SME
Štvrtok, 6. október, 2022 | Meniny má Natália

Kríza stojí predajcov palív veľa, daní sa to však veľmi nedotklo

Koniec motoristickej sezóny a pokračujúca ekonomická kríza - to sú hlavné príčiny nižšieho predaja pohonných látok na Slovensku. Situácii určite nepomáha ani rozdiel v cenách na Slovensku a v okolitých štátoch.

Motoristická sezóna je za nami a to sa prejavuje aj na predajnosti benzínov a LPG na Slovensku. V septembri sa predalo v priemere o 70 tisíc litrov benzínov denne menej než v auguste a o ďalších 15 tisíc litrov denne navyše v porovnaní s júlom.

LPG sa v septembri predalo v priemere o 6 tisíc litrov denne menej než v auguste. Ôsmy mesiac bol pritom tohto roku rekordný z pohľadu predaja LPG.

Len predaj nafty v septembri narástol. V porovnaní s augustom v priemere o vyše 90 tisíc litrov denne. Deviaty mesiac bol z pohľadu predajnosti nafty "najlepším" v tomto roku.

graf04_big.jpg

Ak by sme však predajnosť pohonných látok na Slovensku porovnali s rovnakým obdobím minulých rokov, tak sa nám podľa údajov Slovenskej asociácie petrolejárskeho priemyslu a obchodu (SAPPO) budú pred očami naďalej ukazovať dôsledky krízy. Údaje za september 2009 sú však momentálne lepšie, ako pred dvomi rokmi. Na minulý rok však stále nemajú.

V septembri minulého roka sa predalo takmer o 7 a pol milióna litrov pohonných látok viac, než v septembri 2009. Benzíny sa na tejto hodnote podieľajú dvomi pätinami, zvyšok je "na pleciach" nafty. LPG sa v deviatom mesiaci predalo približne toľko, čo v minulom roku.

Všetky pohonné látky 95 Natural Nafta
predaj v miliónoch litroch v septembri2007 119,4 44,8 59,1
predaj v miliónoch litroch v septembri 2008 136,3
52,8 68,2
predaj v miliónoch litroch v auguste 2009 128,3 54,3 62,0
predaj v miliónoch litroch v septembri 2009 124,7
50,8
62,9

Predaj pohonných látok z pohľadu štvrťročných výsledkov je z toho najhoršieho vonku. Ukazuje to aj graf predaja pohonných látok po štvrťrokoch od začiatku roka 2006.

graf06_big.jpg

Ďalšie grafy dokazujú fakt, že predaj pohonných látok na Slovensku ovplyvňuje viac sezónnosť ako cena. Určite tu svoju úlohu zohráva rozdiel v cenách pohonných látok na Slovensku a v okolitých krajinách, sezónnosť je však v tomto smere dominantná.

Veľký graf ukazuje, ako sa delí príjem z predaných pohonných látok medzi štát a producentov/predajcov.

graf05_big.jpg

Dane

Množstvo predaných pohonných látok na Slovensku a vývoj ich cien sa odráža aj na príjmoch.

Štát na daniach kvôli nižším cenám a nižšiemu predaju prichádza o nemalé príjmy, predajcovia a producenti sú však na to výrazne horšie. Benzíny boli pred rokom o 10% drahšie a nafta o 20%. Benzínov sa pritom vtedy predalo o 5% viac a nafty o 6%.

Podľa našich prepočtov získal štát v septembri z predaného benzínu 95 Natural o 2,4 milióna eur menej ako v rovnakom období minulého roka. Na nafte vybral štát o 6,6 milióna eur menej. Pri benzínoch je to od začiatku roka o 22,9 milióna eur menej ako v rovnakom období roku 2008. Z predaja nafty zatiaľ vybral štát o 53,7 milióna eur menej.

Výrobcovia a predajcovia získali v septembri z predaja benzínu 95 Natural po odrátaní daní odhadom o 7 milióna eur menej než pred rokom. Pri nafte to bolo až o 19,9 milióna eur menej.

V nasledujúcej tabuľke s pozrite medziročné rozdiely v príjmoch v miliónoch eur vytvorené na základe našich prepočtov. Rozdiely sú platné pre sumy získané vo vypísaných mesiacoch v roku 2008 a 2009:

mesiac 95 Natural Nafta
Predajcovia DPH Spotrebná daň Predajcovia DPH Spotrebná daň
január -10,37 -1,83 +0,72 -11,63 -2,29 -0,44
február -11,33 -2,30 -0,78 -14,70 -3,21 -2,21
marec -11,09 -2,09 +0,12 -15,38 -3,00 -0,42

apríl

-10,00 -1,80 +0,56 -19,49 -4,19 -2,59
máj -11,77 -2,39 -0,83 -21,60 -4,57 -2,46
jún -11,34 -2,46 -1,62 -23,24 -5,02 -3,18
júl -10,16 -2,02 -0,49 -23,31 -4,85 -2,23
august -9,16 -1,99 -1,29 -20,90 -4,35 -2,00
september -6,97 -1,50 -0,91 -19,88 -4,23 -2,40

V roku 2006 získal štát na daniach z najpredávanejších pohonných látok (95-oktánový benzín Natural a nafta) približne 710 miliónov eur. O rok neskôr to bolo 750 miliónov, v minulom roku viac ako 950 miliónov eur.

Predajcom a výrobcom zostalo v roku 2006 z predaja najpredávanejších motorových palív približne 600 miliónov eur, v roku 2007 to bolo o 5 miliónov eur menej a v minulom roku 840 miliónov eur.

V tomto roku, za tri štvrtiny roka, zostáva štátu z najpredávanejších pohonných látok 643 miliónov eur a predajcom a výrobcom 403 miliónov eur. Pre štát to znamená 89% príjmov v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka a pre výrobcov s predajcami 61% príjmov roku 2008.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  3. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  4. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  5. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  6. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  7. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  8. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  1. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  2. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  3. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  4. Nechajte sa zelektrizovať!
  5. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  6. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  7. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  8. Nivy oslávili prvé narodeniny a takmer 13 miliónov návštevníkov
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 20 058
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 686
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 346
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 289
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 006
  6. Dôležitosť duševnej pohody 5 022
  7. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma 3 193
  8. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 2 955
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Za kompaktné SUV s nízkou spotrebou bazárový rebríček Carvago považuje Nissan Qashqai minulej generácie s naftovým motorom 1,5 dCi.

Výsledkom kraľujú verzie s naftovými motormi.


4 h
Cupra Formentor VZ5 a Cupra Born

V krátkosti sme si vyskúšali Born aj Formentor VZ5.


22 h
Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


4. okt
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: A dokonané bude
  2. Martin Borecky: Život je fajn
  3. Soňa Bulbeck: O zodpovednosti, rodičoch a učiteľoch...
  4. Anna Miľanová: Alkohol a zodpovednosť, ako riadenie vozidla a iné násilnosti pod jeho vplyvom...
  5. Eva Gallova: Nechoď na tú zastávku, kde študenti zomreli
  6. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: Strieborný pavilón v japonskom meste Kjóto
  7. Jan Pražák: Odsuďte mě, chcete-li
  8. Ľuboš Vodička: Maličkosti z Malých Karpát: Medvedia skala a Kukla
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 180
  2. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 689
  3. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 199
  4. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 020
  5. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 873
  6. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 3 055
  7. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 798
  8. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 603
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu