Aj dnešná Sledovačka bude obsahovať vami natočené zábery z ciest Slovenska. Pavol z Bratislavy sa s nami podelil o svoje zážitky z jazdy do práce.
Pavol: "Prvou zaujímavou udalosťou bolo danie prednosti chodcom na Vajanského nábreží. Zastal som, no chodci boli ohrození ďalšími autami a jedným profesionálnym vodičom z povolania v MHD spoji č. 133. Až po chvíli čakania mohli bezpečne prejsť na druhú stranu k múzeu.
Myslím, že práve takto prichádza najviac chodcov o život na prechodoch, keď jeden vodič zastane pred priechodom, chodci sú skrytí za ním a keď vstúpia na druhú polovicu priechodu, zasiahne ich nejaký arogantný vodič, ktorý sa ponáhľa.
O dve minúty neskôr mi skočil pod kolesá samovrah na svetelnej signalizácii pod Novým mostom, hoci tam pred dvoma dňami bola havária chodcu s autom. Tiež neviem pochopiť, načo kvôli jednej električke človek riskuje svoj život a ohrozuje aj ostatných v cestnej premávke."
§ 4, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(4) Ak vodič zníži rýchlosť jazdy alebo ak zastaví vozidlo pred priechodom pre chodcov alebo pred priechodom pre cyklistov, aby umožnil prejsť cez cestu chodcom alebo cyklistom, vodiči ostatných vozidiel idúcich rovnakým smerom sú takisto povinní znížiť rýchlosť jazdy alebo zastaviť vozidlo; to neplatí pre vodiča električky.
§ 11, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:
(1) Pre chodcov sa používajú svetelné signály dvojfarebnej sústavy, pričom
b) signál pre chodcov s červeným svetlom "Stoj!" (č. S 5a) znamená, že chodec nesmie vstupovať na cestu.
§ 53, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(2) Chodci, ktorí prechádzajú cez priechod pre chodcov, musia brať ohľad na vodičov prichádzajúcich vozidiel najmä tým, že neprechádzajú jednotlivo, ale v skupinách.
Ďalšie dva zábery z obchvatu Lučenca nám poslal Kajo. Na prvom z nich vidno predbiehanie cez dvojitú čiaru uprostred cesty. Druhý ukazuje, ako vodič Felicie začal predbiehací manéver v mieste, kde síce bola stredová čiara prerušovaná, no už musel vidieť dopravnú značku, ktorá mu predbiehanie od istého momentu zakazovala.
Vodič však pokračoval v predbiehaní ďalej, pretože chcel "trhnúť" ešte jedno auto."
Tretí záber z nasledujúceho videa natočil Peter:
Peter: "Na diaľnici D1 v smere z Bratislavy do Trenčína sa mi podarilo nafilmovať porušenie predpisov. Myslím, že otvorením diaľnice na 3 pruhy sa takéto situácie budú opakovať častejšie a predpokladám, že upozornenie vodičov na to, že predbiehaním z pravej strany porušujú a riskujú ešte viac ako tí pomaloidúci držiaci sa v stredovom pruhu, by nebolo na škodu."
Na záver si pozrite, ako sa vodičovi z Rakúska podarilo predbiehať na ceste medzi Bratislavou a Dunajskou Stredou. Po tom, čo nás predbehol autobus, sa rozhodol predbiehať aj vodič Mercedesu. To, že oprotiidúcim autám nezostávalo nič iné, len sa mu vyhnúť cez krajnicu, mu asi bolo ľahostajné.
Ďalší záber je príkladom toho, čo spôsobuje predbiehanie v kolóne s následným zabrzdením po predbiehacom manévri. Pôvodne sme šli 90-kou, no po treťom aute, čo nás predbehlo, sme "vďaka" zabrzdeniam, museli pribrzdiť na 70-ku a s nami aj ďalšie autá v kolóne za nami.
Odfotili ste zle parkujúce auto? Alebo máte odfotený iný dopravný priestupok? Pošlite nám ho.
Uvidíte aj Fabiu, ktorá hneď po tom, čo predbehla naše auto na Einsteinovej, začala odbočovať vpravo. Aj takýto manéver môže byť príčinou dopravnej nehody.
Všimnite si aj policajné auto, ktorého vodič mal na oranžovej zastaviť. Napriek tomu, že mohol, rozhodol sa pokračovať ďalej do križovatky. Na ďalšom zábere sa vodič rozhodol ignorovať aj červenú na križovatke.
Červená šípka vo videu vám ukáže auto, ktorého vodič sa dlho nevedel rozhodnúť, či odbočí na vjazde do Bratislavy na Rožňavskú alebo bude pokračovať po diaľničnom obchvate.
A keď už sme tu raz spomínali autobus MHD, pozrite si ešte jeden, ktorého šofér sa vybral do odbočovacieho pruhu cez protismer.
§ 9, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:
(3) Pri riadení cestnej premávky na križovatke
d) signál s plným žltým svetlom "Pozor!" znamená pre vodiča povinnosť zastaviť vozidlo pred priečnou súvislou čiarou (č. V 5a až V 5c), a kde taká čiara nie je, pred svetelným signalizačným zariadením; ak je však vozidlo pri rozsvietení tohto signálu už tak blízko, že by vodič nemohol vozidlo bezpečne zastaviť pred priečnou súvislou čiarou (č. V 5a až V 5c), a kde taká čiara nie je, pred svetelným signalizačným zariadením, smie pokračovať v jazde;
§ 15, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(1) Predchádza sa vľavo. Vpravo sa predchádza vozidlo, ktoré mení smer jazdy vľavo a ak už nie je pochybnosť o ďalšom smere jeho jazdy.
(3) Vodič nesmie pri predchádzaní ohroziť ani obmedziť vodiča vozidla, pred ktoré sa po predídení zaraďuje
(5) Vodič nesmie predchádzať,
b) ak by sa nemohol bezpečne zaradiť pred vozidlo alebo pred vozidlá, ktoré chce predísť,
c) ak by ohrozil alebo obmedzil vodiča jazdiaceho v protismere, alebo ohrozil iného účastníka cestnej premávky,
Značka Pozdĺžna súvislá čiara (č. V 1a) sa používa na oddelenie jazdných pruhov s protismernou premávkou, na oddelenie radiacich pruhov pred križovatkou. Vodič musí ísť vpravo od tejto značky. Značku je zakázané prechádzať alebo nákladom presahovať, ak to nie je potrebné na obchádzanie alebo odbočovanie na miesto mimo cesty alebo na vchádzanie z miesta mimo cesty na cestu.
Značka Dvojitá pozdĺžna súvislá čiara (č. V 1b) sa používa na oddelenie protismernej premávky dvomi alebo viacerými jazdnými pruhmi. Značka sa používa podľa rovnakých zásad ako značka č. V 1a.
Značka Zákaz predchádzania (č. B 29a) zakazuje vodičovi predchádzať motorové vozidlo vľavo.
Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?
Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.