Milan z Prešova prešiel jednou križovatkou bez zastavenia vozidla a dostal nielen pokutu ale mu tiež zadržali vodičský preukaz. Ako sa to stalo?
Milan: "V Prešove, zo sídliska Šváby som odbočoval doprava na Solivar s tým, že to hnedé je semafor, pod ktorým bola značka STOP. Logicky mi vyplýva, že tá stopka platí len pre smer rovno a nie doprava. Policajt mi to odôvodnil s tým, že stopka, aj keď nie je na stĺpe smerom doprava, platí pre všetky smery, to znamená rovno aj doprava. Som z toho trochu v pomykove."
Milan pripravil aj náčrt situácie v križovatke. Z neho vyplýva, že STOP-ka bola na križovatke umiestnená preto, lebo zo smeru, z ktorého prichádzal Milan, musel dávať prednosť či by šiel vpravo, rovno alebo vľavo.
Pre správne vyriešenie križovatky je potrebné poznať, kde sú hranice križovatky.
Podľa zákona o cestnej premávke tvorí hranicu križovatky miesto vyznačené vodorovnou dopravnou značkou "Priečna súvislá čiara", "Priečna súvislá čiara so symbolom Daj prednosť v jazde!" alebo "Priečna súvislá čiara s nápisom STOP". Tam, kde takáto vodorovná dopravná značka nie je, hranicu križovatky tvorí kolmica na os vozovky v mieste, kde sa pre križovatku začína zakrivenie vozovky.
Z náčrtu nie je jasné, či je na ceste čiara označujúca hranicu križovatky. Aj keď sme Milana požiadali o detaily križovatky, už sa nám neozval. Nevieme teda, ktorá konkrétna križovatka to bola.
Značka Stoj, daj prednosť v jazde! (č. P 2) ukladá vodičovi povinnosť zastaviť vozidlo a dať prednosť v jazde; vodič je povinný zastaviť vozidlo na takom mieste, odkiaľ má do križovatky náležitý rozhľad. Značka označuje vedľajšiu cestu pred križovatkou s hlavnou cestou, a to najmä v prípadoch, keď križovatka nie je dostatočne prehľadná; ...
Značka č. P 2 sa umiestňuje pred hranicou križovatky, ale môže sa použiť na úpravu prednosti v jazde aj vo vnútri väčšej alebo zložitejšej križovatky alebo ju možno použiť na mieste, kde je potrebné vodičovi prikázať, zopakovať alebo zdôrazniť povinnosť dať prednosť v jazde.
Z definície STOP-ky vyplýva, že sa umiestňuje pred hranicou križovatky. A ak platia naše predpoklady, tak sa Milan mal riadiť dopravnou značkou P 2.
V zákone o cestnej premávke sa píše, že zvislé dopravné značky sa umiestňujú pri pravom okraji cesty v smere jazdy vozidiel. Nikde sa však nepíše, pre ktorú stranu dopravné značky platia. Platia pre autá idúce z určitého smeru, nech sa ostrovčeku so značkou P 2 vyhýbajú sprava alebo zľava. A vodič je povinný pri tejto značke zastaviť vozidlo bez ohľadu na to, v ktorom smere pokračuje v jazde.
Ďalší problém s platnosťou alebo neplatnosťou dopravných značiek na križovatke popisuje René z Ružomberka.
René: Mestská polícia Ružomberok pokutuje vodičov za to, že chodia tak, ako som naznačil na obrázku v prílohe, za nerešpektovanie značky prikázaný smer vľavo. S odôvodnením, že som križovatku prešiel rovno.
V bode A sú značky "Daj prednosť v jazde" a "Prikazaný smer vľavo". Nie je je tam značka, ktorá by zobrazovala križovatku. Na pravo je Zákaz vjazdu, jedná sa totiž o dvojprúdovú hlavnú cestu jednosmernú.
Rovno pred bodom A v smere jazdy je pešia zóna.
Doľava pokračuje dvojprúdová hlavná cesta a paralelne s ňou je tam problémová jednosmerná cesta, ktorá ide súbežne s hlavnou cestou, len je výškovo položená nižšie a medzi ňou a hlavnou cestou je chodník.
Ak vodic ide tak, ako som naznačil na obrázku, odbočil vľavo alebo porušil prikázaný smer vľavo?
Zväčšiť mapu
Pre popísané miesto vyplýva z pohľadu na mapu, že ide o dve križovatky. Tvar križovatky nemusí byť znázornený na dodatkovej tabuľke, pretože je definovaný zákonom o cestnej premávke.
Kolmica na os vozovky v mieste, kde sa pre križovatku začína zakrivenie vozovky sa nachádza aj pri dvojprúdovke a aj pri jednosmerke idúcej paralelne s cestou s dvomi jazdnými pruhmi. Dokonca aj René o cestách v danom mieste napísal ako o samostatných cestách (dvojprúdová a jednosmerná).
To znamená, že ak chce vodič odbočiť na jednosmerku paralelnú s dvojprúdovkou, poruší prikázaný smer jazdy, pretože najprv ide rovno cez dvojprúdovku, aby mohol následne odbočiť do jednosmerky.
Ak by aj niekto chcel jednosmerku chápať ako ďalší z jazdných pruhov viacpruhovej cesty, potom by sa po správnosti mal do jednosmerky zaradiť až vtedy, keď najprv odbočí do ľavého jazdného pruhu, následne prepne znamenie o zmene smeru jazdy zľava do prava a postupne sa preradí do pravého jazdného pruhu. Toto sa však v danom mieste nedá urobiť, keďže v tom vodičovi zavadzajú chodník a výškový rozdiel jednosmerky.
Mestkí policajti si teda podľa nášho názoru správne vyložili situáciu na danom mieste a ich oprávnenie im umožňuje pokutovať vodičov, ktorí idú kolmo cez dvojprúdovku s prikázaným smerom vľavo.
Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?
Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.