BRATISLAVA. Brány výrobného závodu Kurashiki opustili prvé exempláre malého auta s elektrickým pohonom Mitsubishi i MiEV. Po niekoľkoročnom vývoji a zdĺhavých testoch, ktoré stále prebiehajú, si ekologické vozidlo konečne preberajú zákazníci. Súbežne sa japonská automobilka dohaduje na spolupráci s koncernom PSA. Francúzi začnú v druhej polovici budúceho roka vyrábať vlastné deriváty elektromobilu i MiEV s názvami Citroën C-Zero a Peugeot iOn.
Zatiaľ čo Peugeot odhalil svoje elektrické vozidlo na frankfurtskom autosalóne, sesterský Citroën tak urobil pred niekoľkými dňami. Obe vozidlá sa navzájom líšia iba detailmi, napríklad prednou maskou. Poháňa ich synchrónny elektromotor s permanentným magnetom, umiestnený pred zadnou nápravou. Výkon 47 kW má vodič k dispozícii v rozsahu 3000 až 6000 ot./min. Vrchol krútiaceho momentu 180 Nm sa dostaví pri 2000 ot/min.
Dobitie z bežnej siete trvá šesť hodín
Zásobník energie predstavuje lítiovo-ionový akumulátor s celkovou kapacitou 16 kWh. Kvôli zníženiu ťažiska ho konštruktéri uložili medzi nápravy pod podlahu. Nabitie z bežnej rozvodnej siete 230V trvá šesť hodín, rýchlonabíjačka (400V) mu 80 percent kapacity dodá už za 30 minút. Časť energie dodávajú brzdy vybavené rekuperačnou funkciou.
130 kilometrov na jedno nabitie
Elektromobil váži 1080 kilogramov a podľa výrobcu dosahuje lepšie dynamické parametre ako porovnateľné auto vybavené benzínovým agregátom s rovnakým výkonom. C-Zero dokáže šprintovať rýchlosťou 130 km/h, z 0 na 100 km/h zrýchli za 15 sekúnd. Dojazd je závislý na štýle jazdy. Citroën udáva priemernú hodnotu 130 kilometrov.
Francúzom na nákup prispeje vláda
Päťdverové vozidlo má skromné vonkajšie rozmery - dĺžku 3395 mm, šírku 1475 mm a výšku 1600 mm. Jeho karoséria pripomína bublinu. Útulný interiér ponúka miesto pre štyroch pasažierov a batožinu s objemom 166 litrov. Jednoduchý prístrojový panel pred vodičom zobrazuje iba základné údaje - aktuálnu rýchlosť, stav kapacity akumulátorov a počet najazdených kilometrov. Analógový „výkonomer“ ukazuje, aký výkon práve dáva elektromotor. Čím je vyšší, tým skôr sa vybijú batérie.
Otáznou zostáva už iba cena. Francúzski zákazníci môžu rátať s príspevkom vlády na nákup elektromobilu vo výške 5000 eur.