SME
Utorok, 4. október, 2022 | Meniny má František

Štartovanie auta cez káble: Káble pripájajte postupne

Spojazdnenie auta s vybitou batériou pomocou káblov má svoje pravidlá.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Flickr / CC Al Ibrahim)

BRATISLAVA. Pri poklese ranných teplôt pod nulu sa môže ľahko stať, že auto ráno najskôr krátko zachrčí a potom už ani nemukne. Nápor zimy zamáva aj s dobrou batériou, ktorá bola dlhšie mimo prevádzky alebo sa vplyvom krátkych jázd v zime náhle vybila.

Prečítajte si tiež: Čo robiť, keď vaše auto nechce v zime naštartovať? Čítajte 

Auto najľahšie spojazdníte s ochotným susedom a štartovacími káblami.

Ako štartovať cez káble

Pred samotným pripojením káblov očistite kontakty batérie a dbajte na to, aby boli štipce káblov čo najlepšie spojené so svorkou.

  1. Pripojte červený kábel na plusový pól vybitej batérie.
  2. Druhý koniec červeného kábla pripojte na plusový pól nabitej batérie v druhom aute.
  3. Zoberte čierny kábel a pripojte ho na mínusový pól nabitej batérie.
  4. Druhý koniec čierneho kábla upevnite na kovovú časť (kostru) v motorovom priestore auta, ktoré potrebuje pomoc. Nepripájajte ho na vybitú batériu - v mnohých moderných autách sa k mínusovému pólu ani nedostanete.
  5. Štartovaciu procedúru začne vodič auta, ktoré poskytuje pomoc, tak, že naštartuje. Pri pripájaní káblov by motor auta nemal bežať.

Dlhšie sú lepšie

Štartovanie cez káble je efektívne v aute s dobrou batériou, ktorá má v sebe potenciál na rýchle nabitie. Napríklad, keď nechal vodič zapnuté svetlá alebo v zime trvalo štartovanie dlhšie ako obvykle.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Pri kúpe káblov nezabudnite, že základné vyrábané dĺžky okolo 2,5 metra ledva dočiahnu u malých osobných áut a štipce by mali byť robustné a kvalitne vypracované.

Štvormetrové káble sú lepšie. Platí však zásada, že čím je kábel dlhší, tým by mal byť hrubší.

Rozhodnutie, či vôbec investovať do káblov, je na motoristovi, ale v časoch, keď sa autá nemôžu roztláčať a bez elektrickej energie sa ani nepohnú, je jednorazová investícia okolo desať až trinásť eur rozumná. Najmä pre šoférov, ktorí v zime nejazdia každý deň.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  3. Dôležitosť duševnej pohody
  4. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  6. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  7. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  8. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  1. Nivy oslávili prvé narodeniny a takmer 13 miliónov návštevníkov
  2. Zuzana Bednárová: V Prešove je ešte veľa vecí na zlepšovanie
  3. Dni nezábudiek prispejú na zachovanie prevádzky Linky dôvery
  4. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  5. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  6. Dôležitosť duševnej pohody
  7. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  8. Metropolis ostáva bez inflačnej doložky
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 7 668
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 260
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 131
  4. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 933
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 5 838
  6. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 5 836
  7. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 082
  8. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 388
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


58m
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep

Blogy SME

  1. Robert Puk: Komu ukradol parkovaciu politiku v Bratislave kandidát na primátora Bratislavy Rudolf Kusý?
  2. Ján Marton: Vlčanova politická tragédia sa dokonala na technickom oleji v PL krmivách.
  3. Denisa Tomíková: Nie je vodič ako vodič
  4. Pavel Macko: Nie násiliu v uliciach a extrémistickému teroru!
  5. Eva Gallova: Vtipy, tipy, frky
  6. Peter Kuchár: Moja cesta do pekla... (I.)
  7. Marek Kytka: Skvelý Slafkovský, ukážkový gól Tomáša Tatara, či hviezdne duo večera Nečas s Burnsom
  8. Jozef Sitko: Azda diskusia na blogoch má byť názorovou stokou?
  1. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 166
  2. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 939
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 5 531
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 678
  5. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 3 993
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 724
  7. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 3 442
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 747
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu