SME

V zime šetrí, kto jazdí

Autu najviac v zime ubližuje, keď sa s ním jazdí len občas, a keď šofér vytáča nezohriaty motor. Spotrebu ovplyvňuje viac štýl jazdy ako zimné pneumatiky. Najčastejšou príčinou, prečo je auto nepojazdné, býva v chladných mesiacoch vybitá batéria.

V zime nemusíte úplne zohriať motor na jednom mieste. Stačí ho počas jazdy nevytáčať a šetriť.V zime nemusíte úplne zohriať motor na jednom mieste. Stačí ho počas jazdy nevytáčať a šetriť. (Zdroj: Autor)

BRATISLAVA. Studený motor nepracuje v podmienkach, na aké bol predovšetkým navrhnutý, a má vyššie exhaláty aj spotrebu paliva. Podchladený olej nemá ideálne mazné vlastnosti, zvyšuje mechanické odpory a uberá motoru výkon."Ak studený motor nútite do otáčok, neúmerne zvyšujete tlak v niektorých častiach systému," upozorňuje technik Seatu Vladimír Hybáček.
Keď šofér preťažuje studený motor, skracuje životnosť tesnení a pri prepl'ňaných motoroch aj turbodúchadla. Konštruktéri síce počítali so studenými štartmi, ale časté vysoké otáčky studeného motora vplývajú na jeho celkovú životnosť."Neznamená to, že so studeným motorom nemôžete jazdiť, iba ho nezaťažujte a nežeňte do otáčok," hovorí Hybáček.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Netankujte letnú naftu

Drahé prísady do paliva alebo oleja nie je nutné v zime kupovať, pretože výrobcovia pridávajú do palív zmes, ktorá zodpovedá našim zimám. Tankovať však treba na čerpacích staniciach s veľkým obratom, pretože na malých čerpačkách dovezú naftu v júli a predáva sa ešte v novembri. "Júlová nafta má iné zloženie ako novembrová," povedal Hybáček.
Väčšina automobiliek odporúča v našich podmienkach používať plne syntetické oleje so širokým spektrom využitia. Viskozitné triedy 5W-40 alebo 0W-30 sa dajú použiť pri teplote od mínus 20 aj do plus 50 stupňov Celzia. Teda kto používa správny olej nemusí ho v zime meniť.

Chladiacu zmes výrobcovia dimenzujú s rezervou na podmienky, v ktorých sa autá predávajú. Po troch rokoch treba skontrolovať stav hladiny, pretože aj v pretlakovom systéme sa zmes odparuje. Najlepšie je dolievať rovnakú neriedenú zmes.

SkryťVypnúť reklamu

Hlavný problém - batéria

Najväčšiu pozornosť si však zaslúži autobatéria. Tepelné šoky jej nerobia dobre už po dvoch až troch rokoch. Skontrolovať napätie batérie pod záťažou, aj to, či sa správne nabíja, by si mali dať najmä motoristi, ktorí jazdia nepravidelne a iba na krátke trasy.Občasné a krátke jazdy v zime sú pre auto najhoršie. Ideálne je jazdiť každý deň, aby sa batéria, ktorá sa čiastočne vybije, hneď naplno nabila. Nefunkčná batéria je v časoch elektroniky najčastejšou príčinou nepojazdnosti a iných problémov s autom.

Kúrenie vybíja

Pri autách s nezávislým kúrením si treba uvedomiť, že síce funguje na naftu, ale žhaviaca sviečka, ktorá zapaľuje zmes paliva, má veľký odber elektriny. "Keď niekto používa auto iba na jazdu do práce, na krátku trasu, môže sa mu ľahko stať, že baterku vybije nezávislým kúrenim," varuje Hybáček. Ak ráno niekto spotrebuje na nezávislé kúrenie 15 ampér hodín z autobatérie a krátkou cestou do práce ich dobije len 10, po dvoch týždňoch má autobatéria iba tretinu kapacity. Potom sa nemusí spustiť nezávislé kúrenie alebo nepôjde naštartovať motor.

SkryťVypnúť reklamu

Centrál je spoľahlivejší

Pre ľad v zámkoch sa do auta nemusia dostať majitelia áut bez centrálneho zamykania. "Je lepšie mať dialkové ovládanie, lebo otvoríte aj auto so zamrznutým zámkom," hovorí Peter Gregorčok, ktorý montuje alarmy.
Zároveň odporúča pred zimou preventívne vymeniť viacročnú batériu v diaľkových ovládačoch a naštudovať si, ako sa alarm prepína do servisného režimu. Ked' zlyhá diaľkový ovládač, a treba otvoriť auto kľúčom, spustí sa alarm, ktorý treba vedieť vypnúť.

Plyn bez údržby

Autá s pohnom na LPG nepotrebujú pred zimou špeciálnu prípravu. "Stačí ísť na predpísané prehliadky systému, inak je v podstate bezúdržbový," povedal Ondrej Bognár z Autogas. Elektronika prepína štartovanie motora automaticky na benzín a až keď sa zohreje, zapne pohon na plyn.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 462
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 327
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 902
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 156
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 807
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 561
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 425
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 135
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  2. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  3. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  4. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  5. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  6. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  7. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  8. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 43 772
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 532
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 307
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 783
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 242
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 039
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 445
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 474
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu