SME
Piatok, 7. október, 2022 | Meniny má Eliška

Len policajt v rovnošate vás smie na ceste zastaviť

Policajti majú právo vás zastaviť a kontrolovať dodržiavanie dopravných predpisov. Musia to však robiť tak, ako je to napísané v zákone.

Ak vás zastavujú na ceste policajti, treba im zastaviť. Majú na to právo, lebo ich povinnosťou je kontrolovať dodržiavanie dopravných predpisov. Musia to však robiť v súlade zo zákonom. Ondrej nás upozornil na jednu situáciu, ktorá by sa v tejto súvislosti nemala stávať.

Ondrej: "Môže policajt v neoznačenom aute zastaviť iné auto? A prípadne ešte ak je aj v civile? Čítal som teraz niekde, že policajti v civile zastavovali auto pomocou terčíku v neoznačenom aute a dotyčný tvrdil, že si myslel, že to nie sú policajti."

Podľa zákona o cestnej premávke, ak ide o policajta, môže vozidlá zastavovať len policajt v rovnošate. Zastavovať vozidlá môžu aj iné osoby vymenované v zákone.

Vozidlo smie zastaviť jedným z týchto spôsobov:

  • zdvihnutím ruky, alebo
  • zdvihnutým zastavovacím terčom, alebo
  • svietidlom vyžarujúcim svetlo červenej farby, ktorým pohybuje v hornom polkruhu.

§ 63, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Dávať pokyny na zastavenie vozidla je oprávnený policajt v rovnošate, vojenský policajt v rovnošate a profesionálny vojak s vonkajším označením "POLÍCIA"; dávať pokyny na zastavenie vozidla je oprávnená aj iná osoba, ak to ustanovuje osobitný predpis.5)

(2) Dávať pokyny na zastavenie vozidla sú ďalej oprávnení

a) sprievodca vedených alebo hnaných zvierat, ak to vyžaduje bezpečnosť cestnej premávky,
b) vedúci organizovaného útvaru školskej mládeže alebo organizovanej skupiny detí, ktoré nepodliehajú povinnej školskej dochádzke, alebo sprievodca osôb so zdravotným postihnutím pri prechádzaní cez vozovku,
c) osoba vykonávajúca prácu na ceste spojenú s jej údržbou, opravou alebo s výstavbou, ak to vyžaduje bezpečnosť cestnej premávky,
d) osoba pribratá na zaistenie bezpečnej prevádzky železničného priecestia,
e) dostatočne spôsobilá osoba staršia ako 18 rokov, ktorú na to písomne poveril orgán Policajného zboru s určením prípadov, v ktorých môže taká osoba zastavovať vozidlá,
f) iné osoby, ak je to nevyhnutné na zaistenie bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky alebo na zaistenie ochrany života, zdravia alebo majetku osôb.

A ako je to so zastavovaním áut, keď sa policajt vezie? Odpoveď na túto otázku sa nachádza vo vyhláške k zákonu o cestnej premávke.

Predovšetkým, policajt v aute musí byť v rovnošate, ak chce zastaviť iné auto. Auto policajta nemusí byť označené, dôležité je však to, aby policajt v rovnošate dával pokyn na zastavenie jedným z troch rôznych spôsobov:

  • kývaním ruky zvisle hore a dolu, alebo
  • vysunutým zastavovacím terčom, alebo
  • rozsvietením nápisu STOP umiestneného na vozidle

Policajt pritom môže, ale nemusí, zapnúť majáky a húkačku, ak sa jeho auto nenachádza za zastavovaným vozidlom. Ak je však za ním, je povinný zapnúť aj maják a húkačku.

§ 13, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

(2) Policajt v rovnošate dáva znamenie na zastavenie vozidla zdvihnutím ruky alebo zdvihnutým zastavovacím terčom (č. Z 5a), alebo svietidlom vyžarujúcim svetlo červenej farby, ktorým pohybuje v hornom polkruhu. Z idúceho vozidla môže dávať policajt v rovnošate toto znamenie kývaním ruky zvisle hore a dolu, vysunutým zastavovacím terčom alebo rozsvietením nápisu STOP umiestneného na vozidle. Z idúceho vozidla možno pokyn na zastavenie vozidla zdôrazniť zvláštnym výstražným svetlom, prípadne aj zvláštnym zvukovým znamením podľa § 40 zákona. Pokyn na zastavenie vozidla možno dávať z vozidla idúceho pred zastavovaným vozidlom, ako aj z vozidla idúceho za zastavovaným vozidlom. Pri zastavovaní vozidla idúceho pred vozidlom, z ktorého policajt v rovnošate dáva pokyn na zastavenie vozidla, sa zvláštne výstražné svetlo a zvláštne výstražné zvukové znamenie použije vždy.

Policajt v neoznačenom policajnom aute teda môže zastaviť iné auto, policajt však musí byť v rovnošate.

Michal z Bratislavy je zvedavý, ako sa správať k autám, ktoré majú na sebe umiestnené prenosný maják.

Michal: "Veľakrát sa mi stalo, že som videl, že autá stojace v kolóne obehne civilné auto so zapnutým prenosným majákom na streche a tiež so zapnutou zvukovou sirénou. Väčšinou ide o bežné autá, akých sú na cestách tisíce, niekedy aj desať ročne. Preto usudzujem že dotyčné auto nepatrí polícii, alebo záchranke, ale je v ňom civilista, ktorý si niekde zakúpil maják zo sirénou a teraz ju zneužíva.

Čo urobiť v prípade, že mám podozrenie na zneužitie prednostného práva jazdy? Môžem toto auto ignorovať, alebo ho mám nahlásiť na polícii?"

Zvláštne výstražné znamenia (maják s húkačkou) nemôže mať na aute hocikto. Len tí, ktorí to majú povolené zo zákona alebo ministerstvom vnútra. Tí zo zákona môžu používať pevne uchytené aj prenosné majáky. Ostatní len prenosné.

Ten, kto používa majáky s húkačkou, má právo prednostnej jazdy, nesmie však pritom nikoho ohroziť. Používatelia zo zákona môžu využiť právo prednostnej jazdy pri plnení špeciálnych úloh. Ostatným určí rozsah a podmienky ministerstvo vnútra v povolení. Zo zákona však vyplýva, že povolenie sa týka najmä prípadov, ak je to potrebné na ochranu života, zdravia alebo majetku.

Určite sa stávajú prípady, keď právo prednostnej jazdy využívajú aj tí, ktorí na to nemajú povolenie. Nechajú si do auta namontovať maják s modrým svetlom s húkačkou, čo zapínajú, keď si chcú urýchliť príjazd do cieľa. Ak máte podozrenie, že ide o takýto prípad, treba volať políciu.

Podozrenie však neznamená, že by ste mali takémuto autu ignorovať právo prednostnej jazdy. Nikdy totiž neviete, či sú majáky zapnuté, lebo musia byť, alebo ich niekto zneužíva.

§ 40, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič vozidla, ktorý pri plnení špeciálnych úloh používa typické zvukové znamenie doplnené zvláštnym výstražným modrým svetlom alebo červeným svetlom, prípadne ich kombináciou (ďalej len "zvláštne výstražné znamenie"), nie je povinný dodržiavať povinnosti a zákazy ustanovené týmto zákonom okrem povinností podľa § 3 ods. 2 písm. c) a § 4 ods. 2 písm. a) až e). Vodič vozidla, ktorý pri plnení špeciálnych úloh používa zvláštne výstražné znamenia (ďalej len "vozidlo s právom prednostnej jazdy"), je povinný dbať na potrebnú opatrnosť tak, aby iných účastníkov cestnej premávky neohrozil.

(2) Vozidlá s právom prednostnej jazdy sú vozidlá

a) ozbrojených síl, ozbrojených bezpečnostných zborov, ozbrojených zborov, Vojenskej polície, Vojenského spravodajstva a civilnej ochrany obyvateľstva, ktoré určí príslušný minister,
b) Hasičského a záchranného zboru, ostatných hasičských jednotiek, Horskej záchrannej služby, záchrannej zdravotnej služby a banskej záchrannej služby pri plnení úloh spojených so záchranou života a zdravia osôb alebo materiálnych hodnôt,
c) Slovenskej informačnej služby, ktoré určí riaditeľ Slovenskej informačnej služby,
d) Národnej rady Slovenskej republiky pri preprave ústavných činiteľov alebo členov zahraničných delegácií a pri plnení úloh spojených s takou prepravou,
e) vlády Slovenskej republiky pri preprave ústavných činiteľov alebo členov zahraničných delegácií a pri plnení úloh spojených s takou prepravou,
f) Kancelárie prezidenta Slovenskej republiky pri preprave ústavných činiteľov alebo členov zahraničných delegácií a pri plnení úloh spojených s takou prepravou,
g) Ústavného súdu Slovenskej republiky pri preprave jeho predsedu,
h) Najvyššieho súdu Slovenskej republiky pri preprave jeho predsedu,
i) Najvyššieho kontrolného úradu Slovenskej republiky pri preprave jeho predsedu,
j) Národného bezpečnostného úradu pri preprave jeho riaditeľa,
k) Generálnej prokuratúry Slovenskej republiky pri preprave generálneho prokurátora,
l) obecnej polície, ktoré určí obec.

(3) Ministerstvo vnútra môže v osobitných prípadoch, najmä ak je to potrebné na ochranu života, zdravia alebo majetku, na základe písomnej žiadosti vydať povolenie na používanie zvláštnych výstražných znamení aj na iných vozidlách, ako sú uvedené v odseku 2; v takom prípade môže byť zvláštne výstražné svetlo modrej farby umiestnené na vozidle len pomocou prenosného zariadenia.

(4) Žiadosť podľa odseku 3 musí obsahovať

a) názov a sídlo právnickej osoby, ktorá o povolenie žiada,
b) účel a zdôvodnenie nevyhnutnosti používania zvláštnych výstražných znamení,
c) zoznam vozidiel, ktoré budú zvláštne výstražné znamenie používať,
d) územný a časový rozsah používania zvláštnych výstražných znamení.

(5) Rozsah a podmienky používania zvláštnych výstražných znamení podľa odseku 3 určí ministerstvo vnútra vo vydanom povolení. Ministerstvo vnútra môže povolenie kedykoľvek zrušiť, a to i bez udania dôvodu, o čom vyrozumie jeho držiteľa.

(8) Vodič iného vozidla je povinný vozidlu s právom prednostnej jazdy a vozidlu, ktoré sprevádza, umožniť bezpečný a plynulý prejazd, a ak je to potrebné, aj zastaviť vozidlo na takom mieste, aby im neprekážalo. Do skupiny vozidiel tvorenej vozidlami s právom prednostnej jazdy a vozidlami, ktoré sprevádzajú, sa vodič iného vozidla nesmie zaraďovať.

(13) Iné vozidlo, ako je uvedené v odsekoch 2, 3 a 7, nesmie byť vybavené zariadením umožňujúcim používanie typického zvukového znamenia alebo zvláštneho výstražného svetla ustanovených pre vozidlá s právom prednostnej jazdy.

(14) Prevádzkovatelia vozidiel podľa odseku 2 určia podmienky na používanie zvláštnych výstražných znamení.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  3. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  4. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  5. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  6. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  1. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  2. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  3. Biometricky presné progresívne okuliarové šošovky Rodenstock
  4. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  5. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  6. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 22 036
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 847
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 155
  4. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 015
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 5 466
  6. Dôležitosť duševnej pohody 5 091
  7. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma 3 271
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami 3 075
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dědečka nakoniec po pojednávaní sudca Marek Filo prepustil.

Sudcovou úlohou nebolo dbať na priania verejnosti. Pozrime sa na argumentáciu sklamaných ľudí.


2 h
Ruský tank T-80, ktorého sa ukrajinskí vojaci zmocnili v Bachmute.

Ruská armáda za sebou zanecháva moderné zbrane aj muzeálne kusy.


18 h
Peter Tkačenko

Hortovi, Hrušovskému a Paškovi by pri pohľade na dnešný parlament zabehlo.


19 h
Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan na summite v Prahe.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 12 h

Neprehliadnite tiež

Za kompaktné SUV s nízkou spotrebou bazárový rebríček Carvago považuje Nissan Qashqai minulej generácie s naftovým motorom 1,5 dCi.

Výsledkom kraľujú verzie s naftovými motormi.


6. okt
Cupra Formentor VZ5 a Cupra Born

V krátkosti sme si vyskúšali Born aj Formentor VZ5.


5. okt
Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


4. okt
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt

Blogy SME

  1. Anna Miľanová: Možno Tanečnica poľná...
  2. Štefan Vidlár: Ožereš sa
  3. Otilia Horrocks: Dajme/te/ v intraviláne maximálnu rýchlosť 50 km/hod.
  4. Olívia Lacenová: Udržateľné investície opäť ukazujú svoju odolnosť
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (7. - 13.10.1922)
  6. Teodor Hasala: Vtip o dvoch opilcoch a svete
  7. Anton Kaiser: Zlatomoravecký jarmok
  8. Erik Kriššák: Dotyk rán
  1. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 5 983
  2. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 234
  3. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 908
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 258
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 073
  6. Post Bellum SK: Bola smrť tisícov vojakov na Dukle nezmyselnou? 3 610
  7. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 870
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 820
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu