SME

Sledovačka: Chodec skočil pred auto, autobus zaskočil chodca

Uvidíte nie len chodcov ohrozených a ohrozujúcich, ale aj nebezpečné, obmedzujúce a zakázané predbiehania.

Aj dnešná Sledovačka bude obsahovať vami natočené zábery z ciest Slovenska. Pavol z Bratislavy sa s nami podelil o svoje zážitky z jazdy do práce.

Pavol: "Prvou zaujímavou udalosťou bolo danie prednosti chodcom na Vajanského nábreží. Zastal som, no chodci boli ohrození ďalšími autami a jedným profesionálnym vodičom z povolania v MHD spoji č. 133. Až po chvíli čakania mohli bezpečne prejsť na druhú stranu k múzeu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Myslím, že práve takto prichádza najviac chodcov o život na prechodoch, keď jeden vodič zastane pred priechodom, chodci sú skrytí za ním a keď vstúpia na druhú polovicu priechodu, zasiahne ich nejaký arogantný vodič, ktorý sa ponáhľa.

SkryťVypnúť reklamu

O dve minúty neskôr mi skočil pod kolesá samovrah na svetelnej signalizácii pod Novým mostom, hoci tam pred dvoma dňami bola havária chodcu s autom. Tiež neviem pochopiť, načo kvôli jednej električke človek riskuje svoj život a ohrozuje aj ostatných v cestnej premávke."

§ 4, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(4) Ak vodič zníži rýchlosť jazdy alebo ak zastaví vozidlo pred priechodom pre chodcov alebo pred priechodom pre cyklistov, aby umožnil prejsť cez cestu chodcom alebo cyklistom, vodiči ostatných vozidiel idúcich rovnakým smerom sú takisto povinní znížiť rýchlosť jazdy alebo zastaviť vozidlo; to neplatí pre vodiča električky.

§ 11, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

(1) Pre chodcov sa používajú svetelné signály dvojfarebnej sústavy, pričom

b) signál pre chodcov s červeným svetlom "Stoj!" (č. S 5a) znamená, že chodec nesmie vstupovať na cestu.

SkryťVypnúť reklamu

§ 53, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Chodci, ktorí prechádzajú cez priechod pre chodcov, musia brať ohľad na vodičov prichádzajúcich vozidiel najmä tým, že neprechádzajú jednotlivo, ale v skupinách.

Ďalšie dva zábery z obchvatu Lučenca nám poslal Kajo. Na prvom z nich vidno predbiehanie cez dvojitú čiaru uprostred cesty. Druhý ukazuje, ako vodič Felicie začal predbiehací manéver v mieste, kde síce bola stredová čiara prerušovaná, no už musel vidieť dopravnú značku, ktorá mu predbiehanie od istého momentu zakazovala.

Vodič však pokračoval v predbiehaní ďalej, pretože chcel "trhnúť" ešte jedno auto."

Tretí záber z nasledujúceho videa natočil Peter:

Peter: "Na diaľnici D1 v smere z Bratislavy do Trenčína sa mi podarilo nafilmovať porušenie predpisov. Myslím, že otvorením diaľnice na 3 pruhy sa takéto situácie budú opakovať častejšie a predpokladám, že upozornenie vodičov na to, že predbiehaním z pravej strany porušujú a riskujú ešte viac ako tí pomaloidúci držiaci sa v stredovom pruhu, by nebolo na škodu."

SkryťVypnúť reklamu

Na záver si pozrite, ako sa vodičovi z Rakúska podarilo predbiehať na ceste medzi Bratislavou a Dunajskou Stredou. Po tom, čo nás predbehol autobus, sa rozhodol predbiehať aj vodič Mercedesu. To, že oprotiidúcim autám nezostávalo nič iné, len sa mu vyhnúť cez krajnicu, mu asi bolo ľahostajné.

Ďalší záber je príkladom toho, čo spôsobuje predbiehanie v kolóne s následným zabrzdením po predbiehacom manévri. Pôvodne sme šli 90-kou, no po treťom aute, čo nás predbehlo, sme "vďaka" zabrzdeniam, museli pribrzdiť na 70-ku a s nami aj ďalšie autá v kolóne za nami.

Odfotili ste zle parkujúce auto? Alebo máte odfotený iný dopravný priestupok? Pošlite nám ho.

Uvidíte aj Fabiu, ktorá hneď po tom, čo predbehla naše auto na Einsteinovej, začala odbočovať vpravo. Aj takýto manéver môže byť príčinou dopravnej nehody.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Všimnite si aj policajné auto, ktorého vodič mal na oranžovej zastaviť. Napriek tomu, že mohol, rozhodol sa pokračovať ďalej do križovatky. Na ďalšom zábere sa vodič rozhodol ignorovať aj červenú na križovatke.

Červená šípka vo videu vám ukáže auto, ktorého vodič sa dlho nevedel rozhodnúť, či odbočí na vjazde do Bratislavy na Rožňavskú alebo bude pokračovať po diaľničnom obchvate.

A keď už sme tu raz spomínali autobus MHD, pozrite si ešte jeden, ktorého šofér sa vybral do odbočovacieho pruhu cez protismer.

§ 9, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

(3) Pri riadení cestnej premávky na križovatke

d) signál s plným žltým svetlom "Pozor!" znamená pre vodiča povinnosť zastaviť vozidlo pred priečnou súvislou čiarou (č. V 5a až V 5c), a kde taká čiara nie je, pred svetelným signalizačným zariadením; ak je však vozidlo pri rozsvietení tohto signálu už tak blízko, že by vodič nemohol vozidlo bezpečne zastaviť pred priečnou súvislou čiarou (č. V 5a až V 5c), a kde taká čiara nie je, pred svetelným signalizačným zariadením, smie pokračovať v jazde;

SkryťVypnúť reklamu
reklama

§ 15, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Predchádza sa vľavo. Vpravo sa predchádza vozidlo, ktoré mení smer jazdy vľavo a ak už nie je pochybnosť o ďalšom smere jeho jazdy.

(3) Vodič nesmie pri predchádzaní ohroziť ani obmedziť vodiča vozidla, pred ktoré sa po predídení zaraďuje

(5) Vodič nesmie predchádzať,

b) ak by sa nemohol bezpečne zaradiť pred vozidlo alebo pred vozidlá, ktoré chce predísť,

c) ak by ohrozil alebo obmedzil vodiča jazdiaceho v protismere, alebo ohrozil iného účastníka cestnej premávky,

Značka Pozdĺžna súvislá čiara (č. V 1a) sa používa na oddelenie jazdných pruhov s protismernou premávkou, na oddelenie radiacich pruhov pred križovatkou. Vodič musí ísť vpravo od tejto značky. Značku je zakázané prechádzať alebo nákladom presahovať, ak to nie je potrebné na obchádzanie alebo odbočovanie na miesto mimo cesty alebo na vchádzanie z miesta mimo cesty na cestu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Značka Dvojitá pozdĺžna súvislá čiara (č. V 1b) sa používa na oddelenie protismernej premávky dvomi alebo viacerými jazdnými pruhmi. Značka sa používa podľa rovnakých zásad ako značka č. V 1a.

Značka Zákaz predchádzania (č. B 29a) zakazuje vodičovi predchádzať motorové vozidlo vľavo.

Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  6. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  7. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  8. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 377
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 11 169
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 920
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 4 812
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 448
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 3 414
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 160
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 3 113
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Štefan Šturdzík: Slovensko - Titanic
  2. Zuzana Valachovičová: Ach to upratovanie, nielen Veľkonočné
  3. Juraj Jevin: Spojené voľby sme ešte nemali
  4. Marek Brenčič: Nasledovanie Krista až na šibenicu. Moje stretnutia s mučeníkom nacizmu
  5. Tomáš Susko: VLNY: Konflikt záujmov vo filmovej akadémii?
  6. Ján Valchár: 450 rokov odšľachťovania národa
  7. Alojz Baránik: Vedúca úloha Združenia sudcov v súdnictve potvrdená
  8. Vladimír Čuchran: Parlamentný permanentný superalkoholizmus - obraz dekadentnej doby, spoločnosti, vládnutia
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 646
  2. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 27 720
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 375
  4. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 18 113
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 16 828
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 258
  7. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 921
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 494
  1. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  2. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  3. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  4. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  5. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  6. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  7. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  8. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme
SkryťZatvoriť reklamu