SME
reklama

Na prvý pohľad si jazdu na CNG ani nevšimnete. Peňaženka áno

Testoval som jazdu na CNG pohon. Najprv som jazdil ulicami Bratislavy, no na druhý deň som sa vydal do Terchovej. Viete, koľko sa dá ušetriť jazdou na zemný plyn?

(Zdroj: Rastislav Oravec)

Mal som k dispozícii vozidlo na CNG pohon. CNG znamená stlačený zemný plyn (CNG=compressed natural gas). Prišiel som do SPP, kde mi ho požičali na pár dní.

Išlo o automobil značky Mercedes Benz triedy B - NGT. Mal benzínový motor s výkonom 116 koní a originál úpravu od výrobcu na pohon zemným plynom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

  • Cena - Mercedes Benz, B s výkonom 116 koní iba na benzín: 24 663 eur (743 000 Sk)
  • Cena - Mercedes Benz, B s výkonom 116 koní na benzín + CNG: 28 215 eur (850 000 Sk)

V tomto prípade sú teda zriaďovacie náklady pri kombinovanom pohone benzín/CNG o 3 553 eur (107 000 Sk) vyššie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vozidlo som dostal s plnými nádržami palív - benzínu aj CNG. Palivová nádrž na benzín je plnohodnotná a vďaka nej má auto dojazd približne 700 km. Výrobca udáva dojazd na plnú nádrž plynu približne 300 km. Prvým plusom pre tento automobil je za zvýšený celkový dojazd vozidla.

Cesta autom

Najprv som jazdil ulicami Bratislavy a prešiel som na CNG prvých približne 50 km. Na druhý deň som sa vydal do Terchovej. Celkovo som na plnú nádrž CNG prešiel 280 km. Len čo sa toto palivo minulo, automobil bez kompikácií alebo nutnosti zasahovať do obsluhy, automaticky prepol na benzínový pohon.

Cestu som si samozrejme plánoval. Podľa zoznamu čerpacích staníc, ktorých je žiaľ na Slovensku veľmi málo, som vedel, že cesta naspäť bude asi iba na benzínový pohon. V Žiline síce čerpacia stanica pre CNG je, ale to musíte mať oprávnenie na obsluhu takejto stanice, pretože sa jedná o samoobslužnú ČS.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Napriek tomu, že takéto oprávnenie nemám, skúsil som to. Ochota dopravného oddelenia SPP bola, natakovať chceli, ale zistili sme že nemám čip. Ide o bezhotovostný systém, niečo ako tankovacie karty na iných ČS.

03.jpg

Cesta späť teda podľa predpokladov pokračovala už len na benzín. A tak som aspoň mohol porovnať správanie sa automobilu na benzínový pohon a na CNG pohon. Okrem toho, že z výfuku šlo o trochu viac dymu, som nespozoroval žiadne iné zmeny. Výkon automobilu bol, myslím si, nezmenený.

Neskôr, po návrate do Bratislavy som dotankoval CNG palivo v Jurajovom dvore, kde je ČS s obsluhou a moje testovanie mohlo pokračovať opäť jazdou na CNG.

Pozrite si aktuálnu cenu CNG, ktorá sa udáva v eurách za kilogram

Porovanie nákladov na cestu Bratislava - Terchová na CNG a na benzín

  • celkový počet najazdených km: 620 km
  • celkový počet najazdených km na CNG: 330 km
  • celkový počet najazdených km na benzín: 290 km
  • priemerná spotreba CNG: 5 kg na 100km
  • priemerná spotreba benzínu: 7,9 litra na 100km
  • vzdialnenosť 219 km na benzín pri danej spotrebe benzínu: 20,35 Eur
  • vzdialnenosť 219 km na benzín pri danej spotrebe CNG: 9,2 Eur

Použitie CNG pohonu pri vozidle, ktoré som mal požičané, predstavuje až 54,79% úsporu nákladov na palivo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak napríklad ročne najazdíte 20 tisíc km, ušetríte približne 870 eur. To znamená, že počiatočné zvýšené náklady na kúpu automobilu sa vám vrátia približne za 4 roky za predpokladu, že budete stále jazdiť na CNG pohon. To je však na Slovensku, vzhľadom k aktuálnej hustote sieti týchto púmp, takmer nemožné.

Záverečné zhodnotenie

+ zvýšený dojazd automobilu
+ nízke náklady na palivo
+ integrovaná nádrž výrobcom, pod jedným vekom sú otvory pre obe nádrže
+ prehľadné ukazovatele stavu nápní v nádrži
+ automatické riadenie a prepínanie používania paliva

- veľmi malá sieť čerpacích staníc na CNG na Slovensku
- vyššie náklady pri kúpe automobilu aj na CNG pohon

Autor: Rastislav Oravec

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 707
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 888
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 539
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 841
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 075
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 016
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 711
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 6 074
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  2. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  3. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  4. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  5. Ján Šeďo: Z pohľadu mysliaceho človeka vládnu šmejdi a vzťahoví analfabeti.
  6. Miroslav Ferkl: Kampaň či agresia
  7. Juraj Kumičák: Kolaborant
  8. Marek Strapko: Pellegrini svojimi pytačkami ohrozuje suverenitu Slovenska
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 841
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 568
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 396
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 550
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 401
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 356
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 175
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 431
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
reklama
SkryťZatvoriť reklamu