SME
Sobota, 23. október, 2021 | Meniny má AlojziaKrížovkyKrížovky

Mať nedostatok informácií v križovatke je nebezpečné

Križovatky môžu skomplikovať život nejednému šoférovi. Buď preto, že zabudne na niektoré z lekcií v autoškole, alebo pre množstvo dopravných značiek, ktoré vám však nepovedia všetko.

Križovatky môžu skomplikovať život nejednému šoférovi. Občas je príčinou fakt, že zabudne na spôsob riešenia riadenej križovatky semaformi, niekedy je príčinou križovatka, ktorá vlastne ani nie je jedna, ale sú to rovno dve bez niektorých dopravných značiek, ktoré by pomohli uľahčiť život motoristom a chodcom.

Najprv sa pozrime na zelenú na semafore a povinnosť dať prednosť. Ján sa totiž priznal, že by to mal vedieť vyriešiť, no nevie:

Ján: "Vchádzam do križovatky tvaru "X" po hlavnej ceste. Hlavná pokračuje doľava. Tak ukazujú značky. Križovatka je riadená semaformi.

Oproti mne prichádzajú autá (z vedľajšej cesty). Zelenú dostanú naraz autá prichádzajúce z môjho smeru (hlavná) a aj zo smeru oproti mne (vedľajšia). Ja chcem odbočiť doľava, auto oproti mne chce ísť rovno. Kto má prednosť?

1. Mám prednosť ja, lebo semafor nás pustil obidvoch a teda prednosť určia značky, ktoré majú nižšiu prioritu ako semafor a tie udávajú, že som na hlavnej?
2. Prednosť má protiidúce vozidlo, lebo keď je semafor v prevádzke, tak značky sa neuplatňujú (akoby tam neboli) a teda dávam prednosť, lebo odbočujem doľava?"

Na vyriešenie tejto situácie treba nahliadnuť do vyhlášky k zákonu o cestnej premávke. V nej sú totiž napísané pravidlá, ako sa zachovať na križovatke, keď sa rozsvieti zelená na semafore.

§ 9, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

(3) Pri riadení cestnej premávky na križovatke
c) signál s plným zeleným svetlom "Voľno" znamená pre vodiča možnosť pokračovať v jazde, a ak dodrží ustanovenia o odbočovaní a také odbočovanie nie je zakázané dopravnou značkou, možnosť odbočiť vpravo alebo vľavo, vodič je pritom povinný dať prednosť chodcom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre chodcov a cyklistom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre cyklistov, pritom ich nesmie ohroziť ani obmedziť; ak svieti signál pre opustenie križovatky (č. S 4) umiestnený v protiľahlom rohu križovatky, neplatí pre odbočovanie vľavo alebo vpravo § 19 ods. 4 zákona,
e) smerový signál so zeleným svetlom (zelená šípka alebo zelené šípky rôznych smerov) znamená pre vodiča možnosť pokračovať v jazde len v smere, ktorým uvedená šípka alebo šípky ukazujú; ak zelená šípka smeruje vľavo alebo vpravo, neplatí pre odbočovanie § 19 ods. 4 zákona,

Jánova situácia na križovatke sa potom vyrieši podľa toho, či je na semafore plná zelená alebo zelená šípka vľavo. Ak šípka, potom má prednosť Ján. Ak je tam však plná zelená, Ján musí dať pri odbočovaní vľavo prednosť protiidúcim vozidlám tak, ako to napísal v bode 2.

Ján správne poznamenal, že v križovatke riadenej semaformi neplatia dopravné značky a nimi určená hlavná cesta.

§ 19, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(4) Vodič odbočujúci vľavo je povinný dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám i nemotorovým vozidlám, električkám idúcim v oboch smeroch a chodcom prechádzajúcim cez vozovku. Vodič motorového vozidla i nemotorového vozidla odbočujúci vpravo je povinný dať prednosť v jazde električke, ak je povolená jazda pozdĺž električky vľavo.

Na záver si pozrite, ako je vyriešená križovatka Bystrická - Perešská v Košiciach. Dušan z Košíc ju odfotil a napísal k nej:

Dušan: "Ešte 15 metrov pred križovatkou sa zdá, že som (na Bystrickej) na hlavnej. Potom mi do cesty vojde chodec, ktorý nemá inú šancu, ako sa dostať zo zastávky MHD na chodník, iba cez túto cestu, ktorá nemá vyznačený priechod pre chodcov.

Potom vidím značku zákaz státia, potom stopku, ktorá ma núti zastať v križovatke s Perešskou a chvíľu váham, či mám odbočiť pred značkou (ako to zvykne byť značené v jednosmerke), alebo či môžem až za značkou.

Možno nejaká vysvetľovacia značka (návestie) by pomohla, možno otvorenie križovatky všetkými smermi a riadenie semaformi, ako som videl podobne komplikované miesta na pseudodiaľnici v prímestských zónach riešené v západnej Európe."

01.jpg

02.jpg

03.jpg

Najzaujímavejšie na spomínanej križovatke je to, že sú tam rovno dve križovatky. Jedna, kde sa križujú dve ulice a potom napojenie Bystrickej na cestu pre motorové vozidlá. Komplikácie tam môže vytvárať množstvo dopravných značiek. Čím ich je viac na jednom mieste, tým dlhšie trvá vyriešenie dopravnej situácie pre šoféra.

Z fotiek, ktoré nám poslal Dušan, nevyplýva, že by obe križovatky boli zle označené dopravnými značkami. Chýba však priechod pre chodcov alebo chodník. Aby sa chodci nemuseli "túlať" po ceste.

A prehľadnosti by určite pomohlo, ak by sa pred križovatkami umiestnilo návestie a dodatkové tabuľky s tvarmi križovatiek.


Zväčšiť mapu

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  2. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  3. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  4. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania
  5. Darujte úsmev dvakrát pre šťastie mnohých rodín
  6. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  7. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  8. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato
  9. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  10. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov
  1. Zánovné vozidlá na slovenskom trhu za rok zdraželi až o 15 %
  2. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania
  3. Darujte úsmev dvakrát pre šťastie mnohých rodín
  4. Ocenenie získali Innovatrics, Kellys Bicycles a Bivio
  5. Ako získať nabíjaciu kartu k novému elektromobilu?
  6. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  7. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  8. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  9. 5. ročník Trhu kože bude po prvý raz aj v Košiciach
  10. Stanovisko Asociácie moderných benefitov k TK RÚZ
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 15 478
  2. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 14 384
  3. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato 6 046
  4. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom 5 573
  5. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 4 494
  6. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 3 719
  7. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 625
  8. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov 3 383
  9. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok 2 748
  10. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 2 591
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Infektológ Vladimír Krčméry je jednou z najznámejších tvarí očkovacej kampane na Slovensku

Na facebooku kolovala výzva na smrť mojich vnúčat, vraví Krčméry.


5 h
Týždeň Petra Schutza

Marosz je dôkazom, že transparentná štátna správa je nad možnosti OĽaNO.


21. okt
Petra Vlhová na poslednom tréningu pred obrovským slalomom v Söldene.

Je obhajkyňou veľkého glóbusu.


9 h
Víkendový výber SME

Pravidelná dávka víkendového čítania.


42m

Neprehliadnite tiež

Audi Q4 50 e-tron quattro

Pohodlné elektrické SUV nesklame ani zrýchlením.


9 h
Pneumatiky s rozmerom 195/65 R15 skúšal ADAC na Volkswagene Golf.

Častými mínusmi je rýchle opotrebenie a vlastnosti na mokrej ceste.


11 h
Hyundai Kona

Najväčšou novinkou je kombinácia trojvalca s automatom.


21. okt
Google mapy odhadli časový rozdiel na oboch trás v rannej špičke na 19 minút.

Nie každý si využitím novej diaľnice urýchli cestu.


19. okt

Blogy SME

  1. Lucia Žárska: Nedostatok čipov si riešia firmy po svojom
  2. Olívia Lacenová: Rok a pol od prvých lockdownov: Ako si vedie EU, UK a USA?
  3. Jozo Peric: Nemecká Lufthansa sa zbavuje dlhov vydaním nových akcií, trhy jej zatiaľ veria
  4. Soňa Kallová: Meditácia Vipassana: o čom to je
  5. Nicholas Wintzler: Séria Agnosia
  6. Eva Gallova: Kytice voňavé a živé, ale aj iné
  7. Věra Tepličková: Zdá sa, že OĽaNO to s našimi maternicami myslí naozaj vážne
  8. Danica Chames: Ľahnem si so Soňou a spím
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 32 249
  2. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 13 360
  3. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 9 407
  4. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 7 624
  5. Martina Hilbertová: Zomrela Gruberová, ktorú sme za komunizmu nemohli počúvať 4 983
  6. Július Kovács: Kaliňák a Počiatek ma chcú dostať do basy pomocou justičnej a policajnej mafie, dodnes ju riadi Fico, lebo som upozornil na ich zlodejstvá. 4 336
  7. Stanislav Martinčko: Prečo chudoba v R. Sobote mávala prázdnymi čapicami ??? 4 131
  8. Lucia Nicholsonová: Emme. 3 771
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu