SME
Piatok, 7. október, 2022 | Meniny má Eliška

Sústava križovatiek bez čiar na ceste je pozvánkou na nehodu

Jeden z vás si všimol sústavu križovatiek, ktoré svojim riešením sú údajne zodpovedné za viaceré nehody. A stačilo by len, ak by sa vyriešil problém s čiarami na križovatkách.

Vlasto nám poslal náčrt sústavy križovatiek v Košiciach pri mestskej plavárni. Podľa jeho slov riešenie dopravy v danom mieste spôsobuje často dopravné nehody.

Vlasto:"1. autá A a B: obe stoja na vedľajšej ceste v odbočovacích pruhoch doľava. Dopravná značka prikazuje autu A odbočiť smerom na "P", autu B prikazuje odbočiť smerom na "S". Na značke sú napísané vedľa šípok názvy ulíc.

Keďže cesta smerom na "P" je dvojpruhová, často dochádza k tomu, že auto B odbočí smerom na "P" a radí sa do pravého pruhu, pričom auto A ide tiež smerom na "P" a radí sa do pravého pruhu nielen kvoli tomu, aby sa zaradilo do správneho pruhu, ale aj kvôli stojacej električke a chodcom na ostrovčeku v strede cesty pomerne ostrej zákruty nedovoliacej sa zaradiť najskôr do ľavého pruhu. Električka má trasu po červenej čiare.

Kto porušuje predpisy a kto bude vinný v prípade kolízie A a B?"

01.jpg

Zákon o cestnej premávke nerieši situácie, ako prejsť križovatkou bez vodorovného dopravného značenia v prípade, že sa z dvoch pruhov jedného smeru stanú tri.

Viesť vodičov cez križovatku po jednom nie je riešením

V tomto prípade platia len všeobecné pravidlá, podľa ktorých vodič nesmie ohroziť bezpečnosť a plynulosť premávky. A jediné čo sa tu dá odporučiť, aby vozidlá odbočujúce z ľavého jazdného pruhu sa držali čo najviac vľavo. Potom tí z pravého budú môcť takisto odbočiť na cestu "P".

Proti predpisom však nie je ani to, ak sa vozidlo A rozhodne ísť tak, ako to načrtol Vlasto. Záleží však od toho, kto šiel ako prvý do križovatky.

Ten, kto vojde do križovatky s nevyznačenými jazdnými pruhmi ako prvý, určuje svojou jazdou jazdný pruh. A ďalší za ním alebo vedľa neho sú povinný ho neobmedziť a ani neohroziť.

V tomto prípade by bol teda vinný ten, kto narazí.

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(11) Ak jazdné pruhy nie sú na vozovke vyznačené, jazdným pruhom sa rozumie časť vozovky dovoľujúca jazdu vozidiel s troma a viacerými kolesami v jazdnom prúde za sebou.

Sústava križovatiek, ktorú popísal Vlasto, má pokračovanie ďalšou zaujímavou situáciou.

Vlasto: "2. autá C a D: na križovatke 1 stoja na hlavnej ceste, obe budú prechádzať križovatkou rovno, pričom po pár metroch je ďalšia križovatka 2, za ktorou sa však každý pruh rozdelí na dva pruhy. Dopravná značka hovorí, že autá v ľavom pruhu musia na ďalšej križovatke pokračovať v dvoch ľavých pruhoch, autá v pravom pruhu musia pokračovať v dvoch pravých pruhoch.

Často sa stáva, že auto C sa za križovatkou radí do ľavého pruhu v smere rovno, kam niekedy smeruje auto D (keďže hneď za križovatkou 3 je ďalšia križovatka 4, kde plánuje D odbočiť doľava. A keby prechádzal križovatkou 3 v pravom pruhu rovno, nemusel by sa na križovatke 4 vôbec dostať do ľavého pruhu).

Kto porušuje predpisy a kto bude vinný v prípade kolízie C a D?"

02.jpg

Podľa náčrtu to vyzerá tak, že aj na túto situáciu platí to, čo sme napísali vyššie. V križovatke chýba vodorovné dopravné značenie, ktoré by určovalo smerovanie jazdných pruhov, preto tu platí "právo prvého".

Problém by mohol byť vyriešený, ak by sa plná čiara medzi druhým a tretím jazdným pruhom stala prerušovaná a až pred križovatkou by sa z nej stala plná, keďže sa cesta na konci rozdeľuje do dvoch smerov. No a ani návestia by neuškodili.

Vodič C by sa potom nemusel v križovatke tlačiť do pravých jazdných pruhov v križovatke a mohol by počkať za ňou, kým sa mu uvoľní druhý jazdný pruh vozidlom D.


Zväčšiť mapu

Celý problém s križovatkami by neexistoval, ak by sa aj v križovatkách kreslilo vodorovné dopravné značenie, ktoré by motoristom uľahčilo prejazd križovatkami.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  3. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  4. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  5. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  6. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  1. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  2. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  3. Biometricky presné progresívne okuliarové šošovky Rodenstock
  4. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  5. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  6. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 22 116
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 869
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 009
  4. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 015
  5. Dôležitosť duševnej pohody 5 096
  6. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy 4 964
  7. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 4 223
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami 3 168
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Juraj Krúpa: SNAŽÍM SA UDRŽAŤ NAD VECOU, SNAŽÍM SA UDRŽAŤ EMÓCIE, ALE... NEJDE TO!
  2. Miroslav Iliaš: Otvorený list novému ministrovi školstva Jánovi Hvoreckému
  3. Anna Miľanová: Klaun...
  4. Ján Valchár: Všetko najlepšie k narodeninám, Vladimír Vladimírovič!
  5. Ivan R. V. Rumánek: Bohemizmy vs anglicizmy (Jazyk je všetko 26)
  6. Café Európa: Ako sa žije na slovensko-maďarskej hranici
  7. Miroslav Lukáč: Vieme kto na Slovensku má slabosť pre vrahov. Putina, vraždiacich šoférov, gen.Štb, Kočnerov a ich zatiaľ neuverejnených spojencov.
  8. Peter Biščo: Spravodlivosť je v našej vlasti oveľa vzácnejšia, ako šafran.
  1. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 7 047
  2. Jana Melišová: 💝 Keď sa chce, tak sa dá 5 219
  3. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 5 006
  4. Post Bellum SK: Bola smrť tisícov vojakov na Dukle nezmyselnou? 4 270
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 088
  6. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 3 265
  7. Jozef Černek: Smutná pozvánka pre pani prezidentku 3 045
  8. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 906
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu