SME
reklama

Bez dopravných značiek je život na cestách ťažký. A aj s nimi

Bez dopravných značiek by sa na cestách šoférovalo ťažko. Príkladom môžu byť situácie, keď niekto značku ukradne. Ťažko sa šoféruje aj vtedy, keď význam značiek vodič nepozná.

Ondrej: "Kolega vraví, že cez dvojitú plnú čiaru je možné prejsť v prípade, že sa vychádza na miesto mimo cesty. Čiže, inými slovami, podľa neho, ak opúšťa vozovku kvôli parkovisku, tak môže prejsť aj cez dvojitú plnú.

V Trenčíne máme 2-prúdovú cestu v oboch smeroch (4-prúdová), ktorá je oddelená dvojitou čiarou. Podľa neho môžem zastaviť v ľavom jazdnom pruhu a odbočiť vľavo cez dve plné čiary a dva pruhy z protismeru. Kde je pravda?"

Ondrejov kolega má pravdu. Ak odbočujete na miesto mimo cesty, môžete prejsť aj cez dvojitú plnú čiaru. Musíte však zapnúť znamenie o zmene smeru jazdy a dať prednosť protiidúcim vozidlám. Umožňuje to definícia príslušných vodorovných dopravných značiek.

Môžete tak však skutočne spraviť len vtedy, ak potrebujete odbočiť na miesto mimo cesty. Nie vždy je však parkovisko miestom mimo cesty. Ak je zaradené do cestnej siete, potom parkovisko nie je miestom mimo cesty.

Značka Pozdĺžna súvislá čiara (č. V 1a) sa používa na oddelenie jazdných pruhov s protismernou premávkou, na oddelenie radiacich pruhov pred križovatkou. Vodič musí ísť vpravo od tejto značky. Značku je zakázané prechádzať alebo nákladom presahovať, ak to nie je potrebné na obchádzanie alebo odbočovanie na miesto mimo cesty alebo na vchádzanie z miesta mimo cesty na cestu.

Značka Dvojitá pozdĺžna súvislá čiara (č. V 1b) sa používa na oddelenie protismernej premávky dvomi alebo viacerými jazdnými pruhmi. Značka sa používa podľa rovnakých zásad ako značka č. V 1a.

Ďalšia Ondrejova otázka sa zaoberá tým, ako sa zachovať na úseku cesty, odkiaľ niekto ukradol dopravnú značku.

Ondrej: "Čo ak na úseku, ktorý dobre poznám a jazdím ním každý deň, zrazu zmizne dopravná značka?

Napríklad zmizne informácia o maximálnej rýchlosti. Na konci cesty je značka, ktorá ruší predchádzajúce obmedzenie, čiže je jasné, že ju nezhodilil cestári, nakoľko tí by odstránili obidve značky."

Podobný jav sa udial aj na ceste v blízkosti hranice medzi Slovenskom a Rakúskom. Nedávno sme o tejto lokalite písali v článku "Ako sa dostať cez zákaz vjazdu?". Po jeho zverejnení sme dostali od Maťa e-mail, v ktorom nám poslal fotografie toho, ako niekto "znefunkčnil" dopravné značky brániace prejazdu autám na najkratšom možnom spojení medzi Petržalkou v Bratislave a obcou Kitsee v Rakúsku.

02.JPG

Aj táto dopravná značka vykazuje známky vandalizmu. Pre vodičov však platí, že dopravná značka musí byť včas viditeľná z dostatočnej vzdialenosti. A vodič sa môže riadiť len takou dopravnou značkou, ktorá je umiestnená na ceste, pri ceste alebo nad cestou.

Takže ak niekde chýba dopravná značka z akýchkoľvek príčin, pre vodičov to znamená, že sa majú riadiť tými značkami, ktoré na úseku cesty sú, prípadne všeobecnými pravidlami cestnej premávky vyplývajúcimi zo zákona.

Napríklad, ak niekde bola tabuľa 80-ka, ale už nie je, tak už 80-ka neplatí.

§ 8, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

(8) Použité zvislé dopravné značky, dopravné zariadenia a vodorovné dopravné značky v cestnej premávke musia byť včas viditeľné z dostatočnej vzdialenosti a počas celej doby použitia musia poskytovať úplný a jednoznačný výklad.

Štefan si v Košiciach všimol križovatku, kde to podľa jeho popisu vyzerá na "pekný chaos". Ak tam nie sú dodatkové tabuľky ukazujúce tvar križovatky a smerovanie hlavnej cesty. K popisu pripojil aj náčrt na mape z google maps.

Štefan: "Ide o križovatku v Košiciach na súradniciach 48.697681, 21.247709 ‎ podľa googlu. Na obrázku je červenou zvýraznená hlavná cesta. Cesta pod číslom 1 má značku Daj prednosť, cesta pod číslom 2 má značku stop daj prednosť. Kto z vedľajšej má ísť prvý, keď auto z cesty 1 dáva prednosť na hlavnej aj sprava a autá z cesty 2 dávajú prednosť všetkým? Často sa stane, že tam prídu autá, čo sú tam prvýkrát a o tejto situácii nevedia. Tak sa čakajú navzájom, až kým to jedného neprejde. Ak by došlo k nehode, koho vinou by to bolo?"

krizovatka.jpg

Ak by na cestách vedúcich do križovatky boli okrem dopravných značiek upravujúcich prednosť aj dodatkové tabuľky, na ktorých vidno, ako križovatka vyzerá a kde je hlavná cesta, tak by nemal byť problém prejsť križovatku z akéhokoľvek smeru.

Vozidlo na ceste označenej ako 1 by muselo dať prednosť všetkým a vozidlo na ceste 2 vozidlám na hlavnej.

Ak však dodatkové tabuľky chýbajú, potom vozidlá na vedľajších cestách majú problém. Majú jedinú možnosť - dávať prednosť všetkým. A keď sa na vedľajších cestách stretnú vozidlá, začnú si dávať prednosť a to môže veľmi ľahko viesť k dopravnej nehode.

V prípade, že sa vozidlá idúce z ciest, kde bola dopravná značka, podľa ktorej mali dať prednosť, zrazia v križovatke, polícia by podľa zákona mala označiť za vinníkov nehody vodičov oboch áut.

Preto treba takýmito križovatkami prechádzať veľmi opatrne, pre istotu dať prednosť "aj krtkovi prechádzajúcemu cez cestu" a čo najskôr oznámiť správcovi komunikácie chýbajúce dodatkové tabuľky.

Na záver si pozrite jednu kuriozitu, ktorú sa podarilo odfotiť človeku podpísanému ako Kecso.

03.jpg

Dopravná značka sa nachádza v Nových Zámkoch a ten, kto ju umiestňoval, pravdepodobne nepozná jej význam. Otočil ju totiž dole hlavou. Správne by mala byť takto:

05.jpg

Alebo je dopravná značka P 11 otočená dole hlavou to isté, ako značka P 10?

Značka Prednosť protiidúcich vozidiel (č. P 10) označuje úsek cesty, kde nie je možná obojsmerná premávka s dostatočným bočným odstupom protiidúcich vozidiel a kde platí prednosť v jazde protiidúcich vozidiel. Z opačnej strany zúženého úseku sa umiestňuje značka č. P 11.

Značka Prednosť pred protiidúcimi vozidlami (č. P 11) označuje úsek cesty, kde nie je možná obojsmerná premávka s dodatočným bočným odstupom protiidúcich vozidiel a kde platí prednosť v jazde pred protiidúcimi vozidlami. Z opačnej strany zúženého úseku sa umiestňuje značka č. P 10.

Značku č. P 10 možno použiť len v prípadoch, keď zúžený úsek je v celej dĺžke dostatočne prehľadný. Ako predbežná značka k značke č. P 10 sa používa značka č. A 4a alebo č. A 4b alebo č. A 4c s dodatkovou tabuľkou č. E 2 s uvedením skutočnej vzdialenosti k predmetnému miestu. Zásady pre použitie a umiestnenie značky č. P 11 sú rovnaké ako pre značku č. P 10.


Zväčšiť mapu

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 24 122
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 754
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 544
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 937
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 337
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 273
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 885
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 650
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  2. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  3. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  4. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  5. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  6. Martin Borecky: Rakovina
  7. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  8. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 187
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 652
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 446
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 393
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 462
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 373
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 308
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 435
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu