SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

V zime šetrí, kto jazdí

Autu najviac v zime ubližuje, keď sa s ním jazdí len občas, a keď šofér vytáča nezohriaty motor. Spotrebu ovplyvňuje viac štýl jazdy ako zimné pneumatiky. Najčastejšou príčinou, prečo je auto nepojazdné, býva v chladných mesiacoch vybitá batéria.

V zime nemusíte úplne zohriať motor na jednom mieste. Stačí ho počas jazdy nevytáčať a šetriť.V zime nemusíte úplne zohriať motor na jednom mieste. Stačí ho počas jazdy nevytáčať a šetriť. (Zdroj: Autor)

BRATISLAVA. Studený motor nepracuje v podmienkach, na aké bol predovšetkým navrhnutý, a má vyššie exhaláty aj spotrebu paliva. Podchladený olej nemá ideálne mazné vlastnosti, zvyšuje mechanické odpory a uberá motoru výkon."Ak studený motor nútite do otáčok, neúmerne zvyšujete tlak v niektorých častiach systému," upozorňuje technik Seatu Vladimír Hybáček.
Keď šofér preťažuje studený motor, skracuje životnosť tesnení a pri prepl'ňaných motoroch aj turbodúchadla. Konštruktéri síce počítali so studenými štartmi, ale časté vysoké otáčky studeného motora vplývajú na jeho celkovú životnosť."Neznamená to, že so studeným motorom nemôžete jazdiť, iba ho nezaťažujte a nežeňte do otáčok," hovorí Hybáček.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Netankujte letnú naftu

Drahé prísady do paliva alebo oleja nie je nutné v zime kupovať, pretože výrobcovia pridávajú do palív zmes, ktorá zodpovedá našim zimám. Tankovať však treba na čerpacích staniciach s veľkým obratom, pretože na malých čerpačkách dovezú naftu v júli a predáva sa ešte v novembri. "Júlová nafta má iné zloženie ako novembrová," povedal Hybáček.
Väčšina automobiliek odporúča v našich podmienkach používať plne syntetické oleje so širokým spektrom využitia. Viskozitné triedy 5W-40 alebo 0W-30 sa dajú použiť pri teplote od mínus 20 aj do plus 50 stupňov Celzia. Teda kto používa správny olej nemusí ho v zime meniť.

Chladiacu zmes výrobcovia dimenzujú s rezervou na podmienky, v ktorých sa autá predávajú. Po troch rokoch treba skontrolovať stav hladiny, pretože aj v pretlakovom systéme sa zmes odparuje. Najlepšie je dolievať rovnakú neriedenú zmes.

Skryť Vypnúť reklamu

Hlavný problém - batéria

Najväčšiu pozornosť si však zaslúži autobatéria. Tepelné šoky jej nerobia dobre už po dvoch až troch rokoch. Skontrolovať napätie batérie pod záťažou, aj to, či sa správne nabíja, by si mali dať najmä motoristi, ktorí jazdia nepravidelne a iba na krátke trasy.Občasné a krátke jazdy v zime sú pre auto najhoršie. Ideálne je jazdiť každý deň, aby sa batéria, ktorá sa čiastočne vybije, hneď naplno nabila. Nefunkčná batéria je v časoch elektroniky najčastejšou príčinou nepojazdnosti a iných problémov s autom.

Kúrenie vybíja

Pri autách s nezávislým kúrením si treba uvedomiť, že síce funguje na naftu, ale žhaviaca sviečka, ktorá zapaľuje zmes paliva, má veľký odber elektriny. "Keď niekto používa auto iba na jazdu do práce, na krátku trasu, môže sa mu ľahko stať, že baterku vybije nezávislým kúrenim," varuje Hybáček. Ak ráno niekto spotrebuje na nezávislé kúrenie 15 ampér hodín z autobatérie a krátkou cestou do práce ich dobije len 10, po dvoch týždňoch má autobatéria iba tretinu kapacity. Potom sa nemusí spustiť nezávislé kúrenie alebo nepôjde naštartovať motor.

Skryť Vypnúť reklamu

Centrál je spoľahlivejší

Pre ľad v zámkoch sa do auta nemusia dostať majitelia áut bez centrálneho zamykania. "Je lepšie mať dialkové ovládanie, lebo otvoríte aj auto so zamrznutým zámkom," hovorí Peter Gregorčok, ktorý montuje alarmy.
Zároveň odporúča pred zimou preventívne vymeniť viacročnú batériu v diaľkových ovládačoch a naštudovať si, ako sa alarm prepína do servisného režimu. Ked' zlyhá diaľkový ovládač, a treba otvoriť auto kľúčom, spustí sa alarm, ktorý treba vedieť vypnúť.

Plyn bez údržby

Autá s pohnom na LPG nepotrebujú pred zimou špeciálnu prípravu. "Stačí ísť na predpísané prehliadky systému, inak je v podstate bezúdržbový," povedal Ondrej Bognár z Autogas. Elektronika prepína štartovanie motora automaticky na benzín a až keď sa zohreje, zapne pohon na plyn.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Päť chýb pri zateplení strechy
  2. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  3. Vitajte v postapokalyptickom svete
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  2. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. Úprava osobného motorového vozidla
  5. Important information for Brazilians living in Slovakia
  6. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  7. Vitajte v postapokalyptickom svete
  8. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. Päť chýb pri zateplení strechy
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 30 284
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 16 521
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 14 301
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 545
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 813
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 709
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 631
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 371
  9. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 176
  10. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 9 166
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Bezpečnosť s auto.sme

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.

Hummer sa vracia, jazdí na elektrinu a hýbe sa ako krab

Trojica elektromotorov dáva výkon až 1000 koní.

GMC Hummer EV
Hyundai Tucson

Z Renaultu Mégane sa stane elektrický crossover

Spaľovacie motory budú už minulosťou.

Renault Mégane eVision Concept