SME
Piatok, 30. september, 2022 | Meniny má Jarolím

Na prvý pohľad si jazdu na CNG ani nevšimnete. Peňaženka áno

Testoval som jazdu na CNG pohon. Najprv som jazdil ulicami Bratislavy, no na druhý deň som sa vydal do Terchovej. Viete, koľko sa dá ušetriť jazdou na zemný plyn?

(Zdroj: Rastislav Oravec)

Mal som k dispozícii vozidlo na CNG pohon. CNG znamená stlačený zemný plyn (CNG=compressed natural gas). Prišiel som do SPP, kde mi ho požičali na pár dní.

Išlo o automobil značky Mercedes Benz triedy B - NGT. Mal benzínový motor s výkonom 116 koní a originál úpravu od výrobcu na pohon zemným plynom.

  • Cena - Mercedes Benz, B s výkonom 116 koní iba na benzín: 24 663 eur (743 000 Sk)
  • Cena - Mercedes Benz, B s výkonom 116 koní na benzín + CNG: 28 215 eur (850 000 Sk)

V tomto prípade sú teda zriaďovacie náklady pri kombinovanom pohone benzín/CNG o 3 553 eur (107 000 Sk) vyššie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Vozidlo som dostal s plnými nádržami palív - benzínu aj CNG. Palivová nádrž na benzín je plnohodnotná a vďaka nej má auto dojazd približne 700 km. Výrobca udáva dojazd na plnú nádrž plynu približne 300 km. Prvým plusom pre tento automobil je za zvýšený celkový dojazd vozidla.

Cesta autom

Najprv som jazdil ulicami Bratislavy a prešiel som na CNG prvých približne 50 km. Na druhý deň som sa vydal do Terchovej. Celkovo som na plnú nádrž CNG prešiel 280 km. Len čo sa toto palivo minulo, automobil bez kompikácií alebo nutnosti zasahovať do obsluhy, automaticky prepol na benzínový pohon.

Cestu som si samozrejme plánoval. Podľa zoznamu čerpacích staníc, ktorých je žiaľ na Slovensku veľmi málo, som vedel, že cesta naspäť bude asi iba na benzínový pohon. V Žiline síce čerpacia stanica pre CNG je, ale to musíte mať oprávnenie na obsluhu takejto stanice, pretože sa jedná o samoobslužnú ČS.

SkryťVypnúť reklamu

Napriek tomu, že takéto oprávnenie nemám, skúsil som to. Ochota dopravného oddelenia SPP bola, natakovať chceli, ale zistili sme že nemám čip. Ide o bezhotovostný systém, niečo ako tankovacie karty na iných ČS.

03.jpg

Cesta späť teda podľa predpokladov pokračovala už len na benzín. A tak som aspoň mohol porovnať správanie sa automobilu na benzínový pohon a na CNG pohon. Okrem toho, že z výfuku šlo o trochu viac dymu, som nespozoroval žiadne iné zmeny. Výkon automobilu bol, myslím si, nezmenený.

Neskôr, po návrate do Bratislavy som dotankoval CNG palivo v Jurajovom dvore, kde je ČS s obsluhou a moje testovanie mohlo pokračovať opäť jazdou na CNG.

Pozrite si aktuálnu cenu CNG, ktorá sa udáva v eurách za kilogram

Porovanie nákladov na cestu Bratislava - Terchová na CNG a na benzín

  • celkový počet najazdených km: 620 km
  • celkový počet najazdených km na CNG: 330 km
  • celkový počet najazdených km na benzín: 290 km
  • priemerná spotreba CNG: 5 kg na 100km
  • priemerná spotreba benzínu: 7,9 litra na 100km
  • vzdialnenosť 219 km na benzín pri danej spotrebe benzínu: 20,35 Eur
  • vzdialnenosť 219 km na benzín pri danej spotrebe CNG: 9,2 Eur

Použitie CNG pohonu pri vozidle, ktoré som mal požičané, predstavuje až 54,79% úsporu nákladov na palivo.

SkryťVypnúť reklamu

Ak napríklad ročne najazdíte 20 tisíc km, ušetríte približne 870 eur. To znamená, že počiatočné zvýšené náklady na kúpu automobilu sa vám vrátia približne za 4 roky za predpokladu, že budete stále jazdiť na CNG pohon. To je však na Slovensku, vzhľadom k aktuálnej hustote sieti týchto púmp, takmer nemožné.

Záverečné zhodnotenie

+ zvýšený dojazd automobilu
+ nízke náklady na palivo
+ integrovaná nádrž výrobcom, pod jedným vekom sú otvory pre obe nádrže
+ prehľadné ukazovatele stavu nápní v nádrži
+ automatické riadenie a prepínanie používania paliva

- veľmi malá sieť čerpacích staníc na CNG na Slovensku
- vyššie náklady pri kúpe automobilu aj na CNG pohon

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  2. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  3. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  4. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  7. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  8. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 8 554
  2. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 4 916
  3. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 4 845
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 489
  5. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 853
  6. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 757
  7. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 3 232
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 491
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Erik Kriššák: William Wordsworth - Blúdim sťa mrak osamelý
  2. Jakub Konečný: UKRAJINA PRIPOJILA 21 RUSKÝCH OBLASTÍ
  3. Martin Sukupčák: Prečo by som volil v LM za primátorku Luciu Cukerovú.
  4. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam.
  5. Adriana Karpinska: Bicyklom po (ne)hodvábnej ceste v Kirgizsku
  6. Štefan Vidlár: Hmm...
  7. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú...
  8. Ľubor Bystrický: Nemocnice bez lekárov-zem bezľudí
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 890
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 710
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 7 301
  4. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 6 075
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 663
  6. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 832
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 410
  8. Ján Valchár: Norma na 5.300% alebo sedem mesiacov štvojdňovej operácie 2 868
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  5. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu