SME
Pondelok, 18. január, 2021 | Meniny má BohdanaKrížovkyKrížovky

V zime šetrí, kto jazdí

Autu najviac v zime ubližuje, keď sa s ním jazdí len občas, a keď šofér vytáča nezohriaty motor. Spotrebu ovplyvňuje viac štýl jazdy ako zimné pneumatiky. Najčastejšou príčinou, prečo je auto nepojazdné, býva v chladných mesiacoch vybitá batéria.

V zime nemusíte úplne zohriať motor na jednom mieste. Stačí ho počas jazdy nevytáčať a šetriť.V zime nemusíte úplne zohriať motor na jednom mieste. Stačí ho počas jazdy nevytáčať a šetriť. (Zdroj: Autor)

BRATISLAVA. Studený motor nepracuje v podmienkach, na aké bol predovšetkým navrhnutý, a má vyššie exhaláty aj spotrebu paliva. Podchladený olej nemá ideálne mazné vlastnosti, zvyšuje mechanické odpory a uberá motoru výkon."Ak studený motor nútite do otáčok, neúmerne zvyšujete tlak v niektorých častiach systému," upozorňuje technik Seatu Vladimír Hybáček.
Keď šofér preťažuje studený motor, skracuje životnosť tesnení a pri prepl'ňaných motoroch aj turbodúchadla. Konštruktéri síce počítali so studenými štartmi, ale časté vysoké otáčky studeného motora vplývajú na jeho celkovú životnosť."Neznamená to, že so studeným motorom nemôžete jazdiť, iba ho nezaťažujte a nežeňte do otáčok," hovorí Hybáček.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Netankujte letnú naftu

Drahé prísady do paliva alebo oleja nie je nutné v zime kupovať, pretože výrobcovia pridávajú do palív zmes, ktorá zodpovedá našim zimám. Tankovať však treba na čerpacích staniciach s veľkým obratom, pretože na malých čerpačkách dovezú naftu v júli a predáva sa ešte v novembri. "Júlová nafta má iné zloženie ako novembrová," povedal Hybáček.
Väčšina automobiliek odporúča v našich podmienkach používať plne syntetické oleje so širokým spektrom využitia. Viskozitné triedy 5W-40 alebo 0W-30 sa dajú použiť pri teplote od mínus 20 aj do plus 50 stupňov Celzia. Teda kto používa správny olej nemusí ho v zime meniť.

Chladiacu zmes výrobcovia dimenzujú s rezervou na podmienky, v ktorých sa autá predávajú. Po troch rokoch treba skontrolovať stav hladiny, pretože aj v pretlakovom systéme sa zmes odparuje. Najlepšie je dolievať rovnakú neriedenú zmes.

Skryť Vypnúť reklamu

Hlavný problém - batéria

Najväčšiu pozornosť si však zaslúži autobatéria. Tepelné šoky jej nerobia dobre už po dvoch až troch rokoch. Skontrolovať napätie batérie pod záťažou, aj to, či sa správne nabíja, by si mali dať najmä motoristi, ktorí jazdia nepravidelne a iba na krátke trasy.Občasné a krátke jazdy v zime sú pre auto najhoršie. Ideálne je jazdiť každý deň, aby sa batéria, ktorá sa čiastočne vybije, hneď naplno nabila. Nefunkčná batéria je v časoch elektroniky najčastejšou príčinou nepojazdnosti a iných problémov s autom.

Kúrenie vybíja

Pri autách s nezávislým kúrením si treba uvedomiť, že síce funguje na naftu, ale žhaviaca sviečka, ktorá zapaľuje zmes paliva, má veľký odber elektriny. "Keď niekto používa auto iba na jazdu do práce, na krátku trasu, môže sa mu ľahko stať, že baterku vybije nezávislým kúrenim," varuje Hybáček. Ak ráno niekto spotrebuje na nezávislé kúrenie 15 ampér hodín z autobatérie a krátkou cestou do práce ich dobije len 10, po dvoch týždňoch má autobatéria iba tretinu kapacity. Potom sa nemusí spustiť nezávislé kúrenie alebo nepôjde naštartovať motor.

Skryť Vypnúť reklamu

Centrál je spoľahlivejší

Pre ľad v zámkoch sa do auta nemusia dostať majitelia áut bez centrálneho zamykania. "Je lepšie mať dialkové ovládanie, lebo otvoríte aj auto so zamrznutým zámkom," hovorí Peter Gregorčok, ktorý montuje alarmy.
Zároveň odporúča pred zimou preventívne vymeniť viacročnú batériu v diaľkových ovládačoch a naštudovať si, ako sa alarm prepína do servisného režimu. Ked' zlyhá diaľkový ovládač, a treba otvoriť auto kľúčom, spustí sa alarm, ktorý treba vedieť vypnúť.

Plyn bez údržby

Autá s pohnom na LPG nepotrebujú pred zimou špeciálnu prípravu. "Stačí ísť na predpísané prehliadky systému, inak je v podstate bezúdržbový," povedal Ondrej Bognár z Autogas. Elektronika prepína štartovanie motora automaticky na benzín a až keď sa zohreje, zapne pohon na plyn.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  9. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  10. Tipni si na Petru Vlhovú a získaj 10 eur
  1. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  2. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  4. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  5. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  6. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  7. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 18 589
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 14 833
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 065
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 479
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 865
  6. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 567
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 270
  8. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 122
  9. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 5 881
  10. Ohlúpli sme počas Covid roka? 5 851
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Bezpečnosť s auto.sme

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Samuela Marca

Ak by sa Fico a Pellegrini chceli vrátiť, nerobili by to lepšie (píše Samo Marec)

Nikam sme sa nepohli, len sa všetci dohádali.

Predseda vlády Igor Matovič a minister zdravotníctva Marek Krajčí  po rokovaní 67. schôdze vlády SR.
Ľudia čakajú pred odberným miestom v bratislavskej Ružinovskej poliklinike počas celoplošného skríningového testovania na COVID-19.
Stĺpček Jakuba Fila

Zhovievavosť voči Matovičovi už vôbec nie je namieste

Premiér vydiera národ aj koalíciu.

Jakub Filo.

Koronavírus: Situácia v levickej nemocnici je kritická, povoláva ambulantných lekárov (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 224-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 526 obetí. Vláda predĺžila lockdown.

Ilustračné foto