SME
Streda, 30. november, 2022 | Meniny má Ondrej, Andrej

Ak odbočujete vľavo, nezabudnite dať prednosť

Martinovi sa stala v Bratislave nepríjemná skúsenosť na relatívne jednoducho riešenej križovatke. Protiidúce vozidlo odbočujúce vľavo mu malo dať prednosť,no nedalo.

Martinovi sa stala v Bratislave nepríjemná skúsenosť na relatívne jednoducho riešenej križovatke. Protiidúce vozidlo odbočujúce vľavo mu malo dať prednosť, no nedalo.

Martin: "Šiel som autom po Kazanskej ulici, smerom od Slovnaftskej a za motorestom Racing respektíve za autobusovou zastávkou som odbočoval doprava na Krajinskú. Oproti, z Kazanskej odbočovala vľavo na Krajinskú zeleno-modrá Octavia so seneckou značkou.

Keďže som odbočoval doprava a keďže na stĺpe pred križovatkou som mal značku, ktorá hovorí, že som na hlavnej ceste, predpokladal som, že mám prednosť. Samozrejme, že mladá slečna, alebo pani, mi prednosť nedala, tak som na ňu zatrúbil.

Zastavila za križovatkou, tak som sa pristavil a stiahol okienko. Dostalo sa mi kriku, že prečo na ňu vytrubujem, keď ona bola na hlavnej. Tak som jej vysvetlil, že odbočovala doľava a ja doprava z hlavnej cesty, čiže mám prednosť ja. Odbila ma slovami, že ona predsa šla rovno. So smiechom som odišiel.

Ide o to, že niektorí vodiči odbočujúci z Kazanskej doľava na Krajinskú majú pocit, že musia dať prednosť LEN autám idúcim a pokračujúcim v protismere po Kazanskej. Potom ked už "odbočia" vľavo cez oba pruhy, majú pocit, že sú na akejsi hlavnej ceste, a že autá prichádzajúce z pravej strany poza betónový ostrovček im majú dať prednosť. Síce netuším, podľa akého pravidla, ale myslia si to. Často tam dochádza ku kritickým situáciám."

snmka043.jpg


Zväčšiť mapu

V situácii, ktorú popísal Martin, mu vodička Octavie mala dať prednosť. Vozidlo odbočujúce vľavo totiž musí dať prednosť všetkým protiidúcim vozidlám. Aj tým, ktoré zo svojho pohľadu odbočujú vpravo.

To platí aj pre križovatky s viac ako jedným jazdným pruhom pre každý smer jazdy.

§ 19, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(4) Vodič odbočujúci vľavo je povinný dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám i nemotorovým vozidlám, električkám idúcim v oboch smeroch a chodcom prechádzajúcim cez vozovku.

Iný problém trápi Juraja. Konkrétne otázka použitia odporúčanej rýchlosti.

Juraj: "Vjazd na zelený dvor od diaľnice - spojenie diaľnice D1 a rýchlostnej cesty je riešené takto: Koniec diaľnice (čiže rýchlosť 90) nasleduje križovatka a za ňou je značka "Nerovnosti na vozovke" a pod ňou modrá štvoruholníková značka s rýchlosťou 110 - žeby odporúčaná rýchlosť na ceste, kde maximálna je 90? a až po nej značka začiatok rýchlostnej cesty. Aké sú tam teda rýchlosti? Je to cesta z Prešova do Košíc."

V tomto prípade si treba uvedomiť, že križovatka ukončuje na svojej vzdialenejšej hranici platnosť dopravnej značky obmedzujúcej najvyššiu dovolenú rýchlosť na 90 km/h.

Ak je potom za križovatkou na rýchlostnej ceste odporúčaná rýchlosť 110 km/h, nie je v tom žiadny problém. Odporúčaná rýchlosť je totiž nižšia ako najvyššia dovolená rýchlosť na rýchlostnej ceste. A aj keby nebola, odporúčaná rýchlosť nie je záväzná. Najvyššia dovolená rýchlosť záväzná je.

odp.jpg

Značka Odporúčaná rýchlosť (č. IP 10) informuje o odporúčanej rýchlosti za normálnych podmienok; odporúčaná rýchlosť sa vyznačuje číslom, alebo číslami v kilometroch za hodinu.

Na záver si prečítajte ešte jeden komentár od Juraja:

Juraj: "Práve som skončil rozhovor s vedúcim investičnej výstavby SSC v Košiciach. Ide o úpravu križovatky Vajanského-Duklianska v Prešove. Kvôli plynulosti cestnej premávky na križovatke, ktorú vítam, urobili ostrovček na mieste, kde bolo možné sa otočiť do protismeru, respektíve prejsť (aj keď s porušením zákona) na bočnú ulicu, kde sa nachádza spojená škola pre sluchovo postihnuté deti.

Vďaka tomu rodič, ktorý ide od Levoče do školy a pokračuje napríklad na Sekčov do práce, musí absolvovať doslova tortúru:

1. Cestou tam po Levočskej a Duklianskej prejsť cez 5 svetelných križovatiek (spomínaná križovatka je piata) a jedno železničné priecestie a následne nájsť miesto na odbočenie vľavo do uličky, kde sa následne otočí do protismeru a vyjde znovu na Dukliansku.

Rýchlejšie je pokračovať z Prešova von a otočiť sa tam, kde je koniec kolóny. Následne absolvuje ešte raz piatu križovatku, len z opačnej strany a tak môže odbočiť k škole. Musí teda absolvovať rannú špičku od Levoče a následne od Vranova.

2. cestou zo školy do práce: ak sa chce dostať na Vajanského, ktorá je oproti, musí vyjsť doprava, odbočiť na Sabinov a zázrakom prekonať kolónu od Sabinova (ktorá je neraz viac než kilometrová) a následne znovu prejsť 4. a 5. križovatku, alebo pokračovať smerom na Levoču a na 3. križovatke odbočiť do bočnej uličky, kde sa otočiť a absolvovať 3., 4., a 5. križovatku.

Viem, že je to problém možno 30-40 rodičov a 15 pedagógov, ktorí chodia autom. Ale takáto cesta, ktorá neraz trvá viac, než 30 minút do školy a ďalších 30 do práce, sťažuje život aj tak ťažko skúšaným rodinám.

Možno stačilo dať právo sa otáčať na 4. a 5. križovatke do protismeru, alebo doriešiť tú 5. križovatku tak, že by sa stala z "T" križovatky X-ová. Alebo miesto ostrovčeka dať odpájací pruh vľavo, aby sa aspoň do školy dalo dostať včas. Žiaľ, ani jedno z týchto riešení nie je pre SSC prijateľné. A tak postihnutým deťom zostáva iba jedno: trpieť ešte viac, než doteraz trpia."


Zväčšiť mapu

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  2. Zaujímavé štúdium, skvelá práca aj plat. Vieš, kam ísť.
  3. Ako vybrať správny televízor? QLED verzus QD OLED
  4. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  5. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  6. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  7. Vytvor si svoju budúcnosť
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. SPŠ strojnícka v Prešove úspešne realizuje program Erasmus+
  2. Kríza nie je dôvodom na zmrazovanie miezd
  3. Zmeny v systéme revíznych postupov
  4. Prvotriedne služby, nikoho iného by sme už nebrali
  5. Posledné voľné byty z úrody Jabloní. Nenechajte si ich ujsť.
  6. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  7. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  8. Získajte sériu retro keramických hrnčekov
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 16 728
  2. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 896
  3. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 6 701
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 5 539
  5. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 2 534
  6. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 2 030
  7. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc 1 567
  8. Blíži sa najväčšia investičná konferencia roku 2022 1 465
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prezidentka Zuzana Čaputová prednáša prejav o stave republiky.

V parlamente má najmenšiu podporu zo všetkých prezidentov.


a 1 ďalší 11 h
E-shop Mall.sk

Skupina Allegro získala Mall Group v najhoršom možnom čase.


28. nov
Nemocniční lekári dosiahli vyššie platy. Pomôže to však pacientovi a zdravotníctvu?

Stále nie je isté, čo urobí 1. decembra vyše 2100 lekárov, ktorí podali výpovede.


12 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Toto bola najkritickejšia správa Zuzany Čaputovej.


a 2 ďalší 7 h

Neprehliadnite tiež

Porsche 911 Dakar

Celkovo vznikne len 2 500 kusov.


17 h
Renault Austral

Lákať chce výbavou aj ovládaním Google.


25. nov
MG ZS

Zamrzieť môže spotreba aj infotainment.


25. nov
Fiat Tipo

Litrový trojvalec prekonáva staršiu atmosféru v každom ohľade.


23. nov

Blogy SME

  1. Michal Lendvorsky: Ste nespokojní v práci? Rozmýšľate o zmene? Zdieľame s Vami varovné signály v zamestnaní.
  2. Štefan Vidlár: Pravota holota
  3. Tomáš Vodvářka: O ženském opylování - Manželské toccaty a fugy
  4. Vladimír Krátky: Slovak Telekom zákazníkov určite neklame !
  5. Anton Kaiser: Prvá adventná nedeľa
  6. Věra Tepličková: A sme tam, odkiaľ sme vyšli...
  7. Júlia Piraňa Mikolášiková: Takto začala vojna v bezpečnostných zložkách. Kto potreboval zachrániť Seržanta?
  8. Erik Kriššák: Liberálna vôľa nie je nadávka, všakže, fátum?
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 190 018
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 791
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 132
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 4 845
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 4 020
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 888
  7. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 3 373
  8. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 2 832
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu