BRATISLAVA. Pri poklese ranných teplôt pod nulu sa môže ľahko stať, že auto ráno najskôr krátko zachrčí a potom už ani nemukne. Nápor zimy zamáva aj s dobrou batériou, ktorá bola dlhšie mimo prevádzky alebo sa vplyvom krátkych jázd v zime náhle vybila.

Auto najľahšie spojazdníte s ochotným susedom a štartovacími káblami.
Ako štartovať cez káble
Pred samotným pripojením káblov očistite kontakty batérie a dbajte na to, aby boli štipce káblov čo najlepšie spojené so svorkou.
- Pripojte červený kábel na plusový pól vybitej batérie.
- Druhý koniec červeného kábla pripojte na plusový pól nabitej batérie v druhom aute.
- Zoberte čierny kábel a pripojte ho na mínusový pól nabitej batérie.
- Druhý koniec čierneho kábla upevnite na kovovú časť (kostru) v motorovom priestore auta, ktoré potrebuje pomoc. Nepripájajte ho na vybitú batériu - v mnohých moderných autách sa k mínusovému pólu ani nedostanete.
- Štartovaciu procedúru začne vodič auta, ktoré poskytuje pomoc, tak, že naštartuje. Pri pripájaní káblov by motor auta nemal bežať.

Dlhšie sú lepšie
Štartovanie cez káble je efektívne v aute s dobrou batériou, ktorá má v sebe potenciál na rýchle nabitie. Napríklad, keď nechal vodič zapnuté svetlá alebo v zime trvalo štartovanie dlhšie ako obvykle.
Pri kúpe káblov nezabudnite, že základné vyrábané dĺžky okolo 2,5 metra ledva dočiahnu u malých osobných áut a štipce by mali byť robustné a kvalitne vypracované.
Štvormetrové káble sú lepšie. Platí však zásada, že čím je kábel dlhší, tým by mal byť hrubší.
Rozhodnutie, či vôbec investovať do káblov, je na motoristovi, ale v časoch, keď sa autá nemôžu roztláčať a bez elektrickej energie sa ani nepohnú, je jednorazová investícia okolo desať až trinásť eur rozumná. Najmä pre šoférov, ktorí v zime nejazdia každý deň.
Káble alebo štartér?
Ak nechcete byť pri vybitej batérii odkázaní na druhé auto, môžete si kúpiť aj takzvaný štartér, booster či powerbanku so schopnosťou štartovania auta. Ide vlastne o prenosnú batériu, z ktorej si môžete nabíjať mobil, no zároveň má dostatočné krátkodobé napätie na to, aby vedela roztočiť štartér.
Štartovacie káble sa predávajú za približne od 8 až do 25 eur, na investíciu do štartéra si pripravte približne 60 až 80 eur. V oboch prípadoch sa uistite, že verzia, ktorú si kupujete, je dostatočná na motor, ktorý chcete štartovať - obyčajne sa uvádzajú rôzne kubatúry pre naftové a benzínové motory.