SME
Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky
TEST:

TEST: Naftová Fiesta jazdí pod päť litrov

Ford dokáže vykúzliť famózny podvozok, ktorý zatají aj ťažší naftový motor. Rýchla a úsporná Fiesta nabitá technikou je však drahá.

Keby nerozhodovali financie, Fiesta ponúkne zaujímavú koncentráciu techniky a kvalitnej jazdy v malom aute. Stačí kilometer jazdy a Fiesta sa pozná, pocit z jazdy je úžasný.Keby nerozhodovali financie, Fiesta ponúkne zaujímavú koncentráciu techniky a kvalitnej jazdy v malom aute. Stačí kilometer jazdy a Fiesta sa pozná, pocit z jazdy je úžasný. (Zdroj: autor)

BRATISLAVA. V čase, keď modelu Fiesta pribudli na trhu noví konkurenti, sme mali možnosť vyskúšať naftovú a bohato vybavenú verziu 1,6 TDCi Ghia. Jazda s Fiestou nasledovala bezprostredne po prvej skúsenosti s Fiatom Punto Evo. Mohli sme teda podvedome aj vedome porovnávať.

Podvozok Fiesty, ako vždy, urobil dojem. Pár desiatok kilogramov navyše v porovnaní s benzínovou verziou podvozok absorbuje a nedáva pocítiť, že šoférujete ťažšie auto. V podstate, vo vyšších rýchlostiach sa zdala byť Fiesta s naftovým motorom pokojnejšia a ako ľahšie benzínové verzie.

Fiesta sa pozná

V prospech bezpečnosti sa ukazuje stabilita na horšom povrchu cesty a priečnych nerovnostiach. Keď vodič stlačí brzdový pedál prudko, Fiesta sa ani nepohne. Stačia dve zákruty a šofér vie, že sedí v dobre vyladenom Forde, ktorý premieňa aj bežnú každodennú trasu na príjemné posedenie za volantom.

71_F_MALE_big.JPG

Dokonalé tvary a jazdné vlastnosti v triede malých áut.
Fiesta robí jazdu príjemnou.

Jazdné vlastnosti podvozka predstavujú v triede vrchol, ale ani to nie je dostatočný dôvod na to, aby sa za stabilizačný systém platilo 530 eur aj pri najdrahšej výbave a najsilnejšom naftovom motore. Dokonca sme prišli na chuť ergonómii ovládania, ktorá má svojskú, ale veľmi dobrú filozofiu.

73_F_MALE_big.JPG

Stredný pasažier vzadu sedí na mäkkom sedadle
bez výrazného tvarovania, ale od verzie Ghia sme čakali
lepšie tvarované sedadlá, aj lepšie poťahy.

Zaplať a dostaneš

Absencia ESP v najlacnejších verziách by bola celkom pochopiteľná, avšak Volkswagen Polo a Punto Evo majú ESP v základnej výbave a pri všetkých motoroch. (oprava: Pôvodný zámer automobilky Fiat dodávať Punto Evo štandardne so systémom ESP sa slovenského trhu napokon netýka.) Punto Evo dokonca ponúka kolenný airbag vo všetkých modeloch. Vo verzii Ghia si treba priplatiť za hlavové airbagy. Kolenný má Ghia v štandarde. Rovnako bez príplatku zákazník nedostane vypínač airbagu spolujazdca, v Dacii Sandero Stepway dodávaný štandardne.

72_F_MALE_big.JPG

Kryt rezevného kolesa a zároveň mäkké dno kufra vyzerá
veľmi lacno. Podobne sú na tom úchyty lanka zdvíhajúceho plató.

Motor podriadili spotrebe

Ford montuje naftový štvorvalec 1,6 TDCi v slabšej verzii s výkonom 66 kW (90k) a krútiacim momentom 212 Nm. Prioritou je spotreba, ktorá nemusí byť vzdialená odhadom výrobcu. V praxi si teda luxusná Fiesta pri slušnej kultúre chodu motora vypýta 4,6 litra nafty na sto kilometrov. V dnešnej dobe totiž 90 koní v malom aute nevyrazí dych a dynamické parametre sú vzhľadom na najsilnejšiu naftovú verziu skôr vlažné. Prevody sú však navrhnuté tak, že Fiesta si vystačí s päťstupňovou prevodovkou.

74_F_MALE_big.JPG

Výplne dverí sa budú ľahko čistiť a dobre udržiavať,
boxy vyzerajú nenápadne, ale sú účelné.

Na druhej strane, rezerva s akou motor pracuje, drží spotrebu na rozumnej hranici, ak šofér Fiestu preháňa. Na každodenné dochádzanie na kratšie vzdialenosti by sme dôverovali benzínovým motorom od Forda. Pôvodom francúzsky diesel je dobrý na úlohu referentského vozidla s vysokým počtom najazdených kilometrov ročne. Na pôžitkové jazdenie vychádza podstatne lepšie o vyše tisíc eur lacnejšia benzínová verzia 1,6 Ti-VCT s výkonom o 30 koní vyšším.

75_F_MALE_big.JPG

Tlačidlo štartovania má výbornú polohu aj vyhotovenie.
Novému interiéru pristane.

Kalkulácie

Ford testovacím autom demonštroval, čo všetko Fiesta dokáže, aká vie byť úsporná a luxusná. K zavedenej značke Ghia by pristali krajšie plasty a lepšie sedadlá a najmä viac bezpečnostných prvkov v základnom balíku. Nabúchaná testovacia Fiesta 1,6 TDCi Ghia s výkonom iba 90 koní a príplatkovou výbavou stojí 19 373 eur.

76_F_MALE_big.JPG

Ergonómia ovládania palubného systému
má svoje dobré a logické pravidlá.
Tlačidlami na volante počnúc a pohybom v menu končiac.

Jej komunikačný systém síce poslúcha na hlas vodiča, komunikuje s telefónom cez Bluetooth, otvára sa bez použitia kľúča, štartuje tlačidlom a číta USB, ale to nestačí. Fiesta je výborné malé auto s dôrazom na jazdné vlastnosti, štýl a podvozok. Pocit z jazdy je však trochu pridrahý, navyše ak nám auto neponúklo navigačný systém a lepšie sedadlá. Toto je cenový revír, v ktorom loví Focus. (Doplnené 23.11.2009,17.45: Riešenie ponúka akčný model 1,6 TDCi Titanium X v konfigurácii vybavenia podobnom verzii Ghia, ktorý stojí 13 790 eur. Ghia 1,6 TDCi v čase testu aj teraz začína na cene 16 070 eur.)

77_F_MALE_big.JPG

Fiesta ponúka bezkľúčový vstup a štartovanie tlačidlom.
Ovládač má dobrý tvar a veľmi precízne dielenské vyhotovenie.

SME spokojní SME nespokojní
jazdné vlastnosti cena
spotreba slabá bezpečnostná výbava v cene
radenie niektoré lacné detaily
pocit z jazdy -

Kupujem – Nekupujem

Aj v prípade tak emotívneho auta s výborným podvozkom, ako je Fiesta 1,6 TDCi Ghia, by rozhodli peniaze a bezpečnostná výbava. Nekupujem. (Rastislav Chvála)
Technické parametre - Ford Fiesta 1,6 TDCi Ghia
Cena modelu od 10 990 eur
Cena skúš. verzie od 16 070 eur
Cena testovaného auta 19 373 eur
Motor 1,6 TDCi
Zdvihový objem (cm3) 1560
Výkon (kw/k) 60/90
Pri otáčkach (ot./min.) 4000
Krútiaci moment (Nm) 212
Pri otáčkach (ot./min) 1750
Emisie CO2 (g/km) 110
Prevodovka manuálna (5)
Rozmery -
Rázvor náprav (mm) 2490
Dĺžka (mm) 3950
Šírka (mm) 1722
Výška (mm) 1481
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1025
Objem palivovej nádrže (l) 45
Objem batož. Priestoru (l) 281 -295
Prevádzkové hodnoty -
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 11,9
Maximálna rýchlosť (km/h) 175
Spotreba mesto (l/100 km) 5,2
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 3,6
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 4,2
Spotreba v teste (l/100 km) 4,8
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Hygge ako životný štýl
  4. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  5. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  6. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  7. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  8. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  9. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  10. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 33 835
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 32 830
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 13 860
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 10 188
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 154
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 578
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 913
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 633
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 588
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 600
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Miroslav Marček na hlavnom pojednávaní v prípade obžaloby za vraždu Jána Kuciaka, Martiny Kušnírovej a Petra Molnára začiatkom roka 2020.

Miroslav Marček si odpykáva trest 25 rokov za tri vraždy.

4 h

Už stihol vydať zásadné nariadenia.

3 h
Marcel Slávik

Sulík naňho podal trestné oznámenie.

8 h