SME
Pondelok, 28. november, 2022 | Meniny má Henrieta

Land Rover tiež zažil novembrovú revolúciu 1989

Ani jeden model značky Land Rover nemal toľko univerzálnych podôb ako Discovery. Zaujímavosti z dvadsaťročnej histórie sú rovnako pestré ako život modelu Discovery.

Discovery sa často spája s legendárnymi súťažami Camel Trophy, ktoré boli pre značku obrovskou reklamou. Niekde sa predávali špeciálne edície Camel Trophy.Discovery sa často spája s legendárnymi súťažami Camel Trophy, ktoré boli pre značku obrovskou reklamou. Niekde sa predávali špeciálne edície Camel Trophy. (Zdroj: Land Rover)

BRATISLAVA. Pred dvadsiatimi rokmi, konkrétne 16. novembra 1989 vyrástol po boku úžitkového Land Roveru Defender a luxusného modelu Range Rover nový Discovery.

Vozidlo, ktoré tvorilo prienik oboch automobilov v oblasti úžitku, priechodnosti terénom, ale tiež v komforte prepravy. Celosvetový predaj modelu Discovery nedávno prekročil hranicu 900.000 kusov. Krátko po uvedení štvrtej generácie modelu Discovery značka oslavuje dvadsiate výročie výnimočného terénneho auta.

Discovery chceli do mesta

Terénny Discovery už na začiatku výroby vybavili prvkami, ktoré preferovali mestskí zákazníci. V podstate už pred dvadsiatimi rokmi sa formovala skupina ľudí, ktorá nepoužívala terénne auto na každodennú prácu v teréne, ale bežné jazdenie. Terén sa dostal k slovu iba pri poľovačkách alebo športe. Od roku 1994 boli najdrahšie verzie Discovery vybavené koženým čalúnením sedadiel a drevenými obkladmi interiéru.

Skúšky s tromi dverami

Prvý Discovery v roku 1989 mal trojdverovú karosériu, v roku 1990 nasledovala na podvozku s rovnakým rázvorom päťdverová karoséria, vhodnejšia pre rodiny s deťmi. Z druhej generácie Discovery vznikol tiež prototyp s trojdverovou karosériou, no trh si jednoznačne žiadal päťdverovú karosériu a tak sa trojdverový Discovery druhej generácie nikdy nedostal do sériovej výroby. V roku 1993 oddelenie Land Rover Special Vehicles použilo trojdverovú karosériu na vytvorenie dodávkovej verzie Discovery Commercial.

Dominovala klíma a bočné nálepky

Bočné nálepky na karosérii originálnych trojdverových modelov Discovery boli koncom 80. rokoch dvadsiateho storočia veľmi módne. V roku 1992 sa grafika nálepky zmenila, ale po roku 1994 bola úplne zrušená v súvislosti so zmenami v automobilovej móde. Druhá generácia modelu Discovery, predstavená v roku 1998 priniesla novú a inteligentnú klimatizačnú sústavu.

Stupňovitá strecha ostala

Discovery si zachoval svoju charakteristickú líniu dizajnu počas všetkých štyroch generácií. Jemný stupienok v línii strechy aktuálneho Discovery 4 bol typickým vizuálnym prvkom modelu Discovery prvej generácie, kde zvýšená časť strechy bola nevyhnutná na dosiahnutie potrebnej vnútornej výšky kabíny nad posledným radom sedadiel.

Dostal svetlá z dodávky

Discovery prvej generácie mal predné reflektory zo skriňovej dodávky Rover a zadné svetlá z kombi Austin Maestro. Prvé exempláre mali na zadných svetlách ešte logo Austin-Rover. S nábehom riadnej výroby niesli už oválne logo Land Rover.

Zberatelia hľadajú plecniak

Jedným z prvkov príslušenstva pre Discovery prvej generácie bol plecniak z látky poťahov sedadiel, ktorý sa dal pripevniť na stredovú konzolu. Tento doplnok je dnes vyhľadávanou zberateľskou raritou.

Dnes jazdí na vankúšoch

Prvé dve generácie Discovery mali pevné nápravy s vinutými pružinami - no špičkové verzie druhej generácie už boli vybavené pneumatickým pružením zadnej nápravy so samočinným vyrovnávaním výšky. Tretia a štvrtá generácia majú pneumatické pruženie ako samozrejmosť.

Najdlhší Discovery prvej generácie, vyrábaný v závode Land Rover, mal rázvor 116 palcov (295 cm) a bol konštruovaný ako sanitka pre službu rýchlej lekárskej pomoci.

Existoval pod značkou Honda

V rokoch 1994 a 1996 sa Discovery predával v Japonsku pod označením Honda Crossroad. V tom čase bola značka Honda kooperačným partnerom Rover Group. Honda Crossroad sa s výnimkou loga nijako nelíšila od štandardného Discovery.

Vyšiel z počítača

Discovery bol prvým modelom značky Land Rover, pri ktorom sa naplno využila technológia konštruovania na počítači CAD. Pred vyrobením prvých prototypov a lisovacích nástrojov bola karoséria Discovery kompletne vymodelovaná v CAD. Aj celý interiér bol navrhnutý využitím metód CAD.

Produkcia Land Rover Discovery v číslach

generácia

roky vo výrobe

počet kusov

prvá

deväť

392 443

druhá

šesť

278 570

tretia

päť

220 057

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Univerzita Komenského v Bratislave: Výzva prijatá!
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám
  3. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť
  4. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  5. Máš rád výzvy? Zmeň svet a urob veci inak, teraz.
  6. Zažívali domáce násilie a nikdy nepracovali. Ako dlho trvá naučiť ich to?
  7. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  8. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  1. Hľadá sa nástupca slávneho pekára
  2. Statute of limitations in consumer relations
  3. As prices rise, purchasing the right office is essential
  4. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  5. Tesco pokračuje v raste, otvára dve nové predajne
  6. Adios, smetiaky! Tento domáci kompostér mení odpad na substrát
  7. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste
  8. Štátne rezervy uvedú nový systém pomoci v krízových situáciách
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 27 452
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 8 121
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 850
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 4 216
  5. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME 2 682
  6. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 2 358
  7. Platíte za poistenie, ktoré naozaj potrebujete? 2 033
  8. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 1 813
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Renault Austral

Lákať chce výbavou aj ovládaním Google.


25. nov
MG ZS

Zamrzieť môže spotreba aj infotainment.


25. nov
Fiat Tipo

Litrový trojvalec prekonáva staršiu atmosféru v každom ohľade.


23. nov
Pozreli sme si trojicu inzerovaných jazdených elektromobilov.

Z nízkeho počtu najazdených kilometrov sa netreba tešiť.


22. nov

Blogy SME

  1. Café Európa: Čo sa môžeme naučiť od starších demokracií v právach LGBTI+ komunity?
  2. Jarmila Halgasova: NIE, NEDOSTATKY V PPA NIE SÚ LEN POZOSTATKOM BÝVALEJ VLÁDY
  3. Aliancia NIE RAKOVINE: Sviatok darovania #GivingTuesday
  4. Štefan Vidlár: Empatický lekár
  5. Jozef Javurek: Medzi nebom a zemou
  6. Viktor Pamula: Nové byty a zeleň v Spišskej Novej Vsi ?
  7. Richard Medal: Manuál 21 pomáha vychovávať občiansky rozhľadených mladých ľudí
  8. Mária Križanová: Matematka a matikári
  1. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 295
  2. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 11 199
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 075
  4. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 5 249
  5. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 339
  6. Ján Valchár: Ukrajinci zmasakrovali ruských vojakov - no a čo? 4 216
  7. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 969
  8. Jana Melišová: V závoji hmly 3 809
  1. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  6. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  7. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
SkryťZatvoriť reklamu