SME
Pondelok, 3. október, 2022 | Meniny má Stela

Pozor na nástrahy križovatiek, aby ste zbytočne nedostali pokutu - doplnené

V križovatke si treba dávať pozor. Nie len pre to, aby sa vám nestala nehoda, ale aj preto, aby ste predišli pokute.

Milan z Prešova prešiel jednou križovatkou bez zastavenia vozidla a dostal nielen pokutu ale mu tiež zadržali vodičský preukaz. Ako sa to stalo?

Milan: "V Prešove, zo sídliska Šváby som odbočoval doprava na Solivar s tým, že to hnedé je semafor, pod ktorým bola značka STOP. Logicky mi vyplýva, že tá stopka platí len pre smer rovno a nie doprava. Policajt mi to odôvodnil s tým, že stopka, aj keď nie je na stĺpe smerom doprava, platí pre všetky smery, to znamená rovno aj doprava. Som z toho trochu v pomykove."

Milan pripravil aj náčrt situácie v križovatke. Z neho vyplýva, že STOP-ka bola na križovatke umiestnená preto, lebo zo smeru, z ktorého prichádzal Milan, musel dávať prednosť či by šiel vpravo, rovno alebo vľavo.

situacia.jpg

Pre správne vyriešenie križovatky je potrebné poznať, kde sú hranice križovatky.

Podľa zákona o cestnej premávke tvorí hranicu križovatky miesto vyznačené vodorovnou dopravnou značkou "Priečna súvislá čiara", "Priečna súvislá čiara so symbolom Daj prednosť v jazde!" alebo "Priečna súvislá čiara s nápisom STOP". Tam, kde takáto vodorovná dopravná značka nie je, hranicu križovatky tvorí kolmica na os vozovky v mieste, kde sa pre križovatku začína zakrivenie vozovky.

Z náčrtu nie je jasné, či je na ceste čiara označujúca hranicu križovatky. Aj keď sme Milana požiadali o detaily križovatky, už sa nám neozval. Nevieme teda, ktorá konkrétna križovatka to bola.

01.jpgZnačka Stoj, daj prednosť v jazde! (č. P 2) ukladá vodičovi povinnosť zastaviť vozidlo a dať prednosť v jazde; vodič je povinný zastaviť vozidlo na takom mieste, odkiaľ má do križovatky náležitý rozhľad. Značka označuje vedľajšiu cestu pred križovatkou s hlavnou cestou, a to najmä v prípadoch, keď križovatka nie je dostatočne prehľadná; ...

Značka č. P 2 sa umiestňuje pred hranicou križovatky, ale môže sa použiť na úpravu prednosti v jazde aj vo vnútri väčšej alebo zložitejšej križovatky alebo ju možno použiť na mieste, kde je potrebné vodičovi prikázať, zopakovať alebo zdôrazniť povinnosť dať prednosť v jazde.

Z definície STOP-ky vyplýva, že sa umiestňuje pred hranicou križovatky. A ak platia naše predpoklady, tak sa Milan mal riadiť dopravnou značkou P 2.

V zákone o cestnej premávke sa píše, že zvislé dopravné značky sa umiestňujú pri pravom okraji cesty v smere jazdy vozidiel. Nikde sa však nepíše, pre ktorú stranu dopravné značky platia. Platia pre autá idúce z určitého smeru, nech sa ostrovčeku so značkou P 2 vyhýbajú sprava alebo zľava. A vodič je povinný pri tejto značke zastaviť vozidlo bez ohľadu na to, v ktorom smere pokračuje v jazde.

Ďalší problém s platnosťou alebo neplatnosťou dopravných značiek na križovatke popisuje René z Ružomberka.

René: Mestská polícia Ružomberok pokutuje vodičov za to, že chodia tak, ako som naznačil na obrázku v prílohe, za nerešpektovanie značky prikázaný smer vľavo. S odôvodnením, že som križovatku prešiel rovno.

V bode A sú značky "Daj prednosť v jazde" a "Prikazaný smer vľavo". Nie je je tam značka, ktorá by zobrazovala križovatku. Na pravo je Zákaz vjazdu, jedná sa totiž o dvojprúdovú hlavnú cestu jednosmernú.

Rovno pred bodom A v smere jazdy je pešia zóna.

Doľava pokračuje dvojprúdová hlavná cesta a paralelne s ňou je tam problémová jednosmerná cesta, ktorá ide súbežne s hlavnou cestou, len je výškovo položená nižšie a medzi ňou a hlavnou cestou je chodník.

Ak vodic ide tak, ako som naznačil na obrázku, odbočil vľavo alebo porušil prikázaný smer vľavo?

krizovatka.jpg


Zväčšiť mapu

Pre popísané miesto vyplýva z pohľadu na mapu, že ide o dve križovatky. Tvar križovatky nemusí byť znázornený na dodatkovej tabuľke, pretože je definovaný zákonom o cestnej premávke.

Kolmica na os vozovky v mieste, kde sa pre križovatku začína zakrivenie vozovky sa nachádza aj pri dvojprúdovke a aj pri jednosmerke idúcej paralelne s cestou s dvomi jazdnými pruhmi. Dokonca aj René o cestách v danom mieste napísal ako o samostatných cestách (dvojprúdová a jednosmerná).

To znamená, že ak chce vodič odbočiť na jednosmerku paralelnú s dvojprúdovkou, poruší prikázaný smer jazdy, pretože najprv ide rovno cez dvojprúdovku, aby mohol následne odbočiť do jednosmerky.

Ak by aj niekto chcel jednosmerku chápať ako ďalší z jazdných pruhov viacpruhovej cesty, potom by sa po správnosti mal do jednosmerky zaradiť až vtedy, keď najprv odbočí do ľavého jazdného pruhu, následne prepne znamenie o zmene smeru jazdy zľava do prava a postupne sa preradí do pravého jazdného pruhu. Toto sa však v danom mieste nedá urobiť, keďže v tom vodičovi zavadzajú chodník a výškový rozdiel jednosmerky.

Mestkí policajti si teda podľa nášho názoru správne vyložili situáciu na danom mieste a ich oprávnenie im umožňuje pokutovať vodičov, ktorí idú kolmo cez dvojprúdovku s prikázaným smerom vľavo.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  3. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  4. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  7. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Metropolis ostáva bez inflačnej doložky
  3. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  4. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  5. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  6. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  7. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  8. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  1. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 6 874
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 878
  3. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 5 484
  4. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 079
  5. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 4 537
  6. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 4 050
  7. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 923
  8. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 820
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep
Úpravy v rámci programu Peugeot Individual.

Auto zabalia do fólie alebo nalakujú diely.


27. sep

Blogy SME

  1. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty.
  2. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: gazdovský dom z Vlkolínca, kaplnky na Sivej Brade a v Holíči
  3. Milan Polešenský: Čo sa nepáči Petržalskej mládeži?
  4. Štefan Vidlár: Fantóm ambulancie
  5. Marián Viskupič: Matovič nepovedal jediný dôvod, prečo by mal zostať ministrom financií
  6. Mária Drahošová: Máte pravdu
  7. Ján Šubák: Plán "B"
  8. Vladimír Benčík: Malta 3/3 – „Hniezdo zmijí“ - Veľké obliehanie Malty
  1. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 8 013
  2. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 7 601
  3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 156
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 361
  5. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 3 764
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 421
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 827
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 717
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu