BRATISLAVA. Titul Európske auto roka nemusí prinášať vždy výhodu. Ešte pred usadnutím do auta vodič očakáva, že to musí byť výnimočné auto a už od začiatku má možno prehnané nároky. Ešte lepšie je, keď ich auto napriek drobnostiam dokáže uspokojiť. Insignia v päťdverovej verzii poteší oko a má prvý predpoklad na to, aby obal predal.
Zvlášť imponuje zadná časť auta s efektne zabudovaným spojlerom a dobre vyriešeným otváraním kufra v znaku. Insignia posúva otváranie piatych dverí v kombinácii s logom o krok ďalej. Vyklápanie firemného znaku, ktorý je z vnútornej strany čistý, ale vyklápa sa zo špinavej vonkajšej strany už nie je to pravé. Insignia prináša zaujímavý kompromis. Od modelu Calibra je to ďalší Opel s pekným zadkom.
Stierač akceptujme Veľmi pozitívne vnímame, že liftback sa nemusí volať štvordverovým kupé, nemusí obmedzovať nízkou strechou vzadu a pritom zozadu vyzerá športovo. Stierač zadného okna narúša jednoliatosť tvarov a pôsobí trochu nevkusne. Stačí však jeden upršaný týždeň a nad pokazeným dizajnom mávnete rukou, hlavne, aby tam stierač bol. Po otvorení piatych dverí zbadáte obrovskú dieru a lodný kufor s objemom 530 litrov. Toto na masy zaberá a je pravda, že veľký kufor sa vždy zíde.
Vystužili karosériu Snaha o čo najväčší objem si vynútila posunutie dna nižšie ako je úroveň sklopených operadiel zadných sedadiel. Na prechode medzi kufrom a priestorom pre posádku vidieť zosilnenie karosérie, ktoré úžitku auta neprekáža, ale jazde prospieva. Ani na príplatkových devätnásťpalcových kolesách karoséria príliš neskuvíňala.
Potešili nás pekné rovné boky batožinového priestoru a pravidelný tvar. Pri danej šírke si výrobca mohol zarovnanie dovoliť. Škoda, že Opel ponúka Flex organizér a koľajničky v kufri iba do kombi verzie. Tu by sa tiež zišli, pretože po hranu okien je veľkosť kufra takmer totožná s kombi.
Kto by povedal, že elegantná karoséria ukrýva obrovskú dieru. Objem 530 litrov dobre poslúži a v podstate ešte neberie miesto na sedenie.
Vzadu prekáža vysoký tunel. Ako komu Insignia nie je priestranná ako Mondeo s rázvorom vagóna, avšak neobmedzuje. Z tvaru sedadiel vyplýva náklonnosť k dvojčlennému obsadeniu zadnej časti. Počítať treba s vysokým tunelom a menším priestorom na hlavu pri nastupovaní. Vyhovuje dobrá poloha a tvar hlavových opierok. Sedenie a kvalita sedadiel vpredu, hoci tieto ešte neboli tie najluxusnejšie, dosahuje vysokú úroveň. V Insignii sa budete cítiť priestrannejšie ako v BMW 3 alebo Mercedese C.
Chválova mierka je na Insigniu malá, preto sme použili dlhšiu a krajšiu. Našej Alenke zostalo voľné miesto na kolená aj hlavu, a to je čo povedať.
Kolesá pre oči Opel prišiel s odvážnym dizajnom, ktorý v sebe nesie nádych štúdie. Dobrý dojem z testovaného auta umocnili obrovské devätnásťpalcové disky a nízkoprofilové pneumatiky rozmeru 245/40 R19. Päťdverová Insignia pôsobila ako dizajnérska skica so zvýraznenými kolesami a plnými blatníkmi.
Akurát si treba uvedomiť, že takéto obutie niečo stojí, uberá komfort jazdy a poteší akurát „týpka“ ktorý sa týždeň s autom poteší a zošľahaný dezén ho netrápi. Navyše potenciál širokých, tvrdých a nízkych pneumatík vo vyjazdených koľajách našich ciest nevyužijete. Ľahko sa môže stať, že v hustom daždi popri Insignii prefrčí Logan na úzkych galuskách podstatne bezpečnejšie.
Na hnedo–bordový odtieň plastu možno nie sme zvyknutí, ale farby interiéru verzie Cosmo boli zladené veľmi vkusne.
Ozaj podarená hnedá Farebná kombinácia plastov v interiéri si nezaslúži kritiku a je celkom prirodzené, že zvláštna hnedá sa môže niekomu páčiť. Ostatných 99 percent ľudí si vyberie inú. Pozornosť si zaslúži koncept prednej časti s priestorovo optimistickými oblúkmi smerom od nôh dopredu. Pri pohľade na boxy vo dverách a v stredovej konzole sa človeku nechce veriť, že toto je nástupca Vectry.
Ani množstvo tlačidiel veľmi neprekáža, lebo konečne netreba na zvolenie jednej funkcie promovať z myšlienkových pochodov zbernice Can BUS. Nad tvarom multifunkčného volantu zatvoríme oči, pretože taký istý spolu s tlačidlami a zapínaním svetiel, či páčkami pod volantom ponúkne Chevrolet Cruze. Znie to ješitne, ale k noblese Insignie sa to nehodí.
Je to Insignia alebo Cruze? V každom prípade valčekom sa lepšie pohybuje v menu ako u iných značiek.
Spoločníčka na dlhé cesty Zjednodušenie ovládania a obsluhy elektronických funkcií v porovnaní s predchodcom je v Insignii korunované pekným ženským hlasom v navigácii. Rovnako menu a zobrazenie patrí k tomu jednoduchšiemu v strednej triede.
Na časté dlhé nočné jazdy odporúčame inteligentné svetlomety AFL s osobitným programom pre každý typ jazdy a podmienok na ceste. Navyše automaticky prepínajú medzi diaľkovým a stretávacím svetlom. Správanie svetiel je tak prirodzené, že vodič zmeny takmer vôbec nevníma, iba má pocit, že dobre vidí na cestu v obci aj mimo nej. Osvetlenie cesty sa podľa nášho subjektívneho hodnotenia môže smelo porovnávať s Mercedesom.
Pozornosť venovaná detailom. S odmerkou na kontrolu
hladiny oleja sa dobre manipuluje.
Hojdanie vypíname Flexibilný podvozok patril medzi svetlé stránky poslednej generácie modelu Vectra. Insignia stavia na dobrých základoch a vo verzii Cosmo dáva vodičovi na výber z charakteristiky podvozka. Režim Normal predstavuje dobrý kompromis. Mäkký Tour už veľmi pripomína kočík alebo loď na rozbúrenej hladine. Prestavenie charakteristiky auta cítiť pri prepnutí v ľahkom zábere motora a v konštantnom plne. Prepnutím do športu auto pridá a stvrdne. Na celom podvozku najviac imponuje redukcia náklonu v zákrute.
FlexRide dostáva podvozok do neutrálnej charakteristiky
s citeľnou redukciou náklonov karosérie.
V tomto Insignia stavia na dobrých základoch Vectry.
Zaplavuje motormi Opel nešetril motormi rôzneho objemu a výkonového spektra. Testovaciemu autu sa ušiel silnejší diesel 2,0 CDTI s výkonom 118 kW (160 k). Napriek označeniu Ecotec, hroziacemu oneskorenou reakciou na plyn, je novinka čiperná a primeraná svojmu zaradeniu. Je to motor, ktorý nenadchne ani nesklame, pracuje nenápadne, ako spomínané svetlá a šofér ho jednoducho nerieši.
S manuálnou prevodovkou sme sa pod šesť litrov na sto kilometrov nedostali. Škrt urobili mesto a diaľnica, lebo na okreskách a s trochou nadšenia pre úspornú jazdu motor spotreboval iba 4,9 litra. Reálna kombinovaná spotreba nám vyšla 6,4 na sto kilometrov.
Páli mosty Nadšenie z Insignie a spokojný úsmev na perách vyvolala dobre nastavená cena a porovnanie s predchodcom, oproti ktorému vyzerá Insignia ako pekný sen. Jedným dychom treba dodať, že proti Insignii stojí tvrdá a v mnohom rovnako dobrá konkurencia.
SME spokojní
SME nespokojní
dizajn niektoré detaily interiéru
úžitok volant
navigácia nižší komfort na veľkých kolesách
podvozok kufor bez flex organizéra
svetlá -
Kupujem – nekupujem
Stojac pri Insignii chcem povedať, že áno. Je to dobré auto a hlboko sa skláňam pred prácou konštruktérov, ale poznám lepšie auto strednej triedy, takže nekupujem. (Rastislav Chvála)
Technické parametre Motor 2,0 CDTI ECOTEC
Zdvihový objem (cm3) 1956
Výkon (kw/k) 118/160
Pri otáčkach (ot./min.) 4000
Krútiaci moment (Nm) 350
Pri otáčkach (ot./min) 1750-2500
Emisie CO2 (g/km) 154
Rozmery -
Rázvor náprav (mm) 2737
Dĺžka (mm) 4908
Širka (mm) 1856
Výška (mm) 1520
Pohotovostná hmot (kg) 1503
Prevádzkové hodnoty -
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 9,5
Maximálna rýchlosť (km/h) 218
Spotreba mesto(l/100 km) 7,7
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 4,7
Kombinovaná spotreba 5,8