SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Sústava križovatiek bez čiar na ceste je pozvánkou na nehodu

Jeden z vás si všimol sústavu križovatiek, ktoré svojim riešením sú údajne zodpovedné za viaceré nehody. A stačilo by len, ak by sa vyriešil problém s čiarami na križovatkách.

Vlasto nám poslal náčrt sústavy križovatiek v Košiciach pri mestskej plavárni. Podľa jeho slov riešenie dopravy v danom mieste spôsobuje často dopravné nehody.

Vlasto:"1. autá A a B: obe stoja na vedľajšej ceste v odbočovacích pruhoch doľava. Dopravná značka prikazuje autu A odbočiť smerom na "P", autu B prikazuje odbočiť smerom na "S". Na značke sú napísané vedľa šípok názvy ulíc.

Keďže cesta smerom na "P" je dvojpruhová, často dochádza k tomu, že auto B odbočí smerom na "P" a radí sa do pravého pruhu, pričom auto A ide tiež smerom na "P" a radí sa do pravého pruhu nielen kvoli tomu, aby sa zaradilo do správneho pruhu, ale aj kvôli stojacej električke a chodcom na ostrovčeku v strede cesty pomerne ostrej zákruty nedovoliacej sa zaradiť najskôr do ľavého pruhu. Električka má trasu po červenej čiare.

Kto porušuje predpisy a kto bude vinný v prípade kolízie A a B?"

01.jpg

Zákon o cestnej premávke nerieši situácie, ako prejsť križovatkou bez vodorovného dopravného značenia v prípade, že sa z dvoch pruhov jedného smeru stanú tri.

Viesť vodičov cez križovatku po jednom nie je riešením

V tomto prípade platia len všeobecné pravidlá, podľa ktorých vodič nesmie ohroziť bezpečnosť a plynulosť premávky. A jediné čo sa tu dá odporučiť, aby vozidlá odbočujúce z ľavého jazdného pruhu sa držali čo najviac vľavo. Potom tí z pravého budú môcť takisto odbočiť na cestu "P".

Proti predpisom však nie je ani to, ak sa vozidlo A rozhodne ísť tak, ako to načrtol Vlasto. Záleží však od toho, kto šiel ako prvý do križovatky.

Ten, kto vojde do križovatky s nevyznačenými jazdnými pruhmi ako prvý, určuje svojou jazdou jazdný pruh. A ďalší za ním alebo vedľa neho sú povinný ho neobmedziť a ani neohroziť.

V tomto prípade by bol teda vinný ten, kto narazí.

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(11) Ak jazdné pruhy nie sú na vozovke vyznačené, jazdným pruhom sa rozumie časť vozovky dovoľujúca jazdu vozidiel s troma a viacerými kolesami v jazdnom prúde za sebou.

Sústava križovatiek, ktorú popísal Vlasto, má pokračovanie ďalšou zaujímavou situáciou.

Vlasto: "2. autá C a D: na križovatke 1 stoja na hlavnej ceste, obe budú prechádzať križovatkou rovno, pričom po pár metroch je ďalšia križovatka 2, za ktorou sa však každý pruh rozdelí na dva pruhy. Dopravná značka hovorí, že autá v ľavom pruhu musia na ďalšej križovatke pokračovať v dvoch ľavých pruhoch, autá v pravom pruhu musia pokračovať v dvoch pravých pruhoch.

Často sa stáva, že auto C sa za križovatkou radí do ľavého pruhu v smere rovno, kam niekedy smeruje auto D (keďže hneď za križovatkou 3 je ďalšia križovatka 4, kde plánuje D odbočiť doľava. A keby prechádzal križovatkou 3 v pravom pruhu rovno, nemusel by sa na križovatke 4 vôbec dostať do ľavého pruhu).

Kto porušuje predpisy a kto bude vinný v prípade kolízie C a D?"

02.jpg

Podľa náčrtu to vyzerá tak, že aj na túto situáciu platí to, čo sme napísali vyššie. V križovatke chýba vodorovné dopravné značenie, ktoré by určovalo smerovanie jazdných pruhov, preto tu platí "právo prvého".

Problém by mohol byť vyriešený, ak by sa plná čiara medzi druhým a tretím jazdným pruhom stala prerušovaná a až pred križovatkou by sa z nej stala plná, keďže sa cesta na konci rozdeľuje do dvoch smerov. No a ani návestia by neuškodili.

Vodič C by sa potom nemusel v križovatke tlačiť do pravých jazdných pruhov v križovatke a mohol by počkať za ňou, kým sa mu uvoľní druhý jazdný pruh vozidlom D.


Zväčšiť mapu

Celý problém s križovatkami by neexistoval, ak by sa aj v križovatkách kreslilo vodorovné dopravné značenie, ktoré by motoristom uľahčilo prejazd križovatkami.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. Päť chýb pri zateplení strechy
  6. Vitajte v postapokalyptickom svete
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  3. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  6. Úprava osobného motorového vozidla
  7. Important information for Brazilians living in Slovakia
  8. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  9. Vitajte v postapokalyptickom svete
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 776
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 15 597
  3. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 13 357
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 712
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 928
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 393
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 084
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 604
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 510
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 350
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Od soboty sa ulice vyprázdnia.

Od soboty platí zákaz vychádzania, zatvoria sa skoro všetky školy (prehľad)

Ústredný krízový štáb schválil zákaz vychádzania.

Premiér Matovič hovorí o nových opatreniach.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Matovič nás musí presvedčiť, že vie čo robí

Dnes si už nikto izolovane nevytvorí svoj ostrov bezpečia. Buďme zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Dušana Kováčika zadržali aj obvinili.

Neprehliadnite tiež

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.

Hummer sa vracia, jazdí na elektrinu a hýbe sa ako krab

Trojica elektromotorov dáva výkon až 1000 koní.

GMC Hummer EV
Hyundai Tucson