SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Odstrániť mriežku z auta je jednoduché, byrokracia to komplikuje

Donedávna, ak si chcel podnikateľ uplatniť odpočet DPH z vozidla, musel v ňom mať namontovanú mriežku. Nové autá ju mať nemusia. Ako ju odstrániť zo starých?

Donedávna, ak si chcel podnikateľ uplatniť odpočet DPH z vozidla, musel v ňom mať namontovanú deliacu mriežku. Od kedy však platí nová smernica Európskej únie, výrobcovia áut môžu požiadať úrady, aby ich vozidlá určené na prepravu tovaru do 3 a pol tony nemuseli mať deliacu mriežku.

Čo však autá, ktoré sú už zapísané v evidencii vozidiel s deliacou mriežkou? Odmontovať ju nie je problém. Lenže deliaca mriežka je súčasťou karosérie a na jej odstránenie treba aj povolenie. Jeden z vás, ktorý sa nepodpísal, nás informoval o probléme takto:

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

"Na motorom vozidle zaradené v rámci DPH ako N1 s povinnosťou nosiť mriežku nám skončil lízing a pri tej príležitosti chceme okrem zmeny vlastníka vykonať aj zmenu v technickom preukaze a nenosiť už viac mriežku. Štátni úradníci to odmietajú s tým, že ak bolo raz vozidlo zaevidované ako N1 s povinnosťou nosiť mriežku, tak tento stav sa musí zachovať až do jeho vyradenia.

Kde je logika, keď povinnosť nosiť mriežku v uvedenom vozidle bola daná len na základe odpočtu DPH a nie iného konštrukčného prvku? Vozidlo bolo vyrobené tak ako hocijaké iné osobné a len pre účely DPH muselo byť vybavené mriežkou. Tieto skutočnosti pominuli, tak prečo sa musí táto mriežka, ktorá obmedzuje využívanie priestorov motorového vozidla ďalej používať? Veď nové motorové vozidlá už nemusia byť vybavené touto nezmyselnou mriežkou."

Skryť Vypnúť reklamu

Mriežka priamo nesúvisí s odpočtom DPH. Mriežka bola konštrukčnou súčasťou vozidiel kategórie N1. Či ste si uplatnili odpočet DPH alebo nie. To znamená, že tie autá, ktoré boli predané s mriežkou, ju musia mať. Je však možné ju nechať odstrániť nie len manuálne ale aj administratívne. Tá druhá časť si vyžaduje dosť energie a času.

Ako sa zbaviť mriežky

Na to, aby ste vozidlo zaevidované ako N1 mohli zbaviť mriežky, potrebujete spraviť "prestavbu vozidla". A každá zmena karosérie sa podľa zákona o podmienkach prevádzky vozidiel na pozemných komunikáciách chápe ako prestavba. Tú musí povoliť a schváliť obvodný úrad pre cestnú dopravu a komunikácie.

To znamená, čaká vás vyplnenie žiadosti, podrobný opis prestavby a súhlasné stanovisko výrobcu alebo zástupcu výrobcu vozidla. Obvodný úrad pre cestnú dopravu a komunikácie pritom môže požadovať aj "súhlasné stanoviská" ďalších inštitúcií.

Skryť Vypnúť reklamu

Keď budete mať v rukách povolenie, v ktorom vám úrad určí, čo všetko budete musieť spraviť a absolvovať (skúšky, kontroly, ...) a vy už nebudete mať mriežku, čaká vás vyplnenie ďalšej žiadosti o schválenie prestavby. Jej súčasťou musia byť protokol a posudok tak, ako to vyžaduje zákon o podmienkach prevádzky vozidla na pozemných komunikáciách.

Keď obvodný úrad pre cestnú dopravu a komunikácie schváli odstránenie mriežky, môžte ísť na políciu nechať si "mriežku" vymazať aj z technického preukazu.

kategória N1 - vozidlá projektované a konštruované na prepravu tovaru s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg

kategória M1 - vozidlá projektované a konštruované na prepravu cestujúcich, najviac s ôsmimi sedadlami okrem sedadla pre vodiča

Skryť Vypnúť reklamu

Nové vozidlá viacerých značiek kategórie N1 už nemusia mať mriežku. Je to tým, že podobnú "tortúru", ako sme popísali, už výrobcovia týchto vozidiel absolvovali.

Najjednoduchšie je auto s mriežkou predať, problém tak presunúť na iného a kúpiť nové bez mriežky. Alebo absolvovať zákonom stanovený postup.

Pre jednotlivca je to trochu komplikované, keďže zákon na takúto možnosť nemyslí. No pre odstránenie mriežky úrady pravdepodobne nebudú potrebovať príliš veľa dokumentov pre schválenie tak jednoduchého úkonu.

Mimochodom, ak vaše auto má mriežku a ešte vám neschválili jazdu bez nej, nedávajte ju dole. Mohlo by to pre vás znamenať pokutu až 300 €, zabavený vodičský na dva roky. A k tomu aj zadržanie technického preukazu prípadne tabuliek s evidenčným číslom.

Skryť Vypnúť reklamu

§ 17, zákon č. 725/2004 Z.z.:

(1) Za hromadnú prestavbu typu vozidla a za prestavbu jednotlivého vozidla sa považuje
a) zmena kategórie vozidla,
b) zmena typu alebo druhu karosérie vozidla,
c) zmena alebo úprava karosérie vozidla, zmena alebo úprava nadstavby vozidla, ktorými sa mení účel použitia vozidla,
d) zmena podvozkovej časti a pruženia vozidla, ktoré spôsobia zmenu najväčšej prípustnej hmotnosti vozidla,
e) zmena rozmerov vozidla,
f) zmena hmotnosti vozidla,
g) zmena umiestnenia riadenia vozidla,
h) montáž plynového zariadenia,
i) zmena druhu pohonu, zmena typu motora,
j) zmena obsaditeľnosti vozidla; to neplatí, ak ide o prestavbu vozidla zmenou obsaditeľnosti vozidla zväčšením počtu miest na sedenie, ak je vozidlo výrobcom vybavené úchytnými miestami sedadiel a kotevnými miestami bezpečnostných pásov na zmenu počtu miest na sedenie,
k) pripojenie postranného vozíka k dvojkolesovému vozidlu.

(2) Vozidlo po prestavbe musí byť opätovne schválené na prevádzku v premávke na pozemných komunikáciách.

Skryť Vypnúť reklamu

Na záver ešte jedna otázka od Jána, ktorú pripojil k tejto fotografii:

00.jpg

Ján: "Chcem sa váženej redakcie spýtať ako je to s jazdou malotraktora (napr vari alebo agzat system) na štátnej ceste. Mám takéhoto pomocníka doma a bývam v obci cez ktorú ide hlavná štátna cesta. Ak potrebujem odniesť nejaký náklad napr. 200 metrov, je za to nejaký postih? Prívesný vozík v takomto prípade nemá evidenčné čísla, keďže za auto sa pripojiť nedá."

Také vozidlo, ktoré nám na fotke poslal Ján, spadá do kategórie vozidiel "V". Zákon o podmienkach prevádzky vozidiel ich pozná pod názvom "jednonápravové traktory s prívesom". Sú to motorové vozidlá s poháňanou nápravou, ktoré riadi vodič riadidlami tak, že sedí na sedadle prívesu.

Skryť Vypnúť reklamu

Aj toto je teda traktor. Podľa zákona o cestnej premávke sa akýkoľvek traktor chápe ako zvláštne motorové vozidlo. A ak nemá pripevnenú tabuľku s evidenčným číslom, môžete na traktore jazdiť len na cestách III. triedy a po miestnych a účelových komunikáciách. V opačnom prípade vám hrozí pokuta 60€.

§ 39, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(5) Používanie zvláštnych motorových vozidiel na cestách je s výnimkou ciest III. triedy, miestnych komunikácií a účelových komunikácií zakázané; to neplatí
a) pre traktory a pracovné stroje samohybné povinne opatrené tabuľkou s evidenčným číslom, ktoré môžu používať aj cesty II. triedy,

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  2. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  3. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  4. Home (ale aj) Office
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  8. Zelená Bratislava
  9. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  1. Počas pandémie je dôležité aj správne kúrenie
  2. Bezbariérové vozidlo
  3. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  4. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Zelená Bratislava
  7. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  8. Ruža zmeny
  9. Úpravy automobilov pre ZŤP
  10. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 28 988
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 228
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 975
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 801
  5. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 12 566
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 178
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 515
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 202
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 138
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 8 906
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zákaz vychádzania pre netestovaných? Pochybnosti majú ústavní právnici aj prezidentka

Vláda riskuje, že Ústavný súd zruší testovanie skôr, ako sa začne.

Ilustračné foto.

Prezidentka odmieta sankcie za neúčasť na testovaní (minúta po minúte)

Pribudlo ďalších šesť úmrtí na Covid-19, zomrel aj lekár z Oravy.

Prezidentka Zuzana Čaputová na rokovaní bezpečnostnej rady.
Zamestnanci spoločnosti Volkswagen Slovakia pracujú na výrobnej linke.
Komentár Petra Schutza

Významná časť národa už dávno žije v osobnom lockdowne

Medzi tmami a hmlami.

Peter Schutz.

Neprehliadnite tiež

Hyundai Tucson
Renault Mégane eVision Concept
Nový Ford Kuga PHEV zhorel len deň po registrácií v nemeckom Wiesbadene.

Dacia Spring sa stane najlacnejším elektromobilom

Zo začiatku nebude v predaji pre bežných zákazníkov.

Dacia Spring Electric