SME
Utorok, 28. september, 2021 | Meniny má VáclavKrížovkyKrížovky

Sústava križovatiek bez čiar na ceste je pozvánkou na nehodu

Jeden z vás si všimol sústavu križovatiek, ktoré svojim riešením sú údajne zodpovedné za viaceré nehody. A stačilo by len, ak by sa vyriešil problém s čiarami na križovatkách.

Vlasto nám poslal náčrt sústavy križovatiek v Košiciach pri mestskej plavárni. Podľa jeho slov riešenie dopravy v danom mieste spôsobuje často dopravné nehody.

Vlasto:"1. autá A a B: obe stoja na vedľajšej ceste v odbočovacích pruhoch doľava. Dopravná značka prikazuje autu A odbočiť smerom na "P", autu B prikazuje odbočiť smerom na "S". Na značke sú napísané vedľa šípok názvy ulíc.

Keďže cesta smerom na "P" je dvojpruhová, často dochádza k tomu, že auto B odbočí smerom na "P" a radí sa do pravého pruhu, pričom auto A ide tiež smerom na "P" a radí sa do pravého pruhu nielen kvoli tomu, aby sa zaradilo do správneho pruhu, ale aj kvôli stojacej električke a chodcom na ostrovčeku v strede cesty pomerne ostrej zákruty nedovoliacej sa zaradiť najskôr do ľavého pruhu. Električka má trasu po červenej čiare.

Kto porušuje predpisy a kto bude vinný v prípade kolízie A a B?"

01.jpg

Zákon o cestnej premávke nerieši situácie, ako prejsť križovatkou bez vodorovného dopravného značenia v prípade, že sa z dvoch pruhov jedného smeru stanú tri.

Viesť vodičov cez križovatku po jednom nie je riešením

V tomto prípade platia len všeobecné pravidlá, podľa ktorých vodič nesmie ohroziť bezpečnosť a plynulosť premávky. A jediné čo sa tu dá odporučiť, aby vozidlá odbočujúce z ľavého jazdného pruhu sa držali čo najviac vľavo. Potom tí z pravého budú môcť takisto odbočiť na cestu "P".

Proti predpisom však nie je ani to, ak sa vozidlo A rozhodne ísť tak, ako to načrtol Vlasto. Záleží však od toho, kto šiel ako prvý do križovatky.

Ten, kto vojde do križovatky s nevyznačenými jazdnými pruhmi ako prvý, určuje svojou jazdou jazdný pruh. A ďalší za ním alebo vedľa neho sú povinný ho neobmedziť a ani neohroziť.

V tomto prípade by bol teda vinný ten, kto narazí.

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(11) Ak jazdné pruhy nie sú na vozovke vyznačené, jazdným pruhom sa rozumie časť vozovky dovoľujúca jazdu vozidiel s troma a viacerými kolesami v jazdnom prúde za sebou.

Sústava križovatiek, ktorú popísal Vlasto, má pokračovanie ďalšou zaujímavou situáciou.

Vlasto: "2. autá C a D: na križovatke 1 stoja na hlavnej ceste, obe budú prechádzať križovatkou rovno, pričom po pár metroch je ďalšia križovatka 2, za ktorou sa však každý pruh rozdelí na dva pruhy. Dopravná značka hovorí, že autá v ľavom pruhu musia na ďalšej križovatke pokračovať v dvoch ľavých pruhoch, autá v pravom pruhu musia pokračovať v dvoch pravých pruhoch.

Často sa stáva, že auto C sa za križovatkou radí do ľavého pruhu v smere rovno, kam niekedy smeruje auto D (keďže hneď za križovatkou 3 je ďalšia križovatka 4, kde plánuje D odbočiť doľava. A keby prechádzal križovatkou 3 v pravom pruhu rovno, nemusel by sa na križovatke 4 vôbec dostať do ľavého pruhu).

Kto porušuje predpisy a kto bude vinný v prípade kolízie C a D?"

02.jpg

Podľa náčrtu to vyzerá tak, že aj na túto situáciu platí to, čo sme napísali vyššie. V križovatke chýba vodorovné dopravné značenie, ktoré by určovalo smerovanie jazdných pruhov, preto tu platí "právo prvého".

Problém by mohol byť vyriešený, ak by sa plná čiara medzi druhým a tretím jazdným pruhom stala prerušovaná a až pred križovatkou by sa z nej stala plná, keďže sa cesta na konci rozdeľuje do dvoch smerov. No a ani návestia by neuškodili.

Vodič C by sa potom nemusel v križovatke tlačiť do pravých jazdných pruhov v križovatke a mohol by počkať za ňou, kým sa mu uvoľní druhý jazdný pruh vozidlom D.


Zväčšiť mapu

Celý problém s križovatkami by neexistoval, ak by sa aj v križovatkách kreslilo vodorovné dopravné značenie, ktoré by motoristom uľahčilo prejazd križovatkami.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  2. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  3. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  4. "Vzrušenie, nadšenie a radosť" tvrdí DJ Milan Lieskovský
  5. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  6. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  7. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  8. Skladujete pivo pri izbovej teplote? Znižujete jeho kvalitu
  9. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali
  10. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  1. Najviac škôd slovenskí šoféri hlásia v júni
  2. Proxenta získala ocenenie Developer roka
  3. HB Reavis postavil Bratislave novú autobusovú stanicu
  4. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  5. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  6. Prečo by sa elektrárne mali zaujímať o ekologické riešenia?
  7. Skladujete pivo pri izbovej teplote? Znižujete jeho kvalitu
  8. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali
  9. Mladí slovenskí filmári zvíťazili na festivale v Barcelone
  10. Orange pokračuje v systematickej podpore digitálneho vzdelávania
  1. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali 17 916
  2. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 8 812
  3. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 7 010
  4. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 267
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 5 613
  6. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 982
  7. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále 4 638
  8. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 4 405
  9. Skladujete pivo pri izbovej teplote? Znižujete jeho kvalitu 4 315
  10. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska 4 004
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Rozhovory ZKH: František Mikloško.

Ako Mikloško s odstupom času hodnotí odkazy pápeža?


a 1 ďalší 27. sep
Šéfredaktorka denníka SME Beata Balogová

Nebola to politická tlačovka. Bol to prejav ombudsmanky občana.


2 h
Centrum Nivy otvoria 30. septembra.

Investor musel riešiť dlhoročné prieťahy.


7 h

Neprehliadnite tiež

Ford Fiesta

Ostrá verzia ST ostáva, motor získal väčší krútiaci moment.


11 h
Na snímke 4,3 km dlhý úsek diaľnice D4 medzi križovatkami Bratislava - Petržalka a Bratislava - Juh, ktorý zahŕňa Lužný most v deň oficiálneho otvorenia.

Motoristi pri jeho prejazde potrebujú diaľničnú známku.


SITA 26. sep
Peugeot 308

Silnejší motor má jedine plug-in hybrid.


24. sep
Toyota Mirai a tankovanie vodíka.

Prvá z nich bude medzi Handlovou a Prievidzou.


23. sep

Blogy SME

  1. František Cudziš: Na tému – Protest proti klimatickej zmene
  2. Marian Baran: Električka číslo štyri
  3. Anton Kaiser: Historické premeny Oponického hradu
  4. Štefan Vidlár: Pomýlený gazda
  5. Martin Sukupčák: Komunistický zločinec
  6. Miriam Studeničová: Prečo mnohí nedokážu vnímať duchovno?
  7. Martina Paulenová: Odchádzame na prechádzku
  8. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  1. Ján Buocik: Obchvat a nová diaľnica D4/R7 ako dobrá správa? Skôr zlý vtip! Najmä pre Bratislavčanov. 14 944
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 10 250
  3. Janka Bittó Cigániková: Čo sa to preboha deje v Izraeli? Prestali vakcíny fungovať? 6 778
  4. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 6 327
  5. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 669
  6. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!! 5 080
  7. Peter Chudý: Šesť spôsobov na odstránenie čestného policajta alebo ako to bolo za prezidentovania Tibora Gašpara a likvidačné metódy prehnitého systému dnes. 4 585
  8. Andy Morávek: Tomuto štátu už nedarujem ani jedinú kvapku mojej krvi. Nezaslúži(š) si ju! 4 177
  1. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  3. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  4. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  5. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  6. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
Skryť Zatvoriť reklamu