SME
Nedeľa, 27. november, 2022 | Meniny má Milan

Kde dať v aute navigáciu, aby z toho nebola pokuta

Cesta do pekla býva dláždená dobrými úmyslami. Toto príslovie by si mal uvedomiť aj zákonodarca, ktorý síce zakázal umiestniť navigáciu do zorného poľa vodiča, no nepovedal, kde to je.

Kde si majú vodiči umiestniť navigačný prístroj, aby im za to nehrozila pokuta alebo dopravná nehoda?Kde si majú vodiči umiestniť navigačný prístroj, aby im za to nehrozila pokuta alebo dopravná nehoda? (Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Peter Žákovič)

Cesta do pekla býva dláždená dobrými úmyslami. Toto príslovie by si mal uvedomiť aj zákonodarca, ktorý vytvoril vyhlášku Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky (MDPT) číslo 464/2009 Z.z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o prevádzke vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zákonodarca chcel zrejme zvýšiť bezpečnosť dopravy tým že ustanovil v paragrafe 4 zákaz umiestňovať do zorného pola vodiča rôzne predmety, ktoré bránia vo výhľade vodiča. Potiaľ je to správne, lenže termín zorné pole vodiča nedefinoval, čím umožnil viacero výkladov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už sa v médiách objavilo vyhlásenie z Ministerstva vnútra SR, že budú pokutovať vodičov, ktorí budú mať na čelnom skle upevnený navigačný prístroj.

§ 4, vyhláška č. 464/2009 Z.z. (Výhľad z miesta vodiča a spätné zrkadlá):

(6) V zornom poli vodiča nesmú byť umiestnené žiadne predmety, ktoré obmedzujú výhľad vodiča všetkými smermi okrem schválených spätných zrkadiel, označení určených na umiestnenie na sklá vozidla, ako je napríklad diaľničná známka na používanie vybraných pozemných komunikácií, perforovaná kontrolná nálepka technickej kontroly, emisnej kontroly alebo kontroly originality, parkovací preukaz a iné nálepky požadované ostatnými štátmi. Neplatné nálepky sa musia zo skla odstrániť. Navigačné systémy a im podobné zariadenia pripevnené prísavkou alebo iným podobným zariadením na čelnom skle sa nesmú umiestňovať do zorného poľa vodiča. Výhľad cez predné sklo motorového vozidla kategórie M3 môže byť čiastočne znížený popri schválených označeniach len smerovou tabuľkou.

SkryťVypnúť reklamu

Prečítajte si celé paragrafové znenie vyhlášky č. 464/2009 Z.z.

Z analýzy textu vyhlášky vyplýva, že sú v nej použité nasledovné termíny:

  1. Čelné sklo
  2. Zorné pole vodiča

Taxatívne je uvedené, že navigačné systémy a im podobné zariadenia pripevnené prísavkou alebo iným podobným zariadením na čelnom skle, sa nesmú umiestňovať do zorného poľa vodiča.

Čiže, nie je zakázané umiestniť navigačný prístroj napríklad prísavkou na čelné sklo, zakázané je len jeho umiestnenie do zorného pola vodiča.

Z uvedeného vyplýva, že zorné pole vodiča predstavuje priestor, ktorý musí mať priehľadný, aby vodič dokázal bezpečne viesť vozidlo. Určite to bude menšia plocha, než akú obsluhuje stierač okna na strane vodiča.

01.jpg
Ilustračné foto: TASR

Kde umiestniť GPS?

Navigačné prístroje slúžia na poskytovanie informácii určených pre správnu a bezpečnú jazdu. Sú tam najmä informácie o smere jazdy, o rýchlosti jazdy a podľa dokonalosti navigačného pristroja aj informácie o maximálnej povolenej rýchlosti a iných statických a dynamických obmedzeniach a rizikách. Z tohto dôvodu je navigačný pristroj nástroj na zvýšenie plynulosti a bezpečnosti cestnej premávky a je žiaduce aby ho vodiči mali k dispozícii.

SkryťVypnúť reklamu

Osobne mám odskúšané rôzne navigačné prístroje a ich rôzne umiestnenie. Aj v úlohe vodiča a aj v úlohe spolujazdca. Moje poznatky sú také, že ak je displej navigačného prístroja dole v strede, pod autorádiom, tak je to najnebezpečnejšie miesto.

Uvedomil som si to až ako spolujazdec, keď vodič pozeral dole na displej a zisťoval, kadiaľ má ísť. Za ten čas šiel vpred naslepo. Len držal volant v priamom smere. Ak by práve vtedy pribrzdilo auto pred nami, tak dôjde k dopravnej nehode.

Neskôr som si odskúšal všetky možnosti umiestnenia navigácie na čelnom skle. Umiestnenie navigácie pred spolujazdca je nevhodné, lebo vodičovi nestačí letmý pohľad. Na to, aby z navigácie odčítal potrebné informácie sa chvíľu sústrediť. A ak sa počas toho zmení dopravná situácia pred vozidlom, riziko nehody je veľmi veľké.

SkryťVypnúť reklamu

Na dvoch miestach navigácia nezavadzia a pomáha

Najviac sa mi osvedčili dve miesta. V horizontálnom aj vertikálnom strede čelného skla. Vtedy navigačný prístroj nebráni vodičovi vo výhľade a na druhej strane stačí letmý pohľad, aby sa vodič zorientoval. No a na pozadí stále vidí dopravnú situáciu pre sebou.

Druhé dobré miesto som našiel pred vodičom na prístrojovej doske. Tam to vodičovi takisto nezhoršuje výhľad, keďže okolo navigačného prístroja vidí prednú čas karosérie a prístroj je vertikálne medzi výhľadom vodiča a tachometrom, na ktorý sa vodič musí dosť často pozerať. Čiže pohľad na navigačný pristroj je rovnocenný s pohľadom na tachometer a ostatné kontrolky vozidla.

Ideálne umiestnenie navigačného prístroja by bolo priamo do stredu zorného pola vodiča, ale to by musel byť navigačný prístroj priehľadný, čo zatiaľ nie je.

SkryťVypnúť reklamu

Mimochodom, túto technológiu na báze priehľadného LCD displeja alebo premietania obrazu odrazom cez čelné sklo používajú piloti bojových stíhačiek, kde je potrebné maximálne sústredenie a trvalý pohľad pred seba s kombináciou zameriavania a informácii o aktuálnej výzbroji a výstroji lietadla. Pilot bez takejto výbavy musí pozerať po rôznych prístrojoch a ľahšie sa stáva korisťou nepriateľa.

Táto vojenská technológia pomaly prichádza aj do automobilového priemyslu. Stretol som sa s ňou už u viacerých popredných výrobcov pod názvom "HEAD-UP" čo znamená hlavu hore. Verím, že do 10 rokov sa stane štandardom.

bmwheadup.jpg
Ilustračné foto: BMW

Zákonodarca na MDPT nám určite chcel dobre. Keďže však vynechal definíciu zorného poľa, dal možnosť živelnému, nezdôvodniteľnému vyberaniu pokút, čo prinúti časť vodičov dať navigačné prístroje dole z čelného skla.

SkryťVypnúť reklamu

Umiestnenie navigačných prístrojov mimo čelného skla a bezprostredného okolia spôsobí to, že doba nepozerania sa vodiča pred seba narastie, čo už len zo štatistického hľadiska prinesie zvýšený počet dopravných nehôd a celý, pôvodne dobrý úmysel, skončí obrazne povedané ako vybudovanie priamej cesty do pekla. Ako to dať do poriadku? Stačí v ďalšej legislatívnej norme zadefinovať, čo je to zorné pole vodiča,

Napríklad: zorné pole vodiča predstavuje priestor, ktorý musí byť priehľadný, aby vodič dokázal bezpečne viesť vozidlo.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  2. Pre úsmevy všetkých detí: Mikuláš prinesie prekvapenia aj online
  3. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to?
  4. Vedeli ste, čo všetko kryje poistenie nehnuteľnosti?
  5. Blíži sa najväčšia investičná konferencia roku 2022
  6. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám
  7. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME
  8. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie
  1. Tesco pokračuje v raste, otvára dve nové predajne
  2. Adios, smetiaky! Tento domáci kompostér mení odpad na substrát
  3. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste
  4. Štátne rezervy uvedú nový systém pomoci v krízových situáciách
  5. 7 prekvapení, ktoré prináša bývanie v Helenkách
  6. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  7. eTabletka - 6 dôvodov pre nákup liekov z pohodlia domova
  8. Wüstenrot predstavuje novinku v poistení majetku W dobrom domov
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 24 112
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 6 712
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 5 236
  4. Vo Zvolene otvorili prvé zelené obchodné centrum na Slovensku 3 342
  5. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 3 019
  6. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME 2 591
  7. Plavky namiesto bielych plášťov. To sú doktori budúcnosti 2 522
  8. Platíte za poistenie, ktoré naozaj potrebujete? 2 022
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Renault Austral

Lákať chce výbavou aj ovládaním Google.


25. nov
MG ZS

Zamrzieť môže spotreba aj infotainment.


25. nov
Fiat Tipo

Litrový trojvalec prekonáva staršiu atmosféru v každom ohľade.


23. nov
Pozreli sme si trojicu inzerovaných jazdených elektromobilov.

Z nízkeho počtu najazdených kilometrov sa netreba tešiť.


22. nov

Blogy SME

  1. Anton Kaiser: Posledná jesenná túra
  2. Ingrid Tkáčiková: Tiež som PN, minister Matovič. Žalúdok sa mi neobracia ani tak z covidu, ktorý mám, ale z ľudí, ktorí v kuse rozvracajú spoločnosť
  3. Helena Michlíková: Počuť vzduch
  4. Irena Šimuneková: Bralce
  5. Miroslav Pollák: Komplexný prístup pri zamestnávaní
  6. Anna Miľanová: Život pod hladinou i hlbinách vôd Zeme... 2022
  7. Ľubica Hlinková: ČO SA BABE CHCELO, TO SA BABE PRISNILO !
  8. Martin Sústrik: Okno do blackoutu
  1. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 13 998
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 6 490
  3. Ján Valchár: Ukrajinci zmasakrovali ruských vojakov - no a čo? 5 387
  4. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 818
  5. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 3 567
  6. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 341
  7. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 299
  8. Jana Melišová: V závoji hmly 3 076
  1. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  6. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  7. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
SkryťZatvoriť reklamu