SME
Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky
TEST:

TEST: Naftová Fiesta jazdí pod päť litrov

Ford dokáže vykúzliť famózny podvozok, ktorý zatají aj ťažší naftový motor. Rýchla a úsporná Fiesta nabitá technikou je však drahá.

Keby nerozhodovali financie, Fiesta ponúkne zaujímavú koncentráciu techniky a kvalitnej jazdy v malom aute. Stačí kilometer jazdy a Fiesta sa pozná, pocit z jazdy je úžasný.Keby nerozhodovali financie, Fiesta ponúkne zaujímavú koncentráciu techniky a kvalitnej jazdy v malom aute. Stačí kilometer jazdy a Fiesta sa pozná, pocit z jazdy je úžasný. (Zdroj: autor)

BRATISLAVA. V čase, keď modelu Fiesta pribudli na trhu noví konkurenti, sme mali možnosť vyskúšať naftovú a bohato vybavenú verziu 1,6 TDCi Ghia. Jazda s Fiestou nasledovala bezprostredne po prvej skúsenosti s Fiatom Punto Evo. Mohli sme teda podvedome aj vedome porovnávať.

Podvozok Fiesty, ako vždy, urobil dojem. Pár desiatok kilogramov navyše v porovnaní s benzínovou verziou podvozok absorbuje a nedáva pocítiť, že šoférujete ťažšie auto. V podstate, vo vyšších rýchlostiach sa zdala byť Fiesta s naftovým motorom pokojnejšia a ako ľahšie benzínové verzie.

Fiesta sa pozná

V prospech bezpečnosti sa ukazuje stabilita na horšom povrchu cesty a priečnych nerovnostiach. Keď vodič stlačí brzdový pedál prudko, Fiesta sa ani nepohne. Stačia dve zákruty a šofér vie, že sedí v dobre vyladenom Forde, ktorý premieňa aj bežnú každodennú trasu na príjemné posedenie za volantom.

71_F_MALE_big.JPG

Dokonalé tvary a jazdné vlastnosti v triede malých áut.
Fiesta robí jazdu príjemnou.

Jazdné vlastnosti podvozka predstavujú v triede vrchol, ale ani to nie je dostatočný dôvod na to, aby sa za stabilizačný systém platilo 530 eur aj pri najdrahšej výbave a najsilnejšom naftovom motore. Dokonca sme prišli na chuť ergonómii ovládania, ktorá má svojskú, ale veľmi dobrú filozofiu.

73_F_MALE_big.JPG

Stredný pasažier vzadu sedí na mäkkom sedadle
bez výrazného tvarovania, ale od verzie Ghia sme čakali
lepšie tvarované sedadlá, aj lepšie poťahy.

Zaplať a dostaneš

Absencia ESP v najlacnejších verziách by bola celkom pochopiteľná, avšak Volkswagen Polo a Punto Evo majú ESP v základnej výbave a pri všetkých motoroch. (oprava: Pôvodný zámer automobilky Fiat dodávať Punto Evo štandardne so systémom ESP sa slovenského trhu napokon netýka.) Punto Evo dokonca ponúka kolenný airbag vo všetkých modeloch. Vo verzii Ghia si treba priplatiť za hlavové airbagy. Kolenný má Ghia v štandarde. Rovnako bez príplatku zákazník nedostane vypínač airbagu spolujazdca, v Dacii Sandero Stepway dodávaný štandardne.

72_F_MALE_big.JPG

Kryt rezevného kolesa a zároveň mäkké dno kufra vyzerá
veľmi lacno. Podobne sú na tom úchyty lanka zdvíhajúceho plató.

Motor podriadili spotrebe

Ford montuje naftový štvorvalec 1,6 TDCi v slabšej verzii s výkonom 66 kW (90k) a krútiacim momentom 212 Nm. Prioritou je spotreba, ktorá nemusí byť vzdialená odhadom výrobcu. V praxi si teda luxusná Fiesta pri slušnej kultúre chodu motora vypýta 4,6 litra nafty na sto kilometrov. V dnešnej dobe totiž 90 koní v malom aute nevyrazí dych a dynamické parametre sú vzhľadom na najsilnejšiu naftovú verziu skôr vlažné. Prevody sú však navrhnuté tak, že Fiesta si vystačí s päťstupňovou prevodovkou.

74_F_MALE_big.JPG

Výplne dverí sa budú ľahko čistiť a dobre udržiavať,
boxy vyzerajú nenápadne, ale sú účelné.

Na druhej strane, rezerva s akou motor pracuje, drží spotrebu na rozumnej hranici, ak šofér Fiestu preháňa. Na každodenné dochádzanie na kratšie vzdialenosti by sme dôverovali benzínovým motorom od Forda. Pôvodom francúzsky diesel je dobrý na úlohu referentského vozidla s vysokým počtom najazdených kilometrov ročne. Na pôžitkové jazdenie vychádza podstatne lepšie o vyše tisíc eur lacnejšia benzínová verzia 1,6 Ti-VCT s výkonom o 30 koní vyšším.

75_F_MALE_big.JPG

Tlačidlo štartovania má výbornú polohu aj vyhotovenie.
Novému interiéru pristane.

Kalkulácie

Ford testovacím autom demonštroval, čo všetko Fiesta dokáže, aká vie byť úsporná a luxusná. K zavedenej značke Ghia by pristali krajšie plasty a lepšie sedadlá a najmä viac bezpečnostných prvkov v základnom balíku. Nabúchaná testovacia Fiesta 1,6 TDCi Ghia s výkonom iba 90 koní a príplatkovou výbavou stojí 19 373 eur.

76_F_MALE_big.JPG

Ergonómia ovládania palubného systému
má svoje dobré a logické pravidlá.
Tlačidlami na volante počnúc a pohybom v menu končiac.

Jej komunikačný systém síce poslúcha na hlas vodiča, komunikuje s telefónom cez Bluetooth, otvára sa bez použitia kľúča, štartuje tlačidlom a číta USB, ale to nestačí. Fiesta je výborné malé auto s dôrazom na jazdné vlastnosti, štýl a podvozok. Pocit z jazdy je však trochu pridrahý, navyše ak nám auto neponúklo navigačný systém a lepšie sedadlá. Toto je cenový revír, v ktorom loví Focus. (Doplnené 23.11.2009,17.45: Riešenie ponúka akčný model 1,6 TDCi Titanium X v konfigurácii vybavenia podobnom verzii Ghia, ktorý stojí 13 790 eur. Ghia 1,6 TDCi v čase testu aj teraz začína na cene 16 070 eur.)

77_F_MALE_big.JPG

Fiesta ponúka bezkľúčový vstup a štartovanie tlačidlom.
Ovládač má dobrý tvar a veľmi precízne dielenské vyhotovenie.

SME spokojní SME nespokojní
jazdné vlastnosti cena
spotreba slabá bezpečnostná výbava v cene
radenie niektoré lacné detaily
pocit z jazdy -

Kupujem – Nekupujem

Aj v prípade tak emotívneho auta s výborným podvozkom, ako je Fiesta 1,6 TDCi Ghia, by rozhodli peniaze a bezpečnostná výbava. Nekupujem. (Rastislav Chvála)
Technické parametre - Ford Fiesta 1,6 TDCi Ghia
Cena modelu od 10 990 eur
Cena skúš. verzie od 16 070 eur
Cena testovaného auta 19 373 eur
Motor 1,6 TDCi
Zdvihový objem (cm3) 1560
Výkon (kw/k) 60/90
Pri otáčkach (ot./min.) 4000
Krútiaci moment (Nm) 212
Pri otáčkach (ot./min) 1750
Emisie CO2 (g/km) 110
Prevodovka manuálna (5)
Rozmery -
Rázvor náprav (mm) 2490
Dĺžka (mm) 3950
Šírka (mm) 1722
Výška (mm) 1481
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1025
Objem palivovej nádrže (l) 45
Objem batož. Priestoru (l) 281 -295
Prevádzkové hodnoty -
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 11,9
Maximálna rýchlosť (km/h) 175
Spotreba mesto (l/100 km) 5,2
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 3,6
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 4,2
Spotreba v teste (l/100 km) 4,8
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  6. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  1. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  2. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  3. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  4. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  5. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  6. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 32 538
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 719
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 21 021
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 981
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 14 139
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 611
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 718
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 705
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 580
  10. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 9 199
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie nielen môže bolieť, ale možno sa pri čakaní naň nakaziť. Ilustračná fotografia.
Dobré ráno

Dobré ráno: Monika Jankovská sa chce dohodnúť s políciou

Štátna tajomníčka zrejme chce spolupracovať.

Podcast Dobré Ráno.
Minister obrany Jaroslav Naď.
Autorská strana Samuela Marca

Keď príde šialenec a všetko zmení (píše Samo Marec)

Čo všetko je možné, keď ľudia uveria, že možné je všetko.

Marcelo Bielsa.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.