SME
Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky
UNIVERZÁLNY DISCOVERY OSLAVUJE DVADSAŤ ROKOV

Land Rover tiež zažil novembrovú revolúciu 1989

Ani jeden model značky Land Rover nemal toľko univerzálnych podôb ako Discovery. Zaujímavosti z dvadsaťročnej histórie sú rovnako pestré ako život modelu Discovery.

Discovery sa často spája s legendárnymi súťažami Camel Trophy, ktoré boli pre značku obrovskou reklamou. Niekde sa predávali špeciálne edície Camel Trophy.Discovery sa často spája s legendárnymi súťažami Camel Trophy, ktoré boli pre značku obrovskou reklamou. Niekde sa predávali špeciálne edície Camel Trophy. (Zdroj: Land Rover)

BRATISLAVA. Pred dvadsiatimi rokmi, konkrétne 16. novembra 1989 vyrástol po boku úžitkového Land Roveru Defender a luxusného modelu Range Rover nový Discovery.

Vozidlo, ktoré tvorilo prienik oboch automobilov v oblasti úžitku, priechodnosti terénom, ale tiež v komforte prepravy. Celosvetový predaj modelu Discovery nedávno prekročil hranicu 900.000 kusov. Krátko po uvedení štvrtej generácie modelu Discovery značka oslavuje dvadsiate výročie výnimočného terénneho auta.

Discovery chceli do mesta

Terénny Discovery už na začiatku výroby vybavili prvkami, ktoré preferovali mestskí zákazníci. V podstate už pred dvadsiatimi rokmi sa formovala skupina ľudí, ktorá nepoužívala terénne auto na každodennú prácu v teréne, ale bežné jazdenie. Terén sa dostal k slovu iba pri poľovačkách alebo športe. Od roku 1994 boli najdrahšie verzie Discovery vybavené koženým čalúnením sedadiel a drevenými obkladmi interiéru.

Skúšky s tromi dverami

Prvý Discovery v roku 1989 mal trojdverovú karosériu, v roku 1990 nasledovala na podvozku s rovnakým rázvorom päťdverová karoséria, vhodnejšia pre rodiny s deťmi. Z druhej generácie Discovery vznikol tiež prototyp s trojdverovou karosériou, no trh si jednoznačne žiadal päťdverovú karosériu a tak sa trojdverový Discovery druhej generácie nikdy nedostal do sériovej výroby. V roku 1993 oddelenie Land Rover Special Vehicles použilo trojdverovú karosériu na vytvorenie dodávkovej verzie Discovery Commercial.

Dominovala klíma a bočné nálepky

Bočné nálepky na karosérii originálnych trojdverových modelov Discovery boli koncom 80. rokoch dvadsiateho storočia veľmi módne. V roku 1992 sa grafika nálepky zmenila, ale po roku 1994 bola úplne zrušená v súvislosti so zmenami v automobilovej móde. Druhá generácia modelu Discovery, predstavená v roku 1998 priniesla novú a inteligentnú klimatizačnú sústavu.

Stupňovitá strecha ostala

Discovery si zachoval svoju charakteristickú líniu dizajnu počas všetkých štyroch generácií. Jemný stupienok v línii strechy aktuálneho Discovery 4 bol typickým vizuálnym prvkom modelu Discovery prvej generácie, kde zvýšená časť strechy bola nevyhnutná na dosiahnutie potrebnej vnútornej výšky kabíny nad posledným radom sedadiel.

Dostal svetlá z dodávky

Discovery prvej generácie mal predné reflektory zo skriňovej dodávky Rover a zadné svetlá z kombi Austin Maestro. Prvé exempláre mali na zadných svetlách ešte logo Austin-Rover. S nábehom riadnej výroby niesli už oválne logo Land Rover.

Zberatelia hľadajú plecniak

Jedným z prvkov príslušenstva pre Discovery prvej generácie bol plecniak z látky poťahov sedadiel, ktorý sa dal pripevniť na stredovú konzolu. Tento doplnok je dnes vyhľadávanou zberateľskou raritou.

Dnes jazdí na vankúšoch

Prvé dve generácie Discovery mali pevné nápravy s vinutými pružinami - no špičkové verzie druhej generácie už boli vybavené pneumatickým pružením zadnej nápravy so samočinným vyrovnávaním výšky. Tretia a štvrtá generácia majú pneumatické pruženie ako samozrejmosť.

Najdlhší Discovery prvej generácie, vyrábaný v závode Land Rover, mal rázvor 116 palcov (295 cm) a bol konštruovaný ako sanitka pre službu rýchlej lekárskej pomoci.

Existoval pod značkou Honda

V rokoch 1994 a 1996 sa Discovery predával v Japonsku pod označením Honda Crossroad. V tom čase bola značka Honda kooperačným partnerom Rover Group. Honda Crossroad sa s výnimkou loga nijako nelíšila od štandardného Discovery.

Vyšiel z počítača

Discovery bol prvým modelom značky Land Rover, pri ktorom sa naplno využila technológia konštruovania na počítači CAD. Pred vyrobením prvých prototypov a lisovacích nástrojov bola karoséria Discovery kompletne vymodelovaná v CAD. Aj celý interiér bol navrhnutý využitím metód CAD.

Produkcia Land Rover Discovery v číslach

generácia

roky vo výrobe

počet kusov

prvá

deväť

392 443

druhá

šesť

278 570

tretia

päť

220 057

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  2. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  3. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  4. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  7. Hygge ako životný štýl
  8. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 41 403
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 34 254
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 14 610
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 308
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 882
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 824
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 340
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 276
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 150
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 014
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Odberné miesto na covid.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 237-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala viac ako štyritisíc obetí. Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

5 h
Zľava: Jozef Brhel, Milan Fiľo, Jaroslav Haščák a Juraj Široký.

Skupina najbohatších Slovákov má vyššie ambície ako kaviareň či reštauráciu.

22 h
Dočasný prezident Policajného zboru SR Peter Kovařík.

Vo výbere sú už len Kovařík a Hamran.

2 h

Neprehliadnite tiež

Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

23. jan
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan
Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

20. jan
Dacia Sandero a Sandero Stepway.

Ponúka sa oveľa bohatšia výbava.

19. jan