SME
Piatok, 30. september, 2022 | Meniny má Jarolím

V zime šetrí, kto jazdí

Autu najviac v zime ubližuje, keď sa s ním jazdí len občas, a keď šofér vytáča nezohriaty motor. Spotrebu ovplyvňuje viac štýl jazdy ako zimné pneumatiky. Najčastejšou príčinou, prečo je auto nepojazdné, býva v chladných mesiacoch vybitá batéria.

V zime nemusíte úplne zohriať motor na jednom mieste. Stačí ho počas jazdy nevytáčať a šetriť.V zime nemusíte úplne zohriať motor na jednom mieste. Stačí ho počas jazdy nevytáčať a šetriť. (Zdroj: Autor)

BRATISLAVA. Studený motor nepracuje v podmienkach, na aké bol predovšetkým navrhnutý, a má vyššie exhaláty aj spotrebu paliva. Podchladený olej nemá ideálne mazné vlastnosti, zvyšuje mechanické odpory a uberá motoru výkon."Ak studený motor nútite do otáčok, neúmerne zvyšujete tlak v niektorých častiach systému," upozorňuje technik Seatu Vladimír Hybáček.
Keď šofér preťažuje studený motor, skracuje životnosť tesnení a pri prepl'ňaných motoroch aj turbodúchadla. Konštruktéri síce počítali so studenými štartmi, ale časté vysoké otáčky studeného motora vplývajú na jeho celkovú životnosť."Neznamená to, že so studeným motorom nemôžete jazdiť, iba ho nezaťažujte a nežeňte do otáčok," hovorí Hybáček.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Netankujte letnú naftu

Drahé prísady do paliva alebo oleja nie je nutné v zime kupovať, pretože výrobcovia pridávajú do palív zmes, ktorá zodpovedá našim zimám. Tankovať však treba na čerpacích staniciach s veľkým obratom, pretože na malých čerpačkách dovezú naftu v júli a predáva sa ešte v novembri. "Júlová nafta má iné zloženie ako novembrová," povedal Hybáček.
Väčšina automobiliek odporúča v našich podmienkach používať plne syntetické oleje so širokým spektrom využitia. Viskozitné triedy 5W-40 alebo 0W-30 sa dajú použiť pri teplote od mínus 20 aj do plus 50 stupňov Celzia. Teda kto používa správny olej nemusí ho v zime meniť.

Chladiacu zmes výrobcovia dimenzujú s rezervou na podmienky, v ktorých sa autá predávajú. Po troch rokoch treba skontrolovať stav hladiny, pretože aj v pretlakovom systéme sa zmes odparuje. Najlepšie je dolievať rovnakú neriedenú zmes.

SkryťVypnúť reklamu

Hlavný problém - batéria

Najväčšiu pozornosť si však zaslúži autobatéria. Tepelné šoky jej nerobia dobre už po dvoch až troch rokoch. Skontrolovať napätie batérie pod záťažou, aj to, či sa správne nabíja, by si mali dať najmä motoristi, ktorí jazdia nepravidelne a iba na krátke trasy.Občasné a krátke jazdy v zime sú pre auto najhoršie. Ideálne je jazdiť každý deň, aby sa batéria, ktorá sa čiastočne vybije, hneď naplno nabila. Nefunkčná batéria je v časoch elektroniky najčastejšou príčinou nepojazdnosti a iných problémov s autom.

Kúrenie vybíja

Pri autách s nezávislým kúrením si treba uvedomiť, že síce funguje na naftu, ale žhaviaca sviečka, ktorá zapaľuje zmes paliva, má veľký odber elektriny. "Keď niekto používa auto iba na jazdu do práce, na krátku trasu, môže sa mu ľahko stať, že baterku vybije nezávislým kúrenim," varuje Hybáček. Ak ráno niekto spotrebuje na nezávislé kúrenie 15 ampér hodín z autobatérie a krátkou cestou do práce ich dobije len 10, po dvoch týždňoch má autobatéria iba tretinu kapacity. Potom sa nemusí spustiť nezávislé kúrenie alebo nepôjde naštartovať motor.

SkryťVypnúť reklamu

Centrál je spoľahlivejší

Pre ľad v zámkoch sa do auta nemusia dostať majitelia áut bez centrálneho zamykania. "Je lepšie mať dialkové ovládanie, lebo otvoríte aj auto so zamrznutým zámkom," hovorí Peter Gregorčok, ktorý montuje alarmy.
Zároveň odporúča pred zimou preventívne vymeniť viacročnú batériu v diaľkových ovládačoch a naštudovať si, ako sa alarm prepína do servisného režimu. Ked' zlyhá diaľkový ovládač, a treba otvoriť auto kľúčom, spustí sa alarm, ktorý treba vedieť vypnúť.

Plyn bez údržby

Autá s pohnom na LPG nepotrebujú pred zimou špeciálnu prípravu. "Stačí ísť na predpísané prehliadky systému, inak je v podstate bezúdržbový," povedal Ondrej Bognár z Autogas. Elektronika prepína štartovanie motora automaticky na benzín a až keď sa zohreje, zapne pohon na plyn.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  2. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  3. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  4. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  7. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  8. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 8 617
  2. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 4 913
  3. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 4 843
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 452
  5. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 846
  6. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 757
  7. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 3 169
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 490
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Putin oznámil anexiu okupovaných ukrajinských území.

Získaných území sa už Rusko nechce vzdať.


34m
Talianska pravicovo-populistická politička Giorgia Meloniová.

Sme svedkami konca liberalizmu a návratu k politike druhej svetovej vojny?


28. sep
Výsledok referenda s mizivou účasťou, ktoré sa navyše konali pod hlavňami samopalov. Na snímke zľava Moskvou dosadený šéf okupačnej správy Chersonskej oblasti Vladimir Saldo, proruský dosadený líder Záporožskej oblasti Jevgenij Balickij, ruský prezident Vladimir Putin (uprostred), líder samozvanej Doneckej ľudovej republiky Denis Pušilin a vodca samozvanej Luhanskej ľudovej republiky Leonid Pasečnik mávajú počas slávnostného podpisu zmlúv o pripojení štyroch regiónov Ukrajiny k Rusku.

USA by mohli Ukrajine dodať zbrane, ktorými dokáže udrieť hlboko na území Ruska. Podľa analytika to však neurobia.


5 h

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 21 h

Blogy SME

  1. Jakub Konečný: UKRAJINA PRIPOJILA 21 RUSKÝCH OBLASTÍ
  2. Martin Sukupčák: Prečo by som volil v LM za primátorku Luciu Cukerovú.
  3. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam.
  4. Adriana Karpinska: Bicyklom po (ne)hodvábnej ceste v Kirgizsku
  5. Štefan Vidlár: Hmm...
  6. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú...
  7. Ľubor Bystrický: Nemocnice bez lekárov-zem bezľudí
  8. Ján Škerko: Za každého mobilizovaného záložníka živého barana?
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 913
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 709
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 7 493
  4. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 6 233
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 663
  6. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 817
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 409
  8. Post Bellum SK: Vojnou ich trápenie neskončilo. V Topoľčanoch sa rozpútal 24. septembra pogrom na Židov 2 776
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu