SME

Štartovanie auta cez káble: Káble pripájajte postupne

Spojazdnenie auta s vybitou batériou pomocou káblov má svoje pravidlá.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Flickr / CC Al Ibrahim)

BRATISLAVA. Pri poklese ranných teplôt pod nulu sa môže ľahko stať, že auto ráno najskôr krátko zachrčí a potom už ani nemukne. Nápor zimy zamáva aj s dobrou batériou, ktorá bola dlhšie mimo prevádzky alebo sa vplyvom krátkych jázd v zime náhle vybila.

Prečítajte si tiež: Čo robiť, keď vaše auto nechce v zime naštartovať? Čítajte 

Auto najľahšie spojazdníte s ochotným susedom a štartovacími káblami.

Ako štartovať cez káble

Pred samotným pripojením káblov očistite kontakty batérie a dbajte na to, aby boli štipce káblov čo najlepšie spojené so svorkou.

  1. Pripojte červený kábel na plusový pól vybitej batérie.
  2. Druhý koniec červeného kábla pripojte na plusový pól nabitej batérie v druhom aute.
  3. Zoberte čierny kábel a pripojte ho na mínusový pól nabitej batérie.
  4. Druhý koniec čierneho kábla upevnite na kovovú časť (kostru) v motorovom priestore auta, ktoré potrebuje pomoc. Nepripájajte ho na vybitú batériu - v mnohých moderných autách sa k mínusovému pólu ani nedostanete.
  5. Štartovaciu procedúru začne vodič auta, ktoré poskytuje pomoc, tak, že naštartuje. Pri pripájaní káblov by motor auta nemal bežať.

Dlhšie sú lepšie

Štartovanie cez káble je efektívne v aute s dobrou batériou, ktorá má v sebe potenciál na rýchle nabitie. Napríklad, keď nechal vodič zapnuté svetlá alebo v zime trvalo štartovanie dlhšie ako obvykle.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pri kúpe káblov nezabudnite, že základné vyrábané dĺžky okolo 2,5 metra ledva dočiahnu u malých osobných áut a štipce by mali byť robustné a kvalitne vypracované.

Štvormetrové káble sú lepšie. Platí však zásada, že čím je kábel dlhší, tým by mal byť hrubší.

Rozhodnutie, či vôbec investovať do káblov, je na motoristovi, ale v časoch, keď sa autá nemôžu roztláčať a bez elektrickej energie sa ani nepohnú, je jednorazová investícia okolo desať až trinásť eur rozumná. Najmä pre šoférov, ktorí v zime nejazdia každý deň.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  2. Prečo sú dovolenky na obrích výletných lodiach lacné?
  3. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  4. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  5. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  7. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  1. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 6 287
  2. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 4 536
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 584
  4. Prečo sú dovolenky na obrích výletných lodiach lacné? 3 265
  5. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 2 874
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 793
  7. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 2 320
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 1 769
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (4. - 10.7.1925)
  2. Tomáš Hrubý: Saturn je bližšie, než sa zdá
  3. František Kukura: Politické metafory národa: 1989 – 2025
  4. Janka Bittó Cigániková: Klamstvá o interrupciách. Naleteli ste aj vy?
  5. Milan Removčík: Poludnica
  6. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma!
  7. Jozef Huljak: Partneri alebo rivali? EÚ a Čínu čaká dôležitý samit.
  8. Vladimír Krátky: Fico sa stal prvýkrát predsedom vlády 4. júla 2006
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 26 376
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 18 244
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 17 516
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 7 975
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 6 217
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 5 497
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 811
  8. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 4 357
  1. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  2. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  3. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  4. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  6. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  7. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
SkryťZatvoriť reklamu