BRATISLAVA. Pred dvadsiatimi rokmi, konkrétne 16. novembra 1989 vyrástol po boku úžitkového Land Roveru Defender a luxusného modelu Range Rover nový Discovery.
Vozidlo, ktoré tvorilo prienik oboch automobilov v oblasti úžitku, priechodnosti terénom, ale tiež v komforte prepravy. Celosvetový predaj modelu Discovery nedávno prekročil hranicu 900.000 kusov. Krátko po uvedení štvrtej generácie modelu Discovery značka oslavuje dvadsiate výročie výnimočného terénneho auta.
Discovery chceli do mesta Terénny Discovery už na začiatku výroby vybavili prvkami, ktoré preferovali mestskí zákazníci. V podstate už pred dvadsiatimi rokmi sa formovala skupina ľudí, ktorá nepoužívala terénne auto na každodennú prácu v teréne, ale bežné jazdenie. Terén sa dostal k slovu iba pri poľovačkách alebo športe. Od roku 1994 boli najdrahšie verzie Discovery vybavené koženým čalúnením sedadiel a drevenými obkladmi interiéru.
Skúšky s tromi dverami Prvý Discovery v roku 1989 mal trojdverovú karosériu, v roku 1990 nasledovala na podvozku s rovnakým rázvorom päťdverová karoséria, vhodnejšia pre rodiny s deťmi. Z druhej generácie Discovery vznikol tiež prototyp s trojdverovou karosériou, no trh si jednoznačne žiadal päťdverovú karosériu a tak sa trojdverový Discovery druhej generácie nikdy nedostal do sériovej výroby. V roku 1993 oddelenie Land Rover Special Vehicles použilo trojdverovú karosériu na vytvorenie dodávkovej verzie Discovery Commercial.
Dominovala klíma a bočné nálepky Bočné nálepky na karosérii originálnych trojdverových modelov Discovery boli koncom 80. rokoch dvadsiateho storočia veľmi módne. V roku 1992 sa grafika nálepky zmenila, ale po roku 1994 bola úplne zrušená v súvislosti so zmenami v automobilovej móde. Druhá generácia modelu Discovery, predstavená v roku 1998 priniesla novú a inteligentnú klimatizačnú sústavu.
Stupňovitá strecha ostala Discovery si zachoval svoju charakteristickú líniu dizajnu počas všetkých štyroch generácií. Jemný stupienok v línii strechy aktuálneho Discovery 4 bol typickým vizuálnym prvkom modelu Discovery prvej generácie, kde zvýšená časť strechy bola nevyhnutná na dosiahnutie potrebnej vnútornej výšky kabíny nad posledným radom sedadiel.
Dostal svetlá z dodávky Discovery prvej generácie mal predné reflektory zo skriňovej dodávky Rover a zadné svetlá z kombi Austin Maestro. Prvé exempláre mali na zadných svetlách ešte logo Austin-Rover. S nábehom riadnej výroby niesli už oválne logo Land Rover.
Zberatelia hľadajú plecniak Jedným z prvkov príslušenstva pre Discovery prvej generácie bol plecniak z látky poťahov sedadiel, ktorý sa dal pripevniť na stredovú konzolu. Tento doplnok je dnes vyhľadávanou zberateľskou raritou.
Dnes jazdí na vankúšoch Prvé dve generácie Discovery mali pevné nápravy s vinutými pružinami - no špičkové verzie druhej generácie už boli vybavené pneumatickým pružením zadnej nápravy so samočinným vyrovnávaním výšky. Tretia a štvrtá generácia majú pneumatické pruženie ako samozrejmosť.
Najdlhší Discovery prvej generácie, vyrábaný v závode Land Rover, mal rázvor 116 palcov (295 cm) a bol konštruovaný ako sanitka pre službu rýchlej lekárskej pomoci.
Existoval pod značkou Honda V rokoch 1994 a 1996 sa Discovery predával v Japonsku pod označením Honda Crossroad. V tom čase bola značka Honda kooperačným partnerom Rover Group. Honda Crossroad sa s výnimkou loga nijako nelíšila od štandardného Discovery.
Vyšiel z počítača Discovery bol prvým modelom značky Land Rover, pri ktorom sa naplno využila technológia konštruovania na počítači CAD. Pred vyrobením prvých prototypov a lisovacích nástrojov bola karoséria Discovery kompletne vymodelovaná v CAD. Aj celý interiér bol navrhnutý využitím metód CAD.
Produkcia Land Rover Discovery v číslach
generácia
roky vo výrobe
počet kusov
prvá
deväť
392 443
druhá
šesť
278 570
tretia
päť
220 057
Autor: rch, Land Rover