SME
reklama

Nie všetko, čo sa traduje, je povolené a správne

Na cestách sa medzi vodičmi udomácnili zvyky, ktoré vznikli nepochopením dopravných predpisov alebo ich prispôsobením svojim potrebám.

Niekedy sa potom ich použitím porušujú dopravné predpisy. Podobne ako v prípade, ktorý popisuje Jozef.

Jozef: "Ak je na ceste plná čiara a ide pred mojím autom traktor, ktorý dal smerovku vpravo (vo význame "obehni ma"), môžem ho obehnúť? Ak ma zastavia policajti môžem oponovať, že traktor zastavoval, dával predsa znamenie."

V úvode treba povedať, že ak sa stane takáto situácia a pri ceste nie je umiestnená žiadna zvislá dopravná značka, ktorá by predbiehanie umožňovala, traktor nesmiete predbehnúť prejazdom cez plnú čiaru, nech vám dáva akékoľvek znamenie.

Súvislá čiara uprostred vozovky umožňuje prejsť ju v prípade, že potrebujete obchádzať, no nie predchádzať.

Rozdiel medzi tým je v tom, že ak by traktor zastavil na ceste, tvoril by prekážku plynulosti a možno aj bezpečnosti cestnej premávky. Vtedy je možné ho obísť aj cez plnú čiaru

Značka Pozdĺžna súvislá čiara (č. V 1a) sa používa na oddelenie jazdných pruhov s protismernou premávkou, na oddelenie radiacich pruhov pred križovatkou. Vodič musí ísť vpravo od tejto značky. Značku je zakázané prechádzať alebo nákladom presahovať, ak to nie je potrebné na obchádzanie alebo odbočovanie na miesto mimo cesty alebo na vchádzanie z miesta mimo cesty na cestu.

§ 14, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič, ktorý pri obchádzaní vozidla, ktoré zastavilo alebo stojí, prekážky cestnej premávky alebo chodca vybočuje zo smeru svojej jazdy, nesmie ohroziť ani obmedziť vodiča protiidúceho vozidla; nesmie ohroziť ani vodiča idúceho za ním, ani iného účastníka cestnej premávky. Vodič je pritom povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy.

Na cestách, kde jazdí pravidelne viac motorových vozidiel, ktorých rýchlosť dokáže výrazne zbrzdiť premávku na ceste a obmedziť jej plynulosť, sa používa dopravná značka Zákaz predbiehania s dodatkovou tabuľkou, na ktorej sa vyznačí výnimka z predbiehania. Ak sa takáto výnimka vzťahuje aj na traktory, na takto označenom úseku cesty je možné traktor predbehnúť aj keď je na ceste plná čiara.

Pre traktoristov na cestách však platí, že ak zdržujú premávku, musia ju uvoľniť. Nie dávaním znamenia odbočenia, ale zastavením na najbližšom parkovisku tak, aby rýchlejšie vozidlá mohli prejsť. Týka sa to aj iných vozidiel nad 3 a pol tony, ktoré obmedzujú plynulosť premávky.

§ 5, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(5) Vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou prevyšujúcou 3 500 kg je pri jazde do svahu povinný umožniť prejazd rýchlejších vozidiel idúcich za ním; ak si to situácia vyžaduje, je povinný aj odstaviť vozidlo na najbližšom parkovisku, a to až do prejazdu týchto vozidiel.

Jozef je ešte zvedavý na rýchlosti v jednotlivých jazdných pruhoch.

Jozef: "V obci je max. 40km/hod, ale len jedným smerom, cesta je prerušovaná. Ak v opačnom smere predbieham, môžem ísť 50 km/hod. Načo je tam 40 km/hod? Tieto nelogické úseky sú aj, keď začína alebo končí obec a rozdiel je v uložení značiek. V jednom smere ešte nie som v obci a v opačnom som, ale ak je tam prerušovaná, tak vlastne ak predbieham, tak tam môžem ísť 90km/hod. A naopak ak vychádzam z obce, môžem predbiehať len 50km/hod.

Ako to vlastne je? Jedným smerom 50 km/hod, a keď obieham, tak v tom pruhu opačným smerom 90km/hod? Rýchlosť je max. 50km/hod jedným smerom a opačným je pri predbiehaní max. 90km/hod."

Ak sme správne pochopili Jozefov príspevok s otázkou, tak predpokladá, že obmedzenie maximálnej povolenej rýchlosti dopravnou značkou sa vzťahuje len na jazdný pruh, pri ktorom sa dopravná značka nachádza. Podľa tejto teórie sa na ceste s jedným jazdným pruhom v oboch smeroch nevzťahuje platnosť dopravnej značky pre pruh protismernej premávky.

Predpoklady, z ktorých vychádza Jozef, sú však nesprávne.

Dopravná značka platí pre smer premávky, proti ktorému je otočená významová časť zvislej dopravnej značky. To znamená, že vodiči idúci v smere, z ktorého vidia na značke jej význam, sa musia riadiť jej významom.

Platnosť dopravnej značky určujúcej najvyššiu dovolenú rýchlosť však nie je obmedzená len pre jeden jazdný pruh (ak sa používa dopravná značka B 31a umiestnená pri ceste). Keďže nie je obmedzená, platí pre všetky pruhy využiteľné v danom smere. To znamená, že ak predbiehate na mieste, kde platí 50-ka, no pre protismernú premávku platí 90-ka, vy nesmiete predbiehať rýchlejšie ako 50-kou.

Značka Najvyššia dovolená rýchlosť (č. B 31a) zakazuje vodičovi prekročiť rýchlosť v kilometroch za hodinu vyznačenú číslom na značka; značka končí platnosť predchádzajúcej značky č. B 31a s iným údajom na značke, ak nie je skôr skončená inak.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Revolučný Nissan X-Trail mení pravidlá hry
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  4. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  5. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  6. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  2. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  5. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  6. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  7. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  8. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 765
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 7 613
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 456
  4. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 3 446
  5. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 3 415
  6. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 3 031
  7. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 029
  8. Barbora Andrešičová: Som majsterka protikladov 2 982
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Michal Ježek: Prelet nad kukučím, pardón, orlím hniezdom
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi
  3. Zuzana Valachovičová: Koniec príspevkov na zubné ošetrenie
  4. Peter Franek: Facka od ľudí.
  5. Jozef Varga: Krkavci / 57. /
  6. Jozef Ďanovský: Aký vzťah k Bohu, taký vzťah k človeku
  7. Věra Tepličková: Zasa tie hnusné médiá alebo Keď je grófka ne/spravodlivo odsúdená
  8. Martina Paulenová: Ako som si zlým vlakovým spojením medzi Žilinou a Martinom nenechala pokaziť náladu
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 109 426
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 40 948
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 565
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 191
  5. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 198
  6. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 663
  7. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 9 695
  8. Viktor Pamula: Slovenský MiG nad Ukrajinou 8 535
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu