SME
Pondelok, 27. september, 2021 | Meniny má CypriánKrížovkyKrížovky

Bez dopravných značiek je život na cestách ťažký. A aj s nimi

Bez dopravných značiek by sa na cestách šoférovalo ťažko. Príkladom môžu byť situácie, keď niekto značku ukradne. Ťažko sa šoféruje aj vtedy, keď význam značiek vodič nepozná.

Ondrej: "Kolega vraví, že cez dvojitú plnú čiaru je možné prejsť v prípade, že sa vychádza na miesto mimo cesty. Čiže, inými slovami, podľa neho, ak opúšťa vozovku kvôli parkovisku, tak môže prejsť aj cez dvojitú plnú.

V Trenčíne máme 2-prúdovú cestu v oboch smeroch (4-prúdová), ktorá je oddelená dvojitou čiarou. Podľa neho môžem zastaviť v ľavom jazdnom pruhu a odbočiť vľavo cez dve plné čiary a dva pruhy z protismeru. Kde je pravda?"

Ondrejov kolega má pravdu. Ak odbočujete na miesto mimo cesty, môžete prejsť aj cez dvojitú plnú čiaru. Musíte však zapnúť znamenie o zmene smeru jazdy a dať prednosť protiidúcim vozidlám. Umožňuje to definícia príslušných vodorovných dopravných značiek.

Môžete tak však skutočne spraviť len vtedy, ak potrebujete odbočiť na miesto mimo cesty. Nie vždy je však parkovisko miestom mimo cesty. Ak je zaradené do cestnej siete, potom parkovisko nie je miestom mimo cesty.

Značka Pozdĺžna súvislá čiara (č. V 1a) sa používa na oddelenie jazdných pruhov s protismernou premávkou, na oddelenie radiacich pruhov pred križovatkou. Vodič musí ísť vpravo od tejto značky. Značku je zakázané prechádzať alebo nákladom presahovať, ak to nie je potrebné na obchádzanie alebo odbočovanie na miesto mimo cesty alebo na vchádzanie z miesta mimo cesty na cestu.

Značka Dvojitá pozdĺžna súvislá čiara (č. V 1b) sa používa na oddelenie protismernej premávky dvomi alebo viacerými jazdnými pruhmi. Značka sa používa podľa rovnakých zásad ako značka č. V 1a.

Ďalšia Ondrejova otázka sa zaoberá tým, ako sa zachovať na úseku cesty, odkiaľ niekto ukradol dopravnú značku.

Ondrej: "Čo ak na úseku, ktorý dobre poznám a jazdím ním každý deň, zrazu zmizne dopravná značka?

Napríklad zmizne informácia o maximálnej rýchlosti. Na konci cesty je značka, ktorá ruší predchádzajúce obmedzenie, čiže je jasné, že ju nezhodilil cestári, nakoľko tí by odstránili obidve značky."

Podobný jav sa udial aj na ceste v blízkosti hranice medzi Slovenskom a Rakúskom. Nedávno sme o tejto lokalite písali v článku "Ako sa dostať cez zákaz vjazdu?". Po jeho zverejnení sme dostali od Maťa e-mail, v ktorom nám poslal fotografie toho, ako niekto "znefunkčnil" dopravné značky brániace prejazdu autám na najkratšom možnom spojení medzi Petržalkou v Bratislave a obcou Kitsee v Rakúsku.

02.JPG

Aj táto dopravná značka vykazuje známky vandalizmu. Pre vodičov však platí, že dopravná značka musí byť včas viditeľná z dostatočnej vzdialenosti. A vodič sa môže riadiť len takou dopravnou značkou, ktorá je umiestnená na ceste, pri ceste alebo nad cestou.

Takže ak niekde chýba dopravná značka z akýchkoľvek príčin, pre vodičov to znamená, že sa majú riadiť tými značkami, ktoré na úseku cesty sú, prípadne všeobecnými pravidlami cestnej premávky vyplývajúcimi zo zákona.

Napríklad, ak niekde bola tabuľa 80-ka, ale už nie je, tak už 80-ka neplatí.

§ 8, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

(8) Použité zvislé dopravné značky, dopravné zariadenia a vodorovné dopravné značky v cestnej premávke musia byť včas viditeľné z dostatočnej vzdialenosti a počas celej doby použitia musia poskytovať úplný a jednoznačný výklad.

Štefan si v Košiciach všimol križovatku, kde to podľa jeho popisu vyzerá na "pekný chaos". Ak tam nie sú dodatkové tabuľky ukazujúce tvar križovatky a smerovanie hlavnej cesty. K popisu pripojil aj náčrt na mape z google maps.

Štefan: "Ide o križovatku v Košiciach na súradniciach 48.697681, 21.247709 ‎ podľa googlu. Na obrázku je červenou zvýraznená hlavná cesta. Cesta pod číslom 1 má značku Daj prednosť, cesta pod číslom 2 má značku stop daj prednosť. Kto z vedľajšej má ísť prvý, keď auto z cesty 1 dáva prednosť na hlavnej aj sprava a autá z cesty 2 dávajú prednosť všetkým? Často sa stane, že tam prídu autá, čo sú tam prvýkrát a o tejto situácii nevedia. Tak sa čakajú navzájom, až kým to jedného neprejde. Ak by došlo k nehode, koho vinou by to bolo?"

krizovatka.jpg

Ak by na cestách vedúcich do križovatky boli okrem dopravných značiek upravujúcich prednosť aj dodatkové tabuľky, na ktorých vidno, ako križovatka vyzerá a kde je hlavná cesta, tak by nemal byť problém prejsť križovatku z akéhokoľvek smeru.

Vozidlo na ceste označenej ako 1 by muselo dať prednosť všetkým a vozidlo na ceste 2 vozidlám na hlavnej.

Ak však dodatkové tabuľky chýbajú, potom vozidlá na vedľajších cestách majú problém. Majú jedinú možnosť - dávať prednosť všetkým. A keď sa na vedľajších cestách stretnú vozidlá, začnú si dávať prednosť a to môže veľmi ľahko viesť k dopravnej nehode.

V prípade, že sa vozidlá idúce z ciest, kde bola dopravná značka, podľa ktorej mali dať prednosť, zrazia v križovatke, polícia by podľa zákona mala označiť za vinníkov nehody vodičov oboch áut.

Preto treba takýmito križovatkami prechádzať veľmi opatrne, pre istotu dať prednosť "aj krtkovi prechádzajúcemu cez cestu" a čo najskôr oznámiť správcovi komunikácie chýbajúce dodatkové tabuľky.

Na záver si pozrite jednu kuriozitu, ktorú sa podarilo odfotiť človeku podpísanému ako Kecso.

03.jpg

Dopravná značka sa nachádza v Nových Zámkoch a ten, kto ju umiestňoval, pravdepodobne nepozná jej význam. Otočil ju totiž dole hlavou. Správne by mala byť takto:

05.jpg

Alebo je dopravná značka P 11 otočená dole hlavou to isté, ako značka P 10?

Značka Prednosť protiidúcich vozidiel (č. P 10) označuje úsek cesty, kde nie je možná obojsmerná premávka s dostatočným bočným odstupom protiidúcich vozidiel a kde platí prednosť v jazde protiidúcich vozidiel. Z opačnej strany zúženého úseku sa umiestňuje značka č. P 11.

Značka Prednosť pred protiidúcimi vozidlami (č. P 11) označuje úsek cesty, kde nie je možná obojsmerná premávka s dodatočným bočným odstupom protiidúcich vozidiel a kde platí prednosť v jazde pred protiidúcimi vozidlami. Z opačnej strany zúženého úseku sa umiestňuje značka č. P 10.

Značku č. P 10 možno použiť len v prípadoch, keď zúžený úsek je v celej dĺžke dostatočne prehľadný. Ako predbežná značka k značke č. P 10 sa používa značka č. A 4a alebo č. A 4b alebo č. A 4c s dodatkovou tabuľkou č. E 2 s uvedením skutočnej vzdialenosti k predmetnému miestu. Zásady pre použitie a umiestnenie značky č. P 11 sú rovnaké ako pre značku č. P 10.


Zväčšiť mapu

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  2. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  3. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  4. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi
  5. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  6. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  7. Od legendárneho trhoviska po hanbu Bratislavy. Ako sa menilo Trnavské mýto?
  8. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  9. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  10. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  1. Orange pokračuje v systematickej podpore digitálneho vzdelávania
  2. Zahlasujte za ďalší klimatický projekt s podporou dm
  3. Vydajte sa po stopách kvalitnej kávy
  4. Orange má najkvalitnejšiu mobilnú sieť na Slovensku i v Európe
  5. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  6. "Vzrušenie, nadšenie a radosť" tvrdí DJ Milan Lieskovský
  7. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  8. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  9. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  10. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 7 062
  2. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 252
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 5 531
  4. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 827
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 4 824
  6. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 4 125
  7. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy? 3 438
  8. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 343
  9. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále 3 023
  10. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 2 894
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Otázky a odpovede.


24. sep
Do nemocníc treba prinajmenšom respirátor. Test nezriedka potrebujú aj zaočkovaní.

Dĺžka návštev sa pohybuje v minútach.


19 h
Zdravotný pracovník vkladá tyčinku do tuby po odobratí vzorky na PCR test na ochorenie Covid-19.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 408-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 596 obetí.


a 4 ďalší 13 h

Neprehliadnite tiež

Na snímke 4,3 km dlhý úsek diaľnice D4 medzi križovatkami Bratislava - Petržalka a Bratislava - Juh, ktorý zahŕňa Lužný most v deň oficiálneho otvorenia.

Motoristi pri jeho prejazde potrebujú diaľničnú známku.


SITA 23 h
Peugeot 308

Silnejší motor má jedine plug-in hybrid.


24. sep
Toyota Mirai a tankovanie vodíka.

Prvá z nich bude medzi Handlovou a Prievidzou.


23. sep
Volkswagen Caddy California

Jazdí s podobným komfortom ako Golf.


21. sep

Blogy SME

  1. Martin Pilnik: Covid-19 je po vakcíne kašlíček a soplíček
  2. Milan Tkáč: 5 znakov toho, že rastiete
  3. Soňa Bulbeck: Committee for the Promotion of Virtue and the Prevention of Vice…
  4. Miroslav Sabol: Koniec mobingu a ekonomického šikanovania. Nie sme občania 2 triedy.
  5. Martin Šteinübel: tisíc odtieňov šedej
  6. Štefan Vidlár: "Dva roky prázdnin"
  7. Anton Sládek: Dunaj VII. Od PKO k Mostu SNP
  8. Pavol Kéri: ČSOB maratón
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 26 898
  2. Ján Buocik: Obchvat a nová diaľnica D4/R7 ako dobrá správa? Skôr zlý vtip! Najmä pre Bratislavčanov. 10 757
  3. Marcel Burkert: Šokujúce slová Dr. Urbánka, ktorý 20 rokov pracoval pre fy ako Pfizer, Johnson a iné. 7 635
  4. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 6 391
  5. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 624
  6. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!! 4 913
  7. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 4 851
  8. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 4 246
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  7. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
Skryť Zatvoriť reklamu