SME
Sobota, 1. október, 2022 | Meniny má Arnold

Sledovačka: Chodec skočil pred auto, autobus zaskočil chodca

Uvidíte nie len chodcov ohrozených a ohrozujúcich, ale aj nebezpečné, obmedzujúce a zakázané predbiehania.

Aj dnešná Sledovačka bude obsahovať vami natočené zábery z ciest Slovenska. Pavol z Bratislavy sa s nami podelil o svoje zážitky z jazdy do práce.

Pavol: "Prvou zaujímavou udalosťou bolo danie prednosti chodcom na Vajanského nábreží. Zastal som, no chodci boli ohrození ďalšími autami a jedným profesionálnym vodičom z povolania v MHD spoji č. 133. Až po chvíli čakania mohli bezpečne prejsť na druhú stranu k múzeu.

Myslím, že práve takto prichádza najviac chodcov o život na prechodoch, keď jeden vodič zastane pred priechodom, chodci sú skrytí za ním a keď vstúpia na druhú polovicu priechodu, zasiahne ich nejaký arogantný vodič, ktorý sa ponáhľa.

O dve minúty neskôr mi skočil pod kolesá samovrah na svetelnej signalizácii pod Novým mostom, hoci tam pred dvoma dňami bola havária chodcu s autom. Tiež neviem pochopiť, načo kvôli jednej električke človek riskuje svoj život a ohrozuje aj ostatných v cestnej premávke."

§ 4, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(4) Ak vodič zníži rýchlosť jazdy alebo ak zastaví vozidlo pred priechodom pre chodcov alebo pred priechodom pre cyklistov, aby umožnil prejsť cez cestu chodcom alebo cyklistom, vodiči ostatných vozidiel idúcich rovnakým smerom sú takisto povinní znížiť rýchlosť jazdy alebo zastaviť vozidlo; to neplatí pre vodiča električky.

§ 11, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

(1) Pre chodcov sa používajú svetelné signály dvojfarebnej sústavy, pričom
b) signál pre chodcov s červeným svetlom "Stoj!" (č. S 5a) znamená, že chodec nesmie vstupovať na cestu.

§ 53, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Chodci, ktorí prechádzajú cez priechod pre chodcov, musia brať ohľad na vodičov prichádzajúcich vozidiel najmä tým, že neprechádzajú jednotlivo, ale v skupinách.

Ďalšie dva zábery z obchvatu Lučenca nám poslal Kajo. Na prvom z nich vidno predbiehanie cez dvojitú čiaru uprostred cesty. Druhý ukazuje, ako vodič Felicie začal predbiehací manéver v mieste, kde síce bola stredová čiara prerušovaná, no už musel vidieť dopravnú značku, ktorá mu predbiehanie od istého momentu zakazovala.

Vodič však pokračoval v predbiehaní ďalej, pretože chcel "trhnúť" ešte jedno auto."

Tretí záber z nasledujúceho videa natočil Peter:

Peter: "Na diaľnici D1 v smere z Bratislavy do Trenčína sa mi podarilo nafilmovať porušenie predpisov. Myslím, že otvorením diaľnice na 3 pruhy sa takéto situácie budú opakovať častejšie a predpokladám, že upozornenie vodičov na to, že predbiehaním z pravej strany porušujú a riskujú ešte viac ako tí pomaloidúci držiaci sa v stredovom pruhu, by nebolo na škodu."

Na záver si pozrite, ako sa vodičovi z Rakúska podarilo predbiehať na ceste medzi Bratislavou a Dunajskou Stredou. Po tom, čo nás predbehol autobus, sa rozhodol predbiehať aj vodič Mercedesu. To, že oprotiidúcim autám nezostávalo nič iné, len sa mu vyhnúť cez krajnicu, mu asi bolo ľahostajné.

Ďalší záber je príkladom toho, čo spôsobuje predbiehanie v kolóne s následným zabrzdením po predbiehacom manévri. Pôvodne sme šli 90-kou, no po treťom aute, čo nás predbehlo, sme "vďaka" zabrzdeniam, museli pribrzdiť na 70-ku a s nami aj ďalšie autá v kolóne za nami.

Odfotili ste zle parkujúce auto? Alebo máte odfotený iný dopravný priestupok? Pošlite nám ho.

Uvidíte aj Fabiu, ktorá hneď po tom, čo predbehla naše auto na Einsteinovej, začala odbočovať vpravo. Aj takýto manéver môže byť príčinou dopravnej nehody.

Všimnite si aj policajné auto, ktorého vodič mal na oranžovej zastaviť. Napriek tomu, že mohol, rozhodol sa pokračovať ďalej do križovatky. Na ďalšom zábere sa vodič rozhodol ignorovať aj červenú na križovatke.

Červená šípka vo videu vám ukáže auto, ktorého vodič sa dlho nevedel rozhodnúť, či odbočí na vjazde do Bratislavy na Rožňavskú alebo bude pokračovať po diaľničnom obchvate.

A keď už sme tu raz spomínali autobus MHD, pozrite si ešte jeden, ktorého šofér sa vybral do odbočovacieho pruhu cez protismer.

§ 9, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

(3) Pri riadení cestnej premávky na križovatke
d) signál s plným žltým svetlom "Pozor!" znamená pre vodiča povinnosť zastaviť vozidlo pred priečnou súvislou čiarou (č. V 5a až V 5c), a kde taká čiara nie je, pred svetelným signalizačným zariadením; ak je však vozidlo pri rozsvietení tohto signálu už tak blízko, že by vodič nemohol vozidlo bezpečne zastaviť pred priečnou súvislou čiarou (č. V 5a až V 5c), a kde taká čiara nie je, pred svetelným signalizačným zariadením, smie pokračovať v jazde;

§ 15, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Predchádza sa vľavo. Vpravo sa predchádza vozidlo, ktoré mení smer jazdy vľavo a ak už nie je pochybnosť o ďalšom smere jeho jazdy.

(3) Vodič nesmie pri predchádzaní ohroziť ani obmedziť vodiča vozidla, pred ktoré sa po predídení zaraďuje

(5) Vodič nesmie predchádzať,
b) ak by sa nemohol bezpečne zaradiť pred vozidlo alebo pred vozidlá, ktoré chce predísť,
c) ak by ohrozil alebo obmedzil vodiča jazdiaceho v protismere, alebo ohrozil iného účastníka cestnej premávky,

Značka Pozdĺžna súvislá čiara (č. V 1a) sa používa na oddelenie jazdných pruhov s protismernou premávkou, na oddelenie radiacich pruhov pred križovatkou. Vodič musí ísť vpravo od tejto značky. Značku je zakázané prechádzať alebo nákladom presahovať, ak to nie je potrebné na obchádzanie alebo odbočovanie na miesto mimo cesty alebo na vchádzanie z miesta mimo cesty na cestu.

Značka Dvojitá pozdĺžna súvislá čiara (č. V 1b) sa používa na oddelenie protismernej premávky dvomi alebo viacerými jazdnými pruhmi. Značka sa používa podľa rovnakých zásad ako značka č. V 1a.

Značka Zákaz predchádzania (č. B 29a) zakazuje vodičovi predchádzať motorové vozidlo vľavo.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  2. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  3. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  4. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  5. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  7. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  8. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 6 200
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 105
  3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 4 966
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 612
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 4 466
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 901
  7. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 766
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 501
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


4 h
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


23 h
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep
Úpravy v rámci programu Peugeot Individual.

Auto zabalia do fólie alebo nalakujú diely.


27. sep

Blogy SME

  1. Viera Spišáková: Trapas koláčový II.
  2. Anton Sládek: Bratislava - Prezidentská (Grasalkovičova) záhrada
  3. Rastislav Puchala: Narodila sa kniha
  4. Anna Miľanová: Sloníča...2022
  5. Štefan Vidlár: KET
  6. Marek Košík: Anaëlle - bez lásky, ani na krok
  7. Ľuboš Vodička: Európska geologická rarita v Moravských Budějoviciach
  8. Lucia Žárska: Zvyšovanie úrokových sadzieb v ČR a SR
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 452
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 812
  3. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 687
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 4 541
  5. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 4 323
  6. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 947
  7. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 3 570
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 332
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu