SME
Nedeľa, 2. október, 2022 | Meniny má Levoslav

Ruská daň môže odstaviť domácich dopravcov

Daň z dopravných prostriedkov chcú v Rusku zvýšiť dvojnásobne. Vyvolalo to prudkú reakciu ľudí. Oveľa vyššiu ako zvýšenie dane za alkohol.

Na návrh ruskej vlády schválili senátori minulý piatok dvojnásobný nárast dane z dopravných prostriedkov (tzv. dopravnej dane). Po novom by sa daň mala počítať už od začiatku budúceho roka.

Tento návrh vyvolal prudkú negatívnu reakciu temer vo všetkých regiónoch Ruska. Vláda argumentovala tým, že daň sa dvíha z dôvodu nedostatku finančných prostriedkov v regiónoch, kam sa táto daň odvádza v plnom objeme.

V súčasnosti majú regióny v právomoci základ dane päťnásobne zvýšiť alebo desaťnásobne znížiť oproti zákonom stanovenému základu, ktorý je 30 rubľov (0,697 EUR) za konskú silu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Napríklad, za automobil s výkonom 250 konských síl, čo je výkon, ktorý majú staršie japonské a americké terénne automobily, ktorých je v Rusku dostatok, majiteľ v závislosti od miesta registrácie môže zaplatiť dopravnú daň vo výške od 750 rubľov (17,42 eur) do 75 000 rubľov (1 742,54 eur).

Vplyv zvýšenia dopravnej dane na ekonomiku Ruska

Zvýšenie dopravnej dane sa najviac odrazí na dopravných spoločnostiach, kde táto položka v nevyhnutných nákladoch zaberá v súčasnosti 3%.

Vzhľadom na finančnú krízu klesol objem prepráv a mnohé spoločnosti majú problém prežiť. Zvýšenie dane ich určite potopí alebo privedie na pokraj krachu. Ich pracovníkov prinúti hľadať si prácu a štátny rozpočet tak bude zaťažený výplatami sociálnych dávok.

Uvoľnené miesta v doprave by zase mohli obsadiť napríklad lacné estónske spoločnosti, kde ceny za prepravné prudko klesli vzhľadom na situáciu v ekonomike Estónska.

SkryťVypnúť reklamu

Diery vo výbere dane

Aj štatistika o výbere dopravnej dane hovorí o klesajúcej tendencii. Napríklad, v Novgorodskej oblasti, kde je jedna z najvyšších dopravných daní a to aj na autá s najmenším objemom motora, dostali majitelia v marci tohto roku príkazy na úhradu v celkovej výške 2,5 miliardy rubľov (58 milióna eur). Do augusta však bolo uhradených len 1,2 miliárd rubľov (28 mil. eur).

Vlastníci dopravných prostriedkov sa bránia aj ich preregistrovaním do regiónov s nízkou daňou. Určite vzrastie aj korupcia v radoch dopravnej polície, ktorá je povinná zo zákona kontrolovať a potvrdiť zdvihový objem motora dopravného prostriedku.

Rýchla reakcia Ruskej vlády

Prudká reakcia občanov a spoločenských organizácií a aj priveľká pozornosť médií zrejme vystrašila Kremeľ. A tak už v utorok oznámil predseda Štátnej Dumy, Grizlov, že je nevyhnutné zákon vrátiť na dopracovanie.

SkryťVypnúť reklamu

Ozval sa aj výstražný hlas Predsedu Rady Federácie, Mironova, že vláda udrie na stovky tisíc rodín, pre ktorých je automobil životne dôležitý a možno aj jediný zdroj obživy a je predpoklad na roztočenie inflácie z dôvodu zdraženia prepráv.

Do diskusie sa zapojila aj administratíva prezidenta Ruska, ktorá odporúčala zákon o dopravnej dani vrátiť na dopracovanie a ponechať pôvodný základ dane. Potvrdili to aj slová zdroja, blízkeho k vedeniu Štátnej Dumy, ktorý tvrdil, že prepracovaná verzia zákona ponechá základ dane na úrovni roka 2002, ale dovolí regionálnym vládam zvýšiť daň až desaťnásobne.

Treba ešte uviesť, že podiel dopravnej dane v regionálnych rozpočtoch nie je veľký. V roku 2008 bol príjem tejto dane vo výške 53 miliárd rubľov (1,2 miliardy eur) v porovnaním s 6,2 biliónov rubľov (144 miliárd eur) konsolidovaného regionálneho rozpočtu.

SkryťVypnúť reklamu

Zaujímavé je, že okrem zvýšenia dopravnej dane, Štátna Duma schválila od januára 2010 zvýšenie spotrebnej dane z piva o 50 % a z nízkoalkoholických nápojov, vína a cigariet o 30 %. Proti týmto zvýšeniam nik neprotestoval.

Zdroj informácií: Vedomosti, Itar-tass, RBK Daily, Internet.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  2. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  4. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  5. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  7. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  8. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 361
  2. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 5 204
  3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 007
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 635
  5. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 4 613
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 917
  7. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 775
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 521
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Pohľad na starú Bratislavu na obraze Dezidera Millyho.

Bratislava vznikla za cenu drastických zásahov a tragédií.


3 h
Ilustračný obrázok.

Nakŕmiť rodinu môže byť náročná práca.


a 2 ďalší 27. sep
Ekonómovia a finanční odborníci rada, ako naložiť s peniazmi v časoch rýchlo rastúcich cien.

Neoplatí sa špekulovať a hľadať riešenia s vysokým výnosom a nízkym rizikom.


30. sep
Ukrajinskí vojaci pri Siversku.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 4 ďalší 1 h

Neprehliadnite tiež

BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


15 h
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep
Úpravy v rámci programu Peugeot Individual.

Auto zabalia do fólie alebo nalakujú diely.


27. sep

Blogy SME

  1. Jozef Javurek: Dolná Streda a okolie
  2. Ľubomír Maretta: Einsamkeit
  3. Petra Kohútová: Vartovka v Krupine
  4. Veronika Michalčíková: Španielska Andalúzia (3): Pred pirátmi sa schovávali v pevnosti
  5. Seniori v pohybe: Komunita prináša aj chuť do života
  6. Zuzana Valachovičová: Nové nákupné centrum s 320 obchodmi
  7. Ján Roháč: Fotoblog IX.: Moje ulice Göteborgu
  8. Věra Tepličková: Premiér dupol a zem sa otriasla
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 041
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 888
  3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 4 140
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 029
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 3 438
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 3 401
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 011
  8. Ján Valchár: Norma na 5.300% alebo sedem mesiacov štvojdňovej operácie 2 907
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu