SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Bez dopravných značiek je život na cestách ťažký. A aj s nimi

Bez dopravných značiek by sa na cestách šoférovalo ťažko. Príkladom môžu byť situácie, keď niekto značku ukradne. Ťažko sa šoféruje aj vtedy, keď význam značiek vodič nepozná.

Ondrej: "Kolega vraví, že cez dvojitú plnú čiaru je možné prejsť v prípade, že sa vychádza na miesto mimo cesty. Čiže, inými slovami, podľa neho, ak opúšťa vozovku kvôli parkovisku, tak môže prejsť aj cez dvojitú plnú.

V Trenčíne máme 2-prúdovú cestu v oboch smeroch (4-prúdová), ktorá je oddelená dvojitou čiarou. Podľa neho môžem zastaviť v ľavom jazdnom pruhu a odbočiť vľavo cez dve plné čiary a dva pruhy z protismeru. Kde je pravda?"

Ondrejov kolega má pravdu. Ak odbočujete na miesto mimo cesty, môžete prejsť aj cez dvojitú plnú čiaru. Musíte však zapnúť znamenie o zmene smeru jazdy a dať prednosť protiidúcim vozidlám. Umožňuje to definícia príslušných vodorovných dopravných značiek.

Môžete tak však skutočne spraviť len vtedy, ak potrebujete odbočiť na miesto mimo cesty. Nie vždy je však parkovisko miestom mimo cesty. Ak je zaradené do cestnej siete, potom parkovisko nie je miestom mimo cesty.

Značka Pozdĺžna súvislá čiara (č. V 1a) sa používa na oddelenie jazdných pruhov s protismernou premávkou, na oddelenie radiacich pruhov pred križovatkou. Vodič musí ísť vpravo od tejto značky. Značku je zakázané prechádzať alebo nákladom presahovať, ak to nie je potrebné na obchádzanie alebo odbočovanie na miesto mimo cesty alebo na vchádzanie z miesta mimo cesty na cestu.

Značka Dvojitá pozdĺžna súvislá čiara (č. V 1b) sa používa na oddelenie protismernej premávky dvomi alebo viacerými jazdnými pruhmi. Značka sa používa podľa rovnakých zásad ako značka č. V 1a.

Ďalšia Ondrejova otázka sa zaoberá tým, ako sa zachovať na úseku cesty, odkiaľ niekto ukradol dopravnú značku.

Ondrej: "Čo ak na úseku, ktorý dobre poznám a jazdím ním každý deň, zrazu zmizne dopravná značka?

Napríklad zmizne informácia o maximálnej rýchlosti. Na konci cesty je značka, ktorá ruší predchádzajúce obmedzenie, čiže je jasné, že ju nezhodilil cestári, nakoľko tí by odstránili obidve značky."

Podobný jav sa udial aj na ceste v blízkosti hranice medzi Slovenskom a Rakúskom. Nedávno sme o tejto lokalite písali v článku "Ako sa dostať cez zákaz vjazdu?". Po jeho zverejnení sme dostali od Maťa e-mail, v ktorom nám poslal fotografie toho, ako niekto "znefunkčnil" dopravné značky brániace prejazdu autám na najkratšom možnom spojení medzi Petržalkou v Bratislave a obcou Kitsee v Rakúsku.

02.JPG

Aj táto dopravná značka vykazuje známky vandalizmu. Pre vodičov však platí, že dopravná značka musí byť včas viditeľná z dostatočnej vzdialenosti. A vodič sa môže riadiť len takou dopravnou značkou, ktorá je umiestnená na ceste, pri ceste alebo nad cestou.

Takže ak niekde chýba dopravná značka z akýchkoľvek príčin, pre vodičov to znamená, že sa majú riadiť tými značkami, ktoré na úseku cesty sú, prípadne všeobecnými pravidlami cestnej premávky vyplývajúcimi zo zákona.

Napríklad, ak niekde bola tabuľa 80-ka, ale už nie je, tak už 80-ka neplatí.

§ 8, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

(8) Použité zvislé dopravné značky, dopravné zariadenia a vodorovné dopravné značky v cestnej premávke musia byť včas viditeľné z dostatočnej vzdialenosti a počas celej doby použitia musia poskytovať úplný a jednoznačný výklad.

Štefan si v Košiciach všimol križovatku, kde to podľa jeho popisu vyzerá na "pekný chaos". Ak tam nie sú dodatkové tabuľky ukazujúce tvar križovatky a smerovanie hlavnej cesty. K popisu pripojil aj náčrt na mape z google maps.

Štefan: "Ide o križovatku v Košiciach na súradniciach 48.697681, 21.247709 ‎ podľa googlu. Na obrázku je červenou zvýraznená hlavná cesta. Cesta pod číslom 1 má značku Daj prednosť, cesta pod číslom 2 má značku stop daj prednosť. Kto z vedľajšej má ísť prvý, keď auto z cesty 1 dáva prednosť na hlavnej aj sprava a autá z cesty 2 dávajú prednosť všetkým? Často sa stane, že tam prídu autá, čo sú tam prvýkrát a o tejto situácii nevedia. Tak sa čakajú navzájom, až kým to jedného neprejde. Ak by došlo k nehode, koho vinou by to bolo?"

krizovatka.jpg

Ak by na cestách vedúcich do križovatky boli okrem dopravných značiek upravujúcich prednosť aj dodatkové tabuľky, na ktorých vidno, ako križovatka vyzerá a kde je hlavná cesta, tak by nemal byť problém prejsť križovatku z akéhokoľvek smeru.

Vozidlo na ceste označenej ako 1 by muselo dať prednosť všetkým a vozidlo na ceste 2 vozidlám na hlavnej.

Ak však dodatkové tabuľky chýbajú, potom vozidlá na vedľajších cestách majú problém. Majú jedinú možnosť - dávať prednosť všetkým. A keď sa na vedľajších cestách stretnú vozidlá, začnú si dávať prednosť a to môže veľmi ľahko viesť k dopravnej nehode.

V prípade, že sa vozidlá idúce z ciest, kde bola dopravná značka, podľa ktorej mali dať prednosť, zrazia v križovatke, polícia by podľa zákona mala označiť za vinníkov nehody vodičov oboch áut.

Preto treba takýmito križovatkami prechádzať veľmi opatrne, pre istotu dať prednosť "aj krtkovi prechádzajúcemu cez cestu" a čo najskôr oznámiť správcovi komunikácie chýbajúce dodatkové tabuľky.

Na záver si pozrite jednu kuriozitu, ktorú sa podarilo odfotiť človeku podpísanému ako Kecso.

03.jpg

Dopravná značka sa nachádza v Nových Zámkoch a ten, kto ju umiestňoval, pravdepodobne nepozná jej význam. Otočil ju totiž dole hlavou. Správne by mala byť takto:

05.jpg

Alebo je dopravná značka P 11 otočená dole hlavou to isté, ako značka P 10?

Značka Prednosť protiidúcich vozidiel (č. P 10) označuje úsek cesty, kde nie je možná obojsmerná premávka s dostatočným bočným odstupom protiidúcich vozidiel a kde platí prednosť v jazde protiidúcich vozidiel. Z opačnej strany zúženého úseku sa umiestňuje značka č. P 11.

Značka Prednosť pred protiidúcimi vozidlami (č. P 11) označuje úsek cesty, kde nie je možná obojsmerná premávka s dodatočným bočným odstupom protiidúcich vozidiel a kde platí prednosť v jazde pred protiidúcimi vozidlami. Z opačnej strany zúženého úseku sa umiestňuje značka č. P 10.

Značku č. P 10 možno použiť len v prípadoch, keď zúžený úsek je v celej dĺžke dostatočne prehľadný. Ako predbežná značka k značke č. P 10 sa používa značka č. A 4a alebo č. A 4b alebo č. A 4c s dodatkovou tabuľkou č. E 2 s uvedením skutočnej vzdialenosti k predmetnému miestu. Zásady pre použitie a umiestnenie značky č. P 11 sú rovnaké ako pre značku č. P 10.


Zväčšiť mapu

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  2. Home (ale aj) Office
  3. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  7. Zelená Bratislava
  8. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  9. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  1. Počas pandémie je dôležité aj správne kúrenie
  2. Bezbariérové vozidlo
  3. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  4. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Zelená Bratislava
  7. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  8. Ruža zmeny
  9. Úpravy automobilov pre ZŤP
  10. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 28 970
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 211
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 960
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 788
  5. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 12 544
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 109
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 587
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 181
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 121
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 8 897
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zákaz vychádzania pre netestovaných? Pochybnosti majú ústavní právnici aj prezidentka

Vláda riskuje, že Ústavný súd zruší testovanie skôr, ako sa začne.

Ilustračné foto.

Prezidentka odmieta sankcie za neúčasť na testovaní (minúta po minúte)

Pribudlo ďalších šesť úmrtí na Covid-19, zomrel aj lekár z Oravy.

Prezidentka Zuzana Čaputová na rokovaní bezpečnostnej rady.
Zamestnanci spoločnosti Volkswagen Slovakia pracujú na výrobnej linke.
Komentár Petra Schutza

Významná časť národa už dávno žije v osobnom lockdowne

Medzi tmami a hmlami.

Peter Schutz.

Neprehliadnite tiež

Hyundai Tucson
Renault Mégane eVision Concept
Nový Ford Kuga PHEV zhorel len deň po registrácií v nemeckom Wiesbadene.

Dacia Spring sa stane najlacnejším elektromobilom

Zo začiatku nebude v predaji pre bežných zákazníkov.

Dacia Spring Electric