SME

Štartovanie auta cez káble: Káble pripájajte postupne

Spojazdnenie auta s vybitou batériou pomocou káblov má svoje pravidlá.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Flickr / CC Al Ibrahim)

BRATISLAVA. Pri poklese ranných teplôt pod nulu sa môže ľahko stať, že auto ráno najskôr krátko zachrčí a potom už ani nemukne. Nápor zimy zamáva aj s dobrou batériou, ktorá bola dlhšie mimo prevádzky alebo sa vplyvom krátkych jázd v zime náhle vybila.

Prečítajte si tiež: Čo robiť, keď vaše auto nechce v zime naštartovať? Čítajte 

Auto najľahšie spojazdníte s ochotným susedom a štartovacími káblami.

Ako štartovať cez káble

Pred samotným pripojením káblov očistite kontakty batérie a dbajte na to, aby boli štipce káblov čo najlepšie spojené so svorkou.

  1. Pripojte červený kábel na plusový pól vybitej batérie.
  2. Druhý koniec červeného kábla pripojte na plusový pól nabitej batérie v druhom aute.
  3. Zoberte čierny kábel a pripojte ho na mínusový pól nabitej batérie.
  4. Druhý koniec čierneho kábla upevnite na kovovú časť (kostru) v motorovom priestore auta, ktoré potrebuje pomoc. Nepripájajte ho na vybitú batériu - v mnohých moderných autách sa k mínusovému pólu ani nedostanete.
  5. Štartovaciu procedúru začne vodič auta, ktoré poskytuje pomoc, tak, že naštartuje. Pri pripájaní káblov by motor auta nemal bežať.

Dlhšie sú lepšie

Štartovanie cez káble je efektívne v aute s dobrou batériou, ktorá má v sebe potenciál na rýchle nabitie. Napríklad, keď nechal vodič zapnuté svetlá alebo v zime trvalo štartovanie dlhšie ako obvykle.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pri kúpe káblov nezabudnite, že základné vyrábané dĺžky okolo 2,5 metra ledva dočiahnu u malých osobných áut a štipce by mali byť robustné a kvalitne vypracované.

Štvormetrové káble sú lepšie. Platí však zásada, že čím je kábel dlhší, tým by mal byť hrubší.

Rozhodnutie, či vôbec investovať do káblov, je na motoristovi, ale v časoch, keď sa autá nemôžu roztláčať a bez elektrickej energie sa ani nepohnú, je jednorazová investícia okolo desať až trinásť eur rozumná. Najmä pre šoférov, ktorí v zime nejazdia každý deň.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  3. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  4. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  5. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  6. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 249
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 8 244
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 4 599
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 518
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 3 203
  6. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 709
  7. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 327
  8. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 036
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ivan Mlynár: Robert Fico - „ Vy hlupáci, ešte ste nezistili, že keď sa pohoršujete nad každým ďalším mojim svinstvom, je vám to už dávno k ničomu ? “
  2. Martin Fronk: Otto von Habsburg a Slovensko: Tieň koruny, svetlo Európy
  3. Jakub Cipko: Môžeš sa tváriť ako sociálny demokrat, ale komunistu zo seba nedostaneš..
  4. Rado Surovka: Zastavme ich bratia
  5. Miroslav Galovič: Ešteže máme toho Rybára (a ďalších) z KHL, čo by sme si bez nich počali...
  6. Štefan Šturdzík: Ďakujeme KUCO !!!
  7. Tomáš Mikloško: 11 vecí, ktoré ničia naše vzťahy – a ako to zmeniť
  8. Peter Franek: Pán Šaško a HLAS - ďakujeme.
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 22 366
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 629
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 981
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 696
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 564
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 204
  7. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 345
  8. Jozef Pivarník: Rovnako veľký, ale násobne chudobnejší: Prečo je rozdiel medzi Slovenskom a Švajčiarskom taký priepastný? 4 482
  1. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  2. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  3. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  4. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  6. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  7. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  8. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
SkryťZatvoriť reklamu