BRATISLAVA. Studený motor nepracuje v podmienkach, na aké bol predovšetkým navrhnutý, a má vyššie exhaláty aj spotrebu paliva. Podchladený olej nemá ideálne mazné vlastnosti, zvyšuje mechanické odpory a uberá motoru výkon."Ak studený motor nútite do otáčok, neúmerne zvyšujete tlak v niektorých častiach systému," upozorňuje technik Seatu Vladimír Hybáček.
Keď šofér preťažuje studený motor, skracuje životnosť tesnení a pri prepl'ňaných motoroch aj turbodúchadla. Konštruktéri síce počítali so studenými štartmi, ale časté vysoké otáčky studeného motora vplývajú na jeho celkovú životnosť."Neznamená to, že so studeným motorom nemôžete jazdiť, iba ho nezaťažujte a nežeňte do otáčok," hovorí Hybáček.
Netankujte letnú naftu
Drahé prísady do paliva alebo oleja nie je nutné v zime kupovať, pretože výrobcovia pridávajú do palív zmes, ktorá zodpovedá našim zimám. Tankovať však treba na čerpacích staniciach s veľkým obratom, pretože na malých čerpačkách dovezú naftu v júli a predáva sa ešte v novembri. "Júlová nafta má iné zloženie ako novembrová," povedal Hybáček.
Väčšina automobiliek odporúča v našich podmienkach používať plne syntetické oleje so širokým spektrom využitia. Viskozitné triedy 5W-40 alebo 0W-30 sa dajú použiť pri teplote od mínus 20 aj do plus 50 stupňov Celzia. Teda kto používa správny olej nemusí ho v zime meniť.
Chladiacu zmes výrobcovia dimenzujú s rezervou na podmienky, v ktorých sa autá predávajú. Po troch rokoch treba skontrolovať stav hladiny, pretože aj v pretlakovom systéme sa zmes odparuje. Najlepšie je dolievať rovnakú neriedenú zmes.
Hlavný problém - batéria
Najväčšiu pozornosť si však zaslúži autobatéria. Tepelné šoky jej nerobia dobre už po dvoch až troch rokoch. Skontrolovať napätie batérie pod záťažou, aj to, či sa správne nabíja, by si mali dať najmä motoristi, ktorí jazdia nepravidelne a iba na krátke trasy.Občasné a krátke jazdy v zime sú pre auto najhoršie. Ideálne je jazdiť každý deň, aby sa batéria, ktorá sa čiastočne vybije, hneď naplno nabila. Nefunkčná batéria je v časoch elektroniky najčastejšou príčinou nepojazdnosti a iných problémov s autom.
Kúrenie vybíja
Pri autách s nezávislým kúrením si treba uvedomiť, že síce funguje na naftu, ale žhaviaca sviečka, ktorá zapaľuje zmes paliva, má veľký odber elektriny. "Keď niekto používa auto iba na jazdu do práce, na krátku trasu, môže sa mu ľahko stať, že baterku vybije nezávislým kúrenim," varuje Hybáček. Ak ráno niekto spotrebuje na nezávislé kúrenie 15 ampér hodín z autobatérie a krátkou cestou do práce ich dobije len 10, po dvoch týždňoch má autobatéria iba tretinu kapacity. Potom sa nemusí spustiť nezávislé kúrenie alebo nepôjde naštartovať motor.
Centrál je spoľahlivejší
Pre ľad v zámkoch sa do auta nemusia dostať majitelia áut bez centrálneho zamykania. "Je lepšie mať dialkové ovládanie, lebo otvoríte aj auto so zamrznutým zámkom," hovorí Peter Gregorčok, ktorý montuje alarmy.
Zároveň odporúča pred zimou preventívne vymeniť viacročnú batériu v diaľkových ovládačoch a naštudovať si, ako sa alarm prepína do servisného režimu. Ked' zlyhá diaľkový ovládač, a treba otvoriť auto kľúčom, spustí sa alarm, ktorý treba vedieť vypnúť.
Plyn bez údržby
Autá s pohnom na LPG nepotrebujú pred zimou špeciálnu prípravu. "Stačí ísť na predpísané prehliadky systému, inak je v podstate bezúdržbový," povedal Ondrej Bognár z Autogas. Elektronika prepína štartovanie motora automaticky na benzín a až keď sa zohreje, zapne pohon na plyn.