SME
Pondelok, 27. september, 2021 | Meniny má CypriánKrížovkyKrížovky

Evidenčné čísla k autu neskrutkujte

Voľakedy sme ich volali "ešpézetky", dnes sú to evidenčné čísla. Voľakedy pre ne platili mierne odlišné pravidlá. Napríklad, v minulosti museli byť tabuľky s ŠPZ-kami priskrutkované. A dnes?

Voľakedy sme ich volali "ešpézetky", dnes sú to evidenčné čísla. Voľakedy pre ne platili mierne odlišné pravidlá. Napríklad, v minulosti museli byť tabuľky s ŠPZ-kami priskrutkované. Dnes nesmú.

Jaro: "Za totality museli byť štátne poznávacie značky priskrutkované. Ako je to teraz? Musia, nemusia, alebo môžu byť priskrutkované?"

Podľa zákona o cestnej premávke sa evidenčné čísla môžu umiestniť na vozidlo len tak, že sa "nenaruší ich celistvosť".

Už dlhšiu dobu sa na Slovensku dajú kúpiť "držiaky" na evidenčné čísla. A aj nové autá sa predávajú už len s nimi. Následná montáž evidenčných čísiel je potom rýchla a jednoduchá. A ak je držiak kvalitný, tak by evidenčné číslo nemalo z držiaku vypadnúť.

V prípade, že by ste tabuľky s evidenčnými číslami priskrutkovali k autu, mohlo by sa to chápať ako poškodenie tabuliek s evidenčným číslom.

§ 123, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(4) ... Tabuľka s evidenčným číslom nesmie byť pripevnená spôsobom, ktorý narušuje jej celistvosť a znemožňuje jej čitateľnosť alebo identifikáciu. ...

(5) Bez pripevnenej tabuľky s prideleným evidenčným číslom alebo s nečitateľnou alebo poškodenou tabuľkou sa vozidlo nesmie používať v cestnej premávke ani nechať stáť na ceste.

Poškodené tabuľky potom treba zaniesť na políciu a nechať si ich vymeniť. A stačí, keď je poškodená jedna tabuľka, už si ich musíte nechať vymeniť obe.

Aké sú to tie poškodené? Keď je na nich nečitateľné evidenčné číslo alebo sú prederavené alebo natrhnuté.

Dvakrát si môžete nechať vymeniť tabuľky za iné s takým istým evidenčným číslom. Na tretíkrát už dostanete nové evidenčné číslo.

Nezabudnite však na to, že každá výmena vás bude stáť nejaké tie peniaze. Duplikát vás vyjde na 136,50€ a výmena za nové evidenčné číslo stojí 37,50€. To sú pritom ceny za plechové tabuľky. Plastové sú drahšie.

S evidenčnými číslami čiastočne súvisí aj ďalší problém, ktorý nám popísal Maroš.

Maroš: "Môže jazdiť (presun na pole) na ceste druhej alebo tretej triedy malý kolesový traktor, ktorý nemá evidenčné číslo a ani vodič nie je držiteľom vodickeho oprávnenia na jazdu s traktorom? Má iba vodičák skupiny A a B."

Na traktore môže jazdiť len ten, kto má vodičský preukaz pre vozidlá skupiny T. Vodičák na motorky a osobné autá nestačí.

Traktor smie jazdiť na cestách druhej triedy. Musí však mať evidenčné číslo. Na cestách tretej triedy môže jazdiť aj bez neho ale len do konca roku 2012.

§ 76, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(16) Žiadateľovi o udelenie vodičského oprávnenia na vedenie motorových vozidiel skupiny T sa udeľuje vodičské oprávnenie skupiny T. Vodičské oprávnenie skupiny T oprávňuje viesť motorové vozidlá skupiny T, a to len na území Slovenskej republiky.

§ 75, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(16) Do skupiny motorových vozidiel T patria poľnohospodárske traktory a lesné traktory, ako aj iné zvláštne motorové vozidlá; k motorovému vozidlu tejto skupiny smie byť pripojené prípojné vozidlo.

§ 39, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(5) Používanie zvláštnych motorových vozidiel na cestách je s výnimkou ciest III. triedy, miestnych komunikácií a účelových komunikácií zakázané; to neplatí
a) pre traktory a pracovné stroje samohybné povinne opatrené tabuľkou s evidenčným číslom, ktoré môžu používať aj cesty II. triedy,

§ 112b, zákon č. 725/2004 Z.z.:

(2) Prevádzkovateľ vozidla, ktorý chce po 1. januári 2013 v premávke na pozemných komunikáciách prevádzkovať vozidlá kategórie L, M, N, O, T, C, R, PS a LS, ktoré majú vydané technické osvedčenie vozidla a neboli prihlásené do evidencie vozidiel, musí požiadať o vydanie osvedčenia o evidencii podľa § 23a.

§ 123, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Každé vozidlo podliehajúce evidencii musí mať pridelené evidenčné číslo.

A ako je to s evidenčnými číslami prívesov a karavanov?

Laco: "Ako je to s prepravou karavanu, alebo prívesného vozíka, ak je zakúpený vo Veľkej Británii? Tam totiž nemajú na prívesy žiadne technické preukazy a majú tretiu značku teda špz-tku takú istú, akú majú na aute, za ktoré platia poistné. Mne táto značka ostala na karavane. Je však potrebné, aby dobre fungovalo osvetlenie a smerové osvetlenie a aby príves mal dobré pneumatiky. Prevažnú časť roka prebývam totiž v UK a na Slovensko (domov) chodím len občas.

A ešte jedna skutočnosť. Pri kúpe som dostal rukou napísané, že som si karavan kúpil a je tam adresa aj telefónne číslo bývalého majiteľa. Pri kontrole na diaľnici v Nemecku mi to nemeckí policajti akceptovali."

Tak, ako pre traktory, aj pre prívesy platí, že nemusia mať pridelenú tabuľku s evidenčným číslom. Malo by však mať ekvivalent nášho technické osvedčenie vozidla. V prípade cestnej kontroly by totiž mohol nastať problém s dokazovaním vlastníctva a technických parametrov prívesu.

Ak je však na prívese tabuľka s evidenčným číslom, mala by tam byť aj poznávacia značka Veľkej Británie, ak tabuľka s evidenčným číslom neobsahuje modrú plochu so znakom Európskej únie. K tabuľke by však mal byť k dispozícii aj ekvivalent nášho osvedčenia o evidencii. Bez neho by ste mohli mať komplikácie na našich cestách.

§ 133, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Vozidlo s evidenčným číslom cudzieho štátu musí byť v cestnej premávke označené poznávacou značkou štátu, v ktorom je evidované, a to v súlade s medzinárodnou zmluvou, ktorou je Slovenská republika viazaná; to neplatí pre vozidlo evidované v štáte Európskeho hospodárskeho priestoru, ak je na ňom pripevnená tabuľka s evidenčným číslom, ktorá má na ľavom okraji modrú plochu obsahujúcu 12 žltých hviezdičiek a rozlišovací znak štátu, v ktorom je vozidlo evidované.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Od legendárneho trhoviska po hanbu Bratislavy. Ako sa menilo Trnavské mýto?
  2. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  4. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  5. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  6. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  7. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  8. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  9. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  10. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  1. Mladí slovenskí filmári zvíťazili na festivale v Barcelone
  2. Orange pokračuje v systematickej podpore digitálneho vzdelávania
  3. Zahlasujte za ďalší klimatický projekt s podporou dm
  4. Vydajte sa po stopách kvalitnej kávy
  5. Orange má najkvalitnejšiu mobilnú sieť na Slovensku i v Európe
  6. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  7. "Vzrušenie, nadšenie a radosť" tvrdí DJ Milan Lieskovský
  8. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  9. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  10. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 7 062
  2. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 253
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 5 610
  4. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 4 853
  5. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 841
  6. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 4 127
  7. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy? 3 438
  8. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 343
  9. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále 3 090
  10. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 2 860
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Otázky a odpovede.


24. sep
Do nemocníc treba prinajmenšom respirátor. Test nezriedka potrebujú aj zaočkovaní.

Dĺžka návštev sa pohybuje v minútach.


19 h
Zdravotný pracovník vkladá tyčinku do tuby po odobratí vzorky na PCR test na ochorenie Covid-19.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 408-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 596 obetí.


a 4 ďalší 13 h

Neprehliadnite tiež

Na snímke 4,3 km dlhý úsek diaľnice D4 medzi križovatkami Bratislava - Petržalka a Bratislava - Juh, ktorý zahŕňa Lužný most v deň oficiálneho otvorenia.

Motoristi pri jeho prejazde potrebujú diaľničnú známku.


SITA 23 h
Peugeot 308

Silnejší motor má jedine plug-in hybrid.


24. sep
Toyota Mirai a tankovanie vodíka.

Prvá z nich bude medzi Handlovou a Prievidzou.


23. sep
Volkswagen Caddy California

Jazdí s podobným komfortom ako Golf.


21. sep

Blogy SME

  1. Martin Pilnik: Covid-19 je po vakcíne kašlíček a soplíček
  2. Milan Tkáč: 5 znakov toho, že rastiete
  3. Soňa Bulbeck: Committee for the Promotion of Virtue and the Prevention of Vice…
  4. Štefan Vidlár: "Dva roky prázdnin"
  5. Miroslav Sabol: Koniec mobingu a ekonomického šikanovania. Nie sme občania 2 triedy.
  6. Martin Šteinübel: Tisíc odtieňov šedej
  7. Anton Sládek: Dunaj VII. Od PKO k Mostu SNP
  8. Pavol Kéri: ČSOB maratón
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 26 898
  2. Ján Buocik: Obchvat a nová diaľnica D4/R7 ako dobrá správa? Skôr zlý vtip! Najmä pre Bratislavčanov. 10 786
  3. Marcel Burkert: Šokujúce slová Dr. Urbánka, ktorý 20 rokov pracoval pre fy ako Pfizer, Johnson a iné. 7 640
  4. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 6 392
  5. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 624
  6. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!! 4 913
  7. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 4 852
  8. Peter Chudý: Šesť spôsobov na odstránenie čestného policajta alebo ako to bolo za prezidentovania Tibora Gašpara a likvidačné metódy prehnitého systému dnes. 4 395
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
Skryť Zatvoriť reklamu