SME
Streda, 5. október, 2022 | Meniny má Viera

Nie všetko, čo sa traduje, je povolené a správne

Na cestách sa medzi vodičmi udomácnili zvyky, ktoré vznikli nepochopením dopravných predpisov alebo ich prispôsobením svojim potrebám.

Niekedy sa potom ich použitím porušujú dopravné predpisy. Podobne ako v prípade, ktorý popisuje Jozef.

Jozef: "Ak je na ceste plná čiara a ide pred mojím autom traktor, ktorý dal smerovku vpravo (vo význame "obehni ma"), môžem ho obehnúť? Ak ma zastavia policajti môžem oponovať, že traktor zastavoval, dával predsa znamenie."

V úvode treba povedať, že ak sa stane takáto situácia a pri ceste nie je umiestnená žiadna zvislá dopravná značka, ktorá by predbiehanie umožňovala, traktor nesmiete predbehnúť prejazdom cez plnú čiaru, nech vám dáva akékoľvek znamenie.

Súvislá čiara uprostred vozovky umožňuje prejsť ju v prípade, že potrebujete obchádzať, no nie predchádzať.

Rozdiel medzi tým je v tom, že ak by traktor zastavil na ceste, tvoril by prekážku plynulosti a možno aj bezpečnosti cestnej premávky. Vtedy je možné ho obísť aj cez plnú čiaru

Značka Pozdĺžna súvislá čiara (č. V 1a) sa používa na oddelenie jazdných pruhov s protismernou premávkou, na oddelenie radiacich pruhov pred križovatkou. Vodič musí ísť vpravo od tejto značky. Značku je zakázané prechádzať alebo nákladom presahovať, ak to nie je potrebné na obchádzanie alebo odbočovanie na miesto mimo cesty alebo na vchádzanie z miesta mimo cesty na cestu.

§ 14, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič, ktorý pri obchádzaní vozidla, ktoré zastavilo alebo stojí, prekážky cestnej premávky alebo chodca vybočuje zo smeru svojej jazdy, nesmie ohroziť ani obmedziť vodiča protiidúceho vozidla; nesmie ohroziť ani vodiča idúceho za ním, ani iného účastníka cestnej premávky. Vodič je pritom povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy.

Na cestách, kde jazdí pravidelne viac motorových vozidiel, ktorých rýchlosť dokáže výrazne zbrzdiť premávku na ceste a obmedziť jej plynulosť, sa používa dopravná značka Zákaz predbiehania s dodatkovou tabuľkou, na ktorej sa vyznačí výnimka z predbiehania. Ak sa takáto výnimka vzťahuje aj na traktory, na takto označenom úseku cesty je možné traktor predbehnúť aj keď je na ceste plná čiara.

Pre traktoristov na cestách však platí, že ak zdržujú premávku, musia ju uvoľniť. Nie dávaním znamenia odbočenia, ale zastavením na najbližšom parkovisku tak, aby rýchlejšie vozidlá mohli prejsť. Týka sa to aj iných vozidiel nad 3 a pol tony, ktoré obmedzujú plynulosť premávky.

§ 5, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(5) Vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou prevyšujúcou 3 500 kg je pri jazde do svahu povinný umožniť prejazd rýchlejších vozidiel idúcich za ním; ak si to situácia vyžaduje, je povinný aj odstaviť vozidlo na najbližšom parkovisku, a to až do prejazdu týchto vozidiel.

Jozef je ešte zvedavý na rýchlosti v jednotlivých jazdných pruhoch.

Jozef: "V obci je max. 40km/hod, ale len jedným smerom, cesta je prerušovaná. Ak v opačnom smere predbieham, môžem ísť 50 km/hod. Načo je tam 40 km/hod? Tieto nelogické úseky sú aj, keď začína alebo končí obec a rozdiel je v uložení značiek. V jednom smere ešte nie som v obci a v opačnom som, ale ak je tam prerušovaná, tak vlastne ak predbieham, tak tam môžem ísť 90km/hod. A naopak ak vychádzam z obce, môžem predbiehať len 50km/hod.

Ako to vlastne je? Jedným smerom 50 km/hod, a keď obieham, tak v tom pruhu opačným smerom 90km/hod? Rýchlosť je max. 50km/hod jedným smerom a opačným je pri predbiehaní max. 90km/hod."

Ak sme správne pochopili Jozefov príspevok s otázkou, tak predpokladá, že obmedzenie maximálnej povolenej rýchlosti dopravnou značkou sa vzťahuje len na jazdný pruh, pri ktorom sa dopravná značka nachádza. Podľa tejto teórie sa na ceste s jedným jazdným pruhom v oboch smeroch nevzťahuje platnosť dopravnej značky pre pruh protismernej premávky.

Predpoklady, z ktorých vychádza Jozef, sú však nesprávne.

Dopravná značka platí pre smer premávky, proti ktorému je otočená významová časť zvislej dopravnej značky. To znamená, že vodiči idúci v smere, z ktorého vidia na značke jej význam, sa musia riadiť jej významom.

Platnosť dopravnej značky určujúcej najvyššiu dovolenú rýchlosť však nie je obmedzená len pre jeden jazdný pruh (ak sa používa dopravná značka B 31a umiestnená pri ceste). Keďže nie je obmedzená, platí pre všetky pruhy využiteľné v danom smere. To znamená, že ak predbiehate na mieste, kde platí 50-ka, no pre protismernú premávku platí 90-ka, vy nesmiete predbiehať rýchlejšie ako 50-kou.

Značka Najvyššia dovolená rýchlosť (č. B 31a) zakazuje vodičovi prekročiť rýchlosť v kilometroch za hodinu vyznačenú číslom na značka; značka končí platnosť predchádzajúcej značky č. B 31a s iným údajom na značke, ak nie je skôr skončená inak.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  3. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  4. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  5. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  6. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  7. Dôležitosť duševnej pohody
  8. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  1. Nechajte sa zelektrizovať!
  2. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  3. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  4. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  5. Nivy oslávili prvé narodeniny a takmer 13 miliónov návštevníkov
  6. Zuzana Bednárová: V Prešove je ešte veľa vecí na zlepšovanie
  7. Dni nezábudiek prispejú na zachovanie prevádzky Linky dôvery
  8. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 16 575
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 334
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 257
  4. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 5 970
  5. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 085
  6. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 5 030
  7. Dôležitosť duševnej pohody 4 933
  8. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 619
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


4. okt
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep

Blogy SME

  1. Jozef Černek: Smutná pozvánka pre pani prezidentku
  2. Anna Romanová: Moja psychóza 3 - fašistický sused
  3. Marek Kytka: Regenda s gólom a postom druhej hviezdy zápasu! Slafkovskému sa nedarilo
  4. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ?
  5. Štefan Vidlár: Zhulík to vymyslí
  6. Martin Červenka: Dobre (ne)bude ale musíme byť pripravení pomáhať ... zastavme klamstvá na Trnavskej župe !!!
  7. Anna Miľanová: Spriadavka listová...
  8. Oskar Kaman: Z kľudného vnútrobloku má byť promenáda?!
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 720
  2. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 331
  3. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 101
  4. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 805
  5. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 3 672
  6. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 3 181
  7. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 770
  8. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 2 543
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu