Donedávna, ak si chcel podnikateľ uplatniť odpočet DPH z vozidla, musel v ňom mať namontovanú deliacu mriežku. Od kedy však platí nová smernica Európskej únie, výrobcovia áut môžu požiadať úrady, aby ich vozidlá určené na prepravu tovaru do 3 a pol tony nemuseli mať deliacu mriežku.
Čo však autá, ktoré sú už zapísané v evidencii vozidiel s deliacou mriežkou? Odmontovať ju nie je problém. Lenže deliaca mriežka je súčasťou karosérie a na jej odstránenie treba aj povolenie. Jeden z vás, ktorý sa nepodpísal, nás informoval o probléme takto:
"Na motorom vozidle zaradené v rámci DPH ako N1 s povinnosťou nosiť mriežku nám skončil lízing a pri tej príležitosti chceme okrem zmeny vlastníka vykonať aj zmenu v technickom preukaze a nenosiť už viac mriežku. Štátni úradníci to odmietajú s tým, že ak bolo raz vozidlo zaevidované ako N1 s povinnosťou nosiť mriežku, tak tento stav sa musí zachovať až do jeho vyradenia.
Kde je logika, keď povinnosť nosiť mriežku v uvedenom vozidle bola daná len na základe odpočtu DPH a nie iného konštrukčného prvku? Vozidlo bolo vyrobené tak ako hocijaké iné osobné a len pre účely DPH muselo byť vybavené mriežkou. Tieto skutočnosti pominuli, tak prečo sa musí táto mriežka, ktorá obmedzuje využívanie priestorov motorového vozidla ďalej používať? Veď nové motorové vozidlá už nemusia byť vybavené touto nezmyselnou mriežkou."
Mriežka priamo nesúvisí s odpočtom DPH. Mriežka bola konštrukčnou súčasťou vozidiel kategórie N1. Či ste si uplatnili odpočet DPH alebo nie. To znamená, že tie autá, ktoré boli predané s mriežkou, ju musia mať. Je však možné ju nechať odstrániť nie len manuálne ale aj administratívne. Tá druhá časť si vyžaduje dosť energie a času.
Ako sa zbaviť mriežky
Na to, aby ste vozidlo zaevidované ako N1 mohli zbaviť mriežky, potrebujete spraviť "prestavbu vozidla". A každá zmena karosérie sa podľa zákona o podmienkach prevádzky vozidiel na pozemných komunikáciách chápe ako prestavba. Tú musí povoliť a schváliť obvodný úrad pre cestnú dopravu a komunikácie.
To znamená, čaká vás vyplnenie žiadosti, podrobný opis prestavby a súhlasné stanovisko výrobcu alebo zástupcu výrobcu vozidla. Obvodný úrad pre cestnú dopravu a komunikácie pritom môže požadovať aj "súhlasné stanoviská" ďalších inštitúcií.
Keď budete mať v rukách povolenie, v ktorom vám úrad určí, čo všetko budete musieť spraviť a absolvovať (skúšky, kontroly, ...) a vy už nebudete mať mriežku, čaká vás vyplnenie ďalšej žiadosti o schválenie prestavby. Jej súčasťou musia byť protokol a posudok tak, ako to vyžaduje zákon o podmienkach prevádzky vozidla na pozemných komunikáciách.
Keď obvodný úrad pre cestnú dopravu a komunikácie schváli odstránenie mriežky, môžte ísť na políciu nechať si "mriežku" vymazať aj z technického preukazu.
kategória N1 - vozidlá projektované a konštruované na prepravu tovaru s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg
kategória M1 - vozidlá projektované a konštruované na prepravu cestujúcich, najviac s ôsmimi sedadlami okrem sedadla pre vodiča
Nové vozidlá viacerých značiek kategórie N1 už nemusia mať mriežku. Je to tým, že podobnú "tortúru", ako sme popísali, už výrobcovia týchto vozidiel absolvovali.
Najjednoduchšie je auto s mriežkou predať, problém tak presunúť na iného a kúpiť nové bez mriežky. Alebo absolvovať zákonom stanovený postup.
Pre jednotlivca je to trochu komplikované, keďže zákon na takúto možnosť nemyslí. No pre odstránenie mriežky úrady pravdepodobne nebudú potrebovať príliš veľa dokumentov pre schválenie tak jednoduchého úkonu.
Mimochodom, ak vaše auto má mriežku a ešte vám neschválili jazdu bez nej, nedávajte ju dole. Mohlo by to pre vás znamenať pokutu až 300 €, zabavený vodičský na dva roky. A k tomu aj zadržanie technického preukazu prípadne tabuliek s evidenčným číslom.
§ 17, zákon č. 725/2004 Z.z.:
(1) Za hromadnú prestavbu typu vozidla a za prestavbu jednotlivého vozidla sa považuje
a) zmena kategórie vozidla,
b) zmena typu alebo druhu karosérie vozidla,
c) zmena alebo úprava karosérie vozidla, zmena alebo úprava nadstavby vozidla, ktorými sa mení účel použitia vozidla,
d) zmena podvozkovej časti a pruženia vozidla, ktoré spôsobia zmenu najväčšej prípustnej hmotnosti vozidla,
e) zmena rozmerov vozidla,
f) zmena hmotnosti vozidla,
g) zmena umiestnenia riadenia vozidla,
h) montáž plynového zariadenia,
i) zmena druhu pohonu, zmena typu motora,
j) zmena obsaditeľnosti vozidla; to neplatí, ak ide o prestavbu vozidla zmenou obsaditeľnosti vozidla zväčšením počtu miest na sedenie, ak je vozidlo výrobcom vybavené úchytnými miestami sedadiel a kotevnými miestami bezpečnostných pásov na zmenu počtu miest na sedenie,
k) pripojenie postranného vozíka k dvojkolesovému vozidlu.
(2) Vozidlo po prestavbe musí byť opätovne schválené na prevádzku v premávke na pozemných komunikáciách.
Na záver ešte jedna otázka od Jána, ktorú pripojil k tejto fotografii:
Ján: "Chcem sa váženej redakcie spýtať ako je to s jazdou malotraktora (napr vari alebo agzat system) na štátnej ceste. Mám takéhoto pomocníka doma a bývam v obci cez ktorú ide hlavná štátna cesta. Ak potrebujem odniesť nejaký náklad napr. 200 metrov, je za to nejaký postih? Prívesný vozík v takomto prípade nemá evidenčné čísla, keďže za auto sa pripojiť nedá."
Také vozidlo, ktoré nám na fotke poslal Ján, spadá do kategórie vozidiel "V". Zákon o podmienkach prevádzky vozidiel ich pozná pod názvom "jednonápravové traktory s prívesom". Sú to motorové vozidlá s poháňanou nápravou, ktoré riadi vodič riadidlami tak, že sedí na sedadle prívesu.
Aj toto je teda traktor. Podľa zákona o cestnej premávke sa akýkoľvek traktor chápe ako zvláštne motorové vozidlo. A ak nemá pripevnenú tabuľku s evidenčným číslom, môžete na traktore jazdiť len na cestách III. triedy a po miestnych a účelových komunikáciách. V opačnom prípade vám hrozí pokuta 60€.
§ 39, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(5) Používanie zvláštnych motorových vozidiel na cestách je s výnimkou ciest III. triedy, miestnych komunikácií a účelových komunikácií zakázané; to neplatí
a) pre traktory a pracovné stroje samohybné povinne opatrené tabuľkou s evidenčným číslom, ktoré môžu používať aj cesty II. triedy,