Na návrh ruskej vlády schválili senátori minulý piatok dvojnásobný nárast dane z dopravných prostriedkov (tzv. dopravnej dane). Po novom by sa daň mala počítať už od začiatku budúceho roka.
Tento návrh vyvolal prudkú negatívnu reakciu temer vo všetkých regiónoch Ruska. Vláda argumentovala tým, že daň sa dvíha z dôvodu nedostatku finančných prostriedkov v regiónoch, kam sa táto daň odvádza v plnom objeme.
V súčasnosti majú regióny v právomoci základ dane päťnásobne zvýšiť alebo desaťnásobne znížiť oproti zákonom stanovenému základu, ktorý je 30 rubľov (0,697 EUR) za konskú silu.
Napríklad, za automobil s výkonom 250 konských síl, čo je výkon, ktorý majú staršie japonské a americké terénne automobily, ktorých je v Rusku dostatok, majiteľ v závislosti od miesta registrácie môže zaplatiť dopravnú daň vo výške od 750 rubľov (17,42 eur) do 75 000 rubľov (1 742,54 eur).
Vplyv zvýšenia dopravnej dane na ekonomiku Ruska
Zvýšenie dopravnej dane sa najviac odrazí na dopravných spoločnostiach, kde táto položka v nevyhnutných nákladoch zaberá v súčasnosti 3%.
Vzhľadom na finančnú krízu klesol objem prepráv a mnohé spoločnosti majú problém prežiť. Zvýšenie dane ich určite potopí alebo privedie na pokraj krachu. Ich pracovníkov prinúti hľadať si prácu a štátny rozpočet tak bude zaťažený výplatami sociálnych dávok.
Uvoľnené miesta v doprave by zase mohli obsadiť napríklad lacné estónske spoločnosti, kde ceny za prepravné prudko klesli vzhľadom na situáciu v ekonomike Estónska.
Diery vo výbere dane
Aj štatistika o výbere dopravnej dane hovorí o klesajúcej tendencii. Napríklad, v Novgorodskej oblasti, kde je jedna z najvyšších dopravných daní a to aj na autá s najmenším objemom motora, dostali majitelia v marci tohto roku príkazy na úhradu v celkovej výške 2,5 miliardy rubľov (58 milióna eur). Do augusta však bolo uhradených len 1,2 miliárd rubľov (28 mil. eur).
Vlastníci dopravných prostriedkov sa bránia aj ich preregistrovaním do regiónov s nízkou daňou. Určite vzrastie aj korupcia v radoch dopravnej polície, ktorá je povinná zo zákona kontrolovať a potvrdiť zdvihový objem motora dopravného prostriedku.
Rýchla reakcia Ruskej vlády
Prudká reakcia občanov a spoločenských organizácií a aj priveľká pozornosť médií zrejme vystrašila Kremeľ. A tak už v utorok oznámil predseda Štátnej Dumy, Grizlov, že je nevyhnutné zákon vrátiť na dopracovanie.
Ozval sa aj výstražný hlas Predsedu Rady Federácie, Mironova, že vláda udrie na stovky tisíc rodín, pre ktorých je automobil životne dôležitý a možno aj jediný zdroj obživy a je predpoklad na roztočenie inflácie z dôvodu zdraženia prepráv.
Do diskusie sa zapojila aj administratíva prezidenta Ruska, ktorá odporúčala zákon o dopravnej dani vrátiť na dopracovanie a ponechať pôvodný základ dane. Potvrdili to aj slová zdroja, blízkeho k vedeniu Štátnej Dumy, ktorý tvrdil, že prepracovaná verzia zákona ponechá základ dane na úrovni roka 2002, ale dovolí regionálnym vládam zvýšiť daň až desaťnásobne.
Treba ešte uviesť, že podiel dopravnej dane v regionálnych rozpočtoch nie je veľký. V roku 2008 bol príjem tejto dane vo výške 53 miliárd rubľov (1,2 miliardy eur) v porovnaním s 6,2 biliónov rubľov (144 miliárd eur) konsolidovaného regionálneho rozpočtu.
Zaujímavé je, že okrem zvýšenia dopravnej dane, Štátna Duma schválila od januára 2010 zvýšenie spotrebnej dane z piva o 50 % a z nízkoalkoholických nápojov, vína a cigariet o 30 %. Proti týmto zvýšeniam nik neprotestoval.
Zdroj informácií: Vedomosti, Itar-tass, RBK Daily, Internet.