruhového alebo z dvojpruhového do trojpruhového smeru. Do ktorého pruhu by ste sa zaradili?

Ak sú v križovatke vyznačené navádzacie pruhy, problém nenastane. V Bratislave sa však nachádza niekoľko križovatiek, ktoré vám odbočenie vľavo vôbec neuľahčia. O jednej takej píše Marian:

Marian: "Viete mi poradiť, koho osloviť kvôli maľovaniu čiar oddeľujúcich jazdné pruhy? Každý deň vznikajú kolízne situácie na križovatke Prievozská - Košická. Pri prejazde po Košickej cez Prievozskú, nie sú vidno jazdné pruhy. Keďže Košická nie je rovná (práve na križovatke sa jej úroveň posúva o pár metrov doprava, stáva sa, že autá idúce v pravom jazdnom pruhu vytláčajú autá v ľavom pruhu na ostrovček."


Zväčšiť mapu

Vodiace čiary cez križovatku by v tomto prípade skutočne pomohli. Na vjazde na Košickú pri odbočení z Prievozskej totiž vidno tri jazdné pruhy, zatiaľ čo odbočovacie na Prievozskej sú dve. Na vjazde na Košickú je však ten pravý veľmi rýchlo ukončený zastávkou pre autobusy. A ten končí obrubníkom len niekoľko desiatok metrov za hranicou križovatky. Toto sa však z Prievozskej nedá zistiť.

Podobná situácia nastáva aj na výjazde z Kukučínovej na Jarošovu pri odbočení vpravo. Upozornil nás na ňu Dušan a Martin:

Martin: "Problém je, že na semafore na Kukučínovej sú dva pruhy vyznačené na odbočenie do prava. Akonáhle ale odbočíte do prava, cesta sa zmení na tri prúdy, z čoho ľavý ide na ďalšej križovatke vľavo, stredný pokračuje rovno smerom na Pioniersku a pravý smeruje do prava na Račiansku.

Moja otázka znie: v ktorom zo spomínaných dvoch pruhov na križovatke Kukučínova-Jarošova má vodič, ktorý chce ísť na Pioniersku, stáť? Osobne by som povedal, že v tom ľavom, ale rád sa nechám poučiť."

Dušan: "Problém je, že vodiči stojaci v pravom pruhu idú automaticky rovno. Podľa mňa by mali počkať, kým sa v ľavom prúde uvoľní miesto a až potom sa zaradia. Prax je, že začnú trúbiť a automaticky sa tlačia do ľava. Ktorý šofér má prednosť? Keby sa stala na tomto mieste nehoda, kto by mal pravdu?

Dušan k tomuto prípadu pripravil aj náčrt, aby bolo jasné, ako smerujú jazdné pruhy.

01.jpg

Nám sa podarilo objaviť aj ďalšie križovatky, kde nie je jasné, do ktorého jazdného pruhu vojsť po prejazde križovatkou.

Najprv sa pozrime na jednoduchšie prípady prejazdu križovatkou, kde nie sú vyznačené navádzacie jazdné pruhy pre odbočenie.

Keď sa jeden jazdný pruh "mení" na dva

Tu nastáva problém len pri odbočení vľavo. Situácia sa rieši podľa toho, či sú na ceste s dvomi jazdnými pruhmi v jednom smere vyznačené jazdné pruhy aj v križovatke alebo nie. Ak sú, tak sa na cestu s dvomi jazdnými pruhmi vychádza tak, že auto odbočí do ľavého jazdného pruhu.

kriz1.jpg

Do pravého smie až potom, čo zapne smerovky a preradí sa po daní prednosti v jazde. Už pri prejazde križovatkou sa totiž auto dostane do situácie, keď mu cesta, na ktorú odbočuje, ukazuje jazdné pruhy.

Podľa pravidla o odbočovaní je vodič povinný aj počas odbočovania dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Počas odbočovania sa najprv dostane do ľavého jazdného pruhu. Ak by sa chcel dostať do pravého, začalo by sa na auto vzťahovať pravidlo prechádzania z jedného jazdného pruhu do druhého. A aj počas neho treba zapnúť smerovku. Tá však ukazuje iným smerom ako počas odbočovania.

Keďže naraz nie je možné dávať znamenie dvomi smermi - teda oznamovať odbočovanie a aj prechádzanie do pravého jazdného pruhu, vodič to môže urobiť len postupne. To sa dá len tak, že najprv auto odbočí do ľavého jazdného pruhu a potom sa preradí do pravého.

§ 19, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Pred odbočovaním a počas odbočovania je vodič povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy.

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:


(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy.

Takýto príklad sa nachádza v Bratislave na vjazde na Rožňavskú zo Slovinskej pri odbočení vľavo.


Zväčšiť mapu

Iná situácia nastane, ak sa v priestore križovatky nenachádza žiadne vodorovné dopravné značenie. Kde vtedy odbočiť? K pravému okraju cesty alebo k ľavému? Zákon o cestnej premávke síce určuje, kam sa zaradiť pred odbočením, no situáciu po odbočení už nerieši. A tak má šofér možnosť vybrať si.

Jediné pravidlo, ktoré v tomto prípade limituje vodiča odbočujúceho na cestu s dvomi jazdnými pruhmi v jednom smere, je to, ktoré určuje jazdu na ceste, ktorá nemá vyznačené jazdné pruhy.

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(11) Ak jazdné pruhy nie sú na vozovke vyznačené, jazdným pruhom sa rozumie časť vozovky dovoľujúca jazdu vozidiel s troma a viacerými kolesami v jazdnom prúde za sebou.

kriz2.jpg

Takéto križovatky, kde je jasne vyznačené, kto má kedy a kde prednosť, by nemali spôsobovať v doprave žiadny problém. Rovnako ako na vjazde na Viedenskú cestu v Bratislave po odbočení vľavo z Einsteinovej.


Zväčšiť mapu

Keď sa dva jazdné pruhy "menia" na tri

V prípade križovatky Kukučínova a Jarošova, na ktorú nás upozornil Martin a Dušan, je situácia relatívne jednoduchá.

Ak na ňu aplikujeme pravidlá, ktoré sme použili pri riešení situácie zmeny jedného pruhu na dva, tak vozidlo odbočujúce z pravého odbočovacieho pruhu musí odbočiť do pravého jazdného pruhu a nie stredného. Pri vjazde do križovatky má totiž pred sebou prerušovanú vodorovnú čiaru, ktorá mu určuje jazdné pruhy na ceste, na ktorú vchádza.

Vozidlo, ktoré odbočuje vpravo z ľavého odbočovacieho pruhu si môže vybrať, či vojde do stredného alebo ľavého jazdného pruhu, keďže on vchádza do križovatky v mieste, kde nie je žiadne vodorovné dopravné značenie.

No a ten, kto by chcel dostať z pravého odbočovacieho pruhu do stredného alebo ľavého, musí dať prednosť tým, ktorý idú z ľavého odbočovacieho.


Zväčšiť mapu

Ako však prejsť križovatku bez vodorovného dopravného značenia, kde autá vychádzajú dvoch jazdných pruhov, odbočujú doľava a vchádzajú na cestu s tromi jazdnými pruhmi? Do ktorého pruhu sa ktoré auto zaradí?

V Bratislave sú minimálne dve miesta, ktoré zodpovedajú tejto situácii: keď odbočujete vľavo z Prievozskej na Košickú, alebo z Trnavskej na Bajkalskú.

kriz3.jpg

Keďže na takúto situáciu sa dá aplikovať jedine pravidlo o neexistencii jazdných pruhov, vozidlo pred vami určí váš jazdný pruh. Žiadne z áut a ani iných vozidiel však nesmie odbočiť tak, aby obmedzilo alebo ohrozilo iných účastníkov cestnej premávky.

To znamená, že ak ste v ľavom odbočovacom pruhu, najistejšie odbočíte k ľavému kraju jazdného smeru. Tí v pravom to majú najbezpečnejšie, ak sa vyberú k pravému okraju cesty, na ktorú smerujú.

No ak sa niekto vyberie do prostredného jazdného pruhu, tak prednosť má ten, kto tak urobí ešte v križovatke ako prvý. Nesmie však pritom nikoho obmedziť alebo ohroziť.


Zväčšiť mapu

Situácia na križovatke Trnavská - Bajkalská sa dá vyriešiť takýmito spôsobmi:

To isté platí aj pre križovatku Prievozská - Košická.

Všetko by zjednodušilo nakreslenie vodiacich čiar cez takéto križovatky. To je však už v kompetencii vlastníkov alebo správcov križujúcich sa ciest.

Na záver si pozrite ešte jedno video. Čo myslíte, prešli natočené autá križovatky správne?

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  3. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  4. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  5. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  6. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  7. Dôležitosť duševnej pohody
  8. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  1. Nechajte sa zelektrizovať!
  2. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  3. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  4. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  5. Nivy oslávili prvé narodeniny a takmer 13 miliónov návštevníkov
  6. Zuzana Bednárová: V Prešove je ešte veľa vecí na zlepšovanie
  7. Dni nezábudiek prispejú na zachovanie prevádzky Linky dôvery
  8. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 16 703
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 335
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 257
  4. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 5 973
  5. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 5 143
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 085
  7. Dôležitosť duševnej pohody 4 936
  8. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 585
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


4. okt
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep

Blogy SME

  1. Anna Romanová: Moja psychóza 3 - fašistický sused
  2. Jozef Černek: Smutná pozvánka pre pani prezidentku
  3. Marek Kytka: Regenda s gólom a postom druhej hviezdy zápasu! Slafkovskému sa nedarilo
  4. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ?
  5. Štefan Vidlár: Zhulík to vymyslí
  6. Martin Červenka: Dobre (ne)bude ale musíme byť pripravení pomáhať ... zastavme klamstvá na Trnavskej župe !!!
  7. Anna Miľanová: Spriadavka listová...
  8. Oskar Kaman: Z kľudného vnútrobloku má byť promenáda?!
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 730
  2. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 345
  3. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 106
  4. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 806
  5. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 3 562
  6. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 3 205
  7. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 770
  8. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 2 495
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu