SME
Piatok, 7. október, 2022 | Meniny má Eliška

Bez dopravných značiek je život na cestách ťažký. A aj s nimi

Bez dopravných značiek by sa na cestách šoférovalo ťažko. Príkladom môžu byť situácie, keď niekto značku ukradne. Ťažko sa šoféruje aj vtedy, keď význam značiek vodič nepozná.

Ondrej: "Kolega vraví, že cez dvojitú plnú čiaru je možné prejsť v prípade, že sa vychádza na miesto mimo cesty. Čiže, inými slovami, podľa neho, ak opúšťa vozovku kvôli parkovisku, tak môže prejsť aj cez dvojitú plnú.

V Trenčíne máme 2-prúdovú cestu v oboch smeroch (4-prúdová), ktorá je oddelená dvojitou čiarou. Podľa neho môžem zastaviť v ľavom jazdnom pruhu a odbočiť vľavo cez dve plné čiary a dva pruhy z protismeru. Kde je pravda?"

Ondrejov kolega má pravdu. Ak odbočujete na miesto mimo cesty, môžete prejsť aj cez dvojitú plnú čiaru. Musíte však zapnúť znamenie o zmene smeru jazdy a dať prednosť protiidúcim vozidlám. Umožňuje to definícia príslušných vodorovných dopravných značiek.

Môžete tak však skutočne spraviť len vtedy, ak potrebujete odbočiť na miesto mimo cesty. Nie vždy je však parkovisko miestom mimo cesty. Ak je zaradené do cestnej siete, potom parkovisko nie je miestom mimo cesty.

Značka Pozdĺžna súvislá čiara (č. V 1a) sa používa na oddelenie jazdných pruhov s protismernou premávkou, na oddelenie radiacich pruhov pred križovatkou. Vodič musí ísť vpravo od tejto značky. Značku je zakázané prechádzať alebo nákladom presahovať, ak to nie je potrebné na obchádzanie alebo odbočovanie na miesto mimo cesty alebo na vchádzanie z miesta mimo cesty na cestu.

Značka Dvojitá pozdĺžna súvislá čiara (č. V 1b) sa používa na oddelenie protismernej premávky dvomi alebo viacerými jazdnými pruhmi. Značka sa používa podľa rovnakých zásad ako značka č. V 1a.

Ďalšia Ondrejova otázka sa zaoberá tým, ako sa zachovať na úseku cesty, odkiaľ niekto ukradol dopravnú značku.

Ondrej: "Čo ak na úseku, ktorý dobre poznám a jazdím ním každý deň, zrazu zmizne dopravná značka?

Napríklad zmizne informácia o maximálnej rýchlosti. Na konci cesty je značka, ktorá ruší predchádzajúce obmedzenie, čiže je jasné, že ju nezhodilil cestári, nakoľko tí by odstránili obidve značky."

Podobný jav sa udial aj na ceste v blízkosti hranice medzi Slovenskom a Rakúskom. Nedávno sme o tejto lokalite písali v článku "Ako sa dostať cez zákaz vjazdu?". Po jeho zverejnení sme dostali od Maťa e-mail, v ktorom nám poslal fotografie toho, ako niekto "znefunkčnil" dopravné značky brániace prejazdu autám na najkratšom možnom spojení medzi Petržalkou v Bratislave a obcou Kitsee v Rakúsku.

02.JPG

Aj táto dopravná značka vykazuje známky vandalizmu. Pre vodičov však platí, že dopravná značka musí byť včas viditeľná z dostatočnej vzdialenosti. A vodič sa môže riadiť len takou dopravnou značkou, ktorá je umiestnená na ceste, pri ceste alebo nad cestou.

Takže ak niekde chýba dopravná značka z akýchkoľvek príčin, pre vodičov to znamená, že sa majú riadiť tými značkami, ktoré na úseku cesty sú, prípadne všeobecnými pravidlami cestnej premávky vyplývajúcimi zo zákona.

Napríklad, ak niekde bola tabuľa 80-ka, ale už nie je, tak už 80-ka neplatí.

§ 8, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

(8) Použité zvislé dopravné značky, dopravné zariadenia a vodorovné dopravné značky v cestnej premávke musia byť včas viditeľné z dostatočnej vzdialenosti a počas celej doby použitia musia poskytovať úplný a jednoznačný výklad.

Štefan si v Košiciach všimol križovatku, kde to podľa jeho popisu vyzerá na "pekný chaos". Ak tam nie sú dodatkové tabuľky ukazujúce tvar križovatky a smerovanie hlavnej cesty. K popisu pripojil aj náčrt na mape z google maps.

Štefan: "Ide o križovatku v Košiciach na súradniciach 48.697681, 21.247709 ‎ podľa googlu. Na obrázku je červenou zvýraznená hlavná cesta. Cesta pod číslom 1 má značku Daj prednosť, cesta pod číslom 2 má značku stop daj prednosť. Kto z vedľajšej má ísť prvý, keď auto z cesty 1 dáva prednosť na hlavnej aj sprava a autá z cesty 2 dávajú prednosť všetkým? Často sa stane, že tam prídu autá, čo sú tam prvýkrát a o tejto situácii nevedia. Tak sa čakajú navzájom, až kým to jedného neprejde. Ak by došlo k nehode, koho vinou by to bolo?"

krizovatka.jpg

Ak by na cestách vedúcich do križovatky boli okrem dopravných značiek upravujúcich prednosť aj dodatkové tabuľky, na ktorých vidno, ako križovatka vyzerá a kde je hlavná cesta, tak by nemal byť problém prejsť križovatku z akéhokoľvek smeru.

Vozidlo na ceste označenej ako 1 by muselo dať prednosť všetkým a vozidlo na ceste 2 vozidlám na hlavnej.

Ak však dodatkové tabuľky chýbajú, potom vozidlá na vedľajších cestách majú problém. Majú jedinú možnosť - dávať prednosť všetkým. A keď sa na vedľajších cestách stretnú vozidlá, začnú si dávať prednosť a to môže veľmi ľahko viesť k dopravnej nehode.

V prípade, že sa vozidlá idúce z ciest, kde bola dopravná značka, podľa ktorej mali dať prednosť, zrazia v križovatke, polícia by podľa zákona mala označiť za vinníkov nehody vodičov oboch áut.

Preto treba takýmito križovatkami prechádzať veľmi opatrne, pre istotu dať prednosť "aj krtkovi prechádzajúcemu cez cestu" a čo najskôr oznámiť správcovi komunikácie chýbajúce dodatkové tabuľky.

Na záver si pozrite jednu kuriozitu, ktorú sa podarilo odfotiť človeku podpísanému ako Kecso.

03.jpg

Dopravná značka sa nachádza v Nových Zámkoch a ten, kto ju umiestňoval, pravdepodobne nepozná jej význam. Otočil ju totiž dole hlavou. Správne by mala byť takto:

05.jpg

Alebo je dopravná značka P 11 otočená dole hlavou to isté, ako značka P 10?

Značka Prednosť protiidúcich vozidiel (č. P 10) označuje úsek cesty, kde nie je možná obojsmerná premávka s dostatočným bočným odstupom protiidúcich vozidiel a kde platí prednosť v jazde protiidúcich vozidiel. Z opačnej strany zúženého úseku sa umiestňuje značka č. P 11.

Značka Prednosť pred protiidúcimi vozidlami (č. P 11) označuje úsek cesty, kde nie je možná obojsmerná premávka s dodatočným bočným odstupom protiidúcich vozidiel a kde platí prednosť v jazde pred protiidúcimi vozidlami. Z opačnej strany zúženého úseku sa umiestňuje značka č. P 10.

Značku č. P 10 možno použiť len v prípadoch, keď zúžený úsek je v celej dĺžke dostatočne prehľadný. Ako predbežná značka k značke č. P 10 sa používa značka č. A 4a alebo č. A 4b alebo č. A 4c s dodatkovou tabuľkou č. E 2 s uvedením skutočnej vzdialenosti k predmetnému miestu. Zásady pre použitie a umiestnenie značky č. P 11 sú rovnaké ako pre značku č. P 10.


Zväčšiť mapu

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  3. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  4. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  5. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  6. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  1. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  2. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  3. Biometricky presné progresívne okuliarové šošovky Rodenstock
  4. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  5. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  6. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 22 092
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 864
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 034
  4. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 015
  5. Dôležitosť duševnej pohody 5 093
  6. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy 4 532
  7. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 4 506
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami 3 140
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Juraj Krúpa: SNAŽÍM SA UDRŽAŤ NAD VECOU, SNAŽÍM SA UDRŽAŤ EMÓCIE, ALE... NEJDE TO!
  2. Miroslav Iliaš: Otvorený list novému ministrovi školstva Jánovi Hvoreckému
  3. Anna Miľanová: Klaun...
  4. Ján Valchár: Všetko najlepšie k narodeninám, Vladimír Vladimírovič!
  5. Ivan R. V. Rumánek: Bohemizmy vs anglicizmy (Jazyk je všetko 26)
  6. Café Európa: Ako sa žije na slovensko-maďarskej hranici
  7. Miroslav Lukáč: Vieme kto na Slovensku má slabosť pre vrahov. Putina, vraždiacich šoférov, gen.Štb, Kočnerov a ich zatiaľ neuverejnených spojencov.
  8. Peter Biščo: Spravodlivosť je v našej vlasti oveľa vzácnejšia, ako šafran.
  1. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 6 773
  2. Jana Melišová: 💝 Keď sa chce, tak sa dá 5 293
  3. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 983
  4. Post Bellum SK: Bola smrť tisícov vojakov na Dukle nezmyselnou? 4 116
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 085
  6. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 3 847
  7. Jozef Černek: Smutná pozvánka pre pani prezidentku 2 964
  8. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 900
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu