SME
Nedeľa, 26. september, 2021 | Meniny má EditaKrížovkyKrížovky

Šoférujete? Na svete je nová vyhláška, o ktorej by ste mali vedieť

Povinnú výbavu opustia 20. novembra náhradné žiarovky a poistky. V istých prípadoch nebudete musieť mať rezervné koleso. K tomu sa pridali ďalšie novinky, ktoré pre nás pripravilo ministerstvo dopravy.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SITA)

Povinnú výbavu opustia 20. novembra náhradné žiarovky a poistky. V istých prípadoch nebudete musieť mať rezervné koleso. Z čelného skla budete musieť dávať preč nálepky, ktoré už neplatia. Môžete zabudnúť aj na rôzne svetielka do auta pre efekt. A to nie je všetko.

BRATISLAVA. Ministerstvo pripravilo niekoľko materiálov do zbierky zákonov, ktoré upravujú podmienky prevádzky vozidiel na cestách. Medzi nimi je jedna novela existujúcej vyhlášky a jedna úplne nová vyhláška.

Nová vyhláška pri tom upravuje pravidlá, ktoré prestali platiť v rozmedzí rokov 2004 až 2007. Pred piatimi rokmi totiž uviedlo ministerstvo dopravy do života nový zákon o prevádzke vozidiel na pozemných komunikáciách. Lenže s vyhláškami, ktoré mali upravovať detaily zákona, sa akosi neponáhľalo.

Minimálne dva roky mohol hocikto používať oranžové majáky na akomkoľvek vozidle a využívať výhody ich použitia. Na čelnom skle ste mohli mať pokojne tmavé fólie a nikto by nemohol protestovať. A iné. Ministerstvo sa však rozhodlo napraviť stav "bezprávia" a na svete sú nové právne predpisy.

Novela existujúcej vyhlášky č. 578/2006 Z.z.

Novela už neobsahuje paragrafy o povinnej výbave. Tie sa presunuli do novej vyhlášky.

Novela, ktorou sa zrušili detaily povinnej výbavy:

Vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky č. 578/2006 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o niektorých ustanoveniach zákona č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v znení vyhlášky č. 482/2007 Z. z., vyhlášky č. 48/2008 Z. z. a vyhlášky č. 144/2009 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:

1. § 1 až 3 vrátane prílohy č. 2 sa vypúšťajú.

V novele upravilo ministerstvo pravidlá toho, čo robiť, keď sa na ceste zistí, že auto je nespôsobilé na premávku na pozemných komunikáciách. Doplnilo aj nové pravidlá o kontrole originality. Tiež tam tvorcovia novely rozpísali nové pravidlá pre prevádzkovateľov technických a emisných kontrol

Ďalšou novinkou, ktorú novela vyhlášky prináša, je to, že traktory už nemusia ísť po dvoch rokoch od prvého prihlásenia na emisnú kontrolu. Lehota prvej emisnej kontroly sa traktorom predĺžila na 4 roky od prvého prihlásenia do evidencie.

Nová vyhláška k zákonu o podmienkach prevádzky vozidiel

Rovnako, ako novela, aj nová vyhláška (č. 464/2009 Z.z.) je účinná od piatka 20. novembra. Prináša pravidlá v tom, ako majú vyzerať detaily karosérie a akú majú mať funkčnosť. Rieši sa tiež výhľad z vozidla.

Prečítajte si celé paragrafové znenie vyhlášky

Výhľad z vozidla

V rámci výhľadu sa upravuje použitie tmavých alebo reklamných fólií na vozidlách. Tie si budete môcť na oknách osobných autách umiestiť len na zadné bočné sklá a na zadné sklo. Ich umiestňovanie na čelné sklo a na predné bočné sklá sa zakázalo.

§ 4, vyhláška č. 464/2009 Z.z.

(4) Umiestnenie fólií, dodatočné tónovanie skiel a vykonávanie úprav zasklených plôch, ktoré majú
za následok zníženie priepustnosti svetla, nie je povolené na čelnom skle a na predných bočných sklách
vozidla na strane vodiča a jeho spolujazdca
okrem zatemňovacieho pásu podľa odseku 3 písm. a).

Do zorného poľa vodiča už nesmiete nič umiestňovať s výnimkou platných nálepiek. Ani navigačné prístroje. Problémom je fakt, že nikde nie je definované zorné pole vodiča. Pravdepodobne sa ním myslí výhľad vodiča na cestu. Takže ak sa pozeráte rovno pred seba a GPS-ko vám nezavadzia vo výhľade na cestu, všetko by malo byť v poriadku.

Ak máte na čelnom skle staré a neplatné diaľničné nálepky, dajte si ich dole. Mohli by ste dostať pokutu.

Pneumatiky

Na aute môžte používať len pneumatiky uvedené v technickom preukaze. Musia byť nahustené na tlak určený výrobcom vozidla a nesmú byť príliš poškodené na svojom obvode. Hĺbka hlavných drážok dezénu pneumatík má mať minimálne 1,6 mm pre "nezimné" pneumatiky a 3 mm na zimných.

Zaujímavosťou je nutnosť použiť nálepky pre zimné pneumatiky, ktoré sú určené na nižšiu rýchlosť, ako je konštrukčná rýchlosť vozidla.

§ 5, vyhláška č. 464/2009 Z.z.

(4) Ak sa použijú zimné pneumatiky s označením „M+S“, „M.S.“ alebo „M & S“ s nižšou kategóriou rýchlosti, ako je najväčšia konštrukčná rýchlosť vozidla, je nutné na túto skutočnosť upozorniť dodatkovým označením formou n 25;lepky. Kategóriu rýchlosti vozidla sa odporúča znížiť najviac o jednu rýchlostnú kategóriu nižšiu, ako je najväčšia konštrukčná rýchlosť vozidla. Údaj na nálepke musí obsahovať najväčšiu prípustnú rýchlosť zimných pneumatík namontovaných na vozidle, ktorá počas prevádzky vozidla v cestnej premávke nesmie byť prekročená. Nálepka musí byť umiestnená v zornom poli vodiča. Upozornenie formou nálepky môže byť nahradené zariadením trvale nainštalovaným vo vozidle napríklad palubným počítačom.

Novou vyhláškou sa obmedzuje aj použitie protektorovaných a svojpomocne opravovaných pneumatík rôznymi sadami na opravu.

Svietidlá

Ďalšou úpravou je zákaz použitia iných svietidiel na vozidle, než sú tie, ktoré sú predpísané a povolené pre daný druh a kategóriu vozidla. To znamená, že rôzne doplnkové svietidlá, žiarovky, ktoré nie sú pre dané auto schválené, už nebudú môcť byť použité. Týka sa to najmä tuningu a napríklad aj zmien klasických svetlometov na LED alebo Xenóny.

Výnimku majú vozidlá záchranných zložiek, taxíky, autoškoly a vozidlá hromadnej dopravy. Aj tam je však výnimka presne špecifikovaná.

§ 7, vyhláška č. 464/2009 Z.z.

(2) Iné svetelné zariadenia, ako sú predpísané a povolené pre daný druh a kategóriu vozidla, v
predpísanom počte a s predpísanou farbou vyžarovaného alebo odrážaného svetla, alebo ktoré sú povolené ďalej podľa odsekov 3 až 9, nesmú byť na vozidle umiestnené.
Za svetelné zariadenia podľa tohto paragrafu sa nepovažujú zadná tabuľka s evidenčným číslom vyžarujúca svetlo pri zapnutom osvetlení vozidla) a systém osvetlenia vnútorného priestoru autobusov vozidiel kategórie M2 a M3 podľa osobitného predpisu alebo podľa predpisu EHK č. 107.

Majáky

Oranžové majáky už od piatka 20. novembra nebude môcť používať hocikto. Len vozidlá, ktoré by sa vymykali štandardom (hmotnosť, rozmery, príliš pomalé) alebo ak sú to vozidlá, ktoré "pracujú za jazdy" a ďalšie, ktoré sú vymenované vo vyhláške.

Majáky už majú jasné pravidlá umiestňovania na vozidlách. Na to, aby majáky mohli byť chápané ako zvláštne výstražné svietidlá, musia byť umiestnené na najvyššom mieste vozidla. Na osobných autách teda na streche.

Majáky môžu byť aj iných miestach. Ak však nebudú na streche, ostatné nebudú môcť byť chápané ako výstražné svetlá a potom ani vozidlá, ktoré ich majú zapnuté ako autá s právom prednostnej jazdy.

Keďže však zákon, pre ktorý bola vyhláška vytvorená sa nevzťahuje na ministerstvá vnútra a obrany, na políciu a záchranárov, tak sa väčšina majákov "jazdiacich" po Slovensku môže používať akokoľvek.

Mimochodom, húkačky k majákom budú celkom hlučné. Vyhláška stanovuje ich hlasitosť minimálne na úrovni 105 decibelov.

Ďalšie novinky

Nákladné autá a autobusy budú musieť povinne vydávať zvuk pri cúvaní. Výstražne a prerušovane. Tento zvuk by však nemal byť hlasnejší ako 118 dB. Niektoré nákladiaky to už majú namontované. Tie, ktoré budú prihlásené od 1.7.2010 to však budú musieť mať povinne. Neplatí to len pre autá prihlásené prvýkrát do evidencie do 31.12.1999.

Nadrozmerná doprava bude musieť byť po novom sprevádzaná dvomi vozidlami - jedným vpredu a druhým vzadu. Len na diaľniciach a rýchlostných cestách bude stačiť jedno sprievodné auto vzadu.

A ak by pri nadrozmernej preprave malo dôjsť k obmedzeniu plynulosti a bezpečnosti cestnej premávky, prípadne obmedzeniu cestnej premávky, vozidlo alebo jazdná súprava musia byť sprevádzané policajnými sprievodnými vozidlami vybavenými zvláštnymi výstražnými svietidlami

Vyhláška tiež v rámci povinnej výbavy presne určuje, že vodiči z iných štátov musia mať autolekárničku vybavenú tak, ako to určujú právne predpisy štátu, kde je vozidlo evidované.

V rámci povinnej výbavy už nebudete musieť mať náhradné žiarovky a poistky. A ak máte kolesá, ktoré po defekte zvládnu dojazd do cieľa s tým, že vám auto oznámi defekt, alebo ak máte v aute súpravu na bezmontážnu opravu pneumatiky, z povinnej výbavy si môžete vyškrtnúť aj rezervné koleso.

Vyhláška definuje aj to, čo je musí mať bicykel, aby mohol ísť na cesty. A takisto je jasné, čo je to ochranná prilba pre motorkárov, cyklistov a kolobežkárov. Takže sa už ako ochranná prilba pre cyklistov nebude môcť chápať hrniec na hlave.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  2. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  3. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  4. Znalec slovenského brandy
  5. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  6. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty
  7. Školy sa znova môžu zapojiť do zberu starých mobilov
  8. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  9. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou?
  2. Samočistiace vypínače chránia pred infekciami
  3. Hobbymarket OBI predstavil nový koncept predajne v Michalovciach
  4. Aktuálne radarové a slovenské hlásenia v autokamere?
  5. Tesco announces net-zero target of 2035 for its operations
  6. Lekárska prehliadka pre cudzincov je v Nitre, aj bez objednania
  7. Rozšírená realita a ovládanie na diaľku
  8. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  9. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále
  10. „Prezlečte“ svoj domov! V móde je šetrenie peňazí aj prírody
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 7 036
  2. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 154
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 4 654
  4. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 493
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 4 314
  6. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 3 902
  7. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 509
  8. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 498
  9. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy? 3 329
  10. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty 2 616
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kandidát SPD na kancelára Olaf Scholz.

Voľby v Nemecku sa skončili. SPD tvrdí, že získala mandát na vládnutie.


a 5 ďalší 13 h
Podávanie vakcín vo veľkokapacitnom očkovacom centre v Humennom.

Kedy sa už zbavíme celého tohto zlého sna?


Martin Pavelka 23. sep

Neprehliadnite tiež

Lužný most s dĺžkou vyše 3 kilometre je šiestym bratislavským mostom.

Motoristi pri jeho prejazde potrebujú diaľničnú známku.


SITA 8 h
Peugeot 308

Silnejší motor má jedine plug-in hybrid.


24. sep
Toyota Mirai a tankovanie vodíka.

Prvá z nich bude medzi Handlovou a Prievidzou.


23. sep
Volkswagen Caddy California

Jazdí s podobným komfortom ako Golf.


21. sep

Blogy SME

  1. Kristína Jakubičková: Je sila osobnosti synonymom bezohľadnosti či fyzickej zdatnosti?
  2. Ján Buocik: Obchvat a nová diaľnica D4/R7 ako dobrá správa? Skôr zlý vtip! Najmä pre Bratislavčanov.
  3. Viktor Pamula: Spišiaci stále nohami na zemi
  4. Marián Kozák: Ing. Ladislav Pleša - životný príbeh
  5. Janka Bittó Cigániková: Čo sa to preboha deje v Izraeli? Prestali vakcíny fungovať?
  6. Štefan Vidlár: Úvaha o korupčnej amnestii
  7. Ústav verejnej politiky FSEV UK: Metodologické okienko: Metodologické nedostatky diplomových prác I. časť
  8. Jozef Javurek: Historici v Nitre
  1. Marcel Burkert: Šokujúce slová Dr. Urbánka, ktorý 20 rokov pracoval pre fy ako Pfizer, Johnson a iné. 5 351
  2. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!! 4 770
  3. Andy Morávek: Tomuto štátu už nedarujem ani jedinú kvapku mojej krvi. Nezaslúži(š) si ju! 3 797
  4. Pavel Dvořák: Ako ma zmenilo desať rokov v Číne 3 795
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch 3 745
  6. Stanislav Martinčko: Bude Róbert Fico aj Borisovi Kollárovi ďakovať za dobre odvedenú prácu? 3 170
  7. Peter Chudý: Ako sa zbaviť redaktorky Denníka N, Moniky Tódovej? Alebo hrozí jej zákaz činnosti výkonu povolania? 3 143
  8. Peter Chudý: Ako policajný funkcionár zničil stopy na mieste činu (vraždy/samovraždy) alebo v polícii sú stále ľudia, ktorí tam nemajú čo robiť. 2 925
  1. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  2. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  3. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
  4. Adam Valček: Kauza DPB: Predaj vyše stotisíc pokút skontrolujú, toto sú ďalšie pochybnosti
  5. Adam Valček: Kauza DPB: Čo robiť, keď Platiť sa oplatí pýta stovky eur za pokutu z MHD
  6. Adam Valček: V bratislavskej MHD prebehol najväčší biznis s pokutami, ovplyvní vyše 100-tisíc ľudí
  7. Adam Valček: Ako Cetelem porušuje zákon a zarába (+ návod, ako zato firmu zažalovať)
  8. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
Skryť Zatvoriť reklamu