SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Mať nedostatok informácií v križovatke je nebezpečné

Križovatky môžu skomplikovať život nejednému šoférovi. Buď preto, že zabudne na niektoré z lekcií v autoškole, alebo pre množstvo dopravných značiek, ktoré vám však nepovedia všetko.

Križovatky môžu skomplikovať život nejednému šoférovi. Občas je príčinou fakt, že zabudne na spôsob riešenia riadenej križovatky semaformi, niekedy je príčinou križovatka, ktorá vlastne ani nie je jedna, ale sú to rovno dve bez niektorých dopravných značiek, ktoré by pomohli uľahčiť život motoristom a chodcom.

Najprv sa pozrime na zelenú na semafore a povinnosť dať prednosť. Ján sa totiž priznal, že by to mal vedieť vyriešiť, no nevie:

Ján: "Vchádzam do križovatky tvaru "X" po hlavnej ceste. Hlavná pokračuje doľava. Tak ukazujú značky. Križovatka je riadená semaformi.

Oproti mne prichádzajú autá (z vedľajšej cesty). Zelenú dostanú naraz autá prichádzajúce z môjho smeru (hlavná) a aj zo smeru oproti mne (vedľajšia). Ja chcem odbočiť doľava, auto oproti mne chce ísť rovno. Kto má prednosť?

1. Mám prednosť ja, lebo semafor nás pustil obidvoch a teda prednosť určia značky, ktoré majú nižšiu prioritu ako semafor a tie udávajú, že som na hlavnej?
2. Prednosť má protiidúce vozidlo, lebo keď je semafor v prevádzke, tak značky sa neuplatňujú (akoby tam neboli) a teda dávam prednosť, lebo odbočujem doľava?"

Na vyriešenie tejto situácie treba nahliadnuť do vyhlášky k zákonu o cestnej premávke. V nej sú totiž napísané pravidlá, ako sa zachovať na križovatke, keď sa rozsvieti zelená na semafore.

§ 9, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

(3) Pri riadení cestnej premávky na križovatke
c) signál s plným zeleným svetlom "Voľno" znamená pre vodiča možnosť pokračovať v jazde, a ak dodrží ustanovenia o odbočovaní a také odbočovanie nie je zakázané dopravnou značkou, možnosť odbočiť vpravo alebo vľavo, vodič je pritom povinný dať prednosť chodcom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre chodcov a cyklistom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre cyklistov, pritom ich nesmie ohroziť ani obmedziť; ak svieti signál pre opustenie križovatky (č. S 4) umiestnený v protiľahlom rohu križovatky, neplatí pre odbočovanie vľavo alebo vpravo § 19 ods. 4 zákona,
e) smerový signál so zeleným svetlom (zelená šípka alebo zelené šípky rôznych smerov) znamená pre vodiča možnosť pokračovať v jazde len v smere, ktorým uvedená šípka alebo šípky ukazujú; ak zelená šípka smeruje vľavo alebo vpravo, neplatí pre odbočovanie § 19 ods. 4 zákona,

Jánova situácia na križovatke sa potom vyrieši podľa toho, či je na semafore plná zelená alebo zelená šípka vľavo. Ak šípka, potom má prednosť Ján. Ak je tam však plná zelená, Ján musí dať pri odbočovaní vľavo prednosť protiidúcim vozidlám tak, ako to napísal v bode 2.

Ján správne poznamenal, že v križovatke riadenej semaformi neplatia dopravné značky a nimi určená hlavná cesta.

§ 19, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(4) Vodič odbočujúci vľavo je povinný dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám i nemotorovým vozidlám, električkám idúcim v oboch smeroch a chodcom prechádzajúcim cez vozovku. Vodič motorového vozidla i nemotorového vozidla odbočujúci vpravo je povinný dať prednosť v jazde električke, ak je povolená jazda pozdĺž električky vľavo.

Na záver si pozrite, ako je vyriešená križovatka Bystrická - Perešská v Košiciach. Dušan z Košíc ju odfotil a napísal k nej:

Dušan: "Ešte 15 metrov pred križovatkou sa zdá, že som (na Bystrickej) na hlavnej. Potom mi do cesty vojde chodec, ktorý nemá inú šancu, ako sa dostať zo zastávky MHD na chodník, iba cez túto cestu, ktorá nemá vyznačený priechod pre chodcov.

Potom vidím značku zákaz státia, potom stopku, ktorá ma núti zastať v križovatke s Perešskou a chvíľu váham, či mám odbočiť pred značkou (ako to zvykne byť značené v jednosmerke), alebo či môžem až za značkou.

Možno nejaká vysvetľovacia značka (návestie) by pomohla, možno otvorenie križovatky všetkými smermi a riadenie semaformi, ako som videl podobne komplikované miesta na pseudodiaľnici v prímestských zónach riešené v západnej Európe."

01.jpg

02.jpg

03.jpg

Najzaujímavejšie na spomínanej križovatke je to, že sú tam rovno dve križovatky. Jedna, kde sa križujú dve ulice a potom napojenie Bystrickej na cestu pre motorové vozidlá. Komplikácie tam môže vytvárať množstvo dopravných značiek. Čím ich je viac na jednom mieste, tým dlhšie trvá vyriešenie dopravnej situácie pre šoféra.

Z fotiek, ktoré nám poslal Dušan, nevyplýva, že by obe križovatky boli zle označené dopravnými značkami. Chýba však priechod pre chodcov alebo chodník. Aby sa chodci nemuseli "túlať" po ceste.

A prehľadnosti by určite pomohlo, ak by sa pred križovatkami umiestnilo návestie a dodatkové tabuľky s tvarmi križovatiek.


Zväčšiť mapu

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Home (ale aj) Office
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  8. Zelená Bratislava
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  10. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  1. Bezbariérové vozidlo
  2. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  3. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Zelená Bratislava
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  7. Ruža zmeny
  8. Úpravy automobilov pre ZŤP
  9. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  10. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 28 595
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 070
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 591
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 647
  5. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 12 240
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 929
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 004
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 003
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 998
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 8 750
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Prezidentka nepodporuje sankcie za odmietnutie testovania (minúta po minúte)

Pribudlo ďalších šesť úmrtí na Covid-19, zomrel aj lekár z Oravy.

Prezidentka Zuzana Čaputová na rokovaní bezpečnostnej rady.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Premiér nie je Ali paša

Matovič si zasa nesplnil politickú úlohu.

Peter Tkačenko

Matovič hovorí o dobrovoľnosti. Kto však nebude mať test, hrozí mu karanténa

Na test stačí prísť na najbližšie odberné miesto.

Premiér Igor Matovič počas tlačovej konferencie.
Jan Tratnik vyhral 16. etapu na Giro d'Italia 2020.
CYNICKÁ OBLUDA

Matovičova predstava dobrovoľnosti

Ak premiér hovorí, že plošné testovanie bude dobrovoľné, tak jednoducho klame.

Neprehliadnite tiež

Hyundai Tucson
Renault Mégane eVision Concept
Nový Ford Kuga PHEV zhorel len deň po registrácií v nemeckom Wiesbadene.

Dacia Spring sa stane najlacnejším elektromobilom

Zo začiatku nebude v predaji pre bežných zákazníkov.

Dacia Spring Electric