BRATISLAVA. Nestáva sa často, aby ešte pred oficiálnym predstavením nového modelu debutovala jeho športová verzia určená na pretekárske trate. SUV z dieľne rumunskej automobilky Dacia zatiaľ poznáme iba zo špionážnych fotografií. Premiéru by malo absolvovať na ženevskom autosalóne v marci budúceho roka. Už dnes sú ale na svete snímky jeho športového derivátu pripraveného pre seriál pretekov automobilov na ľadových okruhoch Trophée Andros.
Techniku poskytne Nissan
Športovo-úžitkové vozidlo z Rumunska sa bude volať Duster, platforma a pohon všetkých štyroch kolies si pravdepodobne požičia od Nissanu X-Trail. K dispozícii by mala byť aj cenovo prístupnejšia verzia s pohonom prednej nápravy. V ponuke poháňacích jednotiek zrejme nenájdeme moderný zážihový turbomotor, ale osvedčené atmosférické agregáty 1,6 l 8V (66 kW/90 k) a 1,6 l 16V (81 kW/110 k). Milovníkov nafty uspokojí turbodiesel 1,5 dCi naladený na 63 kW (85 k) a 77 kW (105 k).
Karosériu charakterizujú jednoduché tvary. Špionážne snímky vozidla zbaveného kamufláže unikli z rumunskej automobilky ešte v júli. Rozmermi by Duster mal konkurovať Škode Yeti alebo Toyote Rav 4. Jeho tromfom v boji s konkurenciou zrejme bude atraktívna cena.
Šesťvalec a natáčacie zadné kolesá
Dacia Duster určená na preteky má s budúcim hromadne vyrábaným modelom spoločnú iba siluetu a niekoľko detailov na karosérii. Jej poháňacia jednotka sa presťahovala spod prednej kapoty na miesto, kde obyčajne bývajú zadné sedadlá.
Nejde však o žiaden zo sériových agregátov, ale o upravený zážihový šesťvalec z Nissanu 370 Z. Má objem 3,0 l a produkuje výkon 257 kW (350 k). Okrem výkonného motora špeciál určený pre Trophée Andros disponuje aj ďalšími lahôdkami ako natáčanie zadných kolies alebo pneumatiky s hrotmi. V sezóne 2009/2010 sa za volant Dacie Duster posadí štvornásobný šampión v pretekoch F1 Alain Prost.
Vzhľadom na to, že nový ročník série Trophée Andros štartuje už v závere novembra, môže byť aj premiéra „obyčajného“ Dustera presunutá na skorší termín.