SME

Štartovanie auta cez káble: Káble pripájajte postupne

Spojazdnenie auta s vybitou batériou pomocou káblov má svoje pravidlá.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Flickr / CC Al Ibrahim)

BRATISLAVA. Pri poklese ranných teplôt pod nulu sa môže ľahko stať, že auto ráno najskôr krátko zachrčí a potom už ani nemukne. Nápor zimy zamáva aj s dobrou batériou, ktorá bola dlhšie mimo prevádzky alebo sa vplyvom krátkych jázd v zime náhle vybila.

Prečítajte si tiež: Čo robiť, keď vaše auto nechce v zime naštartovať? Čítajte 

Auto najľahšie spojazdníte s ochotným susedom a štartovacími káblami.

Ako štartovať cez káble

Pred samotným pripojením káblov očistite kontakty batérie a dbajte na to, aby boli štipce káblov čo najlepšie spojené so svorkou.

  1. Pripojte červený kábel na plusový pól vybitej batérie.
  2. Druhý koniec červeného kábla pripojte na plusový pól nabitej batérie v druhom aute.
  3. Zoberte čierny kábel a pripojte ho na mínusový pól nabitej batérie.
  4. Druhý koniec čierneho kábla upevnite na kovovú časť (kostru) v motorovom priestore auta, ktoré potrebuje pomoc. Nepripájajte ho na vybitú batériu - v mnohých moderných autách sa k mínusovému pólu ani nedostanete.
  5. Štartovaciu procedúru začne vodič auta, ktoré poskytuje pomoc, tak, že naštartuje. Pri pripájaní káblov by motor auta nemal bežať.

Dlhšie sú lepšie

Štartovanie cez káble je efektívne v aute s dobrou batériou, ktorá má v sebe potenciál na rýchle nabitie. Napríklad, keď nechal vodič zapnuté svetlá alebo v zime trvalo štartovanie dlhšie ako obvykle.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pri kúpe káblov nezabudnite, že základné vyrábané dĺžky okolo 2,5 metra ledva dočiahnu u malých osobných áut a štipce by mali byť robustné a kvalitne vypracované.

Štvormetrové káble sú lepšie. Platí však zásada, že čím je kábel dlhší, tým by mal byť hrubší.

Rozhodnutie, či vôbec investovať do káblov, je na motoristovi, ale v časoch, keď sa autá nemôžu roztláčať a bez elektrickej energie sa ani nepohnú, je jednorazová investícia okolo desať až trinásť eur rozumná. Najmä pre šoférov, ktorí v zime nejazdia každý deň.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  2. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  7. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  8. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 11 880
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 955
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 7 117
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 534
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 421
  6. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 5 235
  7. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 124
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 336
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Radko Mačuha: Po MDŽ SMER pozýva na zabíjačku.
  2. Ivan Mlynár: Kostlivec vypadnutý z fašistickej skrine - Tomáš Taraba vs. slovenská príroda.
  3. Michal Michňák: Dáta ako kľúč k čistejšej budúcnosti: Čo nám hovoria energetické trendy
  4. Lenka Mužilová: Podpora učiteľov na školách: luxus alebo nevyhnutnosť?
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku
  6. Jozef Pivarník: Národnú Radu SR zachvátila Slintačka a Krívačka: Fico slintá múdrosti, Danko kríva od semaforu, Blaha... proste Blaha
  7. Michaela Gangwar: Na tinnitus si nemusíte len zvyknúť
  8. Juraj Tušš: Zahraničná politika, médiá a mienkotvorný vplyv
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 408
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 199
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 073
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 19 889
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 10 221
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 263
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 8 194
  8. Miroslav Ferkl: Atentátnik Fico s vedrom 5 780
  1. Radko Mačuha: Po MDŽ SMER pozýva na zabíjačku.
  2. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  3. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  4. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  5. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  6. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  7. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  8. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
SkryťZatvoriť reklamu